Maria sin akvariedagbok (side 2)

Inaktiv bruker
Merket idag at noe var galt i 63 literen, fikk målt vannverdiene og nitrittesten var rød! Skjønner ikke helt hvordan dette er mulig, under omgjøringen på fredag ble det tappet vann fra 350 literen til dette karet slik at det skulle bli temperert og klart for fisk med en gang. Måtte derfor sjekke nitriten i storkaret også, og der var den på 0. Tok et 50% vannbytte i 63 literen, men nitriten er fortsatt ikke helt bra. Blir å ta et til vannbytte litt senere idag.

Andre verdier i karet:
pH: 7
KH: 4
GH: 7

Er fortsatt usikker på om det faktisk er finneråte på metaene. Har lagt ut en post her inne med bilder, for å se om noen kan bekrefte eller avkrefte det. Satser på å få tak i ESHA 2000 i morgen, dyrebutikkene her vet jo ikke hva det er engang :s Har heldigvis et par dyrebutikker igjen jeg kan prøve på. Uansett blir jeg å starte medisinering i morgen dersom ingen har avkreftet mine mistanker.
Inaktiv bruker
Nå er nitriten nede på 0 i 63 literen. Men etter at jeg fikk nitriten ned har en cory strøket med. I morges lå også en cory sidelengs og pustet febrilsk i karet. Tok et stort vannbytte selv om vannverdiene så bra ut, og da kviknet den til. Vannverdiene i dette karet er nå:

Nitrit: 0
pH: 6,5
GH: 7
KH: 4

Så jeg skjønner ikke helt hva som er årsaken til dette. Nitraten ser også bra ut (men den er målt med strips). Har bestilt ammoniakk og nitrattest sammen med ESHA 2000 hos aquamanias. Hvis det viser seg at både nitraten og ammoniakken er bra, så skjønner jeg ikke hva som er problemet. Kanskje en underliggende parasittsykdom? Har ESHA exit liggende, så mulig jeg blir å kombinere den med 2000 når jeg medisinerer for finneråten. Så ufattelig kjedelig å kjøpe ny fisk, når alt går galt. Det er forøverig ikke den med klare tegn på finneråte som har strøket med.
Inaktiv bruker
Da er 63 literen medisinert med esha 2000 og esha exit. Satser på at dette gjør susen. Scalareparret i 350 literen har faktisk klart å passe på eggene sine i 3 dager nå, vanligvis blir de spist første natten. Men de har ikke skjønt at de må plukke bort de mugne eggene, så nå er det faktisk flere hvite egg der enn vanlige egg. Vurderer sterkt å gå til innkjøp av et ekstra akvarium hvor de kan gå i fred, men det store spørsmålet er jo hvor det skal plasseres. Kan jo ikke akkurat sette et 150-200 liters akvarium på kjøkkenbenken. :p

Skal gjøre et forsøk på å få planter til å overleve i 350 literen, tidligere har dette vært helt uten hell. Gibbicepsene mine har alltid syntes at planter er den optimale maten, uansett hva annet grønt de har blitt fristet med. Gå er jo den største gibbicepsen gitt bort for en stund siden, så kanskje det går bedre denne gangen. Den tiden jeg ikke har hatt planter har jeg kun brukt 2 15w lysrør i akvariet, men det blir jo ganske lite for plantene så nå har jeg vært å kjøpt inn 2 til. Bruker også planteernæring fra tropica.
Inaktiv bruker
Dag 3 av medisineringen i 63 literen. Kan ennå ikke se noen forbedring, og har en mistanke om at det bare er seks corydoras metae igjen nå. Neontetraene virker heller upåvirket av det hele, og ser fortsatt friske og fine ut. Skulle ønske det var omvendt slik at tetraene var de syke og ikke corydorasene, selv om det helt klart beste hadde vært at ingen var syke.

Har nå i godt over en uke forsøkt å få tak i den siste sommerfuglcikliden i rekekaret. Dette har vist seg å være en umulig jobb! Hver gang jeg nærmer meg karet gjemmer den seg. Nå begtynner den å bli så stor at den MÅ ut der i fra. Så i morgen blir det storrengjøring i det karet. Må ta ut alt av røtter osv. for å få tak i den, så da kan jeg like gjerne ta en god omgang med slamsugeren også. Kanskje jeg får en viss peiling på hvor mange reker som er i det karet i tillegg?
Inaktiv bruker
Har kjørt to kurer med esha exit + esha 2000 i 63 literen nå. Det hvite belegget har forsvinnet fra bakfinnen til den som hadde klare tegn på finneråte, men synes fortsatt ikke at den ser noe bedre ut. Er ganske sikker på at det kun er 6 stk corydoras metae igjen i karet nå, dvs at to av de som tilsynelatende så friske ut er døde. Dette gjør meg ganske sikker på at det må være noe mer enn finneråte som er problemet, men det er vanskelig å si hva. Vannverdiene i karet har holdt seg stabile på:
Nitrit: 0
pH: 6,5
GH: 7
KH: 4
Nitrat: 12,25 mg
NH3/NH4: 0

Temperaturen ligger på 24-25 grader, og neontetraene virker fortsatt upåvirket av det hele. Legger ved et bilde av den coryen som hadde klare tegn på finneråte. Bakfinnen er fortsatt veldig kort, med belegget på den er borte. Finnene på ryggen er helt sammenklistret, og det ser ut som om det er et slags gjennomsiktig belegg på de. Man merker godt at den korte bakfinnen er et problem for den, når man ser den svømme i stim med de andre. Den har liksom ikke samme motoren til å komme seg framover. Den vifter febrilsk med bakfinnen, men blir likevel hengende etter. Stakkars liten
Inaktiv bruker
Reker er noen pussige dyr. Hos meg har de en tendens til å dukke opp alle plasser de ikke skal være. :P I dag fant jeg en kirsebærreke i 63 literen. Fikk meg jo en overraskelse da jeg plutselig fant en hel flokk av dem i dette karet for en stund siden, men etter et totalt sifte av sand, planter og det hele hadde jeg trodd at de skulle være borte. Men neida, de bare fortsetter å dukke opp. :p Har nå sluttet å søke etter forklaring på hva som er galt med fiskene i dette karet, uten noen synelige tegn på fisken, og andre symptomer som peker i alle retninger virker det umulig. Nå har også en neontetra strøket med. Vet ikke om flere corydoraser har dødd, klarer å telle 5 men noen kan jo gjemme seg. Så fra nå av blir det kun gode vannbytter i dette karet. Så får jeg bare satse på at det som feiler dem går over.

I 350 literen har det dannet seg et nytt scalarepar, hadde jeg hatt et ekstra akvarie som er stort nok, tror jeg at jeg ville skilt dem. Hunnen er etter min mening alt for liten (etter hva jeg har lest slutter de å vokse når de starter å legge egg), og hannen er enda mindre. De virker som gode førstegangs foreldre da, mine andre scalarer er ikke en gang nært like nøye med lufting og pleie av egg. Jaja, det varer nok bare en liten stund til. Mallene kommer garantert til å dra ut på eggjakt snart, og så små som foreldrene er, har de ingen sjanse.
Inaktiv bruker
Med en litersyke som blir verre og verre for hver dag som går, og så mange flotte fiskearter som oppdages hele tiden, er det ikke lett å bo i en liten leilighet. Har alltid vært glad i dyr, og kan liksom aldri få nok av dem. På grunn av min pelsallergi er jo utvalget av dyrearter jeg har nokså begrenset (mine nærmeste vil nok kanskje si heldigvis), men likevel har jeg fått kommentarer om at leiligheten ser ut som en dyrehage. :P Men 3 akvarier og 2 undulater er da ikke så mye?

Jeg må si at jeg bruker ufattelig mye tid på å lete etter plass til flere akvarier. Har mange potensielt fine plasser også, men samboeren rister som regel bare på hodet av forslagene mine. Heldigvis synes han det er helt greit at jeg får meg et egent akvarierom den dagen vi kjøper hus (som sikkert blir mange år til)... Har allerede mange planer for hvordan rommet skal se ut, og tror nok at det letteste hadde vært om vi hadde bygget huset selv for å gjøre alle ideene mulig. Som et aktivt menneske, som etter all sannsynlighet kommer til å ha en tidskrevende jobb hvis studiene går bra, ville f.eks. automatisk vannbytte være en nødvendighet i et slikt rom.

For tiden er det killier som er øverst på ønskelisten (den realistiske). Har sett mange flotte arter på ebay, men er litt skeptisk til å bestille slike egg, er de fortsatt i orden når de kommer til Norge? Har også blitt litt inspirert etter å ha leste om Mona o`s blå guppystamme. Kunne virkelig tenkt meg å gjøre det samme, bare med røde. Synes de røde guppyene med svarte tegninger er så utrolig flotte. Tror faktisk jeg blir å starte med dette prosjektet i nærmeste fremtid. Har jo karantene karet stående på boden, kan jo bruke det. Bare sette det opp mens min samboer er borte, så kan han ikke si nei når han ser hvor flott det har blitt. :p
Inaktiv bruker
Da ser det ut som det har roet seg i 63literen. Fiskene virker nå friske og fine, i tillegg til at det ikke har vært noen dødsfall på en god stund. Gjennom denne perioden har 4 corydoras metae og 1 neontetra mistet livet. Dette er jo selvfølgelig veldig surt, spesielt med tanke på at jeg ennå ikke vet hva som var årsaken. Likevel er det deilig å kunne se på det akvariet nå, uten å bare tenke på død og fordervelse. Siden det kun er 4 corydoraser igjen dær nå, blir jeg nødt til å kjøpe noen nye. Vil likevel vente en stund til med dette, for å være sikker på at det er trygt for dem å være i karet. Så må jeg finne en annen dyrebutikk som har disse, ettersom jeg ikke tar sjansen på å kjøpe fra den samme gruppen jeg kjøpte fra sist gang.

Var faktisk å kjøpte fire guppyer i dag, så det ser ut som det faktisk blir noe av prosjektet mitt som er nevnt i forrige tråd. De var utrolig flotte. Ble ganske overrasket for hunnene hadde like fin hale som hannene. Det morsome med det hele var at hun jeg handlet hos faktisk spurte meg hvor gammel jeg var! Hun forklarte det hele med at det var så kjipt når sinte foreldre kom inn i butikken fordi de hadde solgt fisk til barna deres. Synes egentlig det er flott at de ikke selger fisk til barn som ikke har voksne med seg, men det er jo litt rart å bli spurt om alder når man har rundet 20 år, og som regel ikke trenger å vise legitimasjon på polet. :p
Inaktiv bruker
I går så jeg at eikebladene i storakvariet hadde begynt å falle fra hverandre, så jeg måtte et skikkelig skippertak med slamsugeren. Til min store overraskelse avbrøt jeg det ene scalareparret midt i eggleggingen. Far var mildt sagt ikke glad for å se hånden min, og jeg skvatt skikkelig hver gang jeg angrep den. Til slutt ble det så mye vannsøl av alle mine rykk, at jeg måtte bare la siden deres være i fred. :p Dermed ble bare halve akvariet slamsugd.

Hadde også problemer med å sove i natt, så jeg bestemte meg for å tegne mitt fremtidige akvarierom for å få tiden til å gå. *drømme drømme* Legger ved bilder av den ferdige skissen, målene er nok ikke helt korrekt men det gir et bilde av hvordan jeg vil ha det.
Inaktiv bruker
Da har jeg funnet ut hva som var problemet i 63 literen, eller mer korrekt; hvorfor medisinen ikke fungerte. Sitter nå å klør meg i hodet, og er mildt sagt sint på meg selv for ikke å ha tenkt på dette tidligere. Var i går å kjøpte meg en ny pumpe til rekeakvariet ettersom den gamle synger på sitt siste vers. Kjøpte pumpe av samme type som jeg har i 63 literen (bare hakket mindre), da jeg har vært rimelig fornøyd med denne. Da jeg åpnet pumpen for å rekesikre den med ekstra blåfilter forran innsuget, slo det hele meg som et lynnedslag. Kullfilter!! Dette betyr jo også at det er kullfilter i pumpen som står i 63 literen, og dermed har medisinen blitt filtrert bort med en gang.

Huff, så nå skal jeg bytte om til blåfilter i denne pumpen og kickstarte den. Virker jo egentlig som problemet har gått over av seg selv nå da, men tror at jeg for sikkerhetsskyld skal kjøre en til medisinkur etter at jeg har skiftet filter.
Inaktiv bruker
Lenge siden jeg har skrevet her gitt. Mellom studier og alt annet har det rett og slett vært vanskelig å ta seg tid til å nyte akvariehobbyen det siste året. Har trappet ned slik at jeg bare har to akvarier gående og akvaforum hadde jeg helt glemt av.. Men nå er sommerferien her og sammen med den spirer interessen for akvariefisk igjen.

Profilen stemmer nok ikke helt med slik akvariene er i dag, men har en del planer for endringer denne sommeren så det er vell egentlig ingen poeng i å endre den nå. Storakvariet trenger seg en ny pumpe da den jeg har garantert kommer til å ryke om ikke så alt for lenge. Når jeg får kjøpt ny pumpe har jeg planer om å endre karet en stor del da jeg ikke er fornøyd med slik karet er innredet i dag. Egentlig har jeg mest lyst til å tømme karet og starte helt på nytt, men det blir litt dumt å selge alle fiskene for så å kjøpe nye av samme sort. :p

Har egentlig lyst å satse mer på planter når jeg starter arbeidet med karet, dette har tidligere vært umulig på grunn av min kjære gibbiceps som spiser alle plantene uansett hvor mye annet snacks han får. Samtidig har jeg egentlig ikke lyst til å kvitte meg med den heller, han har jo vært hos meg siden han var på størrelse med en fyrstikkeske. Men planleggingen er fortsatt i startfasen så ingenting er vell avgjort enda.

Hver gang "fiskedilla" blomstrer opp får jeg alltid grandiose tanker om mye kar og flere fisker, planlegger å kjøpe reol osv. Jeg har jo to akvarier som står på boden uten vann, det er jo utrolig mange spennende fisk som kunne vært i de. Men i år har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal starte opp flere kar, jeg vet at når høsten kommer så vil det være mer enn nok med vannbytte i to kar. Mulig jeg setter opp et kar bare for sommeren for å prøve å få metaene i lek... Klarer ikke dy meg ;p
Inaktiv bruker
Har endelig hatt tid til å tømme storkaret. Blir like overrasket hver gang jeg gjør det over hvor mye arbeid det faktisk er (har gjort det 3 ganger tidligere på grunn av flytting). Men nå har jeg kommet til den morsomme delen, nemlig innredningen

Har i dag satt inn sand, røtter og steiner. Skal snart fylle vann i karet å starte plantingen, men vil være helt sikker på at jeg liker oppsettet før jeg starter med dette. Legger ved noen bilder, men det kan være litt vanskelig å se fordi glasset har rimelig mye sand på seg for øyeblikket. Kom gjerne med innspill angående oppsettet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap