Hjelp! må ha nytt filter (side 2)

mona o
Trøst og oppmuntring i budsjettsprengende tider; akvarister har hatt sine Eheim filtere i bortimot flere ti-år :-) Så god kvalitet er det på dem :) Så etter all sannsynlighet vil du kunne ha dette filteret i mange år, og skal du selge det, så er Eheim aldri vanskelig å få solgt. Rett og slett fordi folk vet det er bra saker.


hehe ja får se på det som en investering i fremtiden alt for disse fiskene

et lite sprm; Har sett at noen venter et år hvis ikke flere før de renser filtret. Er det mulig? hvor ofte må de renses?
Hvor ofte de må renses, er helt individuelt. Det avhenger selvsagt 100% av hva slags akvarium de er satt til. Forurensning, antall fisk, type fisk, størrelse på akvariet osv. Og kanskje til en viss grad også hvor lat akvaristen er, hehe
Men Eheim 2224 er av de mindre utvendige filterne, så jeg ville nok ikke drøyd det flere år akkurat. De aller største monstrene av utvendige filtere kan man kanskje drøye det ekstra lenge med, men.... ikke disse mere "normale"

Jeg renser mine Eheim 2224 filtere ca 2 - 3 ganger i året.
Det holder som oftest å bare åpne filteret den ene gangen og kun skifte den hvite filtervattskiven på toppen, også legge lokket på igjen. Full rens blir derfor ca to ganger i året under mine forhold.
Den hvite filtervattskiven må skiftes oftere enn full filterrens, for den blir full av gørr etter en stund. Jeg kan se da at vannet blir litt "støvete" fordi filtervattskiven ikke greier å fange opp alt lenger. Da skiftes den ut med en ny, og jeg trenger ikke rense hele filteret og resten av innholdet fordet.
så det går ikke ann å rense den hvite filtervatten. Koster det mye for en ny sånn en da?
Jeg la akkurat til en link ovenfor nå
Det koster ca 70 kr for en pakke med 3 stykker hos Webzoo. Om du da skifter i samme takt som meg (noe som er langtfra sikkert) så koster det 70 kr pr år Altså en McFeast meny på McDonalds ca.

Jeg har lest her på forumet at noen skyller den hvite filtervattskiven og bruker den om igjen, men... jeg tror ikke det er så vanlig. De fleste bytter dem.
Hvis noen velger å skylle den godt under vannkrana... jeg kan egentlig ikke skjønne at det går an å få den på plass igjen i filteret etterpå da? For de vattskivene blir litt av en uformelig lefse etter en stunds bruk i filteret :p
Okay, det var ikke så værst. Fryktet en veldig stiv pris på den vatten jeg, men det var jo overhodet ikke avskrekkende det der
Takk for all info mona, føler jeg ble veldig mye klokere idag
Så fint at denne tråden ligger ute for vil bytte ut min fluval 4+ til et utvendig filter. Da ble det ny Eheim på meg også og ikke fluval 205. Har Eheim 2028 i et annet kar og er stort sett fornøyd med det. Hadde en lekkasje, men ingen merker er vel perfekte. Uansett er det snart 8 år så vil si det har holdt seg bra.

Når det gjelder de hvite filtervattskivene er det mulig å rense dem uten å ødelegge de totalt, men ikke flere ganger. Som det blir nevnt mister de mye av formen så får du de billig er det ikke noe problem å bytte. Nå gjelder det bare å finne den nettbutikken som selger billigst
Henger meg på her BubbleBubble, håper det er ok.

Jeg skal sette opp et gammelt kar på ca 235 liter, enten som selskapskar eller med devegciklider (avhenger av om jeg gjør om 530 literen fra selskap til dvergciklider eller ikke), og trenger et filter. Har sett på Webzoo og Eheim. Alle med erfaring mener at filteret bør takle et kar som er dobbelt så stort som det produsenten anbefaler. Finner ingen som dekker ca 460 liter, enten 350 eller 600 og det siste synes noe voldsomt.
Noen med erfaring med Eheim Pro 2074 som skal tåle 400 liter eller Pro 3 2073 som er beregnet for 350 liter?
530
Henger meg på her BubbleBubble, håper det er ok. Jeg skal sette opp et gammelt kar på ca 235 liter, enten som selskapskar eller med devegciklider (avhenger av om jeg gjør om 530 literen fra selskap til dvergciklider eller ikke), og trenger et filter. Har sett på Webzoo og Eheim. Alle med erfaring mener at filteret bør takle et kar som er dobbelt så stort som det produsenten anbefaler. Finner ingen som dekker ca 460 liter, enten 350 eller 600 og det siste synes noe voldsomt. Noen med erfaring med Eheim Pro 2074 som skal tåle 400 liter eller Pro 3 2073 som er beregnet for 350 liter?


Jeg bruker Eheim 2028 i mitt 240l, og det tilsvarer det nye 2075. Det er litt større biologisk filtrering på det nye, samt litt mere sprut Men jeg hadde uten tvil gått for det. Og det er ingen problemer for dvergciklidene heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap