Avlivde en fisk i dag... (side 2)

som Håvard viser så er dette en effektiv å en human måte og ta livet av en fisk på.Poenget er å ta livet av fisken ved en rask prosess der den ikke behøver å lide under avlivingen.
Håvard Støre Andresen
(jeg har to hender, men av og til er den ene opptatt med noe annet).


Hva da Håvard?
Avliving av fisk
Etter et jeg ble alene med akvariet, min samboer har forlatt meg, det var han som tok seg av de døende.
Min far lærte meg noe nyttig. Ta fsken opp slå den i hodet , bestemt med potetmos klubba, kutt av hodet og gi den til nabo katta. Jeg var skrekkslagen første gang, men de siste gangen har dette fungert både for meg, fisken og katta. Du kan jo finne ut om din nabo har en katt.
Svanhild Hagen
Etter et jeg ble alene med akvariet, min samboer har forlatt meg, det var han som tok seg av de døende. Min far lærte meg noe nyttig. Ta fsken opp slå den i hodet , bestemt med potetmos klubba, kutt av hodet og gi den til nabo katta. Jeg var skrekkslagen første gang, men de siste gangen har dette fungert både for meg, fisken og katta. Du kan jo finne ut om din nabo har en katt.


Ikke gi de fiskene til katta. De kan ha mange parasitter som kan være farlig for pattedyr.
Kine Kristine
[QUOTE=Svanhild Hagen]Etter et jeg ble alene med akvariet, min samboer har forlatt meg, det var han som tok seg av de døende. Min far lærte meg noe nyttig. Ta fsken opp slå den i hodet , bestemt med potetmos klubba, kutt av hodet og gi den til nabo katta. Jeg var skrekkslagen første gang, men de siste gangen har dette fungert både for meg, fisken og katta. Du kan jo finne ut om din nabo har en katt.


Ikke gi de fiskene til katta. De kan ha mange parasitter som kan være farlig for pattedyr.

Helt sant. Best å være forsiktig med fisker og planter som ikke er "hjemmehørende" i norge.
Beste stedet er i bio-avfalls posen (det bestemte guttungen på 4 her).
Kverka du fisken bare for å demonstrere her Håvard?

Uff nei, da hiver jeg dem heller i kokende vann. Har bare småfisk uansett, og om det tar et sekund eller 2 før de dør tror jeg uansett dette er badre enn langpining over flere dager..
Tone Haara
Kverka du fisken bare for å demonstrere her Håvard?;) Uff nei, da hiver jeg dem heller i kokende vann. Har bare småfisk uansett, og om det tar et sekund eller 2 før de dør tror jeg uansett dette er badre enn langpining over flere dager..


Hva du gjør eller ikke gjør med fiskene dine er ditt ansvar. Men som noen her sier så er det ikke tillat å påføre fiskene unødig lidelse og pine ved avliving. Dette er påpekt flere gang her inne på forumet av moderatorene.

Å skrive som du gjør her og om det tar et sekund eller 2 før de dør er brudd på norsk lov og brudd på forumet's regler.
KRB
[QUOTE=Tone Haara]Kverka du fisken bare for å demonstrere her Håvard?;) Uff nei, da hiver jeg dem heller i kokende vann. Har bare småfisk uansett, og om det tar et sekund eller 2 før de dør tror jeg uansett dette er badre enn langpining over flere dager..


Hva du gjør eller ikke gjør med fiskene dine er ditt ansvar. Men som noen her sier så er det ikke tillat å påføre fiskene unødig lidelse og pine ved avliving. Dette er påpekt flere gang her inne på forumet av moderatorene.

Å skrive som du gjør her og om det tar et sekund eller 2 før de dør er brudd på norsk lov og brudd på forumet's regler.


Hjelpes...unnskyld så meget..

Beklager så mye at jeg ikke klarer å kverke fiskene mine med hendene slik som demonstrert på bildet her..mulig du mener jeg er pinglete og derfor bør slutte med akvarium, men jeg mener det bør finnes andre måter.. syns bare den håndkverkinga så litt...ekkelt ut, selv om det kanskje er det beste for fisken..

Kan du ikke komme med tips til anternaltive måter å gjøre det på i stedet for å nærmest stemple meg som kriminell...det syns jeg blir bare tåpelig.. Hvordan avliver du fiskene dine da, KRB??

Til syvende og sist vil vi vel alle det beste for fiskenevåre, vil vi ikke?





tels kampfisk som småfisk, eller er småfisk neontetra osv?
Det finnes mange større "forbrytelser" når det gjelder avlivning i Norge, enn forskjellen på 0,5sek og 2sek før fisken er død. Og jeg er i grunn enig med det Tone sier, det er faktisk bedre å slippe fisken i kokende vann enn å la den svømme rundt til den dør av seg selv.

Men, det går som oftest alltid hett for seg i diskusjoner om avliving av dyr, uansett om det er en fisk eller større dyr. Er vel derfor det ikke er så mange av disse diskusjonene heller, folk gjør det på sin egen metode og holder det for seg selv.

Jeg for min del er "hard" nok til å prøve den demonstrerte metoden, men det finnes folk der ute som ikke klarer å drepe en mygg eller en flue engang.. Kan ikke disse ha dyr da?
Tone Haara
Hjelpes...unnskyld så meget.. Beklager så mye at jeg ikke klarer å kverke fiskene mine med hendene slik som demonstrert på bildet her..mulig du mener jeg er pinglete og derfor bør slutte med akvarium, men jeg mener det bør finnes andre måter.. syns bare den håndkverkinga så litt...ekkelt ut, selv om det kanskje er det beste for fisken.. Kan du ikke komme med tips til anternaltive måter å gjøre det på i stedet for å nærmest stemple meg som kriminell...det syns jeg blir bare tåpelig.. Hvordan avliver du fiskene dine da, KRB?? Til syvende og sist vil vi vel alle det beste for fiskenevåre, vil vi ikke?


Jeg påpeker kun hva som er lov og hva du ikke bør skrive.
Jeg reagerte kun på setningen om at du koker de og om det tar x antall sekunder før de dør.
Det er ikke noe smart å skrive.

Påstanden om at jeg nermest stempler deg som kriminell skjønner jeg alvorlig talt ikke hvor du tar fra. Det blir bare for dumt.


Når jeg avliver de noe jeg kun har gjort et par ganger siden jeg begynte i 2008 benytter jeg nellikolje til anestesi og kniv til avliving.

Kai
Her er forresten en artikkel om Avliving av fisk (Euthanasi)
Kanskje jeg skal be mannen lade hagla neste gang vi har en halvdød platy

Heisann
leser her at det er myefrem og tilbake angående avliving av fisk, synes det tar litt vel av med brudd på dyrevern loven osv for jeg tror alle her prøver og gjøre dette på en så enkel og grei måte for fisken sin del.
dette er jo ikke noe gøy for noen av oss som driver med denne hobbyen, og jeg vil si at det er ikke brudd på noe lov å hive fisken i kokende vann her til lands har vi avlivet kreps på denne måten og jeg har selv krepset en del og krepsen 12-15 cm dør umiddelbart, det samme skjer med fisken men di vil uansett ha noen krampetrekkninger.
driver også aktivt hobby fiske og da ørret, som senere havner i stekepannen og blir en god middag, disse blir brukket nakken på og det er også gjort i all tid.
vil med dette si at uansett vilken måte vi avliver fisken på sørg for at den lider minst mulig, vi er i alle fall mer humane med fiskene og dyrene en hva som skjer med oss mennesker for vi skal sei pines til hjerte stopper. hadde jeg blitt dau syk ville jeg heller hatt 2sek med smerte en dager,uker eller kansje måneder.
lykke til folkens og husk levende vesen skal ha det godt.
mvh thomas
Dette bruker ofte å bli lange og ikke så hyggelige tråder når dette diskuteres.

Forskriftene sier på sin tørre og akademiske måte at ved avrivning skal dyrene og dermed også våre akvariefisk, fordi dette har stortinget definert igjennom dyrevelferdsloven, bedøves slik at fisken mister bevisstheten før de blodtappes og døden inntrer.

I forskrifts form er det sagt at det er ikke lovt, og nå bruker lovgiver ekspeditt betegnelsen fisk for å tydeliggjøre hva dette gjelder, å avlive fisk ved nedkjøling, skoldnig eller kveling.

Fisk skal bedøves før avliving.

Dette gjøres enten ved et slag mot hode eller egnede bedøvelsesmidler.

Og så hører jeg protestene, jammen mener du virkelig at dette skal gjøres med guppy, neontetra osv. Og svaret er ja. Det er da utrolig mye enklere å ta opp fisken, legge den på en hard flate, f eks ei skjærfjøl dekket med litt kjøkkenpapir. Har du en litt stor kniv kakker du fisken i hode med bakkanten av kniven, snur kniven og skjærer hodet av fisken. Slag som rettes mot hodet (ut for hjernens plassering) og som har en tilstrekkelig kraft, forårsaker en sjokkbølge i hjernen som gir hjernerystelse med bevissthetstap. Er slaget kraftig nok, vil hjernerystelsen være så kraftig at fisken dør. På en liten fisk skaper slaget så store skader at fisken dør øyeblikkelig av slaget mot hodet. Noen putter også fisken i en tom plastpose før de legger fisken på fjøla.

Jeg forstår ikke gleden av å koke opp vann for så å slippe fisken ned i et smertehelvete der fisken blir skoldet levende, samtidig som du ser hvordan fisken desperat forsøker å slippe unna. Når det da også er ulovlig er dette enda mere uforståelig for meg.

Nå sier jeg ikke at det er smertefritt for fisken å bli avlivet på andre måter, men å skolde fisk må da vel være den mest inhumane metoden som er brukt av akvarister for å avlive sine fisker.

Synes du det er ekkelt å slå dine fisk er metoden med å bruke nellikolje som kan kjøpes på apotek, den enkleste og greieste måte for de som ikke vil berøre sine fisker med hendene. Da har du rett å slett akvarievann i en beholder, slipper fiske oppi og drypper noen dråper olje i vannet til fisken mister bevisstheten. Dette brukes bl a av kulefisk eiere for å bedøve sine kuler for å klippe tennerne deres.

Dette kan brukes på små og store fisk, og når fisken er bedøvet kapper du av dem hodet eller "bløgger" fisken.

da vil vel også denne tråden her komme inn under ulovlig regelen her på forumet. så da bør vel kanskje moderatorene(paragraf rytterne) stenge denne tråden da? regler er regler.
Hvis du spiser torsk eller makrell eller hva det måtte være - tror du den ble avlivet ved å få bedøvelse før den kjapt ble hjulpet over i det hinsidige? Selvsagt skal mn ikke plage dyr unødvendig, men dette her er jo HELT over alle støvleskaft! Morsom lesning dog.

Til Håvard som kverket fisk med en hånd mens du slamsuget med den andre... Makan til effektivitet! Fikk det til å høres ut som du kverket 150 i uka og at du jobbet på akkord
Hva med platyen og hva den døde av?
Tone Haara
De siste dagene har den holdt seg for seg selv, stort sett ligget stille helt nede på bunnen/steinene, under pumpen eller gjemt inni en plante, og har nesten ikke orket å svømme opp for å spise. Noen som har en peiling på hva som kan ha feilet den? Det er den første fisken som har blitt syk, har ikke hatt fiskedød siden jeg startet akvariet for 2 mnd siden...:(


Har tidligere hatt et par Platy som har oppført seg på samme måte, ble stille og rolig, tynnere og tynnere, bestandig endt med døden...fant aldri ut hvorfor de døde....

Morten Kirkevåg
[QUOTE=Håvard Støre Andresen] (jeg har to hender, men av og til er den ene opptatt med noe annet).


Hva da Håvard?
håvard er litt for glad i fisk og er litt sadistisk=kun en hånd til avliving :P


er dere så fordømt redd for at fisken lider, ta den ut kakk den i huet så den dør/besvimer vri huet rundt og kutt det av, da har du avlivet lovlig og den lider ikke og er garantert død, greit å enkelt.

nils vollstad: er du veldig glad i lover og temaet avliving? hver tråd jeg har lest om dette teamaet så har du alltid hvert med å diskutert og du har alltid tatt med hva som er lov og hvilke regler vi har og bla bla bla.


platyen kan kansje dødd av stress. vanskelig å si.
Hehe...hadde virkelig ikke trodd at denne tråden skulle bli så lang da jeg staret den! Ante ikke at dette var et så hett tema!

Jeg ser at lover er lover, men jeg må si jeg syns det er å dra det litt langt når en ikke engang, på et diskusjonsforum skal få lov til å DISKUTERE rundt lover, og at forslag om å stenge tråder bare fordi det går litt hett for seg?? Trodde det var ytringsfrihet i dette landet??

Jeg ante ikke at det ikke var lov å "koke" fisker, har selv ikke gjort det før, men trodde dette var noe som var vanlig da jeg synes å huske en kjenning som er en habil akvarist gjorde dette med et par fisker. Selv har jeg kun gjort det på denne ene platyen. Og jeg synes med hånden på hjertet at det ikke så ut som at fisken led. I tilleg har en jo i alle år kokt levende krabber, som har vært "allment akseptert"...

Men, OK, etter å ha lest at så mange reagerer på koking lar jeg kanskje være neste gang.. og hakker den med en kniv eller noe.... (selv om det høres ekkelt ut..) Men å kjøpe inn anestesimidler for å kverke fisker synes jeg personlig blir å gå litt langt.. en bør ta fiskenes størrelse i betraktning og bruke litt sunn fornuft, greit nok at de er "kjæledyr" og at en skal passe på dem, men de er tross alt "bare" fisker... skal en dra denne helt ut kan en jo heller ikke ta livet av NOEN levende vesener, hvem av oss har vel ikke skviset en edderkopp... og for all del ikke bruk fluesmekkeren på en flue eller en veps..gå i tilfelle på butikken og kjøp anestesimiddel først..










Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap