Forbannet varmekolbe (side 2)

stingsild
-fjern varmekolbene og la akvarievannets temperatur følge romtemperaturen.Da slipper man mye kondens.Fiskene tåler nok mer enn man trur og noen av plantene vil nok trives bedre rundt 20 g/c.?

Selv om fisken tåler så lav temperatur, så vil det jo ikke si at den trives. Og fargene på fisken pleier jo komme mye bedre frem ved trivsel. Så jeg går nok fortsatt for varmekolbe. Men når jeg begynner å få verdier i karet, så anskaffer jeg nok den som varsler ved for høy eller for lav temperatur.
stingsild
-fjern varmekolbene og la akvarievannets temperatur følge romtemperaturen.Da slipper man mye kondens.Fiskene tåler nok mer enn man trur og noen av plantene vil nok trives bedre rundt 20 g/c.?

Skal man ha 29 grader på stua for å holde tempen i artskaret for hypancistrus zebra og andre arter som krever høy temp for å yngle tror jeg inneklimaet ville ha tært på både familien og akvaristen.
stingsild

Et dårlig råd spørru meg-spesielt så lenge jeg har fisker som skal ha 28-30 grader, tviler på de liker romremp på rundt 20 grader da.
stingsild

Tenkte på det samme, hvorfor ikke bare la vannet ha romtemperatur, med mindre de står på et iskaldt rom er dette mer naturlig for fiskene. Blir varmere når lyset/sola står på og kjøligere om "natta".
Da vil man aldri komme opp i en temperatur på 28-30 grader, dersom man har fisker som trives best i så varmt vann. Til de fiskene som vil ha rundt 20 grader er det jo i og for seg greit, men ikke om man har diskus for eksempel.
Om man må ha varmekolbe eller ikke, kommer an på hvilke fisker man har. Jeg har noen kar som konsekvent er uten varmekolbe gjennom hele året. Dette er kar med fisker som tåler eller ha kjøligere vann. Det som er viktig da, er at man har en jevn temperatur i rommet. Lysarmaturet avgir også noe varme. Jeg har også en del kar der jeg tar ut varmekolben om sommeren, da det ikke er nødvendig å ha en varmekilde pga. varmen i huset. Men, det er noen kar jeg aldri fjerner varmekolbene i: kar som skal ha høy temperatur, som hos discusene eller sebraplecoene. Jeg må også ha varmekolber hos kulefiskene, da de er avhengige av jevn temperatur. Dette er fisker som er følsomme mot kulde. Så moralen er: du skal kjenne fiskene dine godt før du evt. fjerner varmekolben.
Jarle F
[URLBLOCK1] Tror den kan settes til å gi lyd om det blir for varmt/kaldt

kan den brukes i saltvann?
Moonlight
[QUOTE=Volchr]Opplevde det samme for 3 dager siden. :(

Huff det var ille. Mistet du mye?

Det gikk med 3 SAE'r og noen neontetraer, så det var ikke kjempekrise for min del, men dumt at de stakkars små fiskene måtte lide.

Jeg har en 80 w varmekabel på 540 liter vann. Ingen varmekolbe.
Denne har jeg på en timer slik at den slår seg av og på med jevne mellomrom iløpe av døgnet.

Den klarer ikke å varme opp vannet like hardt som en varmekolbe, så er dermed ikke like kritisk.

For noen dager siden hadde noen småtroll klart å trykke på "alltid på"-knappen på timeren, slik hadde den stått i over ett døgn før jeg så at vannet var øket fra 26-29 grader. Har dermed "tid" til å bli klar over at noe er galt.

Nå er det jo ikke et alternativ å legge varmekabler i et allerede oppstartet kar, men kan jo være noe å ha i bakhodet ved oppstart av et nytt kar?
Jarle F
[URLBLOCK1] Tror den kan settes til å gi lyd om det blir for varmt/kaldt

Hva mer kan den gjøre?
Så at det var plass for mye tekst på bildet, men var ikke noen beskrivelse på den
Litt mer info
jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe en slik selv men en annen bruker her på forumet annbefalte den.
Kastet enda en varmekolbe
Nå røk jammen varmekoble nr 2, så den alarmtingen skal bestilles omgående. Heldigvis startet ikke varmekolbe nr to å gå for full guffe, men den sluttet å virke i stedet så det ble bare gradvis kaldere.
Moonlight
Nå røk jammen varmekoble nr 2, så den alarmtingen skal bestilles omgående. Heldigvis startet ikke varmekolbe nr to å gå for full guffe, men den sluttet å virke i stedet så det ble bare gradvis kaldere.

Du tror ikke du kan ha noen spenningsproblemer i ditt elektriske anlegg, siden to stk har sluttet å fungere på kort tid?

Har du de i en jordet kontakt?

Om du mistenker spenningsvariasjon i boligen (lyspærer som sprenges ofte, lys som dimmes en kort stund etc), så kan ditt nettselskap sette opp en spenningsmåler som måler spenningen inn til huset over flere dager for å avdekke evt problem.
Jarle F
[URLBLOCK1] jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe en slik selv men en annen bruker her på forumet annbefalte den.

Takk
har vert forbanna et par ganger pga varmekolbe akvastabil sine varmekolber er ikke lette å justere tilnermet ubrukelige på små akvarium
julnil
Du tror ikke du kan ha noen spenningsproblemer i ditt elektriske anlegg, siden to stk har sluttet å fungere på kort tid? Har du de i en jordet kontakt? Om du mistenker spenningsvariasjon i boligen (lyspærer som sprenges ofte, lys som dimmes en kort stund etc), så kan ditt nettselskap sette opp en spenningsmåler som måler spenningen inn til huset over flere dager for å avdekke evt problem.

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg har bodd her i snart 3 år og har ikke hatt problemer med lyspærer eller liknende. Det skal sies at kolbene ikke var helt nye altså. Forventer ikke at de skal holde for evig. Var bare superkjipt da den første kokte alt. Hadde kun eplesnegler i det karet som mistet kolben nå, så de går det nok bra med.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap