Kan folk være snill å søke etter tråder i steden for å lage nye? (side 2)

Veldig mange av disse trådene er typisk "Hjelp!! Guppyen min føder!", "Fiskene dør!!" etc.. og dette syns jeg er mer enn akseptabelt. Det er snakk om nybegynnere som rett og slett sitter i høygir og/eller bortskremt.
Mange ganger trenger man å få et svar dedikert kun til seg selv, før man tar det til seg - og forstår svaret. Spesielt i tilfeller hvor brukeren føler at h*n trenger svaret asap.

Men, joda - jeg er enig i at folk kan søke mer enn hva som antageligvis blir gjort... Men jeg mener det allerede er en eller flere identiske tråder som dette?
Må bare si at det er temmelig irriterende at knappen øverst til venstre, "søk i alt innhold" alltid gir 0 treff i forum, selvom jeg er innlogget. Om jeg da fortsetter søket med google søket og huker av på akvaforum.no får jeg f.eks etter et søk på corydoras en lang uoversiktelig liste av treff fra fiskebasen. Det kan godt tenkes at forum innlegg, som jeg ville finne, er langt ute i lista et sted, ikke vet jeg.
Med en så elendig søke funksjon er det helt på trynet og rett og slett frekt å begynne å sutre for at mange tråder likner på hverandre. For det kan jo ikke bare være hos meg det ikke fungerer? Håper virkelig de som har anledning og ansvar for det, utbedrer søkemotoren slik at en kan søke i forum og få en oversikt på samme måten som når en ser på nye innlegg ved å følge menyen FORUM - Siste Innlegg.

Eller er det en søkefunksjon et sted her som jeg ikke har klart å oppdage ennå?
Dette var kommentert for ikke lenge siden (noen uker?) av Holger, og da var det forespeilet at en søkefunksjon som virket skulle være i drift i løpet av "noen dager".
Problemet er vel at eieren av forumet og alle i admin/moderator teamet jobber med dette på fritida.
Jeg har tro på at en grei søkefunksjon som presenterer resultatene på en bedre måte enn google søket vil komme, men det er slett ikke sikkert det blir på denne siden av sommerferien...

Edit: Beklager, det var ikke Holger, det var Nils Vollstad som kommenterte på dette, i post #19 i denne tråden, med linker til andre tråder om samme tema. At det var noe som skulle fikses "i løpet av dager" kan være noe jeg har drømt opp eller blandet sammen med det forumet hvor jeg selv er admin.
Den søke knappen virker når den selv vil tror jeg.
Har selv måtte spørre om ting som jeg kanskje hadde funnet svar på, med en ekstra dose tålmodighet. Men noen ganger er tid viktig når fisk dør osv.

Når det er skrevet har jeg lagt merke til at det er flere like spørsmål på siden 'siste innlegg' & noen vrir litt på spørsmålet for å spørre igjen.
Men da har som regel moderator sagt noe.

Når jeg først er igang er det en annen ting som burde ha blitt rettet opp i,
leser endel i tilsalgs annonser at ting er solgt. Kan ikke disse fjernes istedet for å bli oppdatert? Litt kjedelig når man er ute etter ting & ser nederst i kommentar feltet. *da var de solgt*. Helt greit å ha annonsen stående om man for nye planter eller fisk tilsalgs igjen snart, men et akvarium feks yngler man ikke opp

Mulig at jeg skulle ha skrevet dette et annet sted, men når man først må klage litt er det jo greit å ta det samlet
Ja, har selv drevet med litt programmering og vet at det ikke alltid er så greit. Antar at det er et teknisk problem som gjør at søkemotoren oppe i hjørnet ikke gir treff i forumet... må jo si at jeg blir litt interessert i hvorfor. For i utgangspunktet er søkemotoren med oppramsing av antall treff i fiskebasen, artikler etc ganske fortreffelig... Krysser fingrene og håper på at det ordner seg etterhvert. Og sist men ikke minst det står stor respekt av de som bruker fritiden til å lage slike flotte nettsteder som dette, vi er nok mange som er stor takk skyldig.. for ikke å snakke om alle de små fiskene rundt om, som lever videre takket være god info.
Virker ikke
Har i løpet av denne uken flere ganger forsøkt å finne ting i forumet, men søkeing funker ikke lenger. Jeg får kun opp artikler kunnskapsdatabasen og annonser. Kan søke på Google, men det er tungvint..
Plussmedlem
Komadyret
Jeg har tro på at en grei søkefunksjon som presenterer resultatene på en bedre måte enn google søket vil komme, men det er slett ikke sikkert det blir på denne siden av sommerferien...


Les innlegget fra Holger.
Er stor fan av søkefunksjonen her på forumet, den har hjulpet meg mye. Men likevel, er en smule irriterende å søke "Apistogramma Borellii", og få opp alle arter fra samme biotop som søkeresultater. Kunne ønsket meg muligheten til å søke enten i kunnskapsbasen, eller i forumene, eller i artikkelsamlinga. Da hadde jeg blitt ekstremt overlykkelig


Stine Sofie
Plussmedlem
Du kan søke i fiskebasen hvis du kun ønsker det.
Da får du kun et treff på Apistogramma borelli.

Dengang søkefunksjonen fungerte så kunne du i tillegg søke i enten artikler, forumet osv.
Men som skrevet i innlegget til Holger...Ny programvare er på vei.
Loomis
Du kan søke i fiskebasen hvis du kun ønsker det. Da får du kun [URLBLOCK1]på Apistogramma borelli. Dengang søkefunksjonen fungerte så kunne du i tillegg søke i enten artikler, forumet osv. Men som skrevet i innlegget til Holger...Ny programvare er på vei.


Jepp, dette er jeg klar over. Men hvis du så tar Google-søk i Akvaforum, med samme søkeord, får du opp utallige andre Apistoer. Må bla igjennom et stort antall sider før jeg så evt. finner noen tråder om det jeg søker etter. Men ja, supert med ny programvare

Stine Sofie
Jeg har selv hatt problemer med å få treff når jeg søker på det jeg lurer på, og finner jeg først en tråd som omhandler noe av det samme så er det ikke sikkert det er svar på det jeg lurer på i tråden likevel.
Jeg syns det er mye korte og en smule negative svar på tråder som er startet, da særlig av nybegynnere, og ser at setningen "bruk søkefunksjonen" går igjen stadig vekk.

Vet ikke om det bare er meg, men siden jeg er nybegynner og lurer på en ting som jeg ikke finner og eneste svaret jeg får er at det finnes mange tråder fra før og spørsmål om jeg egentlig har giddi å leita så syns det dette er unødvendig å skrive. Det er ikke kjempeenkelt å leite seg gjennom så mange tråder som ligger her for å finne et svar.
Har ikke vært borti et forum som det er så mye klager og fokus på at brukerne ikke skal lage nye tråder før de har leita seg ihjel etter det de trenger først.

Hvis du er 100% sikker på at det ligger en tråd der ute på akkurat det spørsmålet så kopier enn link til oss da, så vi ikke blir sittende der å ikke få svar på noe måte fordi vi ikke finner det selv.
Er ikke et forum til for å få hjelp?
Tiniuspuza
Hvis du er 100% sikker på at det ligger en tråd der ute på akkurat det spørsmålet så kopier enn link til oss da, så vi ikke blir sittende der å ikke få svar på noe måte fordi vi ikke finner det selv. Er ikke et forum til for å få hjelp?


Det jeg aldri har skjønt, er hvordan noen kan mene det du skriver der - at de nærmest har KRAV på at andre skal sitte og bruke tid på å søke opp svar og tråder for dem, mens de selv sitter på baken og venter på svar. Ikke løfter en finger selv. Ja for "huffameg, det er slitsomt å lese og søke selv. Det får andre gjøre".... ikke sant? Så da blir man sur da, fordi man blir bedt om å søke rundt på forumet selv.

Det er for meg en gåte. Jeg syns folk burde få inn i huet at ingen her jobber her. Alle skriver når de har lyst, og når de gidder å svare - ofte det samme gjentatte spørsmålet og temaet, gang på gang. Det er vel forståelig at de av oss som har vært her noen år, til slutt blir lei av å skrive lange forklaringer om det samme om igjen og om igjen? Neida. Det skjønner du ikke. For du forventer at andre skal gjøre jobben med å lære så enkel som mulig for deg. Uten anstrengelser!
Det som forundrer meg mest, er holdningen til mer erfarne overfor nybegynnere. Det virker som at det blir forlangt av alle brukere å beherske alle funskjoner her på forumet før man er berettiget til å spørre om noe.
Det bør huskes på at når en bruker spør om noe i nybegynnerforumet er h*n kanskje nybegynner på forumet også. Det tar litt tid å finne ut av det og.
Det er kanskje nok akvarister i dette landet ??
Personangrep på et forum er kanskje noe av det verste jeg vet, og du mona, det er ikke første gang jeg syns du skriver innlegg som jeg syns er direkte personangrep eller arrogant skrivd.

Det blir ikke mye trivelig på et forum hvis alle skulle svart sånn som du gjør!

Beklager å si det, men syns virkelig ikke det er en måte å skrive til hverandre på et forum der man skal kunne komme inn for å få svar på ting man lurer på.
Jeg skrev dette som generelt i forrige innlegg fordi jeg mener folk kan være litt flinkere til å hjelpe å finne svar.
Tilbake får jeg det her?

Utrolig skuffende at erfarne forumbrukere skal oppføre seg sånn! En ting er at dere ikke jobber der og skriver når dere selvvil, men det har ingenting med saken å gjøre. Er det noe du er lei av å svare på så la være å gå inn på tråden da og la andre svare på det isteden for å komme med et usaklig eller lite hjelpsomt svar!
Tiniuspuza
Personangrep på et forum er kanskje noe av det verste jeg vet, og du mona, det er ikke første gang jeg syns du skriver innlegg som jeg syns er direkte personangrep eller arrogant skrivd. Det blir ikke mye trivelig på et forum hvis alle skulle svart sånn som du gjør!


Enig med deg! Og jeg har vært her noen år selv. Hvorfor kan ikke de som ikke gidder å svare ordentlig bare la være og svare..det er såre enkelt å ikke trykke på lenken til akkurat det spørsmålet man ikke vil svare på.

Vet at dette egentlig er et personangrep, men jeg klarte ikke å dy meg..har hatt lyst til å si dette ganske mange ganger etter å ha lest frekke svar o.l. til nybegynnere som kun er ute etter å lære.
Hei Tiniuspuza

Jeg er nybegynner som du her og forstår godt hva du mener. Forslaget ditt om å henvise folk til rett link er utmerket det. Den metoden har jeg sett brukt overfor villfarende ferskinger i mange fora på nettet.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap