- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvor mange fisker kan jeg ha i 60 litern ? (side 2)
Hvor mange fisker kan jeg ha i 60 litern ? (side 2)
Postet 15.12.12 kl 22:33
Postet 16.12.12 kl 00:19
Postet 16.12.12 kl 00:27
Jeg vil nå påstå at sand er sand og grus er grus. Hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men det er vel opp til en hver å avgjøre. Litt opptil hva en skal ha av fisk også. Har selv hentet sand i Lågen på Kongsberg. Den var meget bra, men fy for en jobb å få den renset og ren. Takke meg da heller å kjøpe jula eller biltema sand. Billigere og mindre arbeid er det vel ikke mulig å få det
Postet 16.12.12 kl 00:32
LOFFAJeg vil nå påstå at sand er sand og grus er grus. Hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men det er vel opp til en hver å avgjøre.
Eg er slett ikke sikker eg heller hvor den grensen går, men dersom det er opp til den enkelte akvarist å tolke dette er man ihvertfall garantert feil substrat anmass.
Postet 16.12.12 kl 00:48
Donald[QUOTE=LOFFA]Jeg vil nå påstå at sand er sand og grus er grus. Hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men det er vel opp til en hver å avgjøre.
Eg er slett ikke sikker eg heller hvor den grensen går, men dersom det er opp til den enkelte akvarist å tolke dette er man ihvertfall garantert feil substrat anmass.
Litt greit å sitere det jeg skrev i forbindelse med dette Donald for å få med hva jeg egentlig mente. Hadde du også sitert: Litt opptil hva en skal ha av fisk også
ville det blitt litt enklere. Små fisk som siler sanden eller som bruker sanden til å finne mat som f.ek cory, er det greit å ha en sand som ikke skader fisken på noen måte.
Mine apistoer siler og bruker sanden til å grave ut av huler for å dekke inngang/utgang for inntrengere. Da er det vel litt sunn fornuft og kunnskap en kjøper type sand i forhold til det antar jeg. En kjøper ikke "pukk" da? Antar en kan kalle sand opp til en mm iallefall. Den grove til biltema er vel på opp til 0,7, eller husker jeg feil.... Ut fra min mening skal en kjøpe bunnsubstrat ut fra den fisken som er påtenkt i karet, ikke omvendt, kjøpe fisken først og substrat etterpå... Ha fortsatt en god kveld Donald =)
Postet 16.12.12 kl 01:00
Postet 16.12.12 kl 01:11
Jo da jeg er enig med deg i det at sand er sand og grus er grus. Om det finnes noen grense for hva som er hva, det vet jeg ikke.
Skulle ikke tro at det er noe verre for meg å sitere deg, enn at du sitere meg.
Tror du burde kutte ut sitronene sånn på kvelds og natters tider Donald. Blir noen sure smaker på en del innlegg etterhvert, og da tenker jeg ikke kun på deg, men også di som svarer på dine innlegg (meg f.ek). Skaper absolutt ingen god stemning.
Da er jeg ferdig med denne diskusjonen og denne tråden. God natt alle sammen
Skulle ikke tro at det er noe verre for meg å sitere deg, enn at du sitere meg.
Tror du burde kutte ut sitronene sånn på kvelds og natters tider Donald. Blir noen sure smaker på en del innlegg etterhvert, og da tenker jeg ikke kun på deg, men også di som svarer på dine innlegg (meg f.ek). Skaper absolutt ingen god stemning.
Da er jeg ferdig med denne diskusjonen og denne tråden. God natt alle sammen
Postet 16.12.12 kl 01:30
Jeg hadde en sekk med finkornet grus fra Dennerle en gang, og den hadde kornstørrelser på rundt 2 mm (jeg målte). Det er ikke noe jeg regner som sand.
Sand er vel opptil ca 1 mm, og litt over. Et eller annet sted mellom 1 og 2 mm i kornstørrelse går grensen mellom hva man kan kalle sand og hva man kan kalle grus, syns jeg
Sand er vel opptil ca 1 mm, og litt over. Et eller annet sted mellom 1 og 2 mm i kornstørrelse går grensen mellom hva man kan kalle sand og hva man kan kalle grus, syns jeg
Postet 16.12.12 kl 02:50
Postet 16.12.12 kl 03:32
Postet 16.12.12 kl 10:03
Endret: 16.12.12 kl 10:08
Postet 25.02.13 kl 17:01
Postet 25.02.13 kl 17:07
Endret: 25.02.13 kl 17:07
Tommy WelleHar god erfaring fra denne sanden fra Biltema. Den er veeeeeeldig finkornet. :p 01-07 mm. Så du må regne med ca 1 uke før all sanden har landet i bunn av akvariet. Men Corydoares elsker den :D [URLBLOCK1]
Har veldig lyst på den, den ser lys og fin ut. men hvordan er det å bruke slamsuger på den?
Postet 25.02.13 kl 17:16
Liss-Marita[QUOTE=Tommy Welle]Har god erfaring fra denne sanden fra Biltema. Den er veeeeeeldig finkornet. :p 01-07 mm. Så du må regne med ca 1 uke før all sanden har landet i bunn av akvariet. Men Corydoares elsker den :D [URLBLOCK1]
Har veldig lyst på den, den ser lys og fin ut. men hvordan er det å bruke slamsuger på den?
Noe vil forsvinne opp når du slamsuger, men ikke så veldig mye, du må bare være forsikitg med å stikke den så mye nedi sanden, mens du tar det overflødige. Om du ønsker og slamsuge dypt i sanden, så annbefaler jeg denne:
Har ikke prøvd den selv, men tror sanden vil renne igjennom den posen
Postet 25.02.13 kl 17:56
Postet 25.02.13 kl 18:02
Postet 25.02.13 kl 23:28
Stephan SandemoseGuppy, platy, sverddrager - og neontetra er ingen god kombinasjon i ett og samme akvarium. Sistnevnte har helt andre krav til vannegenskaper enn de tre førstnevnte, som vil ha hardt vann, noe som passer dårlig for neon. Stephan
Har fått gitt bort alle jeg har nå. så nå skal jeg begynne på nytt men helt andre fisker enn jeg hadde først så da ordner deg seg
Postet 21.03.13 kl 13:30