Hvitprikk som ikke fosvinner. har prøvd "alt" men ingen bedring (side 2)

Det tør jeg ikke uttale meg om. Har aldri prøvd å kombinere begge. Det eneste som har lykkes hos meg er Exit og slamsuging. Varme har jeg aldri fått til. MEN.. det er veldig mange som sverger til varmekuren, så det er sikkert også en god løsning istedenfor medisin. Jeg innbiller meg dog at varme tar lenger tid enn Exit. Og isåfall sliter fisken lenger med å bli kvitt parasitten. (PS.. den siste setningen er kun spekulasjon...)
Mulig jeg misforstår eller forsto jeg riktig at du tar vanbytter under kuren. Uanset varme eller medesinkur. Ingen vannbytter under kuren
Joda, har byttet vann under kuren, men har fått vite av Jovial at dette er noe jeg burde slutte med. Så nå skal jeg kjøre en fjerde kur, med heftig slamsuging, esha exit og ingen vannbytter.
Update...
Dette skjedde;
-Fredag: avliver alle neontetra. Jeg flytter resten av fisken over i en 20 liters tank, i et håp om å bli kvitt hvitprikken. Alle vannverdier er fine, fisken trives som bare det, er aktive og spiser.
-Lørdag: alle platyene dør, helt plutselig. De svømte rundt og spiste og virket fine i et øyeblikk, plutselig fløt de døde rundt. 1 ancistrus, 5 corydoras og en betta er igjen. Bettaen har fillete halefinne, ellers ser alle fine ut. Medisinerer med esha exit. Lørdag kveld dør ancistrusen og 4 cory. Igjen plutselig og helt uten forvarsel.
-Søndag: Bettaens finner er mer eller mindre helt borte. Han er stille og spiser ikke. Den siste coryen ligger bare på bunnen uten å røre seg. Vurderer å avlive begge nå.

Så nå er jeg snart helt fiskeløs, og i villrede. Hva har jeg gjort galt? Jeg er nybegynner, men mener jeg har fulgt "oppskriften" om oppstart av akvarium til punkt og prikke. Nå er jeg veldig usikker på om jeg vil kjøpe nye fisk... Har ikke lyst på flere liv på samvittigheten.
Hvorfor avlivde du og hvorfor flyttet du fisken?
20l er særdeles lite vann og det forgiftes veldig fort. Hvitprikk må kureres i karet det har oppstått. Var det en innkjørt 20l?
Avlivde fordi de fløt oppned... De døde en etter en uansett.
Karet var innkjørt ja. Kjøpte det pga at to av platyene var "gravide", så tenkte å bruke det til yngel.

Var kansje ikke så lurt å flytte dem, men jeg begynte å mistenke at det var noe i tanken som forgiftet dem. Virker nemlig ikke som at det er hvitprikken som tar livet av dem, de er helt fine i ett øyeblikk, i det neste snur de over på ryggen og dør. Den ene etter den andre. Selv de som ikke har noen hvite prikker. Tetraen f.eks, de hadde ingen prikker, spiste og svømte rundt som vanlig, og ble plutselig stille og døde iløpet av 5 minutt. Men dette skjedde jo i den nye tanken og, så nå er jeg veldig usikker.

I 20-litern har jeg en god pumpe, slamsuger ofte, forer veldig lite og har ekstra oksygentilførsel + sjekker vannkvaliteten jevnlig.

Kan det være vannet? Jeg vet at det er ganske mye kobber i vannet her, pga gamle rør, men jeg bruker vannforbedrene midler. Kan dette være en årsak?
tilpasset du fisken til vannet i 20 literen ?
Jada, selvfølgelig tilvendte jeg fisken vannet. Gjorde som med nyinnkjøpte fisk, med tillvenning av temperatur pluss tilsetting av vann i posen. Men fisken begynte jo å dø før jeg flyttet dem over i karet. Alle neontetaene mine døde jo i det gamle, på akkurat samme måte; helt friske og fine, men ble stille og døde iløpet av 5 minutt. Det var jo hvitprikk i tanken da, men jeg trodde ikke det ga slike utslag, så jeg tenkte det kunne væe noe i tanken som forgiftet dem.

Nå e det kun bettaen min igjen. Han går alene på 20 liter. Er veldig stille, svømmer bare forsiktig rundt i overflaten, spiser ikke. Han er helt fri for hvitprikk, men formen ser ikke ut til å bli noe bedre.
Frykter at det kan være vannet her som er for dårlig??! Som sakt før så vet jeg at det er mye kobber i vannet.
Å flytte fisken var nok en liten tabbe. Men ikke fortvil... man lærer av sine feil. Du er ikke den første og du er garantert ikke den siste. Du skriver at Bettaen er kvitt hvitprikken. Det må da bety at kuren har funket. Har du flere fisk igjen i hovedkaret ditt?
Nei der er alle døde. Kun bettaen igjen nå. Han er prikkefri, men veldig slapp. Har i hele helgen bare hengt oppe i vannskorpen, nesten uten å bevege seg. I dag ser han bedre ut (svømmer litt rundt), men fremdeles slapp. Er dette en "normal" bivirkning av hvitprikk? Og hva med de som døde? Er det normalt at de bare "faller om" og dør på den måten?

Men hvorfor var det en tabbe å flytte fisken? De ble jo tilvendt det nye karet, og selv om det er litt lite så er det jo bare midlertidig? Det kan vel ikke ta livet av dem å skifte kar så lenge alle vannverdier er fine? Leste at hvitprikk dør etter 48 timer uten fisk, så tenkte dettte var eneste måten å bli kvitt dem på siden 2 uker med medisin/varmekur ikke virket. Jeg tar sikkert feil, men fint om du kan forklare hva du mener, slik at jeg lærer til neste gang.

Men hva tror du om andre årsaker enn hvitprikk? Kan det være en form for forgiftning tror du? Tenker spesielt siden bettaen har begynt å bli litt sprekere i reservekaret. Tør ikke kjøpe noe ny fisk før jeg vet hva som ha skjedd.
Vil ikke si at det er en normal bivirkning av hvitprikk. De blir selvsagt slappe før de dør, men ikke i etterkant. Etter min mening er det en tabbe å flytte såpass mange fisk til en 20l. A: fordi det skal lang erfaring og et ekstemt godt filter til for å lykkes i så lite vann, B: du transporterer smitten videre til flere kar. C: fisk er ikke glad i endringer. Og uansett hva verdiene måtte vise, så utsettes de for endringer i den kjemiske balansen. Allerede svekket fisk vil automatisk bli utsatt for ytterligere påkjenninger og mulige påfølgende sekundære problemer. (bakteriellt etc)

Det du sier om kobber er jo selvsagt ikke bra og kan definitivt påføre akutt død. Men "normalt" skal Aquasafe o.l. eliminere dette. Jeg føler meg ikke kompetent til å gi råd ang ditt vann, men noe har åpenbart stresset fisken og gjort dem mottagelig for Hvitprikk parasitten. Dårlig vannkvalitet (som f.eks kobber) er naturligvis en mulighet.

Men igjen; du skriver at Bettaen ikke har prikker... var den ikke rammet, eller er prikkene blitt borte?

PS: la hovedkaret gå 3-7 dager uten fisk. Da er du ihvertfall kvitt svineriet i det karet -
Tror du er inne på noe, hvitprikk har nok vært et sekundært problem.
At coryene og bettaen lever lengst tyder på at det har med oksygen opptak å gjøre. Du sier du har mye kobber i vannet. Kobber skader primært gjellene i akutt toksiske doser.

edit: Men aquasafe burde vel fjerne kobberet?
Bettaen hadde noen prikker, men var den som var lettest angrepet. Han virket i fin form under hele kuren, det er først etter de ande begynte å dø at han ble syk.
Det hele startet dagen etter jeg kjøpte nye neontetra, så jeg tenkte det var de som utløste det hel (stress med å bli fraktet hjem osv). Jeg bruker jo som dere sier aquasafe, så det burde jo ta kobberet og ande metaller i vannet. Men jeg vet ikke... Det virker bare så rart den måten de ble syke og døde på. Spesielt fodi de virket så fiske på forhånd. Bettaen er den eneste som har sett syk ut, de andre spiste og svømte rundt før de helt plutselig tippet over på ryggen og døde.

Takk, jeg ska la karet stå noen dager før jeg putter bettaen tilbake. Så får jeg vel se om det var hvitprikken som tok livet av dem eller om det er noe annet i karet som forgifter dem.
Føler med deg Hilde. Har hatt hvitprikk i storkaret en gang. mistet vel 70-80 prosent av fiskene. Tror små tetraer er veldig vanskelig å redde. Jeg klarte det i hvertfall ikke.
Vet man har lyst å gi opp hele akvariehobbyen når slike ting skjer. håper du ikke gjør det.
Før du kjøper fisk igjen hadde jeg kjørt full varme i karet et par uker bare for å være sikker på at man er kvitt dritten.
Takk!!
Har vel ikke egentlig lyst til å gi opp, men jeg vil ikke kjøpe noe ny fisk før jeg er sikker på at det ikke er noe i tanken som tar livet av dem, noe utenom hvitprikken. Jeg vil IKKE ha flere fiskeliv på samvittigheten. Så jeg tenker på å bytte ut alt av planter, røtter osv, bare for å være på den sikre siden. Kansje sanden og, eller kan det gjøre noe skade?
Tror at planter og sand kan være k karet, men kan være greit og kjøre varmekur eller medesin for å bli kvitt den.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap