Lekspar/leksgrupper... hva er det? (side 2)

Emm: Pr def. vil et par som har lekt (uansett resultat) være et lekspar, mens et par som har avlet et eller flere kull avkom som overlever den kritiske perioden er et avlspar?
Begge uttrykkene er vel brukt av folk som driver med fugl - hva er definisjonen på dem i det miljøet?
Jeg ble nødt til å sette meg ned og tenke litt nøyere gjennom hva jeg legger i begrepet "leksgruppe" og "lekspar".

Tar to eksempler fra egen fiskebeholdning.
En gruppe med Corydoras reynoldsi har lekt mange ganger og lagt egg som klekker. Det har imidlertid aldri levd opp noen yngel hverken i karet eller ved hjelp av assistanse fra meg.
OM jeg skulle solgt disse, ville jeg ikke kalt dem leksgruppe. Men jeg ville nevnt et sted i annonsen at de har lagt egg før.

Så har jeg en gruppe Corydoras metae. Disse har lekt og lagt egg mange, mange ganger, og jeg har oppdrettet, fostret opp og solgt videre unge, fine fisk fra denne gruppen. Disse vurderer jeg faktisk å selge, og da vil jeg i dette tilfellet selge dem med betegnelsen en leksgruppe.

Hvorfor? spurte jeg meg selv nå. Jo, fordi jeg tydeligvis i det uttrykket legger det samme som nevnt ovenfor; jeg har fått opp levedyktig yngel som har blitt voksne.

Men på den annen side:
hva med fisk som lever i selskapskar, og som trofast i år etter år legger egg der? Egg som klekker og alt mulig, men yngelen blir spist av de andre fiskene? Sånn som f.eks. palettciklider? En som har eid et slikt par i to år og de har lagt egg og fått yngel (og mistet dem en uke senere) hver eneste måned i de to årene.... de har jo like mye rett til å kalle dette paret for lekspar i sin annonse da?

Hvis noen har et par som lekte og oppfostret flere kull hos forrige eier så er det selvfølgelig et lekspar. Man er da foreldre selv om man skifter adresse?

Det burde være unødig å påpeke at det ikke skal siteres aktive annonser i denne tråden. Det aktuelle innlegget og svar på innlegget er slettet.

LOFFA
Jeg vil foreslå at moderator legger inn ordet "lekspar/leksgruppe" inn på ordlisten her ................. Tok deg litt på ordet her Jon Bruce, og sendte nettopp denne mailen til moderator teamet. SITAT: Startet en tråd i går om ordet leikspar/leiksgruppe. Etter å ha lest innleggene i min tråd ser jeg oppfatningen og betydningen av ordet varierer veldig og oppfatningen av ordene er veldig forskjellig. Derfor ønsker jeg at det legges inn betydningen av ordene i basen Leikspar Leiksgruppe Avlsgruppe Mvh Leif E. Johansen (LOFFA) SITAT slutt Gud bedre, denne mailen hamna verkeleg laaaangt i bakleksa, men no har den endeleg blitt gjort noko med...Tusen takk for innsatsen. Definisjonane er lagt inn i ordlista :) mvhHolger L Den 31.01.2010 11:08, skreiv LOFFA:> Startet en tråd i går om ordet leikspar/leiksgruppe. Etter å ha lest innleggene i min tråd ser jeg oppfatningen og betydningen av ordet varierer veldig og oppfatningen av ordene er veldig forskjellig. Derfor ønsker jeg at det legges inn betydningen av ordene i basen> Leikspar> Leiksgruppe> Avlsgruppe>> Mvh Leif E. Johansen (LOFFA)> Om det er andre som f.eks en moderator som har et facit svar eller en link til ordene som er nevnt kan de jo legges inn her vet et nytt innlegg
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap