I løpet av en time er 4 Rødmunnstetra død, hva er galt? (side 2)

for hyppig vannbytte av store vannmengder er absolutt ikke bra.
-bytt vann ofte, men i små mengder.
-fôring ofte, men i små mengder.
filterpatronene kan vaskes i akvarievannet du bytter ut, da unngår du å fjerne de "sunne" bakteriene.
lykke til
Plussmedlem
1000l
-fôring ofte, men i små mengder.

Man bør kutte ut fôring hvis man får et plutselig problem med nitritt. Som nevnt tidligere så klarer fisken seg en god stund uten mat.
Fôring ofte, i små mengder, blir det samme som om du fôrer normalt - f.eks. én gang pr. dag.
Fisken produserer avfall (avføring) selv om du fôrer lite, men ofte.
har hatt noe av samme problemet selv, har du renset grusen i Akvariumet ditt? er lurt og kjøpe en slik bunn renser til akvariumet og få vekk masse av driten og gammel mat som ligger nedi der. Er varmokolba di tatt kvelden? har selv hatt en liten Is tid i mitt akvarium som tok knekken på ca15 fisk.
har du sett etter om fisken din har fått noen røde prikker fremme på snuten? eller på finnene på fiskene er fult av sår på eller ødelagt?
det er riktig loomis, men fôrer du lite om gangen unngår man ihvertfall at maten ligger og råtner.
noen dager uten mat er ikkenoe problem
Har sjekket fiskene igjen, de er like fine.. ingen tegn til sykdom.
Neontretraene står endel stille, ellers er det endel aktivitet i karet nå i forhold til feks søndag.
Varmekolben virker også, karet er ca 2 mnd gammelt med helt nytt utstyr.
Er sandbunn i karet, sandsnegler & noen bunnfisker tar jobben der.

Tok med en vannprøve til Zoo'n i dag, stolte ikke helt på testene jeg tok her.
Den viste jo utslag på nitritt i springvannet mitt & det er vel ikke helt normalt?
Er det noen som har opplevd at Tetra sine tester ikke viser riktig verdi?
Kan de være gamle? Har akkurat kjøpt settet, men kan evnt ha vært lenge på lager.Står ingen best før dato på de.

Det er nitritt i karet, skal teste igjen på fredag. Han ville gjerne se om det var på vei opp eller ned, men utifra vannbytter jeg har tatt har det vært veldig høy nitritt i karet mitt.
Lar karet stå ifred frem til fredag, ingen flere vannbytter eller noe mat på de stakkars dyra mine.

Takker igjen for svar
*klippe igjen* får ikke med teksten jeg skriver i helhet her...
Skrev et lang innlegg her i går, men kom bare første setningen med..
Men prøver igjen. Det jeg skulle nevne er at tetra sine Nitritt tester viser altid lys kald gul ved 0 til under 0.3 i nitritt, bare sånn i tilfelle du ikke forventer en gjennomsiktig/ klar test resulat når du tester feks springvannet... derfor man anbefaler JBL sine tester der man selv kan se når nivået er nede på 0..
Takk
Var ikke klar over det, men godt man kan lære & få tips av andre.
Skal bestille det neste gang ihvertfall.

En ny test skal sjekkes i morgen på butikken, krysser fingre for at den er ren for nitritt.
I dag er karet rent for nitritt
Takker for all hjelp.

Skal ta det pent med foring osv i en tid fremover.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap