Fått meg diskus, blir dette heilt feil? (side 2)
Inaktiv bruker
Hei,
lite aktivitet her, har en del ubesvarte spørsmål i innlegget over, å kommer med flere her.
Har nå fått omplassert guramiene og saene, så karet begynner å bli nokså tomt. Har jo 4stk diskus og skal følge gode råd fra dere å skaffe meg 2stk til.
Ingen i rana eller omeng som har diskus å selge?
Har jo hatt små mengder med nitritt, høyeste målt 0,1 men har ligget på 0,025-0,05 men dette er er jo ikke bra nok. Tok filtret opp i dag, kunne huske att kurvene ikke var helt fulle, manglet 1cm eller litt mer i hver kurv og fikk faktisk plass til 1liter med nye kuler, dette må jo gjøre en stor forskjell etterhvert?
Det kan se ut som den ene av diskusene er syk, og har vell vært det fra dag 1. Har høyere puste frekvens en de andre og det ser ut som den bare puster med en gjelle, hvordan skal jeg gå frem? Kan se att fisken er litt tynnere enn de andre, og ser ut som den får i seg mindre mat også.
Vannverdiene mine er nokså bra utenom denne nitriten da. Ph 6,9, nitrat skal være nokså bra, men har ikke fått målt da en venn har måletabelen min, men har hatt veldig lave verdier tidligre, og skal ikke være høye nå heller da jeg har hatt daglige vannbytter på 20-30%. kh er veldig lav også. vannet holder ca 28 grader.
Håper noen kan hjelpe.
lite aktivitet her, har en del ubesvarte spørsmål i innlegget over, å kommer med flere her.
Har nå fått omplassert guramiene og saene, så karet begynner å bli nokså tomt. Har jo 4stk diskus og skal følge gode råd fra dere å skaffe meg 2stk til.
Ingen i rana eller omeng som har diskus å selge?
Har jo hatt små mengder med nitritt, høyeste målt 0,1 men har ligget på 0,025-0,05 men dette er er jo ikke bra nok. Tok filtret opp i dag, kunne huske att kurvene ikke var helt fulle, manglet 1cm eller litt mer i hver kurv og fikk faktisk plass til 1liter med nye kuler, dette må jo gjøre en stor forskjell etterhvert?
Det kan se ut som den ene av diskusene er syk, og har vell vært det fra dag 1. Har høyere puste frekvens en de andre og det ser ut som den bare puster med en gjelle, hvordan skal jeg gå frem? Kan se att fisken er litt tynnere enn de andre, og ser ut som den får i seg mindre mat også.
Vannverdiene mine er nokså bra utenom denne nitriten da. Ph 6,9, nitrat skal være nokså bra, men har ikke fått målt da en venn har måletabelen min, men har hatt veldig lave verdier tidligre, og skal ikke være høye nå heller da jeg har hatt daglige vannbytter på 20-30%. kh er veldig lav også. vannet holder ca 28 grader.
Håper noen kan hjelpe.
Postet 04.02.10 kl 22:47
Endret: 04.02.10 kl 23:03
Tja, hva skal en si. Velkommen i klubben, kanskje.
Som tidligere beskrevet er discus en vanskelig fisk.
Utfordringen er å få nok rent vann, og stabile vannverdier. Discus klarer seg med en pH på opp mot 8, selv om dette selvfølgelig ikke er optimalt, det samme med gH og kH.
Det kritiske er avfallstoffer i vann, både ammonium, nitritt og nitrat.
Det kan virke som du har gjelle mark på den en fisken, sansynligvis på alle nå, og dette hjelper ikke på hvis vannverdien ikke er rett.
BB kar,pinlig nøyaktig reingjøring, masse reint vann, større flokk og ro er vel resepten. Hiv ut alt du har i 200 literen, dette blir et bra karantenekar i påvente av at du får oppholdskarret til dine discus på plass.
Som tidligere beskrevet er discus en vanskelig fisk.
Utfordringen er å få nok rent vann, og stabile vannverdier. Discus klarer seg med en pH på opp mot 8, selv om dette selvfølgelig ikke er optimalt, det samme med gH og kH.
Det kritiske er avfallstoffer i vann, både ammonium, nitritt og nitrat.
Det kan virke som du har gjelle mark på den en fisken, sansynligvis på alle nå, og dette hjelper ikke på hvis vannverdien ikke er rett.
BB kar,pinlig nøyaktig reingjøring, masse reint vann, større flokk og ro er vel resepten. Hiv ut alt du har i 200 literen, dette blir et bra karantenekar i påvente av at du får oppholdskarret til dine discus på plass.
Postet 05.02.10 kl 14:06
Inaktiv bruker
Hallo Nils,
har ingen mulighet til større kar akkurat nå, fisken går i en 260liter. Skal jeg avvent situasjonen eller prøve med esha2000? Tenkte det var vanlig att fisken vrider på hode og klør seg med gjellemark, noe ikke mine fisker gjør.
Men håper så veldig på å få svar på spørsmålene jeg stiller, noe som har en tendens til å bli"oversett"
Prøver ikke å være vrang her, men er litt frustrert over å ikke få svarene på spørsmålene jeg faktisk stiller. Har startet en tråd på sykdom også da jeg ble litt utolmodig av lite aktivitet.
har ingen mulighet til større kar akkurat nå, fisken går i en 260liter. Skal jeg avvent situasjonen eller prøve med esha2000? Tenkte det var vanlig att fisken vrider på hode og klør seg med gjellemark, noe ikke mine fisker gjør.
Men håper så veldig på å få svar på spørsmålene jeg stiller, noe som har en tendens til å bli"oversett"
Prøver ikke å være vrang her, men er litt frustrert over å ikke få svarene på spørsmålene jeg faktisk stiller. Har startet en tråd på sykdom også da jeg ble litt utolmodig av lite aktivitet.
Postet 05.02.10 kl 15:09
Endret: 05.02.10 kl 18:09
I utgangspunktet sier jeg vel ikke noe annet enn det som som allerede er sagt tidligere i tråden. Problemet ditt er sannsynligvis for stor biologisk belasting i karret og på filtret pga bl a for lite akvarium, for lite vannbytte, fisk med gjellemark og for liten gruppe.
Mot dette hjelper det ikke hverken med esha2000 eller andre medisiner. Les gjerne Kai sine anbefalinger vedrørende gjellmark og start med denne når situasjonen stabiliseres seg noe mere.
Mot dette hjelper det ikke hverken med esha2000 eller andre medisiner. Les gjerne Kai sine anbefalinger vedrørende gjellmark og start med denne når situasjonen stabiliseres seg noe mere.
Postet 05.02.10 kl 15:19
x-rayVannverdiene mine er nokså bra utenom denne nitriten da.
Ingen ting som heter no3 nokså bra og litt no2-så enkelt er det med diskus at vannet må være KNALL REINT.
Så fram til du får 0og holder no2 på NULL og nitrat på under 20 ihvertfall, så vil mest sansynlig diskusene dine dø, de tåler ihvertfall ikke målbart no2 i vannet.
En diskus trenger ikke "vri"på hodet for og ha hjellemark, ofte så ser ikke vi akvarister om diskusen har hjellemark eller ei-de kan få høyere puste frekvens, men det er ingen sikker idikasjon.
For og ølykkes som diskus akvarist så er det knall bra og store filtre, nøye vannbytte regime og ihvertfall null målbar no2.
Jeg personlig mener du bør gå opp en grad i vannet, men det er min mening, jeg har best erfaring med oppdretts diskuser i 29-30 grader.
Viss du ikke får orden på vannverdiene dine og holder disse stabile, ja da er jeg redd for at du blir en av mange som starter med diskuser og opplever sykdom, død og elendighet og har sluttet igjen før det har godt 6 mnd.
Så håper du får orden på disse, diskuser er helt klart ferskvannets konge.
Postet 05.02.10 kl 15:39
Endret: 05.02.10 kl 18:12
Inaktiv bruker
Hallo ken,
det du skriver må jeg nok stemme med. Nitrit skal elimineres i løpet av dagen. Stopper opp å fore med oksehjerte inn til vidre. Kjører heller med tetra diskusbits en stund fremover, forurenser nok mindre.
