Rubrikkannonsen, skambud, seriøse bud... (side 2)

Jeg liker heller ikke at annonsene er lukket for kommentarer, spesielt hvis selger ønsker bud. Da ser man ikke de øvrige budene og ikke minst; budgiverne. Hvis selger da påstår at han eller hun har fått høyere bud på email, og skal liksom fungere som en slags eiendomsmegler i mellom som sitter og håver inn stadig høyere bud.... (fra budgivere vi ikke engang vet eksisterer...)
Det gidder iallefall ikke jeg! Hadde aldri gått med på en budrunde der jeg ikke kunne "se" de øvrige budgiverne.

Jeg går videre og bryr meg ikke om slike annonser der kommentarfeltet er lukket (på privatpersoner, jeg har forståelse for at firmaer og storforhandlere gjør det).
Eller det finnes et unntak; hvis selgeren er en jeg kjenner godt til fra forumet over lengre tid. Da sender jeg email.

Synes det er morsomt når noen setter minste pris , og så byr folk under. Da må man forstå at man kan få spydige kommenterer tilbake. Setter man ikke noen minste beløp så må man forvente bud i alle slags størrelser. Budkrig mellom kjøpere kan fort være satt opp av selger selv. Er det ikke mulig å kommentere så bør man unngå annonsen. De mest seriøse lister opp de som byd med navn og hva de har byd ved siden av.
Dahl sin skjønner jeg grunnen til at de ikke har kommentar siden, da det ikke er en salgs side men en opplysnings side på hva de har i butikken dems. Det er også en butikk, så de følger butikk regler. Noe de er flinke til.
Når det ikke er ført opp noen minste pris er ikke jeg redd for å by. Om det er st skambud bryr jeg meg ikke om så lenge det ikke er satt minste pris. Svarer de frekt tilbake så skriv det på annonse siden dems. Vips, så ser alle at hvordan den annonsøren er. Er han seriøs så vil han svare på en ordentlig måte. Jeg vet om en som skriver at skambud ikke besvares. Han har veldig god kvalitet over fisken og gir en bra pris på fiskene. Men han har fått så mye crapy bud at jeg skjønner frustrasjonen hans. Han har som regel satt opp minste pris.
Selv syns jeg det må være lov til å komme med bud lavere en minstepris. Selger kan jo velge å si nei dette er for lavt. Det meste jeg har kjøpt og solgt her på forumet har vært under minstepris. Er sjelden man for det man vil for et akvarium. Er som sagt kjøpers marked for tiden på akvarier. Selvfølgelig står det at man selger guppy for 10,- stk så pruter man ikke. Da har selger satt en pris.
Plussmedlem
Hvis man ikke orker eller gidder å skrive minstepris så kan man la være å skrive at "skambud besvares ikke". Ber man om bud så er det vanlig høflighet å svare.
Noe som er skambud for enkelte er ikke nødvendigvis skambud for andre.
Pris
Nå hender det at jeg også har vært i en vanlig butikk. Også der er det mulig og spørre om man kan få ting for en annen pris en hva som står på prislappen.

Syntes det er mye styr rundt dette med pris. En minstepris er jo greit, men har man hatt en minstepris i lengre tid er jo et bud uansett bedre en ingen bud. Om man ikke vil selge er jo opp til selger, men skjønner ikke hvorfor man skal kalle et bud for skambud av den grunn.

Videre gjelder det priser spesielt. Nå syntes jeg det er rart av man i det private markedet nå stadig selges l-maller til priser langt over hva man får dem i butikken for. Og om man byr samme pris som i en butikk blir det likevel kalt et skambud er jo rart.

Skjønner man selger levende fisk, men føler jo noen ganger man kan se litt på fisk som en hund. En hund på 5 år selges ofte lavere i pris en valper. Ser at noe voksen fisk som er importert til norge har en høyere pris pga av frakt fra utlandet.

Men føler vel at diskusjon rundt pris er noe man alltid vil ha. Og samme gjelder uenigheter rundt dette. Men for meg er vel prisen noen ønsker nok til at jeg heller handler i en butikk, en doble prisen privat. I butikk har jeg også en garanti om noe skal skje med fisken. Verdt noen kroner det også når alt kommer til alt.
Jeg vet ikke hva slags fisk du sikter til, Alfen50, men jeg har vel aldri sett fisk til salgs her som er dyrere enn i butikk? Hva slags fisk er det snakk om?
L-maller selges som oftest rimeligere privat, eller iallefall ikke dyrere, enn hva du får dem for i butikk. Der er de jo så overpriset at det er latterlig. Men jeg har aldri sett L-maller dyrere her enn i butikker iallefall.

Enkelte arter eller typer fisk selges noe dyrere hvis de er leks-grupper, men det skulle da bare mangle også. Litt skal man ha igjen for strevet

Jeg har sett noen få ganske misforståtte salgsforsøk av digre fisk som ingen ønsker å ha. Der har selger åpenbart trodd at "Jo større fisk, jo større pris", og har overpriset en halvmeters pleco eller gibbiceps så det holder... Selger aner da tydeligvis ikke at folk kaster de digre beistene etter deg gratis om de kan
Kom på storauksjon på nordseter skole til lørdag, da får man fisk til riktig pris. Men man byr vel ikke 10 kr for store dickus.
Lag et ,ebay, system så kommer det nok mye ny type fisk.

Jeg så 4 nye malawi slag i dag, de var
fine. De kom fra tysland, pris ca 1200 kr pr fisk. Nei, la oss få bud her da kommer det mye fint. Som malawi ål....

L-maller
Når det gjelder priser på l-maller kan man vel se på l-maller hos zoomarked, han selger diverse for kr 250 per stykk. Han har jo også en oppdatert liste på nett der man kan se hva han har inne. Veldig hyggelige folk der, og kan absolutt anbefale en tur. Du har jo også aquamanias som selger rimlige l-maller.

Tenkte jeg ikke skulle nevne spesielle maller da man mer går på person. Men sjekker man priser hos de forskjellige butikker og her vil man jo se at noen priser er noe høyt.

Men jeg ser også andre butikker som har høyere priser, men enda vil jeg vel i mange tilfeller fortsatt anbefale en tur til butikk en privat for noen maller.
Du er klar over at hypancistrus vokser noe helt jævlig treigt og tar 2 år før de kan bli kjønnsmodne? Å betale mer for yngel som du foreslår siden du sammenligner med valper blir da høl i huet.

En malle som har lekt er mer verdt enn en som ikke har lekt. Og selger du i tillegg et par som har lekt så er de automatisk mye mer verdt. For sannsynligheten er at de leker igjen etter salg.

Du referer til en butikk. Men har du sammenlignet størrelse og kvalitet? Klarer de i butikken å skille skjønn 100%? Og de mallene som er solgt i vanlig butikker er vanligvis ikke så skjeldne. Aquamanias har sykt bra priser og bra kvalitet. Men det er ikke leks grupper. Alle drevne akvarister vet hvor de skal lete for å finne mallene de skal ha. De vet også hva de skal by for den og den mallen.

Hvis en person selger en malle for samme pris som en butikk så ville jeg sett ann hvem den pers er og omdømme hans/hennes.
L maller som man kjøper av private seriøse aktører, er ofte i langt bedre form enn de man ser i butikker, så skjønner godt at private aktører tar like mye eller mer enn butikkene.
Synes folk det er for dyrt, så er det jo bare å lavære og kjøpe.
Noen mennesker bl.a her inne tror at de skal få fine fisker av knall kvalitet kjempe billig-koster og ha litt kuule fisk, har man ikke råd så kjøp ancistrus oppdretts versjonen, den får dere billige.
Blir nesten forbanna jeg når folk sender meg mail privat og kommer med bud på 50-100 for en L malle, f.eks fikk jeg mail fra en person som bydde 200,- for en diskus på mellom 18-20 cm-hva tenker slike folk med??
Fine fisker i god form koster ofte mye, og egentlig så synes jeg det er bra-for da slipper jeg og se slike fisker i alles karr.

Synes annonser uten pris er helt greit jeg, da de aller fleste vet sånn ca.hva forskjellige fisker koster.
Jeg har kjøpt de fleste av fiskene mine privat og betalt ofte mer enn det noen butikker har solgt samme fisk for, men fisker som er i private karr er som sagt stortsett i langt bedre form enn noen butikk fisk.
Folk må vel vite hva de er villige til å betale for saker og ting som de har lyst på, jeg vet ihvertfall hvor langt jeg er villig til og strekke meg for og få den og den arten i karret mitt.

Er jo endel mennesker her inne som skal ha ting nesten gratis, og det får man ikke viss man vil ha noe annet enn det butikkene flyter over av.

Koster og være "kar"og heldigvis for det. Ikke kuult og ha fisker eller andre dyr som man ser over alt.
Kvalitet koster, det gjør det på alt annet i samfunnet også.
Greit nok det at 200 kr for en discus ikke er reelt for en discus på 18 cm - men om det ikke er skrevet en pris - hvordan kan en som tilfeldigvis har kommet over annonsen etter 3 mnd i hobbyen vite det? Har man skrevet "gi bud" - så er det et legitimt bud det - så får heller du som selger tenke for deg selv at (denne personen har virkelig ikke begreper om discus, så jeg vil virklelig ikke selge til h*n uansett) Mens du på mail svarer personen høflig at " Beklager, men budet ditt er ikke interessant nok".

(Nå veit jeg ikke om du hadde annonsert med "gi bud" og uten minstepris Ken, men jeg brukte dette som eksempel)

Å forvente at kjøpere skal drive research i det vide og brede for å finne prisnivået på fisk de ikke har anelse om hva vanligvis koster eller er verdt, synes jeg er "borti natta", for å si det ærlig.

En helt annen sak er selvsagt at annonsert størrelse og reell størrelse gjerne er to vidt forskjellige ting - dette tar jeg faktisk monn for når jeg byr i mange tilfeller. (Det verste eksempelet jeg har vært borti i så måte var praktbotia oppgitt til 22 cm som i virkeligheten var 12....)
Jeg syns det blir for overdramatisk å bli forbannet over et for lavt bud..

Jeg er for tiden på utkikk etter corydoras. Helst adolfoi. Dette er en fisk jeg ikke har sett i butikken før, så jeg vet faktisk ikke om 80 kr er dyrt eller billig for den. Derfor er det sannsynlig at brukere som meg kan komme med slike "skambud".

Annonser uten pris klikker jeg meg rett ut av igjen..

Hvis jeg skulle solgt noen fisk, si 100kr stk, og det er det som er ført opp i annonsen. Så syns jeg det er helt ok hvis folk prøver å prute, og få disse for 70kr stk. Syns jeg det blir for lite, så sier jeg nei.. Ser jeg at det bare er den brukeren som ønsker fiskene, så kanskje jeg likevel selger disse for 70kr til den brukeren.

Synes annonser uten pris er helt greit jeg, da de aller fleste vet sånn ca.hva forskjellige fisker koster.
.

Syns prisene innen akvarie hobbyen er vanskelig å forstå. Og folk er forskjelllige i hva de mener ting er vært. Skriv minstepris så er det mye lettere. sikker på at man får flere kjøpere da.
Det jeg av og til ser er at selgere ikke greier å oppføre seg når dem får noe dem oppfatter som skambud. Man bør avslå på en vennlig måte.
Budrunde
Jeg mener at en budrunde uten minstepris bør være bindende for selger. De som skriver "gi bud" i annonsen uten å angi minstepris bør derfor selge til den med høyeste budet, selv om dette ikke ble så høyt som selger forventa. Tidspunkt for å avslutte budrunden bør også være med.
Ken Myrseth
Noen mennesker bl.a her inne tror at de skal få fine fisker av knall kvalitet kjempe billig-koster og ha litt kuule fisk, har man ikke råd så kjøp ancistrus oppdretts versjonen, den får dere billige. Blir nesten forbanna jeg når folk sender meg mail privat og kommer med bud på 50-100 for en L malle, f.eks fikk jeg mail fra en person som bydde 200,- for en diskus på mellom 18-20 cm-hva tenker slike folk med?? Fine fisker i god form koster ofte mye, og egentlig så synes jeg det er bra-for da slipper jeg og se slike fisker i alles karr. Er jo endel mennesker her inne som skal ha ting nesten gratis, og det får man ikke viss man vil ha noe annet enn det butikkene flyter over av. Koster og være "kar"og heldigvis for det. Ikke kuult og ha fisker eller andre dyr som man ser over alt. Kvalitet koster, det gjør det på alt annet i samfunnet også.

Det er godt vi mennesker er veldig forskjellig av natur og væremåte.

Slik jeg skrev for en tid tilbake så har jeg inntrykk av at svært mange kjøper dyre fisker som statussymbol og troen på gevinst i form av masse penger ved salg av yngel.
Gleden ved akvariehold kan måles på mange måter og en av gledene enkelte har er å gi vekk fisker til ikke godt bemidlede unge gutter og jenter som enkelte irriterte seg over.
Jeg ga vekk fire L134 på ca 10 cm, gratis til et medlem på 14 år fordi en guttunge eller jente også kunne få gleden av en L- malle enkelte ser på som eksklusiv og ikkepassende for den alminnelige akvarist.

Krb
hei skulle vært flere som deg og jeg må jo legge til tom c for jeg får et per litt sjeldene acara av ham. må jo være gøy og gi bort en litt spes fisk til noen som er interisert, hadde jeg hatt noe spes noen ville hatt og var meget klare ville jeg gladelig hjulpet dem. det gir en god følse og hjelpe andre,å skulle ønske andre følte det samme.
og en ting som disse kaksene må tenke på,det er at alle vet faktisk ikke hva di forskjelige fiskene har av verdig blant annet meg selv, men jeg prøver å forstå men ikke altid lett.
godt det finnes verdens mestere her som kan si at man er tett i huet fordi man tilfeldigvis skulle legge inn et skam bud på en fisk man kunne tenke seg.
hilsen thomas.
Kom over denne på en av de store annonsesidene:

Alt skal vekk nå snarest!!!
kom med bud!
kun seriøse bud ikke skambud!

-1.stk Boyu Wave Maker WM-1 Sirkulasjons pumpe(passer for akvarier ifra:40-300L meget kraftig og lett og vedlikeholde.kr 500,-

Bruker du google dukker denne opp fish-street.com, der prisen er 20,50 $ + porto 16,38 $ totalt 36.86 $ altså ca 220 kr ny.

Dette er vel ikke helt unik at selger skriver bud men ikke skambud, men der utgangsprisen er noe urealistisk.

Spørsmålet er da hva er en aktuell budpris for denne uten å komme med skambud, halv pris av nypris (110 kr) eller prisen som er oppgitt i annonsen + eventuell porto (totalt 600kr) i Norge?

Dette er vel en typisk annonse som nybegynner som meg fort kan gå i fella på, men er ikke lett å vite hva som er billig eller ei. Man må gjerne søke litt, eller spørre i forumet.
Hva disse L mallene koster vet jeg veldig lite om, men har hørt at noen spes kan koste over 1000,- ...... men hvilken husker jeg ikke.
Pris på akvarium er lettere å sjekke & få kjøpt billig.

Så en minste pris for spes ting er ikke dumt, da ser ihvertfall nybegynnere en ca pris.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap