Discus - enda en gang (side 2)

Om sanden klumper seg og ikke løfter seg sånn som den skal kan det funke å dunke i filteret eller riste det godt sidelengs til det løsner.
Geir Rolfsnes
TIl Geir K. Hva mener du med at man ikke skal være "snål" med bevegelse på vannet i overflaten.


Det jeg mener er å ikke ha for lite.

I mange tilfeller så benyttes luftestein der man ser boblene fra denne stige til værs og da må det jo bli mye O2 i vannet. Det som er tilfellet er at man får bedre O2 berikelse når boblene bryter vannflaten enn av selve boblene. Har man god bevegelse i vannflata så er luftpumpen unødvendig.

Luftpumpe benytter man for å slippe å lage for mye bevegelse i selve vannmassen. Når man skal fore opp discus så er dette en klar fordel da kroppsfomen på discusen fungerer som et seil hvis denne står sidelengs mot strømmen. Discusen benytter da mye energi på å holde seg på "rett kjøl" noe som ellers kan ha vært benyttet til vekst.
Enda en Geir...
Har selv kjøpt Stendker diskus fra Betine, og var meget fornøyd med både vekst og kvalitet forøvrig.
Har 6 sandfilter (LFG 600 og 900) bruker N.J. 1200 i karene, men setter en bit skum (blåmatte) foran innsuget for å forhindre partikler å komme inn i sanden, da det noen ganger kan være kronglete å få ut.
Er enig med Geir K. når det gjelder E-2036, den er i minste laget, og må ofte rengjøres, da gjennomstrømningen raskt blir redusert. Hadde nok satt opp et utvendig filter til.
I hvertfall, lykke til!
Velkommen i discusgeirklubben
Som nevnt tidligere i tråden har jeg allerede satt inn et ekstra utvendig filter, nemlig et JBL Cristal Profi 500 som har større filterkapasitet enn Ecco 2036.

Så det skulle ikke skorte på filterkapasiteten i dette karet. Spørsmålet er om akvariet tåler enda et filter hvis jeg tar i bruk sandfilteret i tillegg.

Som Geir K nevner kan for stor gjennomstrømning være stressende for fiskene.

Hvor mange liter/time gjennomstrømning er det tilrådelig å ha i en 250 liter med 25 små discus?

Sett utblåsningen litt dypt og rett den mot overflaten så blir bevegelsen i det dypere vanlag mindre. Innsuget til filteret vil sørge for O2 rikt vann ned til de dypere lag.
For stor gjennomstrømning, menes vel egentlig for stor bevegelse i vannet?
Utblåsning snudd rett mot vegg, demper dette betraktelig.
To utvendige filter + sandfilter må vel bli optimalt for en topp vannkvalitet, i tillegg til vannbytte. Bytter du temperert, kalt eller vann som har stått til utluftning over natten?
Besøkte Tony (Uddevalla), rett før jul, og han hadde en fin løsning med temperert vann rennende 3 ganger 1 time i døgnet, men hadde anskaffet seg utstyr for solcellepanel for oppvarming av vannet. Lurt i disse tider, med strømpriser lenger nord, man kan få magesår av.

Det med for stor bevegelse i vannet er et tilbakevendende problem da filterprodusentene konkurrerer om å ha den største pumpen og ikke det største filtervolumet. Jeg gjennomborrer alle utblåsningsrør slik at jeg kan skråstille de slik at halvparten av vannet går i glasset og andre halvpart rett i vannskorpa.

Føler at jeg må korrigere deg litt her Geir K. Poenget med bruk av pumper, foruten det å dra vannet gjennom et filter ol. er å skape en bevegelse eller omrøring av vannlagene i akvariet. Dette er også hensikten med en luftpumpe.

Går du tilbake til matematikken ser du at kuleformen er den mest hensiktsmessige formen for å redusere overflaten maksimalt. Ergo vil den lufta som er inne i ei luftboble kunne utveksle minimalt av den atmosfærisk O2 med akvarievannet. Overflaten i akvariet derimot er mye større, og får du omrørt hele vannsøylene og luftet denne i overflaten er det hele gjort. Så akvaristens tro på at luftbobler av atmosfærisk luft i akvarievannet betyr en maksimal O2 metning av vannet er bare en illusjon, og denne myten bør snarest avlives.

Hvis du ser foran deg ei bøtte med vann og du begynner å røre i denne skal det litt krefter til får å starte en horisontal vannbevegelse pga treghet, men etterhvert er det bare friksjon som skal overvinnes for å holde vannet i bevegelse og dette krever lite kraft. Når du akklimatiserer fisk i ei bøtte med en luftstein skaper du en vertikal vannbevegelse og du får luftet alt vannet i bøtta.

Går du tilbake til discuskarret er dette det vi ønsker, en jevn vertikal saktegående strøm som bringer bunnvannet til overflaten slik at en gasslikevekt kan oppnås på overflatevannet og at dette vannet føres ned og byttes med det O2 fattigere vannet lenger ned i akvariet.

Problemet med akvarium som er at der er innredet slik at det er vanskelig å unngå turbulens og vannbevegelser som jobber mot hverandre. Da risikerer du at det oppstår vannlommer av stillestående vann eller at du for en sirkulasjon av vann f eks i bunnen og en annen i toppen.

I saltvannsakvarium løser du dette ved hjelp av å øke pumpekapasitet til 20 -50 ganger det vannvolumet du har i akvariet. På min 720 liter bruker jeg da 4 tunzepumper på 20.000 liter i timen hver for å forhindre at jeg får noen døde soner med stillestående vann. Det sier seg selv at dette ikke praktisk mulig å gjennomføre i et discuskar.

Utfordringen er hvordan skape en god vannbevegelse i hele vannsøylen, uten å måtte ha noen hurtiggående strømmer som forstyrrer discusene.

Geir Stokke
Bytter du temperert, kalt eller vann som har stått til utluftning over natten?.


Jeg bytter temperert vann og dette skjer kontinuerlig hele døgnet. Har montert en kran øverst i kjøkkenskapet. Fra denne dryppes det kontinuerlig vann ned i en 30 liters plastbalje. Har overløp på denne balja for å unngå lekkasje. Jeg leder vann via tynne plastrør fra denne baljen til mine akvarier. Plastrørene ledes gjennom vegger og tak og det er 6-8m fra balja til akvariene. Derved tempereres vannet underveis. I og med at dette skjer helt kontinuerlig så påvirker ikke vannbyttet temperaturen i karene mine.
Sirkulasjon, vannbevegelse, o2
Takk til Geir K. og Nils for utfyllende info om hvordan vannsirkulasjon beriker vannet med O2.

Jeg har ikke brukt luftpumpe tidligere, men ser at denne også skaper en forholdsvis stor sirkulasjon i karet. I hvertfall havnet alt foret som jeg putter i karet i det hjørnet som luftesteinen ligger. Jeg kjørte i utgangspunktet full guffe på denne luftesteinen, men har nå dempet lufttilførselen litt.

Har målt vannstømningene gjennom filterne mine og de er som følger:

Eccofilteret : 120 liter/time (oppgitt max pumpekapasitet 750 l/time)
JBL-filteret: 600 liter/time (oppgitt max pumpekapasitet 1200 l/time)

Med andre ord byttes vannet ca 3 ganger i timen. Det burde vel holde. Har et veldig langt strålerør på JBL-pumpa som dekker hele lengden av karet. Dette er nå rettet med utblåsning oppover og innover i karet slik at hele vannoverflaten får god bevegelse.

Har ikke koblet til Sandfilteret enda. Det har en gjennomstrømning på ca 100 liter/time.
Jbl nitrittest
NItritt-testen viser gult, men mørkere gulfarge enn de som viser på test-arket.

Jeg kommer ikke lavere enn 0.05 når jeg måler nitritt.
Har derfor også målt springvannet og dette viser også 0.05

Er det normalt at springvannet har et slikt nitrittnivå eller er det testen min som viser feil?

Jeg klarer vel ikke å få lavere nitritt enn det som er i springvannet uansett hvor mye vann jeg bytter?

Finnes det noe nitritt-test som er mer nøyaktig enn JBL?

Har du prøv å sette et hvit ark bak slik at du har en rimelig nøytral bakgrunn?

JBL skal være god nok.
Du får kjøre inntaksvannet gjennom et sandfilter.

Jeg vill ha tatt en telefon til kommunen for å sjekke om dette er korrekt, eventuelt mattilsynet. Men tror nok at teknisk etat i din kommune kan gi deg gode svar om vannkvaliteten.
jeg har borrevann som også måler 0,025 med JBL sin test, sendte vannprøve til mattilsynet og fikk svar tilbake at jeg hadde flott vann uten Nitritt, så vet ikke jeg Men har nå satt sandfilter på de fleste kar, virker som det hjelper
Takker for svar

Fint å høre at det er flere som ikke stoler på nitritt-testen og at vannet kan være bra selv om JBL-testen viser nititt over 0.0. Begynner nesten å lure på om jeg er litt fargeblind.

Har sendt en mail til vannverket for å høre hvilken kvalitet det er på vannet her.
Jeg har i grunnen ikke så mye fornuftig å skrive om, men leser denne tråden med interesse og vil "abonere". Jeg skal forøvrig starte en ny tråd snart, da jeg skal flytte 11 discusungdommer fra 350-literen til 450 literen og skivetetra og colombiatetra den andre veien. Driver å klagjør 450-literen for fullt akkurat nå.

Jon
Sandfilter installert
Da er sandfilteret også på plass så nå kan ingen klage på filterkapasiteten.

Som bildet viser har de 25 discusene fortsatt god plass i 250-literen.

Begynner å merke litt mobbing i flokken. De kommer fra 4 forskjellige kull og det er bittelitt forskjell på størrelsene. Det er tydelig at de som er størst vokter matfatet og jager vekk de som er et hakk mindre.

Jeg forer rikelig og suger opp det som blir til overs. Ser at maten må ligge en stund i karet før alle har fått spist.

Lurer på hvor lenge matrester av oksehjerte kan ligge før de begynner å forurense vannet og bør fjernes. Tar gjerne imot erfaring og synspunkter på dette.

Geir. Ikke bruk "krokodille gap" tegnene for mindre enn/større enn. Tekst etter tegnet forsvinner.
Takk for tipset mona. satt akkurat og lurte på hva som skjedde her. så at det manglet noe. har slettet innlegget og prøver igjen
Har målt litt vannverdier igjen.

Temperatur 29.5 grader
PH 6.9
KH 2.0
GH 0
NH4 0.0 (ammonium)
NO2 0-0.03

Vannbytte 30% pr døgn

Er ganske fornøyd med dette. Mye bedre verdier enn for en uke siden. Spesielt fornøyd med at ammonium er forsvunnet og at jeg klarer å holde PH under 7.0 med så stort vannbytte
En liten oppdatering

Blant de 25 discusene som jeg startet med for 5 uker siden er det nå 24 igjen. Den ene som har gått heden var minstemann i flokken fra starten og har av en eller annen grunn aldri hatt matlyst. Så den ble tynnere og tynnere for hver dag og begynte nå å miste styringen. Pga lite matinntak hadde den ikke vokst noe i det hele tatt på disse ukene. De andre fiskene har imdilertid vokst veldig bra og de største av dem måler nå i overkant av 9 cm. Det er vel ikke så verst.
Ser foreløpig ikke noe tegn til flere sinker. Alle er ivrige i matfatet, men alle er ikke like store. De synes fortsatt å ha tilstrekkelig plass i 250 literen, men jeg har begynt å tenke på å sette opp et nytt kar slik at flokken kan deles når de blir litt større.
PH har stabilisert seg på mellom 7 og 7.1 og jeg bytter fortsatt ca 20 % vann hver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap