Hvordan bli kvitt dette??!! (side 2)

Det som slår meg når jeg kikker litt er to ting:
Lite planter som tar opp overskuddsnæring, og ingen fisk eller dyr som bidrar til å rote opp dette laget som legger seg på bunnen.
Jeg er overbevisst om at en liten gruppe pansermaller og noen hurtigvoksende planter ville satt en stopper på disse problemene ganske fort.

Ut ifra det øverste bildet av dem du har lagt ut i første innlegg, så stusset jeg fælt på utblåserrøret fra pumpen.

Etter det jeg kan se ut ifra bildet, vil det vere omtrent stillestående vann frem for pumpehuset der algene er. Og meg tanke på at BGA kan dukke opp pga. dårlig sirkulasjon. Noe jeg er ganske sikker på i ditt tilfelle.

Løsningen i ditt tilfelle er nok svært enkel. Utblårerrøret til Juwel pumpen skal det røret som er festet til pumpen gå ut av pumpehuset og nesten vannrett mot bakveggen, så skal det ytterste røret peke langs bakveggen med enden 15-30 grader mot overflaten. Slik at det blir littegranne bevegelser i overflaten. Det skal vere krusninger i overflaten, dette vil gi bort i mot komplett sirkulasjon i karet og det vil bli høyere innhold av oxygen i vannet til fiskene.

Og det er veldig viktig å vere tolmodig, for det er svert få ting som lar seg fikse over natten når det gjelder akvarier. Du må nok gjøre deg til venns med de tre t'er! (Ting Tar Tid) Det er ikke hjelp i å få panikk heller..

Du blir nok kvitt svineriet. Lykke til.

Ja, du har rett i det. Eplesnegler gjør ingenting med årsaken, de driver bare "brannslukking" og fjerner det man ser. Men årsaken er det nok sandsnegler som kan hjelpe til med.
Det, og forslagene Hakke kommer med ovenfor.

filathor
har bare erfart at eplesnigler, hjelper bare på overflaten, mens problemet ligger nede i sanden, hvor det samles diverse som ikke er bra, dermed får man lett problemet tilbake, og andre problemer med røttene til plantene som råtner, osv,. så sandsnigler anbefaler jeg på det sterkeste, selv om eplisene er flinke,. pass bare på at de får nok grønt for!! ellers spiser de plantene,. mend et gjelder nesten alle typer snegler!!
Takk for god hjelp alle sammen, skal prøve å endre utblåset, sette inn sandsnegler og eplesnegler etterhvert og sette inn inn litt mer planter. Grunnen til at det ser litt ribba ut nå er fordi jeg renska ned alt på plantene som var vissent og stygt..og det var jo litt så nå ser det litt tomt ut..

men om jeg skal ha inn flere fisker, hav vil dere anbefale da egentlig? sammen med neontetra, ancistrus, og en enslig guppy gutt? er redd det blir for masse fisk. En gruppe pansermaller som nevnt ovenfor? hvor mange da ca, og er dette for eks corydoras? Jeg er ikke så inne på maller..
Pansermaller er Corydoras, ja. De vil rote rundt i sanden og hjelpe til med å forhindre at den blir liggende "stiv" og urørt. Lufte den litt, kan du si. Lenger nede i sanden vil sandsneglene gjøre sitt.

Du kan fint ha 6-8 Corydoras i en 110 liter.
Hvilken art av Corydoras du skal velge avhenger nok litt av tilbudet i dine lokale zoobutikker og hva de har inne for tiden. Det varierer. Corydoras-slekten inneholder imidlertid over 300 arter, hvorav ca 160 er beskrevet med vitenskaplig navn, så det er ingen liten fiskeslekt

En dekorativ og vakker liten stimfisk jeg kan anbefale er Smykketetra (Nannostomus marginatus)

Så jeg kan fint ha så mange uten at det blir for masse fisk? Så spennende!=)
Smykketetra da for eks..? vil di stime sammen med neon og kardinaltetraene mine? jeg har ti av dem 6 neon og 4 kardinal..Kan jeg ha 5 smykketetra da for eks uten at det blir for masse sammen med 8-10 corydoras da?
Åh, du har allerede et par stimfisk-arter... ok, det tenkte jeg ikke på. Men det beste ville jo da kanskje være å fylle ut med flere eksemplarer av de artene du allerede har - enten kardinal eller neon. Det blir egentlig finere, synes jeg.

De stimer ikke sammen nei, ikke aktivt. Men de befinner seg nok mesteparten av tiden i et sammenrørt kaos - en her og en der av alle artene.
Vanligvis pleier man å si maks to stimfisk-arter pr akvarium, for at det ikke skal bli for kaotisk og masse forskjellige småfisk i alle retninger. Men igjen går det vel litt på smak også. Hvis det ikke "plager" deg eller skurrer i dine øyne å se en salig mix av farger og arter, så...

Uansett tror jeg egentlig neon og kardinaltetraene dine ville bli glade om de fikk flere artsfrender. For fire stykker...det er ingen stim. Husk at i naturen går de to artene ofte i enorme flokker på tusenvis av individer! Så 4 eller 6, det er liksom ingenting for dem. Vil vel bli mest harmonisk for deg å se på også, om du holdt deg til de to stimfiskene du har fra før.
Ja, det ville nok blitt finest med bare kardinal og neon tror jeg også. Men di stimer sammen da, selv om det er en liten stim på 10 til sammen da.

Hvor mange kan jeg ha egentlig uten at det blir for masse? Jeg har 2 ancistruser, en guppy, ti tetraer, og kjøper meg 10 corydoras pluss en god dæsj med sandsnegler, og eplesnegler. Hvor mange flere tetraer ville du hatt oppi da?

Ikke meningen å mase el noe, men liker å få inn ting med teskje

Jeg vil også legge til på denne tråden at når jeg ser bak den store roten min der det står en plante som er frisk og stor er det ingen BGA på sanden omtrent, bare så vidt et lite skjær. Da blir det spennende å se hva som skjer når jeg setter inn et par nye planter slik jeg har fått tips om, så skal jeg kjøpe meg corydoras også Et problem snudd til forventning og glede, takk og lov for akvaforum! =) Jippi Jeg skal oppdatere åssen dette går
Happy ending! =)
Som man kan se i starten av tråden var jeg plaget med BGA, etter å ha fått flere gode tips har jeg satt inn flere planter, og gått til innkjøp av ti corydoras panda som jeg akkurat har "hengt på tilvenning". Og hva har skjedd? Jo, VIPS! Nå har jeg et snev av BGA men det er lite, tror nok det meste forsvinner etterhvert nå som jeg har fått fler planter, og forandtert utblåset på pumpa samt coryene kommer på plass. Har snudd den store roten min, så coryene kan legge seg under der, så skal jeg skaffe et par huler til ancistrusene mine, da begynner akvariet å komme seg, det var ganske stusselig..heh..Har tatt på blå bakgrunn, ikke sikker på om jeg likte den egentlig, så blir kanskje tilbake til den den gamle mørke. Jeg kan vel egentlig ha enda litt fler planter også, kanskje etterhvert

Og disse corydoras fiskene, det må jeg bare si. Den fisken er søt!
Jeg har lest en artikkel av Mona der hun skriver at den er søt, sjarmerendes o.l, da tenkte jeg ååååkkkeeyy...det var litt voldsomt kanskje..Men uansett, nå skjønner jeg det

TAKK ALLE, for god hjelp. Hva skulle man gjort uten AF
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap