Er det noen som har link til et bilde av en NORMAL gullfisk (side 2)

filathor
noen mener at gullfisken stammer fra Karussen, mens andre fra gulvederbuk. uansett er disse fiskene nært beslektet . og det samme gjelder for koi karper


Tja, artene har ihvertfall en helt ulik historie her i Norge.
Karussen ble vel satt ut for flere hundre år siden av munker som brukte den som mat.
Gullfisk og gullvederbuk som er fremavlet, er vel satt ut i senere tid av tullinger.
I Hordaland vet jeg om tre vann med gullvederbuk, jeg tror ikke det er noen med gullfisk.
Riktig det Ole.
Jeg vet også om vann med koi og gullfisk i rogaland, som noen idioter har satt ut.
Gullvederbuk har ingen ting med koi eller gullfisk å gjøre. Det er en vanlig fargemuasjon av vanlig vederbuk.
Gullfiskens nærmeste slektning her, er karussen. Men det er likevel to forskjellige arter.
Koi en forkortelse for ordet Nishikigoi, som betyr "farge karpe"
Dette er egentlig fargevarianter av vanlig karpe, men er blitt klassifisert som egen art.

Felles nevneren er at dette er karpefisk.


Trodde forøvrig ikke at folk trodde på den pusekatt historien lenger....
filathor
Dvergmaller gjør også det! :) så løp å fang,.



De er vel fredet såvidt jeg vet......
Vidar-Alexander
Trodde forøvrig ikke at folk trodde på den pusekatt historien lenger.... ;)

Til mitt forsvar, så var den historien bare "hørt om" for meg, og aldri tenkt over.
Man må forsvare, det som forsvares kan! ;p
Man skal høre mye før ørene faller av... he he he.

For de som vil lese litt mer om disse fiskene, så finnes det mye nyttig info i disse trådene som finnes her
Ørene faller av
ja mine har vel alt falt av ..

men gullfisk med slørhaler og andre mutasjoner er vel noe man kan diskutere i evigheter, og like mange vil nok forsvare slørhalen som de som er i mot,.

men syns uansett at fisk som ikke er naturlig eller har sine naturlige evner og mangler så store egenskaper at de ikke kan være naturlig, ikke burde være tillat og støttes ,.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2013
Reklame for plussmedlemskap