Alvorlig algeproblem og ubalanse i vatnet? (side 2)

Ok. Takk for svar begge.
No har eg kanskje lært litt ang. foring.
Men trur nok dette blir et langvarig problem. Å gni algene av plantene er ikkje råd. Blada har vorte flortynne.
Tok ut ei overgrodd rot og strødde finsalt på. Skylte godt etter nokre få tima.
All alge va vekk. Gullende rein.
Jeg fikk like høy fosfatverdi som du hadde, men det var fordi jeg brukte pH-senker som inneholdt fosforsyre. Sprengte skalaen og fikk stoor algevekst. Vannbytte, vannbytte og atter vannbytte til verdiene var nede på akeptabelt nivå, skiftet egentlig alle 500 literne i løpet av 5 dager. Reker og SAE tok seg av resten av problemet. Det ordner seg med plantene, de vil komme med nye blader når årsaken til problemet er fernet.

donna
Ok. Takk for svar begge. No har eg kanskje lært litt ang. foring. Men trur nok dette blir et langvarig problem. Å gni algene av plantene er ikkje råd. Blada har vorte flortynne. Tok ut ei overgrodd rot og strødde finsalt på. Skylte godt etter nokre få tima. All alge va vekk. Gullende rein.

Må ikke se på det som et problem. For det er egentlig en svært lærerik langsiktig utfordring. Når du har fått balanse og er kvitt algene sitter du igjen med masse erfaring, og står sterkt rustet til å holde algene unna på lang sikt (Pluss du antagelig har lært mye om plantehold, og har fått flotte planter som en bonus.). I tillegg har du antagelig blitt godvenner med tolmodigheten.

Problem finnes ikke. For alle problem har en løsning, og når man har funnet løsningen står det kun en utfordring igjen..

No har nitrat og fosfat gått litt ned, men fortsatt høg.
Ser plantene som tapt. Lurer på å behandle karet med esha- protalon-707.
noken som har erfaring med det??
Og kan det vere lurt å fjerne samtlige planter først?
Har bestilt nye planter. Tenkte og å skure all innventar for alge først.
Eller kan det vere like greit å klippe ned plantene??

Nitrat (NO³) er det ønskelig å ha ca. 15mg/l.

Har i grunnen ikke tro på noe anti algemiddel. Ja, dem tar sikkert knekken på algene der og da. Men når man har brukt det, forventer man at alge problemet er over. En setter inn nye planter og er glad og fornøyd noen dager, så oppdager en at der har kommet alger igjen. Noe som er naturlig når man behandler symptomene, og ikke årsaken. Først når man har fått balanse i næringsstoffene får en kontroll over algene. Når en har fått kontroll og balanse i næringsstoffene vil algene dø og forsvinne, det tar tid. Selv har jeg brukt lenger tid på å finne ut orsaken til algene og få kontroll på penselalgene i hovedkaret mitt, en karet ditt har vert i drift. Så belag deg på at ting tar tid. Først må du få ting i balanse, så må du få kontroll på og beholde balansen. Noe alger vil der alltid vere, noe som ligger i ordet algekontroll som i og for seg er synonymt med næringskontroll. Med den fremgangsmåten jeg har valgt, gjør at ikke jeg er kvitt dem enda. For jeg har valgt å tilsette micronæringer og eksprimenterer med DIY co²-anl., siden det er co² mangel som er hovedårsaken til penselalger etter som jeg har forstått. Hadde jeg brukt PMDD og Co² ville jeg muligens vert kvitt dem nå, men der har jeg foreløbig vert hemmet av kunskapsmangel. Jeg har ikke blitt kvitt dem, men der er stor forbedring.

Hvis du absolutt skal bruke noe tilsettningsstoff for å bli kvitt dem, så burde du kansje prøve easy carbo el.l. Det er flytende karbon fra en annen kilde en Co²-gass, den har ikke innvirkning på vannverdiene. Har ikke erfaring med dette selv, men etter det jeg har lest på nettet. Så er dette noe dem som driver med plante kar har god erfaring med som nødhjelp mot algeangrep.

Algeproblemer og ubalanse i vannet?
-dette problemet tror man finnes overallt hvor det finns overggjødsling,f.eks ved,kloakkutslipp,utsig av gjødslig ved jordbruk+tilsig fra veidrenering,bensinstassjoner.m.m
-alltsså,det er ikke bare ett akvarieproblem.
-men algene er en viktigere del av naturen enn oss mennesker?
tenker da på fotosyntesen i havet og på land.?

nitraten hos meg er no på 25mg/l - den va 50
Forstår eg må ha tolmod, men ser at fisken ikkje trives heilt. Sturer liksom.
Har egentlig altfor lite plante og, for mykje har vorte kasta.
Spørs om eg skal sette inn nokre nye og ha i plantegjødsel. den der co2 greia har eg ikkje peiling på, så den må eg stå over.
Har et kar til på 120l og der finnes ikkje dette problemet i det heile.
Tenkte å sette inn dei nye plantene der først, for så å flytte over vis algeinnvasjon gir seg litt. Får drøye litt med algemiddel til nitraten går ned.
Algeproblemene.
-ett akvarium uten alger er trolig et dårlig habitat for flest fisk.
tror plantene er viktige,prøv hurtigvoksende planter som kan flyte fritt.eks-vasspesst e.l.Visst at du ser den vokser er det mye nitrat.disse plantene blir jo mange meter lange,knyt dem sammen i en sirkel etter hvert som de vokser,da klarer selv ikke gullfisken og ta de ut og du får ett stort flytende reir av planten.
t

Har bestilt planter og bl.a. vasspest. nesten alle er hurtigveksande.
Vis plantene må ha nitrat for å vekse, ka når nitraten har gått ned?
Jeg hadde masse hurtigvoksende planter for å holde orden på nitraten. Det virket forsåvidt for en stund men når næringen var oppbrukt og det var tomt for mikrostoffer som jern etc, så kom algene med full styrke. Algene stiller mindre krav til tilværelsen enn plantene slik jeg ser det. Ikke før jeg begynte å tilføre både nitrat og mikrogjødsel klarte jeg å få pene planter uten alger. CO2 er ikke nødvendig å tilsette men det setter en fantastisk fart i veksten.

De fleste akvariene mine har jeg moderat med planter i, skifter vann og tilsetter kun mikronæring som Tropica aquacare. Nitrat trenger jeg ikke å tilsette for det kommer gjennom foringen av fiskene. Det fungerer fint og jeg har ikke alger å snakke om. De karene med masse planter, og det ene tilsetter jeg også CO2, der må jeg tilsette både nitrat og mikrogjødsel for å holde plantene pene og algene borte.

Får plantene nok av alt og litt til så vokser plantene og du vil mest sannsynlig ikke få særlig med alger. Det som blir for mye av næringsstoffer gjennom uken blir fjernet ved store ukentlige vannskifter.

Virker for meg.
Alger
Skift vannet oftere, 30 til 40 % annen hver dag. ”Alle levende skapninger liker rent vann”. Skru av lyset og dekk til karet med et mørkt klede/laken et par dager. Ikke mat fiskene.
Dersom du bruker vanlig springvann får du fort kontroll over algene på denne måten - har selv prøvd alle slag metoder og funnet at dette er den sikreste og mest skånsomme metoden for fiskene. Plantene overlever også uten problem.
Alger
et enkelt tips til dej,.

1. skaff deg masse planter som tek opp konkuransen med algene,
2 la dei plantene du he, berre stå,
3. skift alt vatnet.
4. tilfør plantenæring
5. sjekk lyset, ka slags lysrør du he,.
6.ver obs på at noken alger blir du aldri kvitt, dessuten er det et sunnhets tegn å ha litt algevekst.
7 skaff deg sandsnigler og andre typer snigler, evt reker.
8.ph,gh kh.
9. ha tolmodighet. alger tek tid å bli kvitt, gjer seg ikkje sjølv over natta,.
10. algemidler er ikkje vegen å gå, dei tek også plantene i mange tilfeller
11.ha meir tolmodighet.
12. he du nok planter??? syns du at du he nok, kjøp inn noken til,. aldri for mange planter.
13. planter sa du !! add some more!!

hehe som du skjønner er det altså konkuransen mellom næringstoffa, og algene og plantene som gjeld, og forholda må altså legges til rette for at plantene skal få alle fordeler og algene skal undertrykkes,.
dermed er det einaste løysinga,PLANTER PLANTER; PLANTER PLANTER...og rette næringstoff for plantene.
sjekk NO3 verdiane, e dei sky høge, så senk den ,..ph bør ligge mellom 6.5-7.5..

Skifter vatn 2-3 ganger i veka no. Og får planter over helga som skal inn.
Får vel finne plantegjødsel.
Men plantene som er der no er heilt lodne i blada og trur ikkje dei er til å berge.
Har sandsnegler ogdei står ofte i vassflata. Null trivsel for fisk og snegler her.
Lyset står på i 8 timer i døgnet. 2 stk.54w, T8 lysrør.
Og foringa er kraftig redusert.
Har bestillt reker, men trur ikkje dei kan vere i dette karet for Nøkkelhulciklidene et dei sikkert.
Har dusinvis med Ancistrusyngel som og forsvinn. Har berga en neve eg rista i håven og hadde i et anna kar. Avler opp nokre SAE som skal over hit når dei ikkje blir mat for Ciklider. Men uansett,No3 er på vei ned, så dette her har vore en sur lærepenge for meg, med altfor mykje foring. Det går nok rette veg, men tek nok lang tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsenr
Reklame for plussmedlemskap