Clown fiskehotell (side 2)

Kan jo sikkert slippe unnna billigere med å fikse litt selv, men kan ingenting om saltvann. Kan få et slikt Clown hotell for 1000. Er usikker på hvor mye mer jeg må ut med i levende stein, men regner vel med at jeg må kjøpe 5-6 kg. Aner ikke hva levende stein koster, men har skjønt at det ikke er billig. Kjøper jeg meg en 130 l til 7-8 tusen så må jeg ha mere levende stein. Da begyner akvariet å koste 10-15000 i forhold til 3-5 000 for Klovne karet.
Er i utgangspunktet livredd for å ta et saltvannskar i hus. Får jeg samme sykdom som jeg har fått med Ferskvannskar så må jeg begyne å leie ut frua og i tillegg spise nudler hver dag. Serverer jeg nudler hver dag kommer frua til å flytte ut og da får jeg heller ingen leie inntekter på hu. Da vil det hele balle på seg og jeg vil ende opp som personlig konkurs. Da vil det ende med at det eneste akvariet jeg sitter igjen med er en slik akvariefilm med pause akvarium som jeg kansje får sett hvis jeg har råd til TV. Merker allerede at symptomene på saltvannlitersyken på har begynt og melde seg ved at jeg har vurdert saltvann den siste uka.
Et godt tips: kjøp deg noen bøker om saltvannsakvarier!

Det er en rimelig investering å gjøre, før du eventuelt bruker haugevis av kroner på å starte med saltvann... bare for å finne ut at det ikke var noe for deg allikevel etter en stund. Les og finn ut om dette virkelig er noe for deg, om lesingen sporer til større interesse eller om du etter å ha lest et par bøker om temaet mister lysten.

Så mitt råd er: Les, les og atter les. Bøker kan du ha med overalt! På innerlomma i jakka, så du kan lese og kikke i den om du sitter og venter på tur et sted, eller om du tar buss, tog og lignende. Eller bla litt og lese litt i mens du halvveis ser på tv eller halvveis passer middagen, hvis du ligger på sofaen eller før du slår av lyset ved sengekanten.

En bok er så mye lettere å slå opp i, enn og gå og sette seg ved pc'en og logge på hver gang når man bare kanskje har noen minutter til overs.

Les tilbakemeldingene fra andre saltvannsakvarister på bøker fra Amazon, og unngå dermed de verste bomkjøpene som har lav score.

Hva med å starte med bøkene "Clownfish and sea anemones" og "[URL=http://www.amazon.co.uk/dp/0470068051?tag=akvaristsjapp-21&camp=1406&creative=6394&linkCode=as1&creativeASIN=0470068051&adid=1275A3V6VE53RXC9WYD5&]Saltwater aquariums for Dummies[/URL]"...? De koster bare noen tiere pr stk.
Veldig godt tips Mona. Faktisk så godt at jeg har kjøpt meg en bok tidligere i dag. Husker ikke hva den het, men var en nybegyner bok om saltvann. Kostet 199. Må bestemme meg i morgen om jeg skal ha karet. Kommer antaglivis til å kjøpe det uanseth hva det blir til. Har råd til, 1000 kr. Regner med å få solgt det hvis jeg skrinlegger planene.
Er det ikke bare til å kjøpe et vanlig akvarie da? På min 90 l står det: For frashwater and saltwater use eller noe sånt.
-Knut
Er det ikke bare til å kjøpe et vanlig akvarie da? På min 90 l står det: For frashwater and saltwater use eller noe sånt.

Jo går an, men må kjøpe skummer ved siden av da.
-Knut

Saltvann får det meste til å ruste, og saltvannsakvarier er spesielt laget slik at de ikke har deler som ruster i hverken armatur eller lignende. De er også ofte utstyrt med innebygde nødvendige ting som skummere og lignende til akvariet.

Helglass-akvarier kan brukes til saltvannsakvarium, men rammeakvarier anbefales ikke pga rusting.
Da har jeg fått tilslag på dette akvariumet. Blir spennende å gi seg ut i Saltvannsverden.. Mulig 58 l er lite, men håper og tror at jeg skal få til det.
Skywalker
Da har jeg fått tilslag på dette akvariumet. Blir spennende å gi seg ut i Saltvannsverden.. Mulig 58 l er lite, men håper og tror at jeg skal få til det.

Hadde vært kult med noen krabber da!

Hadde vært kult med noen krabber da!

Vet ikke helt hva jeg skal ha i det, men har planer om å få til et lite rev. Så er det noen krabbe som kan gå i en 58 liter uten å rassere koraller så kansje.
Jeg har saltvann i en 19-liter jeg (i tillegg til det på 250 liter + sump). Så saltvann i små kar er ikke umulig. Karet surrer og går og jeg er egentlig litt sløv med det, men ting ser ut til å trives og korallene vokser som bare det. Jeg har ikke fisk i, men tre små, utrolig morsomme reker, kalt sexy shrimp i tillegg til noen små nyttedyr som eremitter og snegler. Her ser du kanskje hvor rekene har fått navnet fra.

Krabber er ikke blant det mest revsikre du kan ha i karet, men Sally lightfoot skal være nogenlunde revsikker.

Et par små klovner går sikkert greit å ha i 58 liter, men det kan være lurt å bytte dem ut etterhvert som de blir store. Mine (A. ocellaris) har ikke blitt mer enn 3-4 cm på det året jeg har hatt dem (de går i det store karet), så de vokser ikke så veldig fort virker det som. Ellers finnes det forskjellige typer små gobyer, som disse, som bare blir rundt 3 cm store. Problemet her er at de kan være vanskelige å få til å spise.

Jeg vil anbefale deg å lese ekstra mye og å være ekstra tålmodig. Det er mye å sette seg inn i og det lønner seg som regel ikke å forhaste seg, særlig ikke i saltvann. Nano reef er et fint forum med mye info om små kar. Ellers er de obligatoriske norske sidene Saltvannsakvariet.no, Korallrev.no, Saltvannsforum og Aquafreaks.

Lykke til!
Den sexy reka der var jo helt rå.

Ja har mye og sette meg inn i. Har lest masse på både svensk og norsk forum de siste dagene, har også kjøpt meg en bok.
Det du skal litt klar over med bøker er at de noen ganger kan være litt utdaterte. Slik at drift av saltvann for 15 år siden ikke nødvendigvis er helt likt nå. Det er kommet en del mere hjelpemidler, samt at f.eks. skummere osv. er mer effektive.

Du har fått noen fine linker av Judosola, og de bør du lese mye på.

Fysisk sett går det helt fint med ett par klovner i ett akvarium på 58 liter. Har selv ett lekspar gående her i ett akvarium på 54 liter, og det går helt greit. Klovner er gjerne relativt stedbundne, slik at de beveger seg gjerne ikke mer enn noen få cm fra der de "bor". Mine holder til i en lekskjegle for discus, som jeg har tippet over på siden. Og de bruker ikke mer enn kanskje halve akvariet her til å svømme på.

Saken hos meg er at jeg har koblet dette akvariet sammen med ett større system, slik at jeg klarer å oppretholde vannkvaliteten. Og det er der du kommer til å ha utfordringen med ett så lite totalt vannvolum. Husk at det skal ikke så mye vannfordampningen til, for at saltnivået ditt vi stige. Du må derfor være flink med etterfylling av ferskvann, ettersom det fordamper.

Du bør også legge deg opp vaner med regelmessige vannbytter.

Du bør også vente med å tilsette fisk og annet levende, til etter at du har latt akvariet gå med levende stein i noen uker. Dette går som oftest helt greit, for det er ofte mye spennende som følger med på steinene. Lys med en lommelykt om natten, og bli overrasket over alt det merkelige som kan dukke opp

Lykke til!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap