Fisker som "beskytter yngelet" ? (side 2)
Postet 27.12.09 kl 13:21
Postet 27.12.09 kl 13:43
Postet 27.12.09 kl 22:50
Postet 27.12.09 kl 22:55
Nåja... En ciklide er det. Ikke langt fra en Jack Dempsey heller.
Det ligner svært på en JD. Den kan ha litt forskjellig utseende.
Din ligner på den øverste av disse.
Det ligner svært på en JD. Den kan ha litt forskjellig utseende.
Din ligner på den øverste av disse.
Postet 27.12.09 kl 23:06
Det er garantert en Ciklide - og den ligner veldig på en av de tre som er nevnt, ikke lett å si 100% pga av bildene ikke er de beste. Gjør et Google søk på Jack Dempsey så vil du finne bilder som ligner mye mer på din fisk enn JD bildene her på forumet - vi prøver bare å svare på et spørsmål DU har stilt på en skikkelig måte - ingen vits å gå i forsvarstilling av den grunn.
Postet 27.12.09 kl 23:11
Endret: 27.12.09 kl 23:13
akvaEnig med Forige innlegg! Det er jo derfor jeg spør! Synes du virkelig at fisken min ligner på noe JD?! Det er ikke SIKKERT AT DET ER EN CIKLIDE EN GANG!
Det er 100% sikkert en ciklide. Det er sikkert som banken. Men nå er ciklide-slekten stor, så....
Personlig syns jeg du bør lytte til Jo Stenersen, han har veldig god greie på det han uttaler seg om og spesielt ciklider.
Så når han sier det er en Jack Dempsey, så er det det.
Vær klar over den ciklidens temperament. Enkelte eksemplarer kan bli utrolig aggressive. Ikke alle, men noen, sånn at de blir umulige å ha sammen med andre fisk. Andre eksemplarer viser ikke slike tendenser og oppfører seg "høflig" sammen med andre fisk.
PS!
Ikke bruk store bokstaver når du svarer. Det oppfattes som skriking.
Postet 27.12.09 kl 23:44
Endret: 27.12.09 kl 23:47
Postet 27.12.09 kl 23:57
Akva!! Du er kun 11 år som profilen din sier og synes du skal høre på de erfarene akvaristene du her får svar fra. Mange av dem har vært akvarister fra før du ble født og vet hva de snakker om. At det er en ciklide er det ingen tvil om. Å "heve røsten" med bruk av store bokstaver gjør deg bare enda "mindre". Du ber om svar og får svar, kanskje ikke alltid de svar du ønsker, men svar får du. Mange, som blandt annet Loomis og Mona O som har svart deg tidligere i tråden her, bruker timesvis av tid hver uke til å hjelpe slike som deg og meg. Vi bør være takknemlig for det og ikke gi sure svar tilbake for at svarene ikke passer oss, deg i dette tilfelle. Fortsetter du slik, vil du få liten eller ingen hjelp fremover. Smil, og takk for den hjelpen du får, så går alt så meget bedre ;- =)
Postet 28.12.09 kl 00:26
Ciklide
det er garantert et ungt eksemplar av en jack dempsey.
denne cikilden har mange fargetegninger som ung, men etterhvert som den blir eldre blir den mere robust, kompakt og får en mere grønnlig fargetegning.
og den blir ganske stor som voksen, og er glupsk i matveien.
Å nevne juvelciklide i denne sammenhengen blir totalt feil
Juvelciklider(dem er det mange av) er røde i fargene uansett om de er små, store eller midt i mellom. de har selvsagt andre fargetegninger som sort å grøntoner i seg, men er hovedsaklig røde. hunnen blir mest rød, mens hannen noe blekere.
Under lek blir hunnen mørkerød,og tykkere, hannen får litt kraftigere farger, og blir litt biskere i adferd,.
konklusjonen er i allefal, at denne fisken er Ikke en Juvelciklide,(afrikansk) men en amerikaner.og jack dempsey passer ganske godt inn med farge og form.
det kan være en blå acara, men syns at formen ikke passer helt inn, siden den er mere rund i fasong en denne som er mere avlang
denne cikilden har mange fargetegninger som ung, men etterhvert som den blir eldre blir den mere robust, kompakt og får en mere grønnlig fargetegning.
og den blir ganske stor som voksen, og er glupsk i matveien.
Å nevne juvelciklide i denne sammenhengen blir totalt feil
Juvelciklider(dem er det mange av) er røde i fargene uansett om de er små, store eller midt i mellom. de har selvsagt andre fargetegninger som sort å grøntoner i seg, men er hovedsaklig røde. hunnen blir mest rød, mens hannen noe blekere.
Under lek blir hunnen mørkerød,og tykkere, hannen får litt kraftigere farger, og blir litt biskere i adferd,.
konklusjonen er i allefal, at denne fisken er Ikke en Juvelciklide,(afrikansk) men en amerikaner.og jack dempsey passer ganske godt inn med farge og form.
det kan være en blå acara, men syns at formen ikke passer helt inn, siden den er mere rund i fasong en denne som er mere avlang
Postet 28.12.09 kl 02:11
Tror nok jeg bør ta den med til dyrebutikken jeg kjøpte den, og få en bekreftelse om det er en JD.
PS; Det med 11 år , er fordi jeg har tatt over søstra mi sin,, har ikke fått endret det enda.
Men uansett takk for alle forslag!
Dere har helt sikkert rett, for jeg er ikke noe ekspert på fisk, men vil finne ut eksakt om at det er en JD.
PS; Det med 11 år , er fordi jeg har tatt over søstra mi sin,, har ikke fått endret det enda.
Men uansett takk for alle forslag!
Dere har helt sikkert rett, for jeg er ikke noe ekspert på fisk, men vil finne ut eksakt om at det er en JD.
Postet 28.12.09 kl 14:43
Postet 28.12.09 kl 15:06
Postet 28.12.09 kl 15:07
Endret: 28.12.09 kl 15:14
Postet 28.12.09 kl 15:09
Postet 28.12.09 kl 15:14
Endret: 28.12.09 kl 15:18
Postet 28.12.09 kl 15:32