Dyrevenn på nrksuper (side 2)
Nå har jeg ikke sett programmet, siden jeg ikke bor i Norge, men vi har lignende program her, og da er det en veterinær som går rundt og prater med folk og gir råd til dyreeiere og gir info om forskjellige dyrearter osv, og har vanligvis en egen del av programmet hvor han tar for seg en dyreart og behovene deres, f eks husker jeg han pratet om skilpadder en gang, hvor stort kar de skulle ha, filter, maks størrelse, mat osv osv. I et annet program pleier de å få inn en ekspert for å gi info, f eks hvis programmet er om katter finner de en katteoppdretter, eller prater med en dyrlege osv osv.
Hvis de lager et program om dyr og spesielt om dyrehold er det ekstremt uprofesjonelt å ikke sørge for at de har minst en ansatt som vet en del om dyr, enten de henter inn en ekspert på akkurat den arten i hvert program, eller de samarbeider med noen som jobber med dyr og derfor kan mye om dem.
Vet ikke om det er samme program, men så et på NRK på nettet for noen måneder siden, og der var det kun en helt vanlig programleder som reiste rundt og pratet med folk om dyreholdet deres. Det er helt greit det, man da burde h*n også stikke innom en ekspert for å se hva de har å si.
Å si at de ikke har noe som helst ansvar for folks dyrehold kan være delvis rett, men har de ikke et ansvar for å være profesjonelle, og ikke lage amatørprogrammer? Skal de lage et program om dyrehold, har de et visst ansvar for å gi riktig info til folk.
Hvis de lager et program om dyr og spesielt om dyrehold er det ekstremt uprofesjonelt å ikke sørge for at de har minst en ansatt som vet en del om dyr, enten de henter inn en ekspert på akkurat den arten i hvert program, eller de samarbeider med noen som jobber med dyr og derfor kan mye om dem.
Vet ikke om det er samme program, men så et på NRK på nettet for noen måneder siden, og der var det kun en helt vanlig programleder som reiste rundt og pratet med folk om dyreholdet deres. Det er helt greit det, man da burde h*n også stikke innom en ekspert for å se hva de har å si.
Å si at de ikke har noe som helst ansvar for folks dyrehold kan være delvis rett, men har de ikke et ansvar for å være profesjonelle, og ikke lage amatørprogrammer? Skal de lage et program om dyrehold, har de et visst ansvar for å gi riktig info til folk.
Postet 11.02.10 kl 00:04
PapirdukkeGreit nok at jeg er ny til akvariehold, men et par ting har jeg fått med meg når jeg har tittet i akvariebøker og lest her på forumet. Haimaller i en 100 liters går ikke an. Eller synes du det kanskje? Eller synes du at gullfisker bør holdes i såkalte gullfiskboller?
Hva man bør og ikke skal, beror på hvem man spør og hvor man leser om tingene.
En gullfisk bør ikke være i en liten bolle, men det er ikke ulovlig eller feil å ha den der om man har en stor bolle og en liten gullfisk, samt at gode rutiner på vannbytte og stell generelt er ivaretatt.
En haimalle på noen cm er uproblematisk i en 100 l, men den sammen med andre fisker vokser seg for stor til å være i et akvarie overhode.
Fiskebasen her inne på forumet er en rettesnor og ikke en fasitt på alt. Den er dynamisk og endres ved tid til annen.
Postet 11.02.10 kl 00:08
Endret: 11.02.10 kl 00:26
PapirdukkeJeg mener de burde kommet med generelle tips slik som f.eks. at alle fisker har forskjellige behov når det gjelder temperatur, størrelse på kar og andre vannverdier(men kanskje ikke blande inn pH osv. som jeg sa, siden barn sansynligvis ikke kan så mye om de begrepene). De kunne og for eksempel snakket om hvor ofte man bør skifte vann og at det er viktig med variert kost til fiskene og at ikke alle fisker har samme behov når det gjelder mat. Og det at et akvarie først trenger en innkjøringsperiode. Men det måtte ikke blitt for komplisert, for vi snakker trossalt om et barneprogram.
Var det ikke Nrk sin slette måte å informere om som er trådens tema?
Skal man snakke om akvarier og fiskehold så kan man ikke unnlate noe som er elementære ting om vannkjemi fordi det er et program for barn.
Fiskene får det ikke noe bedre i et hjem om det er barn som steller med dem etter et program der essensielle ting ikke er tatt med i forklaringene til god vannkvalitet og sunne fisker.
Postet 11.02.10 kl 00:19
MvjnzÅ si at de ikke har noe som helst ansvar for folks dyrehold kan være delvis rett, men har de ikke et ansvar for å være profesjonelle, og ikke lage amatørprogrammer? Skal de lage et program om dyrehold, har de et visst ansvar for å gi riktig info til folk.
At Nrk er på besøk hos barnefamilier og viser akvarier samt snakker med barn må ikke sammenlignes med at det er et program om hvordan sette opp og drive et akvarie fra a til å.
Hvis noen barn/voksne som var med i dette programmet leser inne på forumet nå vil jeg tro føler seg som kjeltringer og uansvarlige akvarister etter hva enkelte her mener om akvariene og fiskesammensetningen deres.
Postet 11.02.10 kl 00:26
KRBAt Nrk er på besøk hos barnefamilier og viser akvarier samt snakker med barn må ikke sammenlignes med at det er et program om hvordan sette opp og drive et akvarie fra [B]a til å.[/B]
Dersom alle hadde sett det på denne måten, hadde det i grunn ikke vært noe problem. Men Ola Nordmann sin tankegang er mye enklere enn som så. Jeg sier ikke at det er noe galt i at NRK sender programmet Dyrevenn, men det hjelper jo ikke akkurat. At NRK sender et program med denne informasjonen, underbygger "mannen på gata" sin tankegang om at gullfisk i bolle er greit. Hadde virkelig likt om det kom flere programmer på tv som Hundehviskeren (mye omtalt program, men fyren har jammen meg fått opp øynene til mange hundeeiere), om andre dyrearter.
Har mange ganger stusset på hvorfor det skal være så himla vanskelig å videreinformere riktig dyrehold. Feilfôring er et stort (alt, alt for stort) problem for samtlige kjæledyr i Norge. Alt fra hund til fisk. Det eneste "vanlige" dyret i Norge der fôring og stell faktisk fungerer greit, er hest. Selv ville jeg gjerne ha jobbet i dyrebutikk, men mistenker at jeg fort ville fått sparken da jeg ville frarådet kunder å kjøpe mange av de standard dyrebutikk-varene. Men dyrebutikkene blir også litt mer "åpne" for riktig informasjon, det er vel heller produktene som butikkene prakkes på fra kjedene som ofte er et problem.
Huff, jeg har så mange tanker og meninger når det gjelder dette. Har vært innom mange forskjellige dyrehobbyer, og finner alltid noen feil. Har derfor fått som vane å finne mer informasjon på nettet, foretrekker forum, for å unngå å gå på en smell. Det er så ufattelig enkelt å skaffe seg et dyr, og tydeligvis også ufattelig vanskelig for mange å skaffe seg riktig informasjon.
Beklager at jeg blir litt OT, men som sagt, alt for mange tanker og meninger ang. temaet.
Postet 11.02.10 kl 01:27
Syns dette var flott av NRK, ikke ofte det er noen program om akvarier på TV. Dette var et program for barn. Om barn får lyst på et akvarie av å se dette programmet så er det veldig bra. Om de så starter med en 60 liter med en slørhale eller to så får det så være. Hadde min sønn absolutt ville hatt Slørhaler så skulle han fått det. Når et barn får seg et kjæledyr legger dette et stort ansvar på foreldre, dette gjelder også akvarium. Er foreldre som må sette seg inn i vannbytte rutiner, forerutiner o.s.v.
Er selvfølgelig helt enig i at gullfiskbolle ikke er gunstig, men er faktisk mange som tar det første skrittet inn i akvariehobbyen på denne måten. Sikker på at 99 prosent av brukerne her inne har gjort ting som ikke er bra for fisken, spesielt når de var ferske. Mener jo selvfølgelig ikke at fisk skal lide, men det er slik vi lærer. Er når fisken blir syk eller dør at vi prøver å finne ut hva grunnen er. I en perfekt verden prøver de fleste å sette seg inn i en hobby før de kaster seg ut i den, men slik er det ikke i praksis. Selger jo gullfisk bolle i dyrebutikken. Ikke lett for en fersking å vite at man ikke kan ha gullfisk i bolle da.
Er selvfølgelig helt enig i at gullfiskbolle ikke er gunstig, men er faktisk mange som tar det første skrittet inn i akvariehobbyen på denne måten. Sikker på at 99 prosent av brukerne her inne har gjort ting som ikke er bra for fisken, spesielt når de var ferske. Mener jo selvfølgelig ikke at fisk skal lide, men det er slik vi lærer. Er når fisken blir syk eller dør at vi prøver å finne ut hva grunnen er. I en perfekt verden prøver de fleste å sette seg inn i en hobby før de kaster seg ut i den, men slik er det ikke i praksis. Selger jo gullfisk bolle i dyrebutikken. Ikke lett for en fersking å vite at man ikke kan ha gullfisk i bolle da.
Postet 11.02.10 kl 01:36
Ja, nei, jo, tja. Er både enig og uenig med deg, Skywalker. De fleste har nok gjort sine feil, men likevel er det verdt å jobbe for å unngå dem. Akvariehobbyen hadde vært enda større dersom folk slapp unna nybegynnertabbene, og ikke endte opp med å sette akvariet på loft eller i kjeller. For hvor morsomt hadde det vel ikke vært å være en nybegynner, tusle inn i en dyrebutikk, få super hjelp av de ansatte, en god pris på et passe akvarium med godt utstyr, riktig informasjon om innkjøring og anbefaling av passende fisker? Det hadde trukket folk til akvariehobbyen, det!
Men er jo enig også, takket være gullfiskboller og feil sammensetning av fisk, har en rekke mennesker funnet veien til Akvaforum for å få hjelp, da tipsene fra dyrebutikken ikke hjalp. Mange av disse akvaristene har blitt bitt av litersyken, søkt mer kunnskap, og kan i dag hjelpe nybegynnerne som har gått på en smell. Men dersom grunnmuren for nybegynnere generelt var god nok, ville hobbyen blitt enda større og mer fantastisk enn den allerede er!
Men er jo enig også, takket være gullfiskboller og feil sammensetning av fisk, har en rekke mennesker funnet veien til Akvaforum for å få hjelp, da tipsene fra dyrebutikken ikke hjalp. Mange av disse akvaristene har blitt bitt av litersyken, søkt mer kunnskap, og kan i dag hjelpe nybegynnerne som har gått på en smell. Men dersom grunnmuren for nybegynnere generelt var god nok, ville hobbyen blitt enda større og mer fantastisk enn den allerede er!
Postet 11.02.10 kl 01:51
Hadde min sønn absolutt ville hatt Slørhaler så skulle han fått det. Når et barn får seg et kjæledyr legger dette et stort ansvar på foreldre, dette gjelder også akvarium. Er foreldre som må sette seg inn i vannbytte rutiner, forerutiner o.s.v.
Først sier du at barn må få velge de fiskene de vil, uansett om det er feil fisk for karet, deretter sier du at det er foreldrenes ansvar å sette seg inn i behovene til dyret?
Hvis foreldrene gjør jobben sin og setter seg inn i dette, har de et ansvar for å velge riktig fisk til riktig kar, og ikke gi barna det de vil ha når de vet at dette ikke er til dyrets beste.
Hvis barna får dure frem som de vil mens foreldrene har 'ansvaret', hva lærer da barna om dyrehold? Ingen verdens ting. Hvis man vil lære barn om dyrehold må man forklare hvorfor enkelte fisker ikke passer i små kar, og forklare at hvis man har dyr må man ta vare på det på best mulig måte, og hvis man ikke er villig til å gjøre det burde man ikke ha dyr.
Hadde virkelig likt om det kom flere programmer på tv som Hundehviskeren (mye omtalt program, men fyren har jammen meg fått opp øynene til mange hundeeiere), om andre dyrearter.
Håper virkelig at det er uvitenhet som gjør at du sier det, for jeg har sett mange videoer av 'hundehviskeren' på youtube hvor han tar kvelertak på 'problemhunder' til de svimer av, for å skremme dem til å gjøre som han vil. Slik behandler man symptomer på en redd/usikker hund, men ikke årsaken, og ender opp med en ekstremt farlig hund som er redd for å si ifra når den er usikker fordi den vet at den blir straffet for det, og den dagen den angriper en annen hund eller et barn vil den ikke gi noe som helst forvarsel.
Han er ikke en hundehvisker, han er en hundebrøler, og han terroriserer hundene til de ikke tør å gjøre noe annet enn å adlyde. Slike treningsmetoder hører hjemme i steinalderen.
Postet 11.02.10 kl 02:01
Endret: 11.02.10 kl 02:05
Ja var jo sånn jeg mente det. Selvfølgelig skal vi unngå at det gjøres feil og at fisk lider. ER som du sier mange som også detter av akvariehobbyen fordi ting går galt, mener alikevel at dette programmet var toppers for barn. Det ble sagt at det var viktig at fiskene hadde bra vann. Det får holde. Å begynne å blande inn vannkjemi hadde ingen unger skjønt alikevel. Vi så flere fisker som ble holdt i for små akvarier blandt annet sølvhai og gullfisk. Dette er jo noen av de vanligste fiskene som er å kjøpe i dyrebutikker. De er relativt lette å holde selv i små akvarier. Er fine nybegynner fisker selv i relativt små kar. De blir jo selvfølgelig for store etter hvert, men man burde ha skaffet seg en del kunnskap innen den tid.
I 1999 Kjøpte jeg en Paronhai på 3 cm til et 100 liters akvarium. I Fiskebasen her står det at den trenger 3000 liter. Gikk ca et år før jeg skjønte at denne fisken bare vokser og vokser. Gikk da til Anskaffelse av et 400 liters akvarium. Der hadde jeg den i 6 år. Da måtte jeg gi den bort. Da var den mellom 60-70cm stor. Hadde det ikke vært for denne fisken så er det ikke sikkert jeg hadde vært akvarist i dag.
I 1999 Kjøpte jeg en Paronhai på 3 cm til et 100 liters akvarium. I Fiskebasen her står det at den trenger 3000 liter. Gikk ca et år før jeg skjønte at denne fisken bare vokser og vokser. Gikk da til Anskaffelse av et 400 liters akvarium. Der hadde jeg den i 6 år. Da måtte jeg gi den bort. Da var den mellom 60-70cm stor. Hadde det ikke vært for denne fisken så er det ikke sikkert jeg hadde vært akvarist i dag.
Postet 11.02.10 kl 02:08
Mjvnz: Som jeg skrev, Hundehviskeren er et svært omtalt (omdiskutert var vel egentlig ordet jeg var ute etter) program. Men det som sendes på tv har også, som sagt, åpnet mange sine øyne. Og det var tross alt bare et eksempel, og ditt innspill gjorde det i grunn bare bedre. I serien vist på tv blir ikke slike metoder, som du nevner, vist. Hvorfor? Fordi det er feil. I programmet som er tema i denne tråden, er det omvendt.
Postet 11.02.10 kl 02:30
Ja skjønner hva du mener og jeg er ganske sikker på at vi er stort sett enige Stine.
Det jeg er uenig i er at programmet på NRK viste ting som er feil. Små eksemplarer kan fint holdes i mindre akvarier. Var nok kansje noe overbefolket det ene karet med Sølvhaier, men syns ikke det var et skrekk eksempel.
Det jeg er uenig i er at programmet på NRK viste ting som er feil. Små eksemplarer kan fint holdes i mindre akvarier. Var nok kansje noe overbefolket det ene karet med Sølvhaier, men syns ikke det var et skrekk eksempel.
Postet 11.02.10 kl 02:44
Endret: 11.02.10 kl 02:52
Postet 11.02.10 kl 09:52
Postet 11.02.10 kl 09:54
Postet 11.02.10 kl 16:18
KRB[QUOTE=saffen]Men hvem sin skyld er alt dette da??? ville nok si 70 % dyre butikkene sin feil at det blir så inni granskauen feil informert om fiske til akvarie str. og 30 % er nok kjøper sin feil som ikke setter seg inn i hva man skal begi seg ut på. direkte tragisk men 3 sølvhaier i ett så lite kar, og så mye fisk i ett så lite kar. sukk akk og ve
Dette er jeg ikke enig i.
Det er i beste fall 50/50.
Hvis man går inn på en butikk og ikke vet hva man skal ha eller har undersøkt om varen er den rette for vedkommende så kan man ikke laste butikken og dens medarbeider for å ha gjort hva han skal gjøre, nemlig å selge.
nja kanskje. skal strekke meg til 60/40 deling.
en butikk som har "spesilasert"seg på en vare gruppe, bør og skal kunne infor mere kunden om produktet som de selger og kunden skal kjøpe om det er no enten en sofa eller fisk.
en sofa er ikke nødvendigvis bare en sofa, de skal gjerne bhandles på forskjellige måter. eller en vaskemaskin , er forskjell fra merke til merke. og da mener jeg at butikken bør vite hva de selger og hvordan det virker.
men det skjer nok dessverre ikke uansett hvilken butikk man kommer inn i. butikken er like mye en info kilde som en som selger varer. mange butikker tenker mere på profitt enn og vite at produktet de selger blit godt tatt vare på. om man feks ser på en del hunde annonser så står det at oppdretter/selger gjerne vil ha kontakt med hunden i ettertid for og se at hunden har det bra blant annet. seff kan ikke butikken som selger fisk følge opp alle fiskene de selger, men de kan iallefall sørge for at de forteller om hvordan fisken vil ha det best mulig. og da inngår det at man ikke selger paroonhaier og andre fisker som blir store ikke da havner i små akvarier. det burde man faktisk kunne/burde man forlanfge av en fiske butikk. og en seriøs butikk gjør det. og selv om man har derevt med fisk en liten stund vet man gjerne ikke alt om alle fisker. og det kan nok seff heller ikke de som jobber i dyre butikkene, men litt om mye burde de kunne.
men i dyrebutikker finner man nok mange studenter som ikke har det fnugg av peiling på hva de driver med, men finnes også de som har meget god peiling. så mye ansvar burde være hos butikkene. men seff også hos kjøper.
Postet 11.02.10 kl 20:17
KRB,
hadde du ment det samme om det var en hund det var snakk om? Hvis eierne hadde den i et lite bur store deler av døgnet, og fòret den med brød, for eksempel?
Det er i alle fall ikke lett å vite når til og med programmene på tv viser fisk i boller og for små akvarier..
Hvorfor skal ikke foreldrene sette seg inn i de andre behovene fisken har (størrelse på akvariet for eksempel) med det samme?
Må vi absolutt lære av våre egne feil? Hva med andres? Det er tross alt levende dyr det er snakk om. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått om bare litt flere hadde visst litt mer før de skaffet seg fisk og andre dyr.
For eksempel, hadde jeg sett et program om at fisker faktisk har behov de også, da jeg var 9 år og skulle få fisk for første gang, hadde nok ganske sikkert mitt fiskehold sett litt annerledes ut enn det det gjorde de første årene. Hadde jeg derimot sett dette programmet hadde det nok ikke det.
Lurer på hvor mange unger rundt om i det ganske land som fikk lyst på akvarium etter å ha sett dette.. Og som kanskje allerede nå, eller ganske snart, sitter der med både det ene og det andre.
Poenget er: Hvorfor skal man vente til man kan se med egne øyne at paroonhaien blir for stor for 60-literen, når tusen andre har sett det før og kan fortelle om det?
hadde du ment det samme om det var en hund det var snakk om? Hvis eierne hadde den i et lite bur store deler av døgnet, og fòret den med brød, for eksempel?
SkywalkerOm barn får lyst på et akvarie av å se dette programmet så er det veldig bra. Om de så starter med en 60 liter med en slørhale eller to så får det så være. Hadde min sønn absolutt ville hatt Slørhaler så skulle han fått det. Når et barn får seg et kjæledyr legger dette et stort ansvar på foreldre, dette gjelder også akvarium. Er foreldre som må sette seg inn i vannbytte rutiner, forerutiner o.s.v. [..] Mener jo selvfølgelig ikke at fisk skal lide, men det er slik vi lærer. Er når fisken blir syk eller dør at vi prøver å finne ut hva grunnen er. I en perfekt verden prøver de fleste å sette seg inn i en hobby før de kaster seg ut i den, men slik er det ikke i praksis. Selger jo gullfisk bolle i dyrebutikken. Ikke lett for en fersking å vite at man ikke kan ha gullfisk i bolle da.
Det er i alle fall ikke lett å vite når til og med programmene på tv viser fisk i boller og for små akvarier..
Hvorfor skal ikke foreldrene sette seg inn i de andre behovene fisken har (størrelse på akvariet for eksempel) med det samme?
Må vi absolutt lære av våre egne feil? Hva med andres? Det er tross alt levende dyr det er snakk om. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått om bare litt flere hadde visst litt mer før de skaffet seg fisk og andre dyr.
For eksempel, hadde jeg sett et program om at fisker faktisk har behov de også, da jeg var 9 år og skulle få fisk for første gang, hadde nok ganske sikkert mitt fiskehold sett litt annerledes ut enn det det gjorde de første årene. Hadde jeg derimot sett dette programmet hadde det nok ikke det.
Lurer på hvor mange unger rundt om i det ganske land som fikk lyst på akvarium etter å ha sett dette.. Og som kanskje allerede nå, eller ganske snart, sitter der med både det ene og det andre.
Poenget er: Hvorfor skal man vente til man kan se med egne øyne at paroonhaien blir for stor for 60-literen, når tusen andre har sett det før og kan fortelle om det?
Postet 16.02.10 kl 01:15
Endret: 16.02.10 kl 01:17
Papirdukke[QUOTE=KRB] Hvorfor skal da NRK ha jobben med å drive voksenopplæring til de som ønsker seg kjæledyr, noe som tråden startet med?
De i NRK burde ha vett nok til å forstå at de må passe på hva de sender på TV. Hvis folk ser at det er sånn på TV så kan det godt hende at de tror at det er greit, spesielt barn. Det er nå faktisk slik at det programmet er et program som skal lære barn om dyr og stell av dyr. Så da burde NRK sjekke at informasjonen som de kommer med i programmet stemmer med virkeligheten.
ganske enig i dette.
Postet 27.02.10 kl 14:37
Papirdukke[QUOTE=KRB] Hvorfor skal da NRK ha jobben med å drive voksenopplæring til de som ønsker seg kjæledyr, noe som tråden startet med?
De i NRK burde ha vett nok til å forstå at de må passe på hva de sender på TV. Hvis folk ser at det er sånn på TV så kan det godt hende at de tror at det er greit, spesielt barn. Det er nå faktisk slik at det programmet er et program som skal lære barn om dyr og stell av dyr. Så da burde NRK sjekke at informasjonen som de kommer med i programmet stemmer med virkeligheten.
ganske enig i dette.
Postet 27.02.10 kl 14:37
Dette programmet viste hvordan de fleste akvarier ser ut i Norge. Dette var barnetv og viste noen barn som var veldig glade i fisken sin. De fleste barne akvarier ser slik ut. Kan ikke gjøre et tv program for barn for avansert med vannkjemi og hvilke fisker som skal ha hvilket akvarie. Vi må bare innse at Slørhaler har kommet for å bli. Hvis du går i de fleste dyrebutikker å ser hva som er i karene så ser du at det de selger er Sølvhai,slørhaler,gullfisk,kampfisk og Guppy. Alt dette er rimelige fisk.
En nybegynner vil veldig gjerne begynne med et rimelig kar og rimelige fisk. Har selv tenkt veldig på hvorfor ikke flere driver med Tanganyika og Malawi, Veldig enkelt og veldig flotte fisk. Skjønner dette godt når man ser hva fiskene koster.
Hvem er det egentlig som bestemmer hvor stort akvarie en fisk skal ha. Er jo forskjellig informasjon over alt. Her i Fiskebasen står det at en Frontosa burde ha et Akvarium på 720 liter. I Back to nature boka så står det at man kan holde 12 eksemplarer av Frontosa i et 500 liters akvarium.
Vi prater om Fisk i for små akvarier er dyreplageri. Har man noen gang tenkt på at det kansje er dyreplageri å ha fisk i akvarium uanseth størelse. Vi holder tross alt dyr i fangenskap.
En nybegynner vil veldig gjerne begynne med et rimelig kar og rimelige fisk. Har selv tenkt veldig på hvorfor ikke flere driver med Tanganyika og Malawi, Veldig enkelt og veldig flotte fisk. Skjønner dette godt når man ser hva fiskene koster.
Hvem er det egentlig som bestemmer hvor stort akvarie en fisk skal ha. Er jo forskjellig informasjon over alt. Her i Fiskebasen står det at en Frontosa burde ha et Akvarium på 720 liter. I Back to nature boka så står det at man kan holde 12 eksemplarer av Frontosa i et 500 liters akvarium.
Vi prater om Fisk i for små akvarier er dyreplageri. Har man noen gang tenkt på at det kansje er dyreplageri å ha fisk i akvarium uanseth størelse. Vi holder tross alt dyr i fangenskap.
Postet 27.02.10 kl 16:06