Ang sebraciklide oppdrett (side 2)

Hei, jeg er nysgjerrig, hvordan går det med disse småttisene?
hallais joda det går veldig bra, de går i karet med foreldrene ennå.
Er endel, klarte telle rundt 40stk før jeg datt av :p

Det med nitriten skjønner jeg ikke, jeg målte en dag, da var den RØD, målte 2 dager etterpå da var den 0. Samme i en fødeboks nede i det ene karet, over natta så målte den RØD nitrit, men dagen etter 0.
Hadde foret endel med avskallede artemia, så lå endel resten av dette når jeg tok testen, kan den slå ut?
Trodde nitriten brukte en stund på å bygge seg opp, eller bli borte igjen.
Så artig å høre! Masse smårollinger altså! Blir gøy å høre etterhvert som de vokser. Er jo så artig.
Mitt sebrapar (elfenben) har kull nr 2 nu. Første kull kom helt uventet etter bare ei uke i karet, men forsvant én etter én i løpet av de neste to ukene. Ikke rart heller, de gikk jo sammen med gullfiskene og værålene.

Jo, nitritten kan visst komme ganske fort, men jeg trodde den ville avta gradvis. Å gå fra knall rød til gult er jo ikke akkurat gradvis. Men har helt sikkert noe med fóringa å gjøre.
ah så artig, ja dette er mitt første oppdrett på fisk som legger egg. Planen er å prøve meg på flere relative lette arter, bla palett har jeg lyst å prøve blå acara hadde vært moro

Synes de vokser litt sakte, eller guppy yngelen min vokser mye fortere, men er kanskje sånn det er


fikk nytt kull av sverddrager i går også, alltid like moro synes jeg
Ååå grattis med sverddrager-småttiser også! Heldig du.

Ja det er stor forskjell i vekst hos sebra kontra guppy, men de ene er jo levendefødt mens de andre er egg. De er jo bittesmå disse ynglene.
Jeg har idag faktisk bestilt ferdig mikroorm her fra forumet, hadde lyst å prøve det på alle ynglene. Artig å se forskjell når man fórer med det istedet for tørrfór.


Ok skulle hatt noen innspill på noer her. ang hva jeg skal gjøre nå!

Ok nå begynner yngelen å få en grei størrelse, de er vel ca 0,5cm.
Ser hunnen begynner få en stor mage igjen, er dette eggene? Skal hun legge igjen? Leste at da kan de ete opp de ynglene som går der.

så hva gjør jeg?

Lar alt bare gå i 63 literen å ser, evt fjerner leksparet å lar yngelen vokse til gi bort størrelse. Eller burde jeg fjerne yngelen å la de legge enda ett kull?

Skal de fjernes må de settes sammen med 2 koi og 5 gullfisk i en 240liter. Kanskje ikke det mest idielle.


hjeeeelp :p
Tilfeldig bekjentskap
© Per Christian Osa
Reklame for plussmedlemskap