Ørekyte i akvarium? (side 2)

Philip Lauritzen
kan vi bare oppsumere at jeg "kan" hente ørekyte ute i det vilde ... så lenge jeg spretter opp et parr for og sjekke om det er en orn eller 2 .og har de i en 60l akvarium. for tillvending... jeg kan jo også være på den sikre siden og bruke en halv behandlings dose med esha 2000

At to av 10 er friske er ingen garanti for at de åtte andre er det. Uansett er det som så mange ganger nevnt tidligere ulovlig og spredning kan skje via avløpsvann. Dette er en hardfør art som tåler mye.
Jeg skylder ikke fisk ned i dass...
hvis jeg må avlive en fisk så er det fosskokende vann som gjeller.....

jeg spretter vel opp ca 4-5st... og tar vare på 4... de fise som er igjenn skal behandles med esha 2000. bare havl dose da...

jeg tar værtfall sjansen.
Er ikke ulovlig å ha i akvariet.
Ulovlig å sette ut igjen.
Egg kan bare spres hvis avløpsvannet går ut i ferskvann.
Fisken er veldig aggressiv mot små fisk, og kan spise de/ utkonkurrere de i matveien.
De kan ha parasitter som kan gå over på dine fisker, og som kan være vanskelig/umulig å behandle.
De trives best i kaldtvann, men kan leve i temp opp mot 26grader.

Det er bare å prøve hvis du har lyst. Men ta til deg det folk har sagt hær inne.

Du unngår fortsatt å svare på spørsmålet mitt. Vil gjerne vite hvorfor du vil ha ørekyte i akvariet ditt, når du allerede har blandet fisk fra Asia og Sør-Amerika.
Sorry....
jeg har aldri tenkt på hvor fisker oo sånt kommer fra...

jeg tar det som ser pent...

jeg bare tengte at da man går bort til akvariet så hadde det vært hyggelig og se mere ell bare gullfisker...

jeg vet at gullfisker blir store ,men jeg vil da tro at jeg kan ha ørekyte fordi...

dette er det jeg skal ha i akvariet...

4 store planter
1-2 små planter.
3 gullfisker (6,5cm)
2 ancistrus sp. oppdretsvariant. (gutt og jente.)
4 otocinclus affinis.

det hadde jo vært hyggeligere og se på et akvarie med litt mere fisk...

+ at du kan jo skryte at du har selvfange vf fisk i akvariet .

Er flere grunner mot enn for, men det er såklart ditt valg. Tror ikke jeg hadde skrytt av egen, viltfanget fisk, når fisken er svartelistet og ofte drar med seg parasitter. Det er ikke stort å skryte av... I tillegg, som flere skriver, kan denne fisken utkonkurrere resten av fiskene i matveien. Vil du virkelig utsette fiskene dine for det? Hadde det ikke ærlig talt vært bedre å kvitte seg med gullfiskene, skaffe seg fisker bedre tilpasset størrelsen på ditt akvarium, f.eks. en type hovedfisk og en liten stim.
Hvorfor spørre om råd når man allerede har bestemt seg???Det fører jo bare til at folk blir frustrerte og lei seg på vegne av de resterende fiskene. Jeg ville ikke skryte av fisker som tydeligvis er så lette å få tak i. Hørtes også ut som det blir litt vel fullt i enn 110l, men det er ikke opp til meg å bestemme hva du ska ha i ditt akvarium.
Slutt.
da har jeg bestemt meg.. det blir ikke noe ørekyte...

men his jeg noen gang får et ledig akvarie en gang så skal jeg prøve...

da blir dette noen som står med ikke noen andre fisk... bare for og være sikker..
Har ei akvariebok fra 1960. Der står ørekyte nevnt som en morsom og altetende fisk for kaldtvannsakvariet. ( Og Trepigget stingsild med sin interessante yngelpleie. ) Den slags var nok mer vanlig før.

At ørekyte sprer seg til områder hvor den ikke hører hjemme er et stort problem. Men Ørekyte har en naturlig utbredelse i Norge på østlandet. I disse områdene vil faren for spredning selfølgelig være langt mindre problematisk.

Når det gjelder innvollsormer, som blir nevnt her, er det også slik at mange viltfangede akvariefisk har dette. Fant nylig en type "fuglemark" / rundorm i en viltfanget Corydoras. (Fisken døde av helt andre grunner. ). Når det gjelder parasitter i fisk synes jeg ofte det er mindre av dem i næringsfattigere vann hvor det også er lite måke og and. På samme måte som med ørret er det ofte slik at enten så inneholder en relativt stor del parasitter eller så er det ytterst få. Så ideen om å sjekke noen av fiskene er ikke dum, i det hele tatt.

Takk.
takk for endelig et possitift svar.

nå ommbestemte jeg meg.. på en måte da...

jeg er jo ikke noe biolog.. men jeg kan jo si at jeg vil tro at det stedet jeg skal fange ørekytene i er ganske næringsfattig...

gansje på et år eller to at du ser en and...
det er ikke så veldig mye andre fisker der og det er veldig mye strømm der.
det er jo nesten en foss som går ut i tjernet.
det er heller ikke noen rottende trær som er der..

jeg vet jo omm et annet sted vor det er ørekyte... dette er i en ganske bred elv som det er veldig masse fin grus i... kan jo ha i akvariet...

si at jeg får tak i friske og flotte ørekyter.
hva er ulempen med ørekyte i helhet.
Philip Lauritzen
si at jeg får tak i friske og flotte ørekyter. hva er ulempen med ørekyte i helhet.

Fortsatt at de kan utkonkurrere resten av fiskene dine i matveien. I tillegg er ørekyte og gullfisk kaldtvannsfisk, mens otto og ancistrus liker varmere vann.

Hvis du ser på akvariene til de to her på Akvaforum som har ørekyte i akvarium, har den ene rent artskar, mens den andre har et rent "norsk" kar (ørekyte og mort). Begge har forholdsvis lave temperaturer i karene.

Men for all del, lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap