Innbygging av 696 liter malawi (side 2)

På onsdag i uken som var, besøkte jeg Byggmakker og kjøpte en 18mm kryssfinerplate i dimensjon 80x145 cm, altså det samme som karet.
Platen er plassert oppå porsabordet, 10mm isoporplater er lagt på treplaten, og karet er løftet på plass. Synes det virker tyngre og tyngre for hver gang jeg løfter på det!

Var også på biltema i dag, og de fører nå en ny type sand, som bare heter sand, i 17 kg poser. Står på posen at den bla.a. er egnet for bruk i akvarier Ser, i hvertfall ved første øyekast, helt lik ut som dan gamle blåsesanden. Handlet inn 4 poser, så får vi se hvor langt det rekker
Det er den samme sanden det. Blir spennende å følge denne tråden og se det ferdige resultatet. Blir nok kanon bra
Nei, hehe, er ikke hjul, men 3 par sokker jeg har tredd over bena mens jeg flyttet bordet med karet fra stuen så jeg ikke skulle ripe opp gulvet
Da har jeg sagd av 4-5 cm av toppen av bekgrunnen så den skal gå klar av dekkglassene. Modulene er der kun for å teste hva som kan fungere
Spent på resultatet her ja.. Må nok følge med denne tråden
Akvariesilikon
To tuber a 310 ml akvariesilikon hos webzoo: til sammen kr 240,- + frakt

Bestillte istedet for via en utenlandsk nettside:
To tuber a 310 ml akvariesilikon: til sammen kr 128,- INKL. FRAKT. fra Storbritannia.

Må være noen i distribusjonskjeden på vei til norske forbrukere som håver inn greit med penger!

Du har ikke en clas ohlson butikk i nærheten?
akvariesilikon til kr 69,- for 300ml
Har vært noen svært travle uker i det siste, så har ikke rukket å gjøre all verden med karet.
I dag har jeg derimot fått gjort litt småtterier.
Har kommet litt videre med planlegging i forhold til plassering av modulene. Har nå besluttet hvor de fleste modulene skal, og har begynt å sage av hjørner og ender for å få dem til å passe slik jeg vil. Kommer til å silikonere fast de modulene som har fått en plassering før jeg bestemmer plassering og kapper de resterende.

Har også benyttet en hullsag og saget det nedre hullet til en av de to filterristene. Avventer med å sage det andre hullet til jeg har fått skaffet overrenningskammen, som også skal plasseres på venstre side i bakgrunnen.
Og bilder av hull og filterrist...
Følger med her! har jeg oversett målene på karet eller står det ikke? hva er målene isåfall?
Trond
Målene står i første innlegg, men her er de på nytt:
(lxbxh) 145 x 80 x 60.
Gleder meg til å ha et såpass dypt kar
jaja se der ja, jeg klarte overse det i første innlegg

Ja utrolig spennede mål.
Litt travelt for tiden, men har fått hullborret hullet til den siste filterristen, samt saget, borret og filt plass til overrenningskammen.
Skal prøve å få kommet igang med silikoneringen av bakgrunn og moduler.
Da har jeg fått begynt silikoneringen.
Har montert begge filterristene samt overrenningskammen i bakgrunnen, for deretter å montere bakgrunnen i karet. Kastet fin sand i den nylagte silikonen rundt bakgrunnen for å skjule den mest mulig, selv om den neppe blir særlig synlig bak modulene uansett. Ser i etterkant at jeg nok med fordel kunne benyttet en litt grovere sand, som kanskje ville gitt litt mer struktur, men gjort er gjort, og fugen vil som nevnt trolig ikke vises i det hele tatt uansett

Fikk skikkelig smaken på det, så håper å få tatt i hvertfall noen av modulene i løpet av helgen.
det her blir spennende å se resultatet av!
I går testkjørte jeg én an FX5'ene i en plastbalje. Dette for å finne ut omtrentlig hvilken avstand og i hvilken vinkel jeg måtte lage det utplåset som skal integreres i en modul må være i forhold til vannoverflaten i karet. For å få den skimmer-effekten jeg ønsker fra metal halogen lampen er det viktig at jeg får en del krusninger i vannskorpen, men at det ikke blir så mye at det lager støy.
Så har borret hull til utløpet i enden av den ene M-modulen, samt kappet et hul i bakkant for gjennomføring av slanger og annet teknisk.
Spennende prosjekt du har på gang.
Må hive meg med her så jeg kan følge med.
Første modul montert på venstre sideglass
Har også silikonert fast utløpet til den ene pumpen i enden av modulen.
I dag har jeg fått limt 3 nye moduler. 1 på venstre sideglass og 2 på høyre.
Tilfeldig bekjentskap
© Ingunn Johnsen
Reklame for plussmedlemskap