Mystisk skapning i akvariet (side 2)

filathor
de finnes naturlig i drikkevannet ! :) bare prøv i et lite karr, med vann, først kommer algene dertter dukker disse opp etter hvert, i alle fal om du forer litt i vannet,. mange av disse krypene er vi mennesker faktisk avhengig av å ha i tarmsystemet, de hjelper til med fordøylesen, men ufyslige er de,.

Ja vi har en stor bakterieflora i fordøyelsessystemet, såkalte tarmbakterier. Det finnes ikke planarier der heldigvis, men det er rikgig at drikkevann og i enda større grad akvarievann inneholder mye bakterer og sporer til annet micro liv, inkludert planarier.

akvariene våre får jo inn vann og utstyr fram mange kilder. Vannet som følger med fisk og planter, samt røtter, grus og alt annet vi henter inn i akvariet, Sammen med dette følger det med egg, sporer , alger, bakterier etc som venter på forhold de kan trives og klekkes i. Dette er nødvendig for akvarier for å skape god balanse og alstå er det ønskelig å ha mye microliv i akvariet, akkurat som vi trenger tarmbakterier for å balansert fordøyelse.

Så er det noen uønskede organismer som av og til kan påvirke denne balansen i en uønsket retning. Dette kan være alger, sykdomsbakterier, igler etc.

Planarier er et sted midt i mellom, de er ikke spesielt skadelige, bortsett fra mot egg, stillesittdende ungel etc som de kan få tak i. Det at fiskene ikke er spesielt glad i å spise dem heller, samt at de ikke ser så pene ut i stort antall gjør at mange akvarister ikke ønsker dem.

Som med det meste som skaper ubalanse i akvariet er det de kjemisiske forhold med bakgrunn i påvirkninger som overforing for få vannbytter etc som er årsaken til oppblomstring av disse.

Jeg har slått meg til ro med at en og annen uønsket microorganisme må man leve med, og når antallet stiger om det er alger eller planarier så må man justere forholde i akvariet så problemet minker.
hei hei leste litt på den tråden til mona O
å der sto det noe om bruk av markkur til hund/katt,panacur eller lignende med Fenbendazole i seg.
jeg har også noen sånne "jævler" i mine akvarium som jeg fikk med et jeg kjøpte
så jeg har tenkt til å teste ut markkur i mine nå
kan jo si ifra om det funker for meg.
nå får man vel ikke kjøpt sånn uten resept mer men i sverige eller på nett går det vel an å få tak i,jeg kjøper hvertfall mine piller i sverige.

Har jeg skrevet det? Husker ikke :p
Men mark-kur for hund og katt har jeg sett i det siste, reseptfritt, på norske apoteker. Panacur heter det.
mona o
Har jeg skrevet det? Husker ikke :p Men mark-kur for hund og katt har jeg sett i det siste, reseptfritt, på norske apoteker. [URLBLOCK1] heter det.


sorry mente link i tråd hahaha:P
å man får ikke markkur til katt/hund lengre i norge uten resept
det fikk hvertfall ikke jeg så det er bra jeg bor nærme grensa hvis ikke ville det blitt dyrt hver gang

er det foresten noen som har testa dette i sine akvarier?
Inaktiv bruker
filathor
her er et annet bilde av en flatorm fra et akvarie, vi kaller disse for planarier [IMG]http://www.mdc-berlin.de/en/news/2009/20090721-international_research_team_seeks_to_unrav/P__PRESS2009_RAJEWSKY_PNAS_Schmidtea_mediterranea.jpg[/IMG]


akkurat den det på bilde der har jeg et akvarium som er fulgt av de og de er kjempe ekle
david g
[QUOTE=filathor]her er et annet bilde av en flatorm fra et akvarie, vi kaller disse for planarier [IMG]http://www.mdc-berlin.de/en/news/2009/20090721-international_research_team_seeks_to_unrav/P__PRESS2009_RAJEWSKY_PNAS_Schmidtea_mediterranea.jpg[/IMG]


akkurat den det på bilde der har jeg et akvarium som er fulgt av de og de er kjempe ekle

Dette er en av de vanligste planariene i Norske akvarier. Lys mot hvid og ca 8-9mm lang.
nå har jeg kjørt litt panacur i mine kar å det funka
eg såg også noe slikt i eit saltvannskar eg hadde.
ble fortalt at det var flatorm.
Flatorm
jepp , helt riktig det er flatormer..

det finnes et utall av dem, store og små, noen lever i ferskvann, andre lever i saltvann, og noen er landlevende i jord og sump...

noen av dem kan bli enorme, 20-30 cm, andre blir bare millimeter store..

de er svært vanlig i akvarier, i substratet, gjerne i forbindelse med dårlig vannbytte rutiner og overforing.
de finnes også naturlig i drikkevannet vårt.

nematoder er en annen type "orm", rundorm som ofte ses i akvarier, noen er ufarlige for fisk og dens beboere andre er litt mere skummle.

en annen skapning som av og til kommer i akvariet er, igler, de er store mellom store"ormer" som lever i ferskvann og på land og spiser blod.


Nematoder tips om behandling?
filathor
nematoder er en annen type "orm", rundorm som ofte ses i akvarier, noen er ufarlige for fisk og dens beboere andre er litt mere skummle.


Jeg tror jeg har fått nematoder i et nyoppsatt kar, en 230 liter, hvor jeg har benyttet planter og filterguffe fra 530 literen. De er ørsmå, tynne som hår og 2 - 4 millimeter lange, hvite. Henger mest på bakglasset og "spretter noen millimerer av gårde av og til. Karet står nå og venter på en gruppe Mikrogeophagus ramirezi, vf. som jeg har bestilt. Holder bakteriefloraen i live i mellomtiden ved å gi ca 0,6 ml. Salmi daglig. Null nitritt. Har ikke sett nematoder tidligere. Noen råd om hvordan bli kvitt dette før fiskene kommer, trolig om ca 14 dager??

Har nettopp avsluttet Gastropex kur mot pestsnegler. Har heller ikke pestsnegler som jeg kan se i 530 literen, men antar at det må finnes noen få allikevel og at jegersneglen holder bestanden nesten helt nede.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap