Uttalelse fra en dyrebutikk-ansatt + jbl nitritt-test (side 2)

Inaktiv bruker
-Knut
[QUOTE=Monotypi][QUOTE=SGS]Hva er tanken bak å måle ph hele tiden, monotypi? Her er nitritten på 0 i dag, og vann settes på mellomlagring. På lørdag blir det fisk :-) Og deretter blir det å stole på dere her og på meg selv!

Er det ikke pH verdien som viser om det er nitritt da?

Nei. PH er bare vannets surhet (0-7) og vannets basiskhet (7-14).

Nitritt kommer av avfallstoffer i vannet. Og testes ganske enkelt med nitritt tester.

Hmm.. Javel, så mye for den testingen altså. Det var jo dyrebutikken som anbefalte meg å kjøpe den testen da jeg kjøpte fiskene. Så jeg stolte liksom på dem jeg da. . .

Dette er så innviklede greier. .)
Geir Rolfsnes
Jeg har slitt litt med nitritt i et [URLBLOCK1]. Hadde for høye verdier på både nitritt og ammonium. Jeg økte filtreringen og den daglige dosen av vannbytte for å bedre dette. Nå har jeg ammonium på 0.0 mens nitritt fortsatt var ca 0.05 ved forrige måling.

Både ammonium og nitrit skal være tilnærmet lik null, og det tror jeg det blir etterhvert som filteret blir innkjørt.

Geir Rolfsnes
Kan det tenkes at jeg ikke bør skifte så mye vann hvis dette vanner ut ammoniakken som skal "fore" filterbakteriene?

I et oppforingskar for diskus må man uansett skifte mye vann. Tror ikke du gjør noe feil der.

Geir Rolfsnes
Jeg er også litt skeptisk til JBL-testen da den viser at springvannet mitt også har et nitritt innhold på 0.05 mens det i følge IVAR (vannverket i Stavanger) ikke skal ha nitritt over 0,005. Du kjenner jo litt til vannkvaliteten i Stavanger og har kanskje en kommentar til dette.

Nitrit fra Ivar skal være under 0,005. Har aldri målt kranvannet selv. Ta gjerne med testen neste gang du er i butikken, så kan vi teste i et sumpsystem som er temmelig fritt for nitrit. Da får vi testet testen. Det Mona skriver er også svært vesentlig ved avlesning.

Ph og Gh verdiene måler man en gang i blandt for å sikre seg om at vanet holder de vannverdiene fiskene trenger for å trivsel (mao. at prosessene i kroppen fungerer optimalt.), se nederst på faktaarkene i fiskebasen.

Mens ammonium/amoniakk, nitritt og nitrat er de stoffene som utgjør nitrogensyklusen. Kort fortalt, så handler det om nedbrytningen av avfallstoffene i karet som bakteriekulturen i bl.a. filteret tar seg av. Første steg i syklusen er ammonium hvis ph er under 7, og amoniakk hvis ph'n er over 7. Neste steg er ammonium/amoniakk blir omgjordt til nitritt, begge desse stoffene er svert giftige for fisk og er årsaken til de fleste dødsfall i et kar som ikke er ferdig innkjørt. Det siste steget er nitrat, som plantene tar til seg som næring. For å teste for desse er det egne tester, men etter at karet er innkjørt tester man som regel bare nitrat.

Håvard Støre Andresen
Nitrit fra Ivar skal være under 0,005. Har aldri målt kranvannet selv. Ta gjerne med testen neste gang du er i butikken, så kan vi teste i et sumpsystem som er temmelig fritt for nitrit. Da får vi testet testen. Det Mona skriver er også svært vesentlig ved avlesning.

Takk for svar. Jeg tar med testen og stikker innom en dag.
Dagslyset er ikke noe å skryte av når jeg kommer fra jobb kl halv fem om ettermiddagen.
Tilfeldig bekjentskap
© S i m e n
Reklame for plussmedlemskap