Corydoras panda død:( (side 2)

Jeg hadde håpet at du visste, ikke tror, hva du har

Hvis du virkelig har den fineste, så er den altfor tett og kompakt. Den har kornstørrelse som pudder (0.33 mm), og passer ikke til akvariebruk.
Det gir ingen som helst sirkulasjon i bunnlaget. Dette gjør at bunnlaget blir helt uten oksygen. Der det ikke finnes oksygen, men vann og mørke, oppstår det fort en form for ekle bakterier som trives under sånne forhold der ikke noe annet kan leve; anaerobe bakterier.

Hvis det er tilfelle at du har sanden med korn str. 0.33 mm fra Råda, så bør du seriøst vurdere å bytte den ut.
Biltema-sanden (den grove) er et rimelig alternativ.
Det står brogård sand på pakken og en adresse, hvordan vet man egentlig hvilken kornstr som er på sand man kjøper? hmm, virker ikke helt så fin som pudder da men..? kanskje jeg skal sammenlikne den med biltema sin grove da, bør man skifte ut hele bunnlaget en gang iblant eller er det egentlig nødvendig?
Nå har jeg hatt akvariet i snart et år.

Jeg fikk jo som tips av deg Mona å skaffe meg coryer pga de sirkulerer i sanda, og etter dette har jeg blitt kvitt bga'en som jeg var plaget med for lenge siden. Tenkte kanskje det kunne være en sammenheng, men bga'en har jo vært borte i mange uker før coryene ble syke så det er vel ikke det. Det var som farsken at de skulle bli syke, jeg liker de jo veldig godt..

Når det gjelder vannbytte lurer jeg også på om det er kan være skadelig å bytte vann hver dag? Har bytta 40-50% hver dag i ei uke for å bukt med nitritten som jeg var litt plaget med. Dette har hjulpet men kan man rett og slett bytte for mye vann eller?
Ok, da er det ikke Rådasand du har. Den sanden du nevner har jeg personlig ingen kjennskap til, men jeg har sett den nevnt ved noen anledninger på forumene og jeg tror den kommer fra et firma som heter Jula.no. Kan det stemme?
Uansett, kvalitetsikret sand skal ha kornstørrelsen oppgitt utenpå sekken. Rådasand har det (ISO sertifisert) og Biltema har det også på sine. Merkelig at ikke Brogårdssanden har det. Kanskje det har vært en etikett utenpå som er falt av eller noe?
Den skal visst være ganske lik Biltema-sanden etter hva jeg forstår.

Hvis du hadde BGA også, er det noe som ytterligere forsterker mistanken om bakterier i bunnlaget. BGA er jo som du vet en bakterie (cyanobakterier).

Det er noe muffens her, Lis, men jeg vet ikke helt hva, men det peker i retning av at det befinner seg i bunnen i form av bakterier (av et eller annet slag).
Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal anbefale deg å gjøre. Det må du nesten bestemme selv.

Å bytte vann daglig i en uke skal ikke være til skade, normalt sett. Spesielt ikke hvis du har hatt nitritt, da er det viktig å få bort giften. Å leve i nitritt er noe som stresser og plager fiskene enormt, og dette i sin tur gjør dem svakere og immunforsvaret får seg en knekk. Dermed blir de lett angrepet av alt mulig som måtte ligge latent, men som immunforsvaret greide å holde unna da det var sterkt.
Hmm, jeg kjøpte pakken på tropehagen zoo her i trondheim, på tam lade. Det er jeg vertfall sikker på Og jeg tror de sa til meg at det var rådasand, for jeg sa det var det jeg ville ha, eller så har de sagt denne at den var lik. Men uansett. Takk for hjelpen. Kanskje jeg bytter hele bunnlaget i tilfelle bakterier, men burde kanskje vente om fisken er nok stressa nå.

Ja det er noe muffens. En annen ting jeg ikke har nevnt, men som er litt rart. Når jeg henta coryene mine, som jeg kjøpte privat lukta det ganske ille av posen når jeg åpna den. Det huska jeg at jeg reagerte på. Men tenkte ikke noe særlig mer på det, etter at de slapp ut i vannet virket de normale og jeg hadde dem i ca 4mnd før de ble syke. Kan det være at de to første som døde har lagt der for lenge før jeg oppdaget dem og råtnet vannet? Kanskje derfor jeg har for nitritt, og kanskje resten bare har blitt syke av stress. Men da er det litt rart med de greiene som likner på sopp for så plutselig dør fisken etter å ha sett aktiv ut. Eller kanskje ikke for sopp kommer vel gjerne som en sekundær infeksjon som følge av noe annet. usikker..

De at de andre fiskene mine oppførte seg litt merkelig tror jeg kom av medisineringen egentlig. Veldig usikker på alt, krysser fingrene for at jeg ikke mister flere og skal prøve så godt jeg kan å holde det vannet rent og stabilt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap