Corydoras forvirring =? (side 2)
Inaktiv bruker

Okei.. la oss da si at jeg tok vekk slørhalen...
Hvilke fisk går ann da?? Reker?? Moskito-rasbora(problemet er at den er Toppsjikt akkurat som molly, vil dette skape problemer??)??
Andre fisk??
Hvilke fisk går ann da?? Reker?? Moskito-rasbora(problemet er at den er Toppsjikt akkurat som molly, vil dette skape problemer??)??
Andre fisk??
Postet 10.01.10 kl 11:29
Postet 10.01.10 kl 11:44
Inaktiv bruker

spiser molly virkelig reker?? jeg trodde de var plante-etere.. =/ dessuten har de jo ikke så stor munn....
Hvilke fisker anbefaler der da?? Noen med erfaring ang molly??
Hvilke fisker anbefaler der da?? Noen med erfaring ang molly??
Postet 10.01.10 kl 11:52
Guppyer kan ta voksne reker, og siden mollyen kan bli større, er det ikke rart at molly også tar reker. Det som ikke passer i munnen i et jafs, kan alltids spises stykkevis og delt...
Stort sett alle fisk har reker på menyen - det er jo ypperlig mat sett fra en fisks øyne. De fiskene som er tryggest å ha med reker, er vel corydoras, kuhliiål, maller. Ciklider er vel den dårligste samboeren til reker, og de fleste andre fisk som svømmer i de midtre og øvre vannlag vil også være en trussel. De helt minste fiskene er kanskje størst trussel mot rekeyngel, de litt større vil ta voksne reker også.
Jeg hadde Pseudomugil gertrudae i et kar med reker, og det gikk ikke! Jeg så at de tok reker på 1 cm hele og gulpet de ned som ingenting. Disse fiskene blir 4 cm, mollyen 10 cm...
Stort sett alle fisk har reker på menyen - det er jo ypperlig mat sett fra en fisks øyne. De fiskene som er tryggest å ha med reker, er vel corydoras, kuhliiål, maller. Ciklider er vel den dårligste samboeren til reker, og de fleste andre fisk som svømmer i de midtre og øvre vannlag vil også være en trussel. De helt minste fiskene er kanskje størst trussel mot rekeyngel, de litt større vil ta voksne reker også.
Jeg hadde Pseudomugil gertrudae i et kar med reker, og det gikk ikke! Jeg så at de tok reker på 1 cm hele og gulpet de ned som ingenting. Disse fiskene blir 4 cm, mollyen 10 cm...
Postet 10.01.10 kl 12:00
Endret: 10.01.10 kl 12:01
Inaktiv bruker

Ja... men det er jo alltid en sjanse for at de ikke blir spist.. eller??
Hvilke fisk anbefaler du Elin??
=D
Hvilke fisk anbefaler du Elin??
=D
Postet 10.01.10 kl 12:07
Postet 10.01.10 kl 12:11
Inaktiv bruker

ElinHEn sjanse er det sikkert - men det kan fort bli en kostbar affære. reker er ingen billing lunsj. Liker ikke å annefale fisk sammen med reker, men selv har jeg corydoras, og det ser ut til å funke bra :)
Neida.. jeg mente ikke sammen med reker... sammen med molly..
Har du noe erfaring med molly?? og hvilke fisk tror du går sammen med dem??
Postet 10.01.10 kl 12:22
Nei, jeg kan ikke påberope meg noen erfaring med molly. Jeg hadde en trio en gang i tiden (som en av de første fiskene jeg noensinne hadde), men de ville ikke leve her hos meg, så jeg ga opp.
Du kan jo ta et søk i fiskebasen, se hva andre har sammen med molly, og hva som passer sammen sett ut fra vannverdier - og også størrelsen på akvariet ditt.
Du kan jo ta et søk i fiskebasen, se hva andre har sammen med molly, og hva som passer sammen sett ut fra vannverdier - og også størrelsen på akvariet ditt.
Postet 10.01.10 kl 12:24
Mollyer er fine, de. Store i kjeften, men... Men de er ganske grådige, så reker er nok ikke noe godt samboerskap.
Hvorfor ikke satse på f.eks. kun levendefødende fisk? Fisk som platy, molly og guppy vil gjerne ha omtrent samme vannverdier, og det er selvsagt det beste å ha fisk med samme krav sammen.
Hvorfor ikke satse på f.eks. kun levendefødende fisk? Fisk som platy, molly og guppy vil gjerne ha omtrent samme vannverdier, og det er selvsagt det beste å ha fisk med samme krav sammen.
Postet 10.01.10 kl 12:48
Inaktiv bruker

Alle disse er utrolig fine.. men har lyst på en algespiser også.. vet at molly spiser alger, men molly spiser ikke alger fra ruten. noen ide??
(Kanskje det blir guppy da... eller platy =D )
(Kanskje det blir guppy da... eller platy =D )
Postet 10.01.10 kl 13:05
Eplesnegler!
De er gode algespisere! De finnes i så mange fine farger; blå, perlehvite, lilla, rosa, gul og alle slags variasjoner dem i mellom.
Eplesnegler trives i samme vannverdier som levendefødere, fordi litt økt gh og kh er med på å styrke skallet deres. Eplesnegler spiser alger og matrester. Skulle de finne på å formere seg, kan du selge avkommet etter en stund og få inn noen kroner på det, for eplesnegler er alltid populært (de kan nemlig sendes i posten, så slike akvariedyr blir jevnlig sendt hele Norge på kryss og tvers). Følg med under rubrikkforumet og se etter annonser om eplesnegler. Jeg tror kanskje du må vente litt nå, siden det er så isende rekordkaldt over hele landet denne vinteren.
Eplesnegler er som oftest veldig populære hos barn, fordi det er noe man faktisk kan ta opp av akvariet og holde i hånden Så kjenner du noen barn eller har småsøsken, så vil det bli en hit antageligvis Eller om du kjenner noen jenter som har snegle-fobi, så kan du jo skremme livsskiten ut av dem ved å plutselig holde en snegle på størrelse med en golfball foran nesa på dem (men ikke gjør det med mora di, da kan du få snegle-forbud :p)
De er gode algespisere! De finnes i så mange fine farger; blå, perlehvite, lilla, rosa, gul og alle slags variasjoner dem i mellom.
Eplesnegler trives i samme vannverdier som levendefødere, fordi litt økt gh og kh er med på å styrke skallet deres. Eplesnegler spiser alger og matrester. Skulle de finne på å formere seg, kan du selge avkommet etter en stund og få inn noen kroner på det, for eplesnegler er alltid populært (de kan nemlig sendes i posten, så slike akvariedyr blir jevnlig sendt hele Norge på kryss og tvers). Følg med under rubrikkforumet og se etter annonser om eplesnegler. Jeg tror kanskje du må vente litt nå, siden det er så isende rekordkaldt over hele landet denne vinteren.
Eplesnegler er som oftest veldig populære hos barn, fordi det er noe man faktisk kan ta opp av akvariet og holde i hånden Så kjenner du noen barn eller har småsøsken, så vil det bli en hit antageligvis Eller om du kjenner noen jenter som har snegle-fobi, så kan du jo skremme livsskiten ut av dem ved å plutselig holde en snegle på størrelse med en golfball foran nesa på dem (men ikke gjør det med mora di, da kan du få snegle-forbud :p)
Postet 10.01.10 kl 14:10
Endret: 10.01.10 kl 14:14
Inaktiv bruker

Nå har jeg bestemt meg! =P Skal vente til vannverdiene er stabile og så blir det eplesnegler.. har helst lyst på noen i forskjellige farger =D
Høres ut som du har litt erfaring med disse... har du noen tips om hvor mange jeg burde kjøpe?? osv
Tusen takk for all hjelp!!
Høres ut som du har litt erfaring med disse... har du noen tips om hvor mange jeg burde kjøpe?? osv
Tusen takk for all hjelp!!
Postet 11.01.10 kl 15:03
Erik Silgjerdhar du noen tips om hvor mange jeg burde kjøpe??
Jepp!
Skal man ha eplesnegler, så går man til kvinnen som har snegler på hjernen her på Akvaforum, hehe Og det er Heidi. Hun holder til i Trøndelag.
Hun har en annonse for eplesnegler til salgs her. Kontakt henne og hør hva hun har til salgs for tiden. Jeg vet ikke om hun kan sende pr post nå som det er så gruelig kaldt i hele landet med mange minusgrader. Men du kan sikkert sette deg på venteliste iallefall, og så sender hun så fort været tillater det.
Postet 11.01.10 kl 19:10
Endret: 11.01.10 kl 19:11
Inaktiv bruker

Tusen Takk!
Skal se om jeg får bestilt nå med en gang..
Håper det er noen igjen da =D
Skal se om jeg får bestilt nå med en gang..
Håper det er noen igjen da =D
Postet 11.01.10 kl 19:24
Inaktiv bruker

Hei!
Jeg leste nettopp denne artikkelen om akvariegrus og her står det...
"Rådasanden er et populært bunnlag...Størrelser opp til 3mm kan fint
brukes til Corydoras-maller."
det er denne typen sand jeg har og jeg målte nettopp og det er jo ca 3mm på denne grusen.... Hvorfor får jeg da beskjed om at den er for grov for corydoras??
Jeg leste nettopp denne artikkelen om akvariegrus og her står det...
"Rådasanden er et populært bunnlag...Størrelser opp til 3mm kan fint
brukes til Corydoras-maller."
det er denne typen sand jeg har og jeg målte nettopp og det er jo ca 3mm på denne grusen.... Hvorfor får jeg da beskjed om at den er for grov for corydoras??
Postet 17.01.10 kl 13:05
Coryene vil ikke bli skadet av rådasand 3 mm, men de vil heller ikke få utøvet all sin naturlige adferd med 3 mm rådasand.
Jeg hadde rådasand 0,8 - 1,2 mm, og er sjeleglad for at jeg nå har byttet ut denne til sand fra biltema. Jeg skal aldri aldri mer ha sand med såpass "stor" kornstørrelse til mine coryer, det er helt sikkert.
Det var tydelig forskjell i aktivitetsnivå og adferd i karene med biltemasand i forhold til karet med rådasand. Corydoras på veldig finkornet sand må nesten oppleves for å forstås. Og når du først har sett det - ville du ikke engang vurdert å sette cory på 3 mm
Jeg hadde rådasand 0,8 - 1,2 mm, og er sjeleglad for at jeg nå har byttet ut denne til sand fra biltema. Jeg skal aldri aldri mer ha sand med såpass "stor" kornstørrelse til mine coryer, det er helt sikkert.
Det var tydelig forskjell i aktivitetsnivå og adferd i karene med biltemasand i forhold til karet med rådasand. Corydoras på veldig finkornet sand må nesten oppleves for å forstås. Og når du først har sett det - ville du ikke engang vurdert å sette cory på 3 mm
Postet 17.01.10 kl 13:13