Har fyllt på en ekstra liter med filter kuler i går, kom til å tenke på att kurvene ikke var fyllt til randen. Dette skal nok gjøre en stor forskjell på sikt.
En venn av meg har nitrat måle utstyret mitt, men en skal hente det tilbake i dag. Men er veldig sikker på att verdien er langt under 15-20. Da jeg har en del planter og har utført hyppige vannskifter. Har nok ikke hatt målinger på veldig lenge på verdi over 10. Og har etter det slengt oppi en del flyteplanter.
Her skal det ikke inngåes kompromier, og vil så snart det er mulig skaffe meg flere diskuser. Men må avvente til hva en som skjer er under kontroll og til jeg har mulighet å finne flere diskuser.
Kan virke som jeg ikke klarer å oppnå mere en 28,5grader med min nåværene varmekolbe, håper det klarer seg litt fremover.
Har du noe peiling på om min asiatiske brun reker og ålene vil tåle en kur med esha2000. Å om jeg burde tilsette ekstra oksygen under behandlingen, og hvordan blir det med de hyppige vannbyttene? Skal jeg tilsette ekstra esha etter hvert vannbytte, tilsvarende vannmengden jeg har tatt ut?
Jeg har lenge hatt lyst på diskus og er fast bestemt på å fikse det å holde denne fisken, da jeg synes den er fantastisk fasinerende, og ikke minst pen.
det du skriver må jeg nok stemme med. Nitrit skal elimineres i løpet av dagen. Stopper opp å fore med oksehjerte inn til vidre. Kjører heller med tetra diskusbits en stund fremover, forurenser nok mindre.
Har fyllt på en ekstra liter med filter kuler i går, kom til å tenke på att kurvene ikke var fyllt til randen. Dette skal nok gjøre en stor forskjell på sikt.
En venn av meg har nitrat måle utstyret mitt, men en skal hente det tilbake i dag. Men er veldig sikker på att verdien er langt under 15-20. Da jeg har en del planter og har utført hyppige vannskifter. Har nok ikke hatt målinger på veldig lenge på verdi over 10. Og har etter det slengt oppi en del flyteplanter.
Her skal det ikke inngåes kompromier, og vil så snart det er mulig skaffe meg flere diskuser. Men må avvente til hva en som skjer er under kontroll og til jeg har mulighet å finne flere diskuser.
Kan virke som jeg ikke klarer å oppnå mere en 28,5grader med min nåværene varmekolbe, håper det klarer seg litt fremover.
Har du noe peiling på om min asiatiske brun reker og ålene vil tåle en kur med esha2000. Å om jeg burde tilsette ekstra oksygen under behandlingen, og hvordan blir det med de hyppige vannbyttene? Skal jeg tilsette ekstra esha etter hvert vannbytte, tilsvarende vannmengden jeg har tatt ut?
Jeg har lenge hatt lyst på diskus og er fast bestemt på å fikse det å holde denne fisken, da jeg synes den er fantastisk fasinerende, og ikke minst pen.
Postet 05.02.10 kl 16:01
Endret: 05.02.10 kl 18:10
Hallo.
Har hørt noen som sier de har mistet reker og sneiler etter en esha kur, men merket ikke noe slikt på mine kloreker og sandsneiler når jeg brukte esha medisiner.
Jepp viss du bytter vann under medisinering så må du tilsette lik mengde som det du tok ut.
Lykke til med diskuser, helt klart den mest fasinerende fisken.
Har hørt noen som sier de har mistet reker og sneiler etter en esha kur, men merket ikke noe slikt på mine kloreker og sandsneiler når jeg brukte esha medisiner.
Jepp viss du bytter vann under medisinering så må du tilsette lik mengde som det du tok ut.
Lykke til med diskuser, helt klart den mest fasinerende fisken.
Postet 05.02.10 kl 16:19
Postet 05.02.10 kl 17:36
Postet 05.02.10 kl 17:40
Inaktiv bruker
Ken MyrsethMåkke finne på og bruke esha 2000 mot hjellemark, det fungerer ikke, må ha mye kraftigere saker mot det.
Ok, skal ikke gjøre det. Men ved nøye studering av fisken kan det se ut som det er noe bomulls lignende greie som stikke litt ut, bare litt, holdt på å overse dette. Er det slik gjellemark ser ut? Tenkte kanskje ikke man kunne se dette.
Postet 05.02.10 kl 18:22
Inaktiv bruker
Ancistrusen var nettopp fremme og har fått et lite hvitt felt oppå ryggen, og ikke slike lyse felt som han normalt har av og til. Den syke diskusen har veldig mørke øyer, ikke noe rødt i dem, er dette normal, for de andre har nokså mye rødt i dem?
Postet 05.02.10 kl 18:36
Postet 05.02.10 kl 18:53
x-rayOk, skal ikke gjøre det. Men ved nøye studering av fisken kan det se ut som det er noe bomulls lignende greie som stikke litt ut, bare litt, holdt på å overse dette. Er det slik gjellemark ser ut? Tenkte kanskje ikke man kunne se dette.
Gjellemark kan man ikke se før man tar avskrap av en død fisk og sjekker under lupe. Er det på hodet det stikker ut eller over hele kroppen?
Postet 05.02.10 kl 18:55
Inaktiv bruker
Stikker litt ut av gjellene, ikke mye, men noe greie er det. Minner meg om bomull. Ancistrusen var fremme tidligre å hadde fått ett lite hvitt felt på ryggen, veit ikke om det er noe forbindelse i denne saken.
Postet 05.02.10 kl 19:07
Inaktiv bruker
Hva nå
Har hatt noen problemer etter jeg fikk diskusene, slikt er det nok når ikke butikkene klarer å selge friske fisker. Har snakket med en erfaren diskusholder og har rådet meg til å la fiskene få muligheten til å gå seg inn i karet, å ikke stresse med fisken som puster hurtig med en gjelle(så nettopp att han pustet med begge gjellene nå, men hurtig). Dette kunne gå seg til mente han. Dette har jeg slått meg til ro meg og kun pøser på med friskt vann og mat til de.
Men har observert att 3 av diskusene er lang trådet avføring (hvit/blank og slimete) er dette noe jeg skal også skal ta det med ro med?
Vannverdier:
28,5grader
nitrit 0
nitrat ikke målbar(får ikke utslag med farve)
ph 6,9
kh 2-3
Men har observert att 3 av diskusene er lang trådet avføring (hvit/blank og slimete) er dette noe jeg skal også skal ta det med ro med?
Vannverdier:
28,5grader
nitrit 0
nitrat ikke målbar(får ikke utslag med farve)
ph 6,9
kh 2-3
Postet 07.02.10 kl 16:13
Endret: 07.02.10 kl 16:22
Hvit avføring/flagelater er et sekundærproblem som kommer av at et eller annet er gale, med stor sannsynlighet vannverdiene (nitrit, evt nitrat).
Hva måler du vannverdiene med, strips eller dråpetester? Med kraftig foring og stor belastning på karet "skal" du få et eller annet utslag på nitrat, med mindre du skifter 100% vann daglig.
Jeg ville fremdeles skrudd opp temperaturen til 30 grader, om varmekolben din ikke klarer dette bør du spandere på fiskene dine en ny en.
Hva måler du vannverdiene med, strips eller dråpetester? Med kraftig foring og stor belastning på karet "skal" du få et eller annet utslag på nitrat, med mindre du skifter 100% vann daglig.
Jeg ville fremdeles skrudd opp temperaturen til 30 grader, om varmekolben din ikke klarer dette bør du spandere på fiskene dine en ny en.
Postet 07.02.10 kl 16:49
Inaktiv bruker
MariaTHvit avføring/flagelater er et sekundærproblem som kommer av at et eller annet er gale, med stor sannsynlighet vannverdiene (nitrit, evt nitrat). Hva måler du vannverdiene med, strips eller dråpetester? Med kraftig foring og stor belastning på karet "skal" du få et eller annet utslag på nitrat, med mindre du skifter 100% vann daglig. Jeg ville fremdeles skrudd opp temperaturen til 30 grader, om varmekolben din ikke klarer dette bør du spandere på fiskene dine en ny en.
Har tidligre hatt veldig små verdier nitrit 0,025-0,05 men dette er nå eliminert, har nå 0. Karet har ikke stor belastning nå, og har før hatt veldig lave verdier av nitrat, og med daglige vannbytter på 20-30% og en del planter var det nesten ikke synlig rosa farge på målningen i dag tidlig. Den første rosa fargen på skalan er på 5 og da må jeg ha ned i mot null.
Bruker ikke stripstester da jeg veit de er noe dritt. Dette med tempraturen må nok klare seg en stund fremover, til neste gang jeg skal bestille noe andre saker i tillegg. Har 28,5grader og veit att det kunne optimalt ha holdt noe høyere tempratur i karet.
Kan nok stolt si att jeg har en veldig bra vannkvalitet nå, og håper att ting retter på seg, med vedvarende vannverdier fremover.
Postet 07.02.10 kl 17:32
Inaktiv bruker
Har gitt opp nå!
Forsøkte meg på diskus, men det ble er kort kapittel. Har hatt fine vann verdier utenom minimale nitrit verdi de to-tre første dagene 0.05-0.025. Men den største og flotteste fiske døde i dag, da jeg var til vetrinæren for å skaffe medisin. Har fått fisken obdusert og fikk ett nedslående svar, fisken var smittet med to typer parasitter, en type orm, og en type hun ikke helt viste hva det var for noe, men hun hadde sett svært lik parasitt på laks.
Hun kunne med uten tvil slå fast att dette er ikke noe som har kommet i uken som har gått, siden jeg kjøpte fisken, så dette var noe som fulgte med fisken.
Slitsom og trist start å kjøpe syk diskus. Har jo gitt bort nesten alle andre fisker jeg hadde før dette, så jeg tror jeg avvikler karet for denne omgangen, da jeg skal flytte om ikke så mange månder.
Sitter igjen med 3stk diskuser, så om det er noen i mo i rana traktene som har anledning/orker å overta disse fiskene er dem velkommen å hente dem. Alle de 3 gjenlevende fisken tar til seg mat, men må nok regnes som smittet, og behandles deretter. Har også 10stk åler, 2 praktbotia, 3asiatiske brunreker og en ancistrus som gis bort.
Må nok ta en telefon i morgen til der jeg kjøpte fiskene, for dette synes jeg ikke er greit.
Hun kunne med uten tvil slå fast att dette er ikke noe som har kommet i uken som har gått, siden jeg kjøpte fisken, så dette var noe som fulgte med fisken.
Slitsom og trist start å kjøpe syk diskus. Har jo gitt bort nesten alle andre fisker jeg hadde før dette, så jeg tror jeg avvikler karet for denne omgangen, da jeg skal flytte om ikke så mange månder.
Sitter igjen med 3stk diskuser, så om det er noen i mo i rana traktene som har anledning/orker å overta disse fiskene er dem velkommen å hente dem. Alle de 3 gjenlevende fisken tar til seg mat, men må nok regnes som smittet, og behandles deretter. Har også 10stk åler, 2 praktbotia, 3asiatiske brunreker og en ancistrus som gis bort.
Må nok ta en telefon i morgen til der jeg kjøpte fiskene, for dette synes jeg ikke er greit.
Postet 08.02.10 kl 21:10
Postet 08.02.10 kl 21:18
Inaktiv bruker
MariaTVar det flagellater veterinæren så? Bedre lykke neste gang!
Det veit jeg ikke, hun sa ikke noe om hvilken type. Hun bare tilføyde att det kunne bli vanskelig å bli kvitt dette, og sa seg nok enig i mitt forslag om å slakte ned karet, eller få omplassert dem, til noen som har reine karantene kar. Blir en stund til neste gang jeg starter opp kar, men da blir det mye større kar. Men diskus blir det, men jeg blir ikke å kjøpe fiske hvor som helst.
Postet 08.02.10 kl 21:27