Grått vann i akvariummet- jeg trenger hjelp!! (side 2)

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/

Den er lys gul/brun - den groveste er best egnet, den fine blir for fin og pakker seg lett og blir leireaktig.

Tøm karet og fjern grusen, det er måten jeg altid har burkt en del jobb, men verdt det, med sand kan man bruke slamsuger og fjerne mye.
Det er faktisk den sanden jeg bruker! Fylte i på tirsdagen og vannet er fortsatt uklart, dersom du ser på bildet jeg la inn ovenfor
Takk Ulvster som svarer så bra! Unnskyld for at jeg maser en del, men er ikke så dreven når det gjelder dette enda Putter du fisken rett oppi karet etter at du har byttet til sand?

Isabelle, jeg så ikke noe bilde.. men kan du legge ut et bilde og vise meg hvordan den ser ut? Hva betalte du for den?
Hvis du startet opp karet ditt tirsdag er det nok uklart enda ja, jeg startet opp en ny 120l før jul, der var vannet uklart ca en uke - ikke noe å bekymre seg over - det blir klart, blir forøvrig litt raskere klart på sommeren har jeg merket - regner med det er fordi vannet i krana er mye kaldere nå på vinteren og blant annet derfor inneholder mye oksygen.
Se på siste post på side 1 jeg betalte 60 kr for 17 kg eller noe ganske billig og fargen er ganske fin!
Ida Marie Braathen
Takk Ulvster som svarer så bra! Unnskyld for at jeg maser en del, men er ikke så dreven når det gjelder dette enda ;) Putter du fisken rett oppi karet etter at du har byttet til sand? Isabelle, jeg så ikke noe bilde.. men kan du legge ut et bilde og vise meg hvordan den ser ut? Hva betalte du for den?


Hvis du har byttet alt vannet skal du iallefall vente til vannet har nådd rikitg temp - dette forutsetter at du har ett innkjørt filter selvfølgelig.
Ulvster
[QUOTE=Ida Marie Braathen]Takk Ulvster som svarer så bra! Unnskyld for at jeg maser en del, men er ikke så dreven når det gjelder dette enda ;) Putter du fisken rett oppi karet etter at du har byttet til sand? Isabelle, jeg så ikke noe bilde.. men kan du legge ut et bilde og vise meg hvordan den ser ut? Hva betalte du for den?


Hvis du har byttet alt vannet skal du iallefall vente til vannet har nådd rikitg temp - dette forutsetter at du har ett innkjørt filter selvfølgelig.

Har hatt akvariummet i noen måneder nå.. Det gjør ikke noe om jeg putter fisken oppi selv om vannet er "møkkete og støvete"? Det skader ikke fisken?
Neida, det går fint, innen tempen har steget såpass at du kan ha fisken oppi har det værste lagt seg uansett, litt støvete og uklart vann bryr ikke fisken seg stort om så lenge du har et filter som fungerer skikkelig.
Jeg kjøpte akvariet brukt for noen måneder siden... Fulgte med varmekolbe-(dog en som var alfor liten til karet, så måtte kjøpe nytt) og det fulgte med en sånn pumpe eller filter eller hva det heter (vet ikke om det er det samme?!) som det står flumal 3plus på. Skulle i hvertfall tro at alt var sånn passe innkjørt- eller?

Tenker meg i allfall en tur på biltema en av de nærmeste dagene for å kjøpe sand, ja! Selv om det innbærer en del bøttebæring... har 150 liter stående på rommet i tredjeetasje som vil si at jeg må ned i hvertfall en trapp for å hente vann... Hvor mange kg sand burde jeg ha i akvariet når det er på 150 liter?

Et annet spørsmål du kanskje kan svare på - i akvariet nå så er det hvit og svar grus og den hvite grusen blir så møkkete med en gang.. blir brun-aktig. skal nå gå og ta bilde, lurer også på om jeg har for lite planter...?
Fluval 3+ er filteret ja - det er nok litt snaut i et såpass stort kar, ikke ha for mye fisk i karet så går det nok.
Du trenger nok 2 sekker (2x17kg) med sand.

Misfargingen av grusen er nok bare organisk slam (avføring, matrester osv.) som legger seg nedi blant grusen, slamsuger du grusen?
Det er det ja... Det sa ikke han som solgte meg det noe om.. han sa bare at varmekolben var for liten - noe jeg selv merket..

Hva mener du med slamsuger? Jeg har en sånn støvsuger lignende sak som jeg må pumpe opp og ned også suger den opp vann.. pleier å bruke den hver gang jeg bytter vann.. Som oftest tar jeg alltid og suger opp det brune som kommer i nederste kanten av karet..

Jeg har 3 platyer, 2 som ble kalt indianerplaty (vet ikke om det er noe forskjell på de to....) 10 gjennomsiktige stimfisk som har rødt på halen (vet ikke navn) to helt røde greier som jeg tror egentlig er stimfisk.. Men hun i butikken sa at det gikk greit med 2 stykker, du ser kanskje litt av den på det ene bildet, og så har jeg 2 fisker jeg ikke vet navnet på.. Tok bildet av hannen, håper du gjennkjenner den og kan gi meg et navn.. pluss at jeg har 3 algespisere, men er bare to stykker som går i det store fordi jeg har en som går og renser opp i det lille yngelkaret mitt.

Jeg synes at algespiserne mine gjør en så dårlig jobb.. tror det er 3 helt vanlig, alminnelige algespisere... de er kanskje 5 cm lange, ikke noen horn eller utvekster på "nesa" og ingen spesielle farger.. er sånn man kjøper 3 for 149 av liksom

er det for mange fisk i det akvariet? har ikke hatt noe problem med nitritt eller ph, for det har jeg skjekket regelmessig. Har ikke hatt noe problem med grått vann før- eller noe problem med overforing... så vet ikke hvorfor det har blitt slik.

Håper du vet navnet på den kule fisken min.. har en han og en hun av dem.
Den kule fisken ser ut som en: .
Ikke alltid de selger riktig hunner til disse, har du bilder av henne også?
Den hannen så nesten ut som en malawiciklide av noe slag - har desverre ikke spesiell peil på afrikanske ciklider - jeg holder meg til større amerikanske ciklider, har ikke vann til Malawi da de krever ganske høy ph og hardt vann.

Å slamsuge er å suge opp avfallet på bunnen - gjøres ofte ved vannbytte med den du bytter vann med ja.

At du plutselig har fått grått vann tyder nesten på svevealger - det skyldes ofte for mye lys, overforing eller gjerne en kombinasjon, at du har litt svakt filter kan også ha være en medvirkende årsak her da filteret vil slite med å rense avfallstoffene i vannet, og det er mat for alger. Kureres best med å mørklegge karet helt i noen dager uten foring. Du bør også seriøst vurdere ett større filter - helst utvendig.

Edit: Ser ut som kakadue ciklide ja... dvergciklider er heller ikke min største styrke Men en ciklide er det

Takk ohr, ganske så sikker på at det er den! Kjente igjen navnet når jeg så det. =)

Her er bildet av hunnen.. På forklaring av arten står det at hunnen ikke skal ha noe mønster på halen, men min hun har to oransje prikker akkurat som hannen... kan dette være to fisker av samme kull, derfor like prikker? eller er dette en ung han? eller kan det være en hun med to prikker?

Takk Ulvster.. tror ikke grunnen er overforing- da jeg har vært veeldig forsiktig med foring.. tror heller at det kan være for mye lys. Hvor mye vil et nytt filer koste? kom gjerne med pris til både innvendig og utvendig... helst så billig som mulig, trenger ikke noe fancy greier.
Forresten, på bildet over av hele akvariet- mener dere at jeg har for lite planter? Lurer litt på om jeg har for lite...

Har i allefall tenkt til å ta en tur på biltema en av de nærmeste dagene og kjøpe sand.. skal bare vente til vannet har blitt ok og alt har stabilisert seg. har nå gått inn for 3-4 dager med totalt mørke og matforbud der, så får håpe det hjelper!

Jeg har som sagt tre helt vanlige algespisere... kan det være at de heter gibbiceps eller noe? Jeg synes i allefall at de gjør en skikkelig dårlig jobb... jeg ser aldri at de er ute og "arbeider"...

Noen algespisere som er bedre enn andre?
Dvergcikliden på bildet over en en opdrettsvariant av apistogramma cacatouides, i handelen kalt red eller dobbel red alt etter hvor mye rødt det er på finnene.

Slik skal den egentlig se ut

Og er bra at du skal gå over til sand, da disse filterer sand gjennom gjellene på jakt etter snadder den kan spise.

"Vanlig algespiser" er som regel Ancistrus, får ikke håpe det er Gibbiceps du har - den kan bli 50cm!

Ikke ha lyset på i mere enn 10 timer normalt.

Innvendig filter til ditt kar:

Kan anbefale dette

Rimelig men greie utvendige:

Dette

eller dette

Eheim er førstevalg

Ellers er Fluvals nye U4 et greit internt filter, men liker Eheims nye Biopower serie best (det øverste)

Lønner seg altid å velge filter som er overdimensjonert for karet ditt i følge produsentens opplysninger
Ida Marie Braathen
Her er bildet av hunnen.. På forklaring av arten står det at hunnen ikke skal ha noe mønster på halen, men min hun har to oransje prikker akkurat som hannen... kan dette være to fisker av samme kull, derfor like prikker? eller er dette en ung han? eller kan det være en hun med to prikker?

Det kan være en hunn av en oppdrettsvariant av kakadueciklide. Noen av disse hunnene kan anta svært maskuline trekk, men forbli fertile hunner. Det er lettere å se kjønn sikkert om du får til et bilde hvor den har slått ut finnene. Er det stor forskjell i størrelsen og hvordan oppfører de seg mot hverandre?

Om det er nok planter er en smakssak, men du har en eller annen form for ubalanse i karet ditt som gjør vannet grått. Med store mengder hurtigvoksende planter tas mye av næringen som alger kan bruke opp av plantene og noen planter sender ut algegift. Jeg ville hatt mer planter av disse grunnene, om det hjelper mot infusorier vet jeg ikke, men det vil kunne ta bort noe av nærinsgrunnlaget for dem vil jeg anta.
Flyteplanter vokser utrolig hurtig og vil dempe lyset ned i karet betraktelig. Se på annonser om det er noen som selger billige plantepakker med hurtigvoksende planter.
Legg ut noen bilder av algespiserne dine så får vi se hva det er og kanskje hvorfor du ikke ser at de spiser alger. noen algespisere er langt bedre enn andre. Har du vurdert å sette inn snegler eller reker til å ta grov renholdet?

Jeg er usikker på om det er nødvendig å vente til etter mørklegging med å skifte til sand? Karet må allikevel finne ny balanse når du skifter bunnsubstrat. Bytting av bunnlag og utskifting av vann gjør neppe situasjonen verre.

Lykke til videre hilsen Ola
har ikke fått tatt noe bilde av hunnen ennå.. den store hannen driver og jager litt etter den lille hunnen (hannen?!) da jeg kjøpte fisken sa hun som solgte den at det enten var en hun eller en liten hanfisk.. men hun/han har ikke vokst noe særlig... så har regnet med at det er en hun.. tenkte jeg skulle opp å ta bilde av algespiseren min etterpå, men har søkt litt rundt etter algespisere.... OG Pterygoplichthys gibbiceps lignet veeldig på den jeg har.... kan jo være at de er ganske like, ikke vet jeg.. hvis det er dem, så er det i allfall tragisk av han mannen som solgte meg dem som visste at jeg hadde et akvarium på kun 150 liter, han solgte meg til og med TRE stykker!!!!!!!!!!!!!!
Ancistrus og Gibbiceps er veldig like, så det kan godt være ancistrus, men det er desverre vanlig å selge både Pleco og Gibbiceps som "vanlig algespiser" uansett størrelse på kar, har selv sett både Gibbiceps og Pleco i kar nedmot 20l flere ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap