Eikebarkekstrakt, bare bløff? (side 2)

Som Jarle er inne på, hvorfor ikke bruke torv i stedet? Funker fin-fint.
Min mening er at jeg syns det er vanskeligere å kontrollere hvor lav ph'en skal bli med torv. Derfor liker jeg det ikke.
Men også fordi da blir det for stor ph-forskjell på vannet i akvariet, og vannet jeg tømmer oppi ved vannbytter.... for du mente at torven skal befinne seg i selve akvariet, ikke sant? Henges der i noe à la en filterstrømpe?
Eller "har du noen hete stall-tips" om hvordan det kan gjøres?
Tilsett ugjødslet torv i vannet ved mellomlagring og la det stå noen dager.
Når pH er senket til ønsket verdi tilsetter du torv-vannet i karet.
mona o
Men også fordi da blir det for stor ph-forskjell på vannet i akvariet, og vannet jeg tømmer oppi ved vannbytter.... for du mente at torven skal befinne seg i selve akvariet, ikke sant? Henges der i noe à la en filterstrømpe?

I de karene jeg har veldig lav ph (rundt 5.5, kanskje litt under) har jeg en liten strømpe med torv i karet. Har en strømpe torv i 30litersbøtten jeg mellomlagrer vann i til disse karene,da er det ingen ph-forskjell å snakke om etter et-to døgn. Bruker nylonstrømper som jeg klipper av i passe størrelse.
Jeg skjønner
Men så lenge det funker med Amtra eikebarkekstrakt her fortsetter jeg å bruke det. Det tar to sekunder, det er en så innarbeidet rutine mht dosering og alt.

Men det er klart at andre metoder må brukes om man opplever at eikebarkekstraktet eller andre produkter på flaske ikke har den ønskede ph-virkningen man er ute etter, sånn som trådstarter og flere andre har gitt eksempler på.
Da er dette tipset om bruk av torv flott. Torv er naturlig og det liker jeg iallefall (kontra ekle midler som fosfatsyre eller hva det nå heter alt sammen)
mona o
[QUOTE=Ken Myrseth]Det frambringer heller ingen uønskett algevekst slik mange mener/påstår at syre gjør.

Du bruker det til diskuskaret ditt, gjør du ikke? Av de bildene jeg har sett, så har du rikelig med penselalger iallefall...? På røtter og sånn i karet?
(uten å mene noe som helst fornærmende med det, altså)

Javel viss jeg har penselalger så kjenner du karrene mine bedre enn det jeg gjør-finnes ikke penselalger i mine karr.
Så hvor du har det fra, vet ikke jeg.
Men du bør tåle at ikke alle er enig i fasiten din, eikebark ekstrakt er noe dårlige greier(min mening og erfaring).
Jeg målte pH på Amtra eikebarkekstrakt og fant ut at den var ca pH0,2. Da begynte jeg å lure på hvordan det er mulig å få en så sterk syre ut av eikebark og nevnte dette for en limnolog og akvarist som kontant svarte at Amtra eikebarkekstrakt innholder saltsyre. Et AF medlem har kontaktet produsenten for å få en redegjørelse på innholdet i produktet (noe jeg trodde at var påbudt), men tror ikke hun har fått svar. Så dette er kun en påstand (rykte på bygda) og er ikke bevist/dokumentert.

Jeg holder på å teste sitronsyre som pH-senker. Så langt har jeg i hvertfall konkludert med at sitronsyre (fra bakevarehyllen på matbutikken) er like stabilt som Amtras eikebarkekstrakt når det gjelder å senke pH.
Dette er basert på et forsøk der jeg har latt kar/glass stå med sitronsyre og eikebarkekstrakt og en kontroll med rent vann over flere måneder.
Dette gjelder selvfølgelig med vann med lav eller tilnærmet ingen hardhet. Oslovannet har under KH 1 med dråpetest og 0,12 ms/cm med elektronisk konduktivitetsmåler.

Dette er ren kjøkkenbenk-eksperimentering og jeg er åpen for innsikt og innspill for og imot. Jeg er usikker på holdbarheten i teorien om at sterke ikke nedbrytbare syrer kan reagere med andre stoffer i karet mens en organisk sitronsyre ikke vil gjøre dette.

Jeg sier ikke at noen bør prøve dette, men det er kanskje allikevel verdt å dele.
Ken Myrseth
Javel viss jeg har penselalger så kjenner du karrene mine bedre enn det jeg gjør-finnes ikke penselalger i mine karr. Så hvor du har det fra, vet ikke jeg.

Sannsynligvis husker jeg feil, og som jeg sa var det ikke fornærmende ment, men selvfølgelig blir du muggen uansett.

Ken Myrseth
Men du bør tåle at ikke alle er enig i fasiten din, eikebark ekstrakt er noe dårlige greier(min mening og erfaring).

*himler med øya*
Hvem har sagt at jeg ikke tåler det? Du?
Lurte litt på om "Skal jeg svare eller la være?"

Jeg driter i det.
Humunuku
Tilsett ugjødslet torv i vannet ved mellomlagring og la det stå noen dager. Når pH er senket til ønsket verdi tilsetter du torv-vannet i karet.

Men vil ikke dette resultere i ganske så farvet vann?
Er nok både ønskelig og stilig i enkelte oppsett, men ikke alle.

Ser at flere her bruker forskjellige typer syre og at det er forskjellige erfaringer med disse både mht. stabilitet og algevekst.

Men burde det være forskjell på type syre som brukes?
Altså er sitronsyre bedre eller værre enn saltsyre f.eks.?
Og hvorfor?

Jeg kan nok litt for lite kjemi her

ralk
Men vil ikke dette resultere i ganske så farvet vann? Er nok både ønskelig og stilig i enkelte oppsett, men ikke alle.

Torv vil farge vannet, men hvis det ikke er ønskelig kan det filtreres over kull for å fjerne fargen, men da vil du også fjerne de "gode" humus-stoffene i vannet.

Jeg er også på bærtur når det gjelder kjemi, men liker bær og å være på tur. Så mitt valg i å teste sitronsyre er basert på at feks. saltsyre kan reagere med andre stoffer. Dessuten er det dyrt med akvaprodukter og sitronsyre er koster svært lite. I tillegg liker jeg ikke produkter der produsenten ikke vil/tør/eller gidder å opplyse om hva det inneholder.
Ved valg av syre til å senke pH er det bare noen få vurderinger som må tas. Pris, hvilket anion man tilfører vannet og hvor sterk syren er. ( Ikke konsentrasjonen men hvor sur den er, pKa verdien. )

Eksempelvis saltsyre er veldig sur derfor trenger man bruke lite, men man tilfører vannet klorid ioner. Det ønsker en vel ikke? Men det kan jo fjernes med vannbehanling. Videre vil saltpetersyre tilføre vannet nitrat. Fosforsyre, som ble nevnt, fosfat.

Sitronsyre er jo grei. Den er sur, dermed er mengden tilførte anioner mindre enn ved bruk av svakere syrer. Resultatet blir en trikarboksyl gruppe som også er naturlig forkommende.

Humussyrer er jo naturlig forekommende. Dette er lange organiske molekyler, med varierende surhet. Allikevel ikke fullt så sure som sitronsyre, større mengder må derfor brukes.

Noen ganger kan en kanskje også velge en syre som danner et tungt løselig salt og på den måten fjerne uønskede metall-ioner el. lign. fra akvarievannet. Det kunne jo vært greit.. Vet ikke helt, kom bare til å tenke på det nå...
StigS
Ved valg av syre til å senke pH er det bare noen få vurderinger som må tas. Pris, hvilket anion man tilfører vannet og hvor sterk syren er. ( Ikke konsentrasjonen men hvor sur den er, pKa verdien. )

Man bør vel også vurdere om den kan ha noen potensiellt farlige bivirkninger eller effekter på fisk, på lang sikt?
Ja, det er det jeg mener med å vurdere anionet, både på kort og lang sikt selvfølgelig. Det er det som kan ha slike effekter. Eksempelvis klor ved bruk av saltsyre.
En annen slik betraktning er gravesyre og metall ioner. Garvesyre / tanniner finnes naturlig i vannet der mange fisk kommer fra. Eikebark ekstrakt skulle dermed være en naturlig og god måte å senke pH på. Men i akvarie vannet kan det være langt høyere konsentrasjon av metall ioner enn det som finnes i naturen. Tanniner har en tendens til å binde metall ioner og selv om dette høres bra ut er det nødvendigvis ikke det. Dette gjør i mange tilfeller metallet biologisk tilgjengelig. Kunne godt tenkt meg å satt meg bedre inn i dette. Men uansett har man høye konsentrasjoner av potensielt giftige metall ioner, kan sitron syre kanskje være et bedre valg.
Hei på dere

En flott tråd dette.

SitgS, jeg likte spesielt godt din gjennomgang av de kjemiske prosessene ved bruk av forskjellige syrer. Jeg tror det ga flere enn meg en tankevekker.

Interessant det du skriver om garvesyre. Jeg har tidligere lurt på hvor heldig det er å tilsette garvesyre i akvarievannet , men da ut i fra en ren gift-vinkling. Her ga du meg nok et argument for å være forsiktig.

Ha en flott aften.
Har selv brukt den blandings syren fra tropefisk, som inneholder div syreblandinger, jeg har ikke opplevd noe negativ innvirkning de 4-5 årene jeg har brukt den syren.
Men man skal seff vite hva man gjør da f.eks 1 ml i et lite karr kan føre til katastrofe(mente 1 ml for mye).
Så prøv dere fram i noe annet enn akvariumet.
Det er jo delvis en morsom diskusjon her
Eikebarkekstrakt sin innhold er i minimalt ekstrakt av eikebark :o Den består stordels av (sterk fortynnet) fosfor-, svøvel og / eller saltsyre. Alle disse syrene er mineralsyrer og velegnet å senke pHen. Det er altså i prinsippet ingen forskjell mellom eikebarkekstrakt og Tropefisk sin pH minus i sammensetning, men konsentrasjonene er sikker forskjellig.
Det som er kanskje viktig å vite er at ved bruk av mineralsyrene blir ionenspektrum forandret pga syrene fortrenger HCO3-ioner...
Ved lav KH kan det altså kommer til at pHen styrter ned som kan være svært farlig. Derfor skal man ikke blande pH senkende middler alltid ekstra og ikke direkte i akvariet.
Sitronsyre er ikke bra for å senke pH. Sitronsyre er organisk og en svak syre. Man må bruke mykje syre for å holde pHen stabil ned og i tillegg får man en organisk belastning. Hvis den belastningen blir ekstrem kan man få en bakterieoppblomstring. Den organiske delen av sitronsyren blir nedbrytet til CO2 og vann med hjelp av bakterier. Her blir O2 forbrukt og man kan få oksygenmangel. Pga O2 forbruket stiger KHen igjen og med dette stiger også pH igjen. Effekten av sitronsyre kan altså være farlig over lang tid. Ville ikke bruke det.
Hvis man vil senke pH på en "myk" måte kan man (ved lav KH) bruke løv, orkongler eller torv. Den metoden basert på huminsyrer og fostyrrer verken KH eller ionenspektrum av vannet. Kanskje best for nybegynnerer, men som sagt avhengig av en lav KH.
Beklager delvis dårlig forklaring. Pga språket gikk det forløpig ikke bedre.
Hei Michael

Dette er var et flott innlegg. Språket er upåklagelig.

Helt siden jeg tok opp igjen akvariehobbyen har jeg vært opptatt av de kjemiske prosessene i vannet. Jeg setter veldig stor pris på faktabaserte innlegg som du og StigS leverer her.

Du nevner or i ditt innlegg. Nå har det seg slik at jeg har flere flotte svartortrær på tomten min. Så nå lurer jeg på hvordan- og mye kongler jeg skal bruke? Karet mitt er ikke større enn 75L. pH i dag ligger på ca 8. Jeg skulle gjerne hatt den ned i 6.5 til 7. Forøvrig har jeg lest på utenlandske fora at det er bedre å ha et stabilt litt avvikene pH-verdi framfor en pH-verdi som svinger som en pendel. Noen kommentarer til påstanden?
Michael Niesar
Sitronsyre er ikke bra for å senke pH. ...

Michael, takk for at du bringer klarhet i dette om sitronsyre og eikebarkekstrakt slik at vi kan avlive noen myter.
Produktet "eikebarkesktrakt" burde med andre ord egentlig hete "syrecocktail med ekstrakt av eikebark".

Håper folk fikk med seg
Humunuku
Jeg sier ikke at noen bør prøve dette (sitronsyre)....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap