- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Må ha det, bare må ha det!!! (side 2)
Må ha det, bare må ha det!!! (side 2)
Postet 06.02.10 kl 17:50
Postet 06.02.10 kl 17:53
Postet 06.02.10 kl 18:12
Fiskeoppdragelse, hvordan!?!?!
Gjett om jeg ble sint i dag da.... Kikka på de små ancistrusyngla mine. Kommenterte forleden dag at jeg synes de hadde blitt litt færre, men tenkte at de bare gjemte seg under den store rota. Når jeg sitter der og kikker kommer plutselig en av mine ellers så elskverdige værål susende forbi, og tror du jammen ikke han glefser en yngel i kjeften et par tre ganger så den ligger død på sanden og så suser den bare videre. sikkert spist så mange at han ikke orket denne.
Jeg kjente hvordan sinnet kokte, og gjett om de fikk en rask retur ut av karet alle tre. Nå svømmer de rundt i en 240liter i steden. Litt av en straff liksom, ser jo ut som de storkoser seg der.
Noen som vet om et fiskedresurkurs i nærmeste fremtid? jeg stiller da med tre værål.
Jeg kjente hvordan sinnet kokte, og gjett om de fikk en rask retur ut av karet alle tre. Nå svømmer de rundt i en 240liter i steden. Litt av en straff liksom, ser jo ut som de storkoser seg der.
Noen som vet om et fiskedresurkurs i nærmeste fremtid? jeg stiller da med tre værål.
Postet 09.02.10 kl 17:19
Nå har det gått et par dager siden jeg fikk flytta værålene ut av ancistruskaret, og i dag da jeg kom hjem, lå hannen og vifta på egg igjen. Måtte lyse inn og der fikk jeg se en svær klase med egg. Det var stas for matmor. Dette som skulle være en billig liten hobby med et 28l kar har jo blitt alt annet enn det. Jammen skal jeg si det har blitt dyrt, og en STOR hobby. Gjorde noen nye kjøp her om dagen. Tre L-201 og en L-226. Legger ved et lite bilde av den ene L-201. synes han/hun er ganske fin vet ikke hvordan jeg skal se forskjell på kjønn. :P
Postet 11.02.10 kl 22:44
Postet 11.02.10 kl 23:22
Hei Lene!
Har litt problemer med å komme inn på mailen min. Skal fortsatt selge han. Kom jo som sagt hjem i går til at den andre hannen min lå og viftet på egg, så det blir raskt litt for fullt i det karet.. :P Når det er sagt så er det ikke med helt lett hjerte jeg selger han. Rart med det, men man bryr seg jo om disse skapningene også. Får det vel bra hos deg?
Har litt problemer med å komme inn på mailen min. Skal fortsatt selge han. Kom jo som sagt hjem i går til at den andre hannen min lå og viftet på egg, så det blir raskt litt for fullt i det karet.. :P Når det er sagt så er det ikke med helt lett hjerte jeg selger han. Rart med det, men man bryr seg jo om disse skapningene også. Får det vel bra hos deg?
Postet 12.02.10 kl 07:38
Ja jeg vet hvordan det kjennes! Var meningen jeg skulle selge/gi bort alle neontetrane mine her... men pga de er de første fiskene jeg kjøpte har jeg ikke klart det enda, snakk om og være sentimental over noen små tetra.
Jeg har lenge hatt lyst på en malle med slike store barter Har et 180 liters han kan dele bunnen med noen div cory og Ancistrus sp. damer, men planlegger enda større kar mot våren, så da blir det nok enda mer plass antageligvis
Er det Ancistrus triradiatus du har som vifter på egg? eller vanlig sp. oppdrettes variant?
Jeg har lenge hatt lyst på en malle med slike store barter Har et 180 liters han kan dele bunnen med noen div cory og Ancistrus sp. damer, men planlegger enda større kar mot våren, så da blir det nok enda mer plass antageligvis
Er det Ancistrus triradiatus du har som vifter på egg? eller vanlig sp. oppdrettes variant?
Postet 12.02.10 kl 09:18
Postet 12.02.10 kl 13:20
Postet 12.02.10 kl 13:32
Endret: 12.02.10 kl 13:34
-Knuther er en gravid [URLBLOCK1] (scroll litt ned)
Den der siden var jo ikke mye seriøs!!
Han skriver: Vigtigt: Aldrig sand- eller grusbund!
Det er det mest idiotiske jeg har hørt!! De SKAL ha sandbunn!!
Høres helt fjernt ut av samme person ikke hadde sett noe som helst til ålene sine på to år....? Litt fjernt altså!!
Forøvrig så ser det ut som om du har to rognstinne hunnåler (de blir ikke gravide, da de legger egg. føder ikke levende unger)
Postet 12.02.10 kl 15:28
jeg trodde også ålene skulle ha sand, men hvis en ekspert sier noe annet så.. mine har i alle fall sandbund og ser ut til å trives utmerket med det. Tjukka kommer ut om kvelden når jeg slår av lyset og svømmer rundt sammen med gjengen. har egentlig ikke noe håp om å se noe resultat av den feite magen, men litt stas er det nå uansett. Ja, så rar er jeg... :P
Postet 12.02.10 kl 16:36
Postet 12.02.10 kl 16:58
Postet 12.02.10 kl 18:43
hadde noen sagt til meg at jeg at jeg kom til å lempe over 100liter vann i uka, for et halvt år siden, hadde jeg trodd de var gått fra vettet. Nå ligger vettet mitt gjenglemt et eller annet sted, og vannbøttene er aldri langt unna. Jeg stortrives med å ha disse fiskene svømmende i godt og klart vann, men skulle ønske det var en enklere måte. :P
Og hvem skulle tro det var så mange ting å ta hensyn til? Vannverdier, temp, sykdom, den ene fisken liker det sånn og den andre sånn, blir helt surrete.
Tenkte jeg ville vise et par av mine Black Molly i dag, og undres på om det er vanlig med de halefinnene? når jeg ser på bildene her inne så har ingen av de disse lange endene eller hva jeg skal kalle det...
Og hvem skulle tro det var så mange ting å ta hensyn til? Vannverdier, temp, sykdom, den ene fisken liker det sånn og den andre sånn, blir helt surrete.
Tenkte jeg ville vise et par av mine Black Molly i dag, og undres på om det er vanlig med de halefinnene? når jeg ser på bildene her inne så har ingen av de disse lange endene eller hva jeg skal kalle det...
Postet 14.02.10 kl 12:03
Postet 15.02.10 kl 07:48
da er den store vannbæredagen her igjen. over 100 liter vann ut og 100 liter vann inn igjen. får jo vaska gulvet i samme slengen.... :P ser ut som om fiskene satte pris på en grundig rengjøring, for nå svømmer de rundt med et stort smil om truten. Har en dårlig beskjed da.... Disse fordømte filtrene i juwel akvariene. de er ikke særlig kuhlii-vennlige. Fant en starkar som hadde forvillet seg inn der og hangt død i filteret. Ikke første gangen dette har skjedd. Har skjedd en gang før i et av de andre karene mine. Må se om jeg kan finne på noe lurt for å kuhlii-sikre det, men vet ikke helt hvordan.... Har masse andre gjemmesteder i akvariet, men det er tydeligvis ikke alltid nok...
Postet 21.02.10 kl 12:23
They sure know how to do it!!
Åsså jeg som var redd for at ancistrusene mine ikke skulle "få det til"... Skal jammen si de har skjønt hvordan de skal gjøre det nå. Første ladning kom i midten av januar. Så et par uker ut i februar kommer det enda en klyse. Jeg tenkte jeg skulle ta ut hula litt slik at hannen kan hvile seg litt, men måtte vente til den siste gjengen var ute av hula. Så på onsdag lyser jeg inn, og da henger det jammen meg en svær klabbedeis inni hula igjen!! (knappe 2 uker siden sist) så nå håper jeg det er mange som ønsker å kjøpe seg noen ancistrus etter hvert, hvis ikke blir det fisksomt her! Håper ikke hannen sliter seg helt ut. han kommer ut når jeg mater de andre, så han får i alle fall i seg litt næring.
Postet 26.02.10 kl 15:55
Nå er det en stund siden sist jeg har skrevet her. Det som har skjedd er at det har kommet enda flere ancistrusegg, og så har det vært massedød i guppykaret mitt. Trodde problemet med at kuhlii-ålene forsvant inn i pumpa var over, men i går da jeg bytta vann fant jeg 3(!) døde. I dag har jeg brukt kvelden på å kuhliisikre det. Kjøpe en søppelbøtte av "gitter" på biltema. spretta den opp, og har plassert dette gitteret forann inntakene til pumpa. det gjør at hullene blir så små at ålene ikke kommer gjennom, men vannet og smårusk kommer seg fint inn. Så nå må det bli bedre tider.
de første ancistrusynglene mine ble klekt 19. januar, og begyner å bli litt størrelse på 2-3cm. Kan vel snart legge ut en annonse om salg da. En del av de ble flyttet fra 110l til 240l for noen uker siden, og de klarte denne flyttingen helt uproblematisk. (passa på at temperaturen på vannet i de to karene var helt like da....)
de første ancistrusynglene mine ble klekt 19. januar, og begyner å bli litt størrelse på 2-3cm. Kan vel snart legge ut en annonse om salg da. En del av de ble flyttet fra 110l til 240l for noen uker siden, og de klarte denne flyttingen helt uproblematisk. (passa på at temperaturen på vannet i de to karene var helt like da....)
Postet 25.03.10 kl 20:29