Beate og bimbim's våte verden (side 2)

uuups.. har blitt "arrestert" av min kjære.. :P

5mm var kanskje å overdrive litt.. mitt øyemål er vel ikke av de beste.. :P Han sier at 2mm er mere rett.. :P
Grattis til dere begge med egen tråd!

Kjempeflott akvarie dere har. Blir vel flere etterhvert vel? Bare kjøp det største du finner og skyld på øyemålet ditt etterpå.. flirer

Hvordan går det med fisken som har fått sopp?
hahahahahaha! Den var god Sirra! Perfekt undskyldning!
"...ups! undskyld kjære! trodde det bare var rundt 100 liter jeg! åsså er det 500 liter! oioioi! jaja.. Du vet nå øyemålet mitt! men vi kan jo aldeles, absolutt, og definitivt ikke levere det tilbake nå vel!" *knis!*

Den likte jeg!

----------------------------
I dag har jeg masse å skrive om, og bobbler nærmest over av lykke!!! så jeg må bare beklage om innlegget blir noe uoversiktlig!

Først av alt, Mallen, 201'en har jeg ikke klart å se i dag. den ligger nok å gjemmer seg under ene rota, dær vi ikke klarer å se den. Hvis vi ikke "finner den" i morgen, får vi gjøre ett tiltak for å finne den å få studert den skikkelig. Hvis ikke kommer fruen i huset til å være nervevrak hele helgen når vi skal bort, og ikke får sett til fiskene.

------------------------------

Så til dagens store hendelser!
I dag var vi på dyrebutikken og hentet de siste innbyggerne til karret vårt! 4 små blå acaraer! noe så nydelig! når man ser dem fra rett vinkel lyser de nærmest blått! planen er å la disse vokse til, til de har fått dannet par, og deretter kvitte oss med de 2 vi ikke har plass til. Drømmen er jo selvfølgelig å få yngel av disse også!

[External Image]

I tillegg hentet vi hjem 6stk C. Melini! og jeg er FORELSKA!!!! FOR noen FANTASTISKE skapninger!!! (ja, nå blir det mange store bokstaver! for jeg er i skyene!) så søte! så sjarmerende! så NYYYYYYYYYYYDELIGE!!!!! de svinser rundt i karret, rydder i sanda, svinser opp på steinene, inni hulene, oppover frontglasset. Plutselig i stim, og plutselig ikke! jeg har studert snuskene i evigheter nå, og jeg kan bare ikke se meg mett på de! GJETT at det blir corydoras reol en gang i fremtiden!!! noen skikkelige sjarmører er de! weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

[External Image]

Men dagens utrolige hendelser slutter pinade ikke dær! :O
For etter vi hadde sluppet ut acaraene og melinien i karret ble vi selvfølgelig sittende å beundre hver vår yndling en stund. bimbim beundret sine elskede acaraer, og jeg beundret de nyyyyyyyyyyyyydelige melinien.
Og mens vi satt der og kjeik, oppdaget vi at agassizii hannen vår var så innmari hissig! hvis det kom fisker overhode i nærheten av han så jaget han de over alle hauger! Spesielt acaraene. Disse la han visst sin hat på tvert.. uuuups! dårlig kombo med andre ord. vi får gå i tenkeboksen hær å finne ut hva **** gjør vi nå?! de er jo så nydelige alle sammen!

Men over til saken igjen!
Oppdaget også at selv om han nå har hatt utrolig flotte farger før, så var han jo ENDA nydeligere nå! Han formelig skinner i blått, rødt, oransje og gult! Helt nydelig! og når jeg da ser meg rundt i territoriet hans, oppdager jeg plutselig at oppå ene skiferhula, står pinade ene agassizii dama! og hun er KNALL gul! hele henne bare lyyyyyyyyyyyser!

[External Image]

så med mindre jeg er heeeeelt på jordet...... DE ER I LEK!!!
weeeeeeeeeeeee!!!!!!

*hopper og spretter og danser seiersdans!*
*puuuh* Ble helt sliten av den hoppinga og dansinga di! hehe

Men duuu så mye artig som har skjedd der! Grattis med masse ny fisk!
Den blå acaraen blir å yngle fortere enn du klarer å blunke! Går visst litt fort i svingene der ja. Vi har ett par og de la egg allerede uka etter.. trodde ikke mine egne øyne.
Meliniene er også bare helt nydelige.
Vet nu ikke enda om di er kjønsmoden da. di er jo bare 3-4cm stor. kanskje nermere 4cm.

Sirra
*puuuh* Ble helt sliten av den hoppinga og dansinga di! hehe Men duuu så mye artig som har skjedd der! Grattis med masse ny fisk! Den blå acaraen blir å yngle fortere enn du klarer å blunke! Går visst litt fort i svingene der ja. Vi har ett par og de la egg allerede uka etter.. trodde ikke mine egne øyne. Meliniene er også bare helt nydelige. :-)

*ler* ja i går var jeg helt vill jeg var så glad! litt roligere til sinns i dag! men fortsatt sitter jeg bare å gliser når jeg ser mot karret!

Gjorde ett vannbytte i dag, vannet som ble fyllt opp lot jeg være 1,5 grad kaldere enn vannet jeg tok ut. byttet ca 30%. Etter vannbyttet foret jeg med frosse artemia. Og så ble jeg bare sittende fremfor karret og le! for hærremin så morsomt det er å se på glade coryer! opp og ned og opp og ned og opp og ned og opp og ned! hahahahaha! som de svinset rundt alle veier! opp og ned langs frontglasset og frem og tilbake, i dag i 2 grupper à 3 individer. hærremin så nusselige!

Ang acaraen, så vil jeg nå tro at vi må vente en stund før det blir noe yngel, for som min kjære skriver hær, så er de veldig små enda, og det kan vel betviles at de er kjønnsmodne.

Er det kanskje noen som svinser innom tråden som vet ca når acaraen blir kjønnsmoden?

Riktig god helg til alle sammen!!
Tetra analyset
I går fikk vi ENDELIG test-settet!
og i dag har jeg fått testet alle vannverdiene. De var som følger:
pH: 7-7,5
gH: 3
kH: 3
NH3/NH4: 0
NO2-:
men!?! hva i all verden har skjedd med det forrige innlegget mitt??? Jeg skrev jo kjempe masse!! om ALLE fiskene i karret!!! hrmf!!!

JAAAHUUUUUU!!!! :D:D:D
Tror pinade vi har egglegging på gang i karret!!!

bimbim ringte meg nå nettopp, hær jeg sitter på jobb og vannsmektes(!), og kunne fortelle at 2 av acaraene var helt hysterisk opptatt av ett hjørne i karret, og at i det hjørne på bladene til en anubias, lå det no små runde gjennomsiktige greier!! JIPPIIIII!!!!

Å vi som trodde de var ALT for unge og ikke i nærheten av kjønnsmoden enda! hahahaha! så feil kan man ta! :P den blir tydeligvis kjønnsmoden tidlig acaraen! :P

å gud som jeg vil hjem fra jobb nå!!!
Kan se ut som at det er beibisa på gang i akvariumet. ser ut som at acara'an har fått det til.

Prøver å legge ut et bilde så kan ekspertan se på det.
Er så absolutt ikke flink med det fotoaparatet. fruen er flinkere på det.
Kan se ut som at det er beibisa på gang i akvariumet. ser ut som at acara'an har fått det til.

Prøver å legge ut et bilde så kan ekspertan se på det.
Er så absolutt ikke flink med det fotoaparatet. fruen er flinkere på det.
Hær har vi tydeligvis gått glipp av noe! for nå er eggene klekt, og mor og far har begynnt å flytte de rundt i karret! :O Så da er det jo tydeligvis flere dager siden de ble lagt! :O

åååååå såm jeg gleder meg til å bli ferdig på jobb slik at jeg kan dra hjem å se de med mine egne øyne!!!

Dumme dumme Kim som sender meg oppdateringer heeeele tiden så jeg blir helt syyyyyk etter å få dra hjem! :P
Er imponert jeg!!! Var og kjøpte Blå Acara på Pyramiden på omentrent samme tid som dere.. Her er det fortsatt munnlåsing og brytekamper. Kan ikke si at jeg har merket de er etablerte i par enda!! Gratulerer.
-trodde og de skulle vokse myyyye mere enda.. Hehe
Di skal nokk vokse myyyye mere jah..
Men det viser seg nokk at di var kjønnsmoden i den størrelsen.

Vi skiftet vann annen hver dag i en uke å da va det plutselig egg dær.
Åså foret vi med artemia like etter vannbytte..er nokk med på å trigge til lek å egg ja.

Hehe, ja da skjønner jeg når dere gir festmat og hyppige vannbytter.
Her byttes det kun daglig i yngelkaret til Sajica yngelen vår...
Vi kjører akkurat nå inn karet som Acaraen skal bo permanent i, så og få lek på de nå i det midlertidige karet er ikke ønskelig uansett!
Gratulerer nok en gang og lykke til!
Lenge siden jeg har skrevet hær nå! og når jeg først har noe å melde, er det triste nyheter!

Vi har måttet avlive en Cory. Dvs. Kim måtte avlive en cory! Jeg er for bløthjertet!

Hvorfor kan du lese om hær: Bartene borte! og hvitt sår(?) på hodet. Corydoras Melini

Så nå er jeg rimelig nervøs! Håper for guds skyld at det ikke er columnaris vi har fått i karret! For sikkerhets skyld har jeg sendt min kjære for å kjøpe medisin, for som vanlig sitter jeg på jobb når det skjer noe i karret! I tillegg tenker jeg at vi begynner med ett par store vannbytter med en gang, mens vi holder litt igjen med medisineringen foreløbig! Vil ikke medisinere og drepe alle filterbakteriene unødig! men ved første tegn på symptomer hos flere fisker starter vi medisinering!

Vannbytter på 30% hver dag i kanskje 5-6 dager fremover burde være nok til å forebygge infeksjoner hos andre fisker dersom columnaris ikke allerede har spredd seg. pga munnsoppen hos den avlivede fisken frykter jeg at det uansett er en eller annen bakterie i vannet, og tar derfor ikke sjansen på annet enn å sette igang med vannbytter!

Er forresten litt usikker på om det virkelig er columnaris! For ifølge de bildene jeg nå har sett når jeg googlet columnaris, så har andre fisker med sykdommen hatt sopplignende utvekster over hele eller store deler av kroppen. Kunne ikke finne bilde av noen med ett lignende sår som vår hadde. Men som sagt, vi tar ingen sjangser! kjøper inn medisin og starter vannbytter for sikkerhets skyld!

Samtidig som min kjære er på dyrebutikken skal han også høre med de, om de kan ta inn flere melinier til oss, har innsett at en gruppe på 6, nå 5 i en 325 liter kanskje var litt lite. Så vi hører om de har mulighet å bestille flere til oss så snart de dukker opp på bestillingslisten igjen. Vi introduserer de selvfølgelig ikke i karret før vi er sikkre på at hær ikke er sykdom!

ett skjær i havet er også at vi har bestillt oss noen flere stimfisker, 13 stk rødmunnstetra, og de får vi i morgen! :O Desverre har vi ikke noe annet karr å ha dem i. Så hær må vi se om vi klarer å finne på noe lurt!

Dersom det skulle være noen som leser tråden hær, blir jeg veldig glad for innspill og tanker!
Oppdaga ikke tråden deres før nå eg! så treg i oppfattelsen kan man være...

husker eg såg den "syke" coryn så vidt da eg var innom. Ka var det som fikk dere til å avlive den? Var den svak? Det var ikke mine tanker at noe var galt med den da eg såg den. Bartene kan vel av og til bli etset bort og så komme tilbake igjen. Hvor lenge var den uten barter? Kommer bare med mine spørsmål og tanker no altså

Ser du snakker om å starte snegle/rekekar og der har eg fått litt erfaringer(om eplesnegler og krystallreker). De funket ikke sammen var min viktigste og dyreste erfaring. 30 liter syns eg også er for lite pga vannverdier som skal holde seg stabile. Kan gjerne utdype hvis ønskelig, men orker ikke no på lørdagskvelden. Og vil du ha eplesnegler har eg drøssevis. Har fått bare et kull på mine, men eg har telt dem og kom til 90 stykker.. Så har nok til hele Tromsø og vel så det! Hovedsaklig lilla. Skal lage annonse på dem no snart tenkte eg, selv om dem ikke er store. Men er redd for vannverdiene med så mange i karet.

PS: Hehe, eg må jo bare fortelle til noen for å få det ut, men eg trur eg har tre typer cory her hos meg som formerer seg i øyeblikket. Oppdaga noen bittesmå coryegg i sta, betydelig mindre enn adolfoienes egg, og da lander eg på konklusjonen av pygmeene har lekt de også. Lurer litt på ka som skjer koffer alle leker samtidig her! Blir jo helt overvelda!

PS2: Beklager at eg skrev på dialekt..
Heisann Anna!

Helt greit at du skriver på dialekt! gjør helst det jeg også! ;P

Har du lest debatten jeg linket til? Den jeg startet om den syke coryen?
Den pustet raskt, var oppblåst, hadde sår på hodet, klemte finnene og sopp rundt munnen og de avrevne bartene.. Den var tydelig veldig syk, og vi valgte derfor å avlive den, for å spare den for lidelsene.

oi! ja eplesnegler vil jeg gjerne gjøre ett nytt forsøk på! Men ikke før vi er kvitt sykdom i karret..

For nå er jeg nemlig sikker. (((( ene acaraen har også fått ett sår på hodet! :,(((

Så når jeg kommer hjem fra jobb i morgen starter vi medisinering! *sukk*

næææææ?!!!! så spennende!!! guuuuud så missunnelig jeg er!! å gjett at vi skal ha når bare karret er friskmeldt og corybebyene har vokst opp! Gratulerer så masse!
Nei at eg sku huske å klikke på linken, ja det er for mye å forvente! hehe. nei leste ikke tråden før nå. men da er jo det hele litt klarere. Men noe mer har eg ikke lest om akkurat den sykdommen enda. Når var siste gang dere introduserte ny fisk?

Hvilken medisin er aktuell å medisinere med? Hvis det er en medisin som ikke dreper filterbakteriene ville jeg kjørt på. Men det kan jo være greit å å se det an til i morra hvertfall. Har dere nødvendig medisin?

Hihi, takk Er spent på kor mange som faktisk dukker opp etterhvert. Eg ser veldig sjelden noe til yngel, men har en følelse av at de er der i skjul

Ancistrusbarna er nok snart på vei ut av hula. Eg smugkikka litt på dem i sta og de er ca halvt om halvt vanlige og albinoer. De er så søte! Gleder meg til de kommer ut av hula!
hehehe!
Er lenge siden vi introduserte ny fisk sist.. :/ i slutten av februar kanskje? Da vi hentet Meliniene og acaraene..

Fikk en flott link av Mona O, artikkel på NA om columnaris, og dær var det anbefalt flere forskjellige. Ringt tropehagen på pyramiden, og de hadde inne en som het no sånnt som, Aquarium munsters p.... something! kjøpte den.

Venter ihvertfall til jeg kommer hjem fra jobb i dag. Men er forferdelig usikker altså! Medisinen er antibiotika. Så den dreper alt av filterbakterier.
(((

De ligger nok å skuler på deg skal du tro. yngelen altså..
Håper vi også kan få til yngel på våre coryer en dag! hvis de overlever da....... Har spurt Katrine på pyramiden om å bestille flere til oss uansett da, men tiden vil vise hvor lang tid det tar før vi kan ha dem i karret.. :/
Nå skal det jo sies, at vi har jo en god del annet rart i karret da, så det spørs vel om vi får noen til å leve opp!

*tihi* Så arti med ancistrusbabya! DD Håpe L144'an vårres kan vokse å bli stor FORT!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap