Malawi som ikke vil leke, hva gjør jeg galt? (side 2)

kanskje jeg skulle prøvd å endre litt i karet.

hvis jeg endrer steinene så de danner flere små hauger istedet for en stor så det er lettere for fiskene å lage territorier. Må vel da lage fem hauger minst, slik at alle artene får hvert sitt? Eller holder de kun territorier når de leker så jeg ikke trenger så mange?

Lurte på om jeg skulle prøve å simulere regntiden også, da dette kan trigge til lek. Gi dem lite mat en periode med litt høyere temperatur, for deretter å starte med daglige vannbytter, litt kaldere vann og mye næringsrik mat, samt litt lavere ph, da regn er surt. kanskje det hadde vært en idè.

innspill?
Det er jo bare å prøve Spesielt det med vannbytter osv.

Det å lage fem hauger gir nok ikke fem territorier. Slik jeg har forstått det så har forskjellige malawi-arter behov for en viss diameter på territoriet sitt.
Fant en liste på nettet om artenes behov, men finner den ikke igjen.
Noen trenger 40 cm, andre 80 cm osv. Det er vel en av grunnene til at det anbefales større akvarier til malawiene, ellers blir det for trangt for dem, spesielt med flere mbunas-hanner "oppå" hverandre.

Enn om du lager to huler i hver halvdel, og så fyller du bare på med de andre steinene?
Med "huler" så mener jeg f.eks tre steiner nedi sanden, med litt avstand,
og en flatere oppå som "tak". Da får hannen gravd en grop under taket. Det er denne som er mest populær hos mine mbunas.
Noe lignende som det på bildet her. Det viktigste er at den får noen cm med sand å grave ut.
Uimotståelig for Golden-damene
har tittet litt på malawikaret ditt og tror jeg kanskje skal bruke litt annen stein, tror kanskje steinene jeg har er litt for store til å bruke til slike huler du snakker om. de er nok for breie rett og slett. får se om jeg får dratt ut en tur i mårra før det blir mørkt og finne noen litt andre typer stein. har disse runde også har jeg noen rødlige, flate steiner (fra forrige oppsett) men tror ikke det blir så veldig bra å mikse disse. mister hele det naturlige preget over karet.

ga dem en kokt rosenkål i kveld etter middagen og da ble det full baluba oppi der. alle hannene jager hoer, kanskje det var litt afrodisikum for dem :P skal prøve mer med grønnsaker ihvertfall!
Ja, noen ganger kan man rote seg helt vekk for å ordne opp i et problem, men ender opp med å lage nye.
Kan hende litt rosenkål er nok til å gjøre susen.
vel de har roet seg igjen. holder på som vanlig nå. lurer veldig på om jeg skal gi det et forsøk å blande de to steinene. må bare huske på å ta ut krabba for det glemte jeg sist jeg holdt på der og fikk lære den harde veien :P
da har jeg atter en gang tatt frem de steinene jeg brukte før ettersom de er mer kantene og lettere å bygge med. jeg prøvde på gulvet å lage noen huler. tror du disse kan funke? selvfølgelig skal de fylles opp med sand så minst mulig av de syns før malawien selv har gravd det frem. Jeg har alltid tenkt at jeg skal lage hulene og sette dem opp men det er jo klart at hoene vil like en "mann" som har jobbet litt selv :P

vi liker jo handymans vi også! hehe
legge til bildene også da kanskje:P

edit: kan legge ved at hulene kanskje er omring 10 cm høye (+/-) så det er litt lettere å forstå størrelsen. men jeg tror kanskje jeg må ut og skaffe litt mer sand:P
jeg prøvde meg i det ene hjørnet av karet og det ser ut til at auratus hannen min har flyttet inn allerede :P
Hehe. Vel, nå er ikke jeg en fisk, men jeg synes allikevel de så innbydende ut
Og at de får hive ut sanden selv tror jeg de setter stor pris på. Det hender jeg fyller igjen gropene hos mine ciklider, når jeg må flytte noe av sanden. Hannene blir frustrert med det samme, men desto ivrigere med å rydde etterpå. Og så står de i døråpningen og gjør seg til for damene som drar forbi, og beskytter hula mot andre hanner, med livet som innsats.
Den på bildet jeg sendte ble vel ca 15 cm høy inni, ferdig utgravd.

De gangene jeg har sett at de har lekt så har det gjerne begynt med at hunnen har vært innom hula noen ganger, og blitt imponert og overbevist.
Så har de lekt rundt i hele akvariet etterpå.

PS: Ganske stilig sånn som melanochromisen min gjør det. Han har funnet seg et rom i steinrøysa, med hull i taket. For å rydde så tar han kjeften full av sand og blåser det rett opp, som en fontene som blir tatt av vannstrømmen.

Hadde vært artig om det ble lek hos dine nå da.
[QUOTE=Shiramor]

PS: Ganske stilig sånn som melanochromisen min gjør det. Han har funnet seg et rom i steinrøysa, med hull i taket. For å rydde så tar han kjeften full av sand og blåser det rett opp, som en fontene som blir tatt av vannstrømmen.
QUOTE]

ser det for meg! hehe... ja fisker skjønner hvordan de kan utnytte ting som strøm etc. forresten, hvor mye strøm har du i malawikaret ditt?
vel da er jeg egentlig i mål med nytt oppsett. fornøyd med noen deler men ikke alt. vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det men det får bli som det er akurat nå. men nå er det nattan for meg!
Kaiamor
hvor mye strøm har du i malawikaret ditt?

I 250-literen: Et innvendig som gir 1200 L/T og et utvendig som gir omtrent 1000 L/T (er ikke sikker).
ja ok. så til min store frustrasjon at krabba mi satt og spiste hodet til ene zebrahoa mi idag... var bare kroppen igjen så nå er krabba fjerna. det er andre fisken som har blitt spist som jeg vet har vært i fin form. zebraen hadde tilogmed fargen like inntakt selv etter at den ikke hadde hodet :P
vel har nå konkludert med at fiskene mine ikke oppfører seg som vanlig malawi.

har nå fire fine huler de kan grave masse i og resultatet er at hannene går fra hule til hule og graver litt i hver også går de videre til neste hule og da kommer en annen hanne og graver i samme hula. Her er det ingen tegn til territorier ihvertfall :P

men nå er det heller ingen dyr i denne familien som er helt rektig:P
Shiramor
[QUOTE=Kaiamor] hvor mye strøm har du i malawikaret ditt?

I 250-literen: Et innvendig som gir 1200 L/T og et utvendig som gir omtrent 1000 L/T (er ikke sikker).

har jeg for mye strøm kanskje? powerheaden gir jo 3200 l/h og den utvendige pumpe gir rundt 1000 l/h
Tror ikke det påvirker leken deres. Problemet med for mye strøm kan bli at de ikke rekker å spise opp maten før den forsvinner inn i filteret, eller at sanden flytter på seg.
Kanskje krabben var et problem for dem?
Vel, nye huler med sand i var kanskje ikke så dumt. Gi dem litt tid nå, så må du også investere i yngel- og oppvekstkar
de rekker definitivt å spise opp maten sin! det er lite som varer mer en 15 sek der :P men vi får se om det var krabben som gjorde det. de graver ihvertfall mye om en ikke i territorier. de graver under alle mulige plasser i karet og tidvis viser de seg litt frem for hoene, så vi får bare krysse fingrene nå
Tilfeldig bekjentskap
© jeanette tufte
Reklame for plussmedlemskap