Raskt bestemt vannbytte - kaldt eller temperert? (side 2)

Vet at Rødmunnstetra kan få noe trøbbel hvis temperaturen synker raskt og under 20 grader. Jeg bytter selv ca 10-15 prosent av vannet en gang i uken. temp synker 1-2 grader. Dette var noe jeg egentlig begynte med for å trigge Chancito til lek. Det funket. Har også funket på annen fisk. Spesielt de fra Sør Amerika. I yngelkaret pleier jeg å bruke temp vann. Dette karet er bare på 60 liter. Ikke noe problem og la en ti liters bøtte stå et døgn på akvarie rommet for å få riktig temperatur.
Det største problemet med temperert vann fra varmtvannstank er att det er kobber der, det er gift for fisken. Jo eldre varmtvannsbereder jo større problem er det, men også nye varmtvannsberedere har kobberrør.

Jeg bruker vannkokeren for å få passe temperatur, jeg har ikke plass til å drive med mellomlagring av vann. Istedet for å bare ta temperaturen på slump (noe ikek alle fisker tåler like godt har jeg lest) har jeg rett og slett prøvd meg fram til et forhold som gir riktig temperatur, og sjekker på nytt en gang i blant når jeg har god tid siden temperaturen på vannet i springen ikke har helt samem temperatur hele året rundt.
Hmmm
Går ikke dette litt vel langt, i dag er de fleste vv beredere av rustfritt stål og holder en temperatur over der noe særlig med bakterier overlever. Det høres jo ut som du snart må ha egen rørledning fra vannverket for at fisken skal ha noen som helst slags mulighet til å overleve. Hva blir vel ikke fisken utsatt for i naturen. Sur nedbør, forurensing direkte i vannet, kanskje tilogmed en turgåer som pisser i bekken. Jeg tapper passe varmt vann rett fra krana og oppi karet (27 grader). Fisken lever da selv om den røyker varmtvannsbereder daglig (Også tappes det vel aldri fra bunnen på en bereder????)
Jeg lurer på hvor mange som egentlig har sett bunnen på en varmtvannsbereder jeg? Hva finner man der? Jo, alger og "grums" - nøyaktig det samme man finner på bunnen av en hvilken som helst elv. Men slike forhold vil vi vel ikke ha i våre kar; de skal være sterile helst?
Det er vel kobber man er mest redd for når det gjelder vann fra varmtvannsbereder. Nå skal man jo helst ikke drikke vann som har kommet fra varmtvannsberederen, er vist mye koselige bakterier som trives i deg varme vannet. Hvordan effekt disse bakteriene har i et akvarium vet jeg ikke.
Man skal også kaldtvannet renne en stund før man har det i akvariet. Dette også grunnet kobber. Dette er ikke noe jeg finner på selv, står i samtlige akvariebøker jeg har. Mulig bøkene jeg har er utdaterte på dette omerådet og at både beredere og rør er bedre/annerledes i dag.
Akkurat
Er det gammel ledning inn på huset er den i jern er den av nyere type er den av plast, altså det er snakk om 6 meter kobber i verste fall. Fra måleren til bereder og rundt i huset. I mitt tilfelle er det plast hele veien og rustfri bereder og tapping er jo selvsagt i toppen. Nå har ikke jeg snakket med fisken i det siste men vi får jo håpe den tåler det. Hvis ikke er det jo faen men snart enklere å ha ulv , jerv el kanskje en brun bjørn eller to.
Er nok lurt å la vere foringen, eller lette på foringen vertfall.. med nitrit i vannet bør man bytte litt vann ofte, og rengjøre sanden. Nitrit tar først livet av bunnfisken.. Har lest at man bør ha over 5 cm sand, da dannes en bakterie som lever av nitrit, og omdanner den til hydrogengass om jeg ikke tar helt feil, og så bobler bare nitrittet ut
Tilfeldig bekjentskap
© snodig
Reklame for plussmedlemskap