Vannbytte før første fiskekjøp? (side 2)

Her var det slik at trådstarter lurte på hvordan sørge for temperert vann i til et 63 liters kar når hun ikke kunne mellomlagre vann. Da er det rimelig at de rådene som gis er tilpasset hennes behov.

De som mellomlagrer vann, som jeg selv gjør til min 530 l, vil etterhvert se bunnfall i tanken(e) dersom de ikke skylles relativt hyppig. Dette skjer spesielt i perioder med mye regn og humusrikt tilsig til vannkilden. Dette grumset blir på tilsvarende måte værende i varmtvannstanken og er lite heldig å få i akvariet. Derfor anbefales det at tanken tømmes fullstendig en gang hvert annet til tredje år ved å åpne alle varmtvannskraner i huset for fullt, for å få spylt ut noe av dette.

Det er nok mange år siden varmvannstanker ble produsert av kobber. De lages av rustfritt stål som er lite skadelig. Det varme vannet vil imidlertid lettere enn kaldt vann få med seg avleiringer og/eller kobber fra selve røret, avhengig av hvor langt rørstrekk det er fra varmvannstanken til tappestedet.

jepp.. og en måte å sørge for at vannet blir temperert jo er også metoden jeg bruker? med mindre du ikke har klora å ekkelt vann....tempen i karet faller ikke mye, og det tempererer seg når det blandes i karet..men jeg må vel å merke fylle det i to etapper for å få det fullt igjen da for ellers blir det for kaldt
Skjønner jo at man må ha en annen løsning til et kar på flere hundre liter.

Men her er det snakk om en 63-liter, så hvorfor ta noen sjanser?

Har man dårlig tid, er det bare å sette bøtta med kaldt vann i et kar, eller bøtte med varmt vann. Da stiger temperaturen rimelig raskt.
Det finnes mange måter å gjøre det på. Skal snart starte opp en 19L og en 63L, og kommer til å sette av et par bøtter med kaldt vann og la disse romtempereres før vannbytte. Kun for å være på den sikre siden. Men syns det er feil å si at man absolutt ikke kan bruke temperert vann rett fra krana, for i mange tilfeller går dette helt fint.
Selv om jeg som trådstarter har et 63 liters kar, så synes jeg det er helt greit at det kommer svar i forhold til større kar også. Overskrifta er vel såpass talende at tråden kan være nyttige for andre også.

Jeg går til innkjøp av nok ei bøtte med lokk, og setter dem på varmekablene i gangen over natta før det skal byttes. En liten leksjon for femåringene må vel også til, og skulle det gå galt så er denne gangen genial og har sluk i golvet

Takk for alle innspill!
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap