Hvordan renser dere akvariumet deres?? (side 2)

slamsuger ca 2 til 3 ganger i uka det vill si ved hvert vann bytte

Mitt kar klarer seg med skraping av glasset maks en gang i måneden, og vannbytter ca hver 10 dag. Vasker/pusser reflektorer og topp 2-3ganger i året.
Resten fikser fiskene selv. Har ritignok UV filter som visstnok demper vekst av både alger og bakterier.

Etter at jeg installerte ekstra kraftige sirkulasjonspumper var behovet for slamsuging/regjøring av grus borte. Slammet får ikke lagt seg, men blir istedet fanget opp av filterene (krever litt ekstra filterkapasitet og hyppigere rengjøring av disse). Vannstrøm i nesten hele karet dempet algevekst også kraftig. Men vær obs på at noen fisker og endel planter ikke liker seg i raskt vann.

Stillestående vann = mye "slums" og masse arbeid.

Bytter du vann ofte nok?, sirkulerer vannet godt nok? Er filtrene store nok?, har du fisker som hjelper til? Er disse tingene på plass burde du slippe å få et "gjengrodd" kar.

plantene får stå.. slamsuger og bytter 1/3 en gang i mnd. rota løfter jeg litt på og slamsuger under.. ikke de store omflyttingene her i gårn. så nå har jeg vel røtter så lange som et vondt år,men fiskene og plantene trives.
Slamsuger ikke etter at jeg fikk det nye akvariet med filtersystem og pumpe bak bakgrunn. Har hatt det gående i snart et år, og har rengjort en liten brøkdel av blåsvampen et par ganger.
Slamsuger
som en hevert, slange med rør som "støvsuger" grusen med.. møkk og vann kommer ut, sten blir liggende igjen... dess fler bøtter du har på lager.. dess lettere arbeid.. også slipper man å suge igang vannet så mange ganger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap