Testing av vann etter 10 dager - hva kan jeg forvente? (side 2)

her har det jeg postet i en annen tråd kommet frem. det jeg ville med den er at det ikke kan settes noe fasit svar på hvor lenge innkjørings perioden skal være.
synes det er bra at det kommer frem at man ikke skal stole blint på det som hevdes runt om men at man bruker hode selv.
det er sant elin, du sa ikke at det bare var tull.. det jeg mente det med det var at uansett hvor jeg leste og spurte om dette temaet, når jeg tok opp igjen denne artige hobbyen for halvannet år siden fikk jeg "streng beskjed" om at jeg måtte vente denne måneden og bare mate/belaste filteret med andre ting enn fisk... men da blei jeg tydeligvis litt "vill-ledet" på det punktet.. jeg ser den med syklusen men lærte da at om du så bare satte inn 2fisker kunne dette bli katastrofalt... husker denne" linken friskt i minne... der er det mye for og i mot.. har dere god tid så kikk på den.... er det rart man blir forvirret:=)
Den tråden har jeg lest fra start til slutt, Lars, men ikke bare for å lære. Den var også interessant iom at jeg er moderator på et annet forum og det var "festlig" å se hvordan moderatorrollen og takhøyde blir diskutert også her inne. Men det var en avsporing.

Det er ikke rart at man blir forvirret, og min forvirring ble ikke mindre av at jeg i går fikk målt nitritt i et kar som har gått i 10 dager. Utenom boka, med andre ord. Men det er jo greit at det kommer fram, det også
ja den tråden var til tider mer underholdene enn informativ... så endte med å lese alt jeg også men tydeligvis er det for at man skal være på den "sikre" siden at folk lærer andre at en skal vente så lenge da... for det som kom frem på slutten her var ikke jeg klar over.. jaja. lykke til videre.
Nei, jeg synes ikke du ble villedet. Det normale er 35 dager. Men om en akvarist måler og kan se med egne øyne at ting går raskere i hans/hennes akvarium, må vi godta at det finnes variasjoner. Det som er sikkert, er at om du venter i 35 dager, er det en utrolig liten sannsynlighet for at du har ventet i for kort tid.

En graviditet hos mennesker varer i 9 mnd. Dersom et barn blir født etter 8 mnd, er det da noen som sier at de ble "villedet" av legen som satte termin 9 mnd frem i tid? Eller at de blir forvirret over at så mange bastant sier 9 mnd, mens unger blir født selv etter 7 mnd?

Eksempelet tok jeg fordi 9 mnd graviditet er så godtatt, samtidig som at det er godtatt at barn kan bli født tidligere. Menneskelig graviditet, eller nitrogensyklus - biologi er det åkke som
ElinH
Nei, jeg synes ikke du ble villedet. Det normale er 35 dager. Men om en akvarist måler og kan se med egne øyne at ting går raskere i hans/hennes akvarium, må vi godta at det finnes variasjoner. Det som er sikkert, er at om du venter i 35 dager, er det en utrolig liten sannsynlighet for at du har ventet i for kort tid. En graviditet hos mennesker varer i 9 mnd. Dersom et barn blir født etter 8 mnd, er det da noen som sier at de ble "villedet" av legen som satte termin 9 mnd frem i tid? Eller at de blir forvirret over at så mange bastant sier 9 mnd, mens unger blir født selv etter 7 mnd? ;) Eksempelet tok jeg fordi 9 mnd graviditet er så godtatt, samtidig som at det er godtatt at barn kan bli født tidligere. Menneskelig graviditet, eller nitrogensyklus - biologi er det åkke som ;)


dette er det dumeste samenligningen jeg har sett. jeg har lang erfaring som ambulanse sjafør og dette kan ikke samenlignes med vann kvalitet eller bakterie flora i vann.

da det gjelder dette temaet som du skrev her så har det mange faktorer som har sine innspill og da det gjelder med bakteria flora i et akvarium så er det så mye forrskjellig som blir sakt av folk som har drevet med dette lenge. så jeg skjønner at folk blir forvirra av dette.

da det gjelder graviditet så vet alle det at det er 9 måneder pluss eller minus så det kan ikke kalles og bli forvilla.

da det gjelder akvarium så står det skrevet så mye forskjellig om dette temaet og det ser man en stor forskjellig i fra forskjellige forumer og lignende.
Det var det første jeg kom på i farten av sammenlikning.

Hele poenget er at

1. Alle vet hva som skjer under en graviditet, med fosterets utvikling (jeg har født to barn selv, så jeg har personlig innsikt for å si det slik). Og alle må godta at nitrogensyklusen finnes, den er bevist, og finnes i lærebøker og er pensum i biologi på videregående.

2. Alle vet at en graviditet er 9 mnd pluss/minus, og det godtas. Da kan det ikke være så vanskelig å godta at nitrogensyklusen er 35 dager - pluss/minus. Hele poenget er at det kan variere! Uten at noen er lurt, villedet, eller at det er mer forvirrende enn at andre ting innen biologi kan variere også, uten at det rokker ved grunnprinsippene.

Det er da bare å utstyre seg med vanntestere og teste vannet gjennom innkjøringen. Da vet en når filteret er innkjørt, uavhengig av antall dager. Verre er det faktisk ikke.

Men, nå skal jeg bytte vann i akvariene mine, og anser meg som ferdig i denne tråden.
Nå har jeg fått tester selv, og har testet i dag. Tenker at når jeg tester selv, så er det samme tester og samme som tester og dermed kanskje mer sammenlignbare resultater

Jeg får iallfall ph 7,2 (JBL), Amoniakk 0 (Tetra), Nitrat noe over 0,25 mg/l (Tetra og Nitritt 0,2 mg/l (JBL). Jeg så testreagensen i går på butikken, og den var mørk rosa. I dag er den bare lys rosa. Så om den er på tur ned eller om det bare skyldes at det var en annen som testet, viser vel morgendagens tester.
Ang. Aquamanias så har jeg alltid ringt. I hvert fall greit å ringe og si fra at du henter varene selv på Kløfta.

Ang Dverggurami så har jeg dårlig erfaring med å ha dem som par i lite kar. Mitt var 116 liter. Årsaken er at hannen bygger skumrede og så er det stas med fruen noen dager. Helt til hun har lagt eggene. De er det han som passer og da ble min helt rabiat mot henne. Hun levde livet i en krok ved pumpa. Turde ikke komme fram for å spise engang. Hvis han så henne fløy han som en Speedy-Gonzales mellom akvarieveggene etter henne. Så jeg måtte flytte henne til et annet kar. Og eggene ble det naturlig nok ingenting ut av for jeg hadde en neontetrasim som dro dem ut av redet og spiste med til frokost. Synes heller ikke dvergguramien er spesielt hardfør. MEn du kan ha bare en hann, selvfølgelig.

Jeg sendte sms til Aquamanias og har vært der i ettermiddag.

Jeg skal finne en annen art enn dverggurami Jeg har god tid på meg, det er uansett ikke de som skal inn først.
I dag måler jeg nitritt til 0,1, amoniakk fremdeles 0. Er det noe poeng i fremdeles å teste for amoniakk når nitritt tydeligvis er på vei ned?
Nei, egentlig ikke. Ammoniakk kommer før nitritt i innkjøringssyklusen, og forsvinner når nitritt overtar.

Ammoniakk --> nitritt --> nitrat ---> vannbytte

Nitrat er siste ledd og blir værende i vannet. Det brytes ikke ned, og derfor tar vi vannbytter for å tynne ut og kvitte oss med dette avfallsstoffet.
Ja, det var sånn jeg har forstått det. Hvis du ser tråden min om vannbytte før første fiskekjøp, så vil du se at jeg er litt usikker etter råd i butikken ang nitrat
Så bra at du har fått igang prosessen og at nitritten er på vei ned.
Godt du ikke har fisker i karet ennå, da, iom at karet kom opp i 0,8 i nitritt tross Safestarten.

Kom på at det kan være en annen årsak til at ammoniakk og nitritt forsvinner raskere hos deg enn i en normal prosess. Hvis du kjører vannet gjennom luft, det vil si setter utblåsingsrøret slik at vannet lufter seg godt, er det noen som har erfaring med at det får ned ammoniakk og nitritt. Mener å ha erfart det selv også.
Utblåsningsrøret står oppover mot overflata, ja. Både for å få luft og fordi jeg synes det er sånn det blir minst uro nede i karet. Men etter å ha skifta den hvite vatten i pumpa i dag føles det som om det er liten storm der nede!

I dag måler jeg nitritten til under 0,05, så i morgen håper jeg at jeg er på OK (JBL fargekart). Da kan jeg ha noen dager på 0 før vi kjøper fisk på lørdag.

Har valgt kileflekkrasbora som førstemann ut (ca 5 stk), men er litt usikker fordi fiskebasen oppgir at den trenger KH fra 5 og vannprøven på lørdag viste bare 2. Må kanskje sjekke litt i forhold til om jeg bør bruke noe remedier for å øke den? Ønsker egentlig å ha fisk som tåler de vannverdiene jeg har, men ønsker meg veldig en stimfisk som ikke er neontetra. Håper 8-åringen er enig...
Ikke gjør noe med kH nå.
Midlene som øker kH fører ofte til økt pH. Og stabil pH er viktigere enn kH.
Mange bryr seg ikke så mye om kH, så jeg ville ikke brydd meg om den i starten hvis jeg var deg.
Dessuten er ammoniakk farligere desto høyere pH du har.

I dag måler jeg nitritt på 0,1 igjen. I går var den helt tydelig på under 0,05. Kan det skyldes at jeg bytta vatten på toppen av filtersvampene i går, sånn at pumpa nå sirkulerer vannet mye bedre?

Jeg synes vannet er litt hvitlig. Ikke mye, men litt. Kan det skyldes oksygen som følge av at jeg har hatt utblåsningsrøret for mye vendt oppover (det klukka i akvariet...)? Det var mye bobler på overflata også. Skjønte at det hele var litt i overkant, så nå har jeg skrudd det litt nedover igjen.

Forøvrig er det helt greit med fiskeløs innkjøring når man som jeg, har planta om i akvariet opptil flere ganger Ifølge mannen er det et under om plantene overlever... Men det var først i går noen fant det for godt å fortelle meg at ikke hele planten skal plantes på en plass, men har godt av å bli spredd litt for å få nok lys. Så dermed var det klart for en ny (og siste?) omplantning
Vet ikke hva slags planter du har, men hvis det er stilker som er buntet sammen, lønner det seg å spre dem, ja.
Pass i hvert fall på å få av all glassvatten rundt røttene, hvis det er det.
Har god erfaring med Juwel-kar når det gjelder planter.
Synes innredningen av akvariet moro, selv.
Som mannen min sier: Det er så kjekt med planter under vann. Man slipper å vanne dem.
Tipper mannen din må belage seg på en "blomsterkasse" til når mor skal ha seg eget og større kar
Vann,bra nok m mere.
.prøv og test farris eller bris.Imsdal eller anna flaskevann som er til salgs.

det hadde vært moro.
gurimalle
Tipper mannen din må belage seg på en "blomsterkasse" til når mor skal ha seg eget og større kar ;)

Han bare himler med øya når jeg snakker om "når jeg får meg større akvarium"... Men han vet ikke at jeg allerede har begynt å se meg om for å se hva som må vike i stua for at jeg skal få veggplass
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap