Har kjøpt ancistrus mot bedre vitende... (side 2)

Ellers er jeg glad for å se at det er delte meninger om dette, så føler jeg meg ikke så totalt mislykka som gav etter for min datters ønske om ancistrus

I morra skal jeg forresten se om jeg får tak i et par dverggurami. Blir det den ultimate testen på om jeg får til dette med akvarier?!
Aller viktigst er det at ancistrusen har en trerot å gnafse på. Hvis du ikke har en fra før, kan du kjøpe en som er formet slik at den kan gjemme seg under den som i en hule. Min elsker trerota si.
SGS
Kjøper dere kokosnøtthulene, eller lager dere dem?

Nå er rette tiden å kjøpe kokosnøtter på matbutikken, så løp og kjøp, gjerne en stor som virker fersk.

Stikk hull i et par av kokosnøttas "øyne" og sett opp ned i et glass slik at kokosmelka renner ut.

Sag av toppen på nøtta (der "øynene" er). Kast toppen eller gi den til fuglene mens kokosen sitter på. Sleng nøtta i ei gryte og kok et par timer. Bytt vann flere ganger under kokinga, slik at fargen i nøtta kokes ut. (Da slipper du at akvarievannet blir brunlig, noe du kan oppleve med røtter og kokosnøtter ellers.)

Kjøl ned nøtta til du klarer holde i den, ta en myk kniv og skjær ut kokosen inni nøtta - for gjerne fuglene med kokosen. Legg nøtteskallet i akvariet. Dersom du synes hullet er litt for stort, senk nøtta litt ned i bunnsubstratet.

Eller:

Kjøp en ferdig kokosnøtthule i butikken. Men det er jo mye, mye kjedeligere.
Ancistrus .suger
--litt sint,men en god vinduspusser.
-suger til seg det meste og tok med seg hele stingsildreiret med eggan og alle algene som hannfisken hadde limet sammen.
-neste gang blir det uten ancistrus v egglegende fisk.
Å lage sin egen kokosnøtthule anbefales! Når jeg kjøpte en nøtt selv prøvde jeg å drøye det med å dele den, da det virket som mye jobb. Men etter at jobben var gjort, fikk jeg lyst til å løpe på butikken og kjøpe flere Brukte en litt annen metode enn Surreal Dent, men det er jo smak og behag hvordan man gjør det.

Prøvde litt forskjellige teknikker inspirert fra AF. Jeg så på Fire Stjerners Middag at kokken nevnte at kokosnøtter alltid har tre hull, og ett av dette er alltid mykt. Fant frem drillen, boret et hull i det myke punktet (og måtte naturligvis prøve å drikke av hullet for å finne ut hvordan det smakte) og tømte ut melka. Å skjære med sag gikk dårlig, men kom på at noen her inne hadde googlet seg frem til at det er mulig å bruke en stor kniv, og bruke den motsatte siden av eggen, kakke kniven mot nøtta på samme punkt mens man snur den rundt, og til slutt vil den sprekke. Sto allerede ute i garasjen etter det mislykkede forsøket med saga, så jeg testet med øks i stede for kniv. Og gjett om det funka! Jeg eier ikke en muskel i kroppen, så jeg hadde neppe klart det med kniv, men øksa gjorde i grunn jobben for meg.

Så bar det inn på kjøkkenet, fram med kniv og skje, klarte enkelt å få ut kjøttet når jeg fant en teknikk på det (kniv og skje ble dog litt skjeve, menmen). Kokte ikke nøtta, og har ikke sett noe farging i vannet. Lagde ikke noe hull, men satt delene litt skjevt i sanden, så det ble en sprekk der.
SGS
Ellers er jeg glad for å se at det er delte meninger om dette, så føler jeg meg ikke så totalt mislykka som gav etter for min datters ønske om ancistrus ;-) I morra skal jeg forresten se om jeg får tak i et par dverggurami. Blir det den ultimate testen på om jeg får til dette med akvarier?!

Jeg har ikke ment at man ikke kan ha en ancistrus i et 60 literskar, men 3 stk er for mange (etter min mening)
julnil
Jeg synes det er betenkelig å la en 8-åring få ta avgjørelser som involverer levende vesener.

Jeg synes vel at dette var en skarpere uttalelse enn om jeg kunne ha en eller tre ancistruser oppi karet. Men jeg har skjønt at tonen her inne innimellom er både belærende og skarp, og som voksent menneske og erfaren forumvandrer klarer jeg det helt fint

Jeg ser også at du gir gode og klare råd, julnil, og hadde nok ikke gått tilbake med to av dem dersom du ikke hadde "dyttet" meg. Jeg synes ikke noe om å klage, nemlig...

Nå går det to gule og to oransje små honningguramier i karet, og så får jeg håpe at de klarer seg hos oss. Å ha valgt fisker som står som middels vanskelig i fiskebasen gir meg litt angst...
julnil
Jeg synes det er betenkelig å la en 8-åring få ta avgjørelser som involverer levende vesener.

Ja, det er en setning jeg står for på alle måter.

Etter å hatt mine år med hestehold på baken, så er jeg ganske oppgitt og frustrert over å se små jenter på 10-14 år få kjøpe seg hester som de driver med helt alene, der foreldre ikke har begrep om hva et hestehold går ut på.

Selv om dette er "små fisk" så er det like betydningsfullt.

Men jeg ser nå at du er mer "oppegående" enn å la din datter bestemme, det bare virket slik i første innlegg, og derifra kom min reaksjon. Beklager.
Beklagelsen akseptert Min datters akvariehold er definitivt styrt av min bratte lærekurve innen hobbyen og min voksende interesse Og slik mener jeg at det må være. Jeg har helt fra vi kjøpte dette gitt beskjed til alle de fire ungene at fisker er også dyr, og skal respekteres for det. Selv min mann trengte en ørliten leksjon på det feltet

Og eller skjønner jeg din frustrasjon innen hestehold, der har jeg også holdt hus noen år og sett det samme som deg.
guttungen på 7 år har et akvarium på 64L, der det går to ancistruser og en kampfisk.. de gikk i ett akvarium på 200L men de slo seg ikke til ro, og hannen kastet 2 ganger ut egg fra hula.. så de ble flyttet over til 64L som en test. Der trives de og yngler som fy. Ble visst litt for hektisk i storkaret.
Han får ikke de fiskene han ønsker seg, da jeg setter en stopper hvis det er upassende fisk.
Er greit og la ungene få ha litt ansvar for ett levende vesen(ikke 100%), så lenge foreldrene bryr seg og er villige til å skaffe seg informasjon..

Jeg laget hule til hannen selv, og den ble tatt ibruk ca 1 min etter at den kom i karet Moro å se at ting man fikser selv blir satt pris på..
Jeg skal teste ut hvordan man lager kokosnøtthule selv, ja.

Men Gurimalle; har du ei hule i rota, eller er det bare det at rota svinger seg?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap