- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mitt første akvarie. juwel 63 liter. (side 2)
Mitt første akvarie. juwel 63 liter. (side 2)
Postet 11.03.10 kl 12:33
"bare et lite spørsmål. du har husket å ta av steinull og potter til plantene?"
Det lurte jeg også på egentlig. Syns jeg ser en potte stikke opp på et av bildene? Jeg viste ikke at de måtte tas av første gang jeg kjøpte planter. På dyrebutikken sa de at jeg bare skulle plante dem som de var. Så det gjorde jeg, og endte opp med å måtte ta alle opp igjen og plante på nytt. Kjedelig...:/
Det lurte jeg også på egentlig. Syns jeg ser en potte stikke opp på et av bildene? Jeg viste ikke at de måtte tas av første gang jeg kjøpte planter. På dyrebutikken sa de at jeg bare skulle plante dem som de var. Så det gjorde jeg, og endte opp med å måtte ta alle opp igjen og plante på nytt. Kjedelig...:/
Postet 11.03.10 kl 13:23
Inaktiv bruker
Hilde008"bare et lite spørsmål. du har husket å ta av steinull og potter til plantene?" Det lurte jeg også på egentlig. Syns jeg ser en potte stikke opp på et av bildene? Jeg viste ikke at de måtte tas av første gang jeg kjøpte planter. På dyrebutikken sa de at jeg bare skulle plante dem som de var. Så det gjorde jeg, og endte opp med å måtte ta alle opp igjen og plante på nytt. Kjedelig...:/
har husket disse potene ja, bortsett fra noen få planter som kom med en liten keramikk potte. det har ikke dne stein ullen rundt seg men noe mer fast form. skal nappe dem ut også, så kanskje ha pottene på bunnen siden de var litt kul hehe.
Postet 11.03.10 kl 13:48
Postet 11.03.10 kl 13:53
Inaktiv bruker
Hilde008Haha, vi tenker likt. Jeg har også to keramikkpotter liggende på bunnen. Ser veldig fint ut når de ligger halveis nedgravd i sanden. :)
hehe latterkick
Postet 11.03.10 kl 14:17
Fine bilder!
Ser du har kjøpt en hunne til kampfisken, her har du en liten historie fra oss, vi lærte på den harde måten!
Lasse er hele husets favorittfisk, en blå kampfisk. Jeg var så glad i lasse at når han begynte å lage skumrede, da skulle han få damer. To damer tilogmed, så jeg dro på butikken å kom hjem med to kamfiskdamer, en blå å en rød, Disse kampfiskdamene døpte vi Red og Blue,
En vakker torsdag så står jeg opp, slår på lyset i akvariumet, og skrekk og gru! Lasse har ikke en eneste finne igjen, han ser ut som en nybarbert torsk! Da har Blue vært å forsynt seg av Lasse, Så blue måtte ut, Nå bor hun i en venn sitt kar, og Lasse har fått finnene tilbake, det tok sin tid da, nesten to måneder. Men Lasse og Red går helt fint sammen. De er litt lunefulle de kampfiskene, noen er greie, noen er ... ikke så greie. Hehe =)
Om du er bekymret for nitritt, så kan du kansje foreta noen vannbytter? Jeg bytter litt vann hver dag når jeg er bekymret for noen av karene mine.
Ser du har kjøpt en hunne til kampfisken, her har du en liten historie fra oss, vi lærte på den harde måten!
Lasse er hele husets favorittfisk, en blå kampfisk. Jeg var så glad i lasse at når han begynte å lage skumrede, da skulle han få damer. To damer tilogmed, så jeg dro på butikken å kom hjem med to kamfiskdamer, en blå å en rød, Disse kampfiskdamene døpte vi Red og Blue,
En vakker torsdag så står jeg opp, slår på lyset i akvariumet, og skrekk og gru! Lasse har ikke en eneste finne igjen, han ser ut som en nybarbert torsk! Da har Blue vært å forsynt seg av Lasse, Så blue måtte ut, Nå bor hun i en venn sitt kar, og Lasse har fått finnene tilbake, det tok sin tid da, nesten to måneder. Men Lasse og Red går helt fint sammen. De er litt lunefulle de kampfiskene, noen er greie, noen er ... ikke så greie. Hehe =)
Om du er bekymret for nitritt, så kan du kansje foreta noen vannbytter? Jeg bytter litt vann hver dag når jeg er bekymret for noen av karene mine.
Postet 11.03.10 kl 17:27
Per Kristian PettersenMed hurtigvoksende planter minsker du også rissikoen for å få mye nitrit, som er giftig for fiskene :) Plantene tar opp Nitraten så den ikke kan omgjøres til Nitrit. Dverggurami (De nye) Er noen veldig fine fisker! Jeg hadde ett par en gang, men de døde da jeg fikk sykdom i akvariet :( Mvh: PK
Det er nitrat som er sluttproduktet. Nitritt blir til nitrat. Nitrat er plantegjødning, men bør ikke være i karet i for store mengder. Derfor gjør vi delvannsbytter, ca 30%, for å tynne ut nitratet.
Postet 11.03.10 kl 18:30
Inaktiv bruker
så, jeg hr nå hatt vann og fisk i dette akvariet siden trådstart, og har ikke byttet noe vann. når bør jeg det?
Postet 11.03.10 kl 19:06
Postet 11.03.10 kl 19:29
Inaktiv bruker
MinIrisVi bytter ca 20-30 % vann en gang i uken, men vi har fire kar, det store bytter vi vann på ca en gang i mnd, det lille bytter vi vann på hver 5 dag. kommer litt ann på hvor mye fisk og hvor mye planter du har egentlig. En gang i uka er vel greit det vil jeg tro. =)
så jeg bør bytte vann ca en gang i uken, og da en tredjedel? der ser man. jeg trodde at man skulle unngå å bytte så mye vann siden man strever litt i begynnelsen med å lage en bakterie kultur slik at fiskene ikke går oppi der med direkte vann fra springen. så skal man altså ta ut vannet som er blitt riktig fordi det ikke er riktig lenger å bytte det ut men vann som ikke er riktig for at det skal bli riktig...
lol latterkick jajamen da får det bli slik hehe klikk ... PANG ...
Postet 11.03.10 kl 19:40
Postet 11.03.10 kl 20:17
Solosuperså jeg bør bytte vann ca en gang i uken, og da en tredjedel? der ser man. jeg trodde at man skulle unngå å bytte så mye vann siden man strever litt i begynnelsen med å lage en bakterie kultur slik at fiskene ikke går oppi der med direkte vann fra springen. så skal man altså ta ut vannet som er blitt riktig fordi det ikke er riktig lenger å bytte det ut men vann som ikke er riktig for at det skal bli riktig... lol latterkick jajamen da får det bli slik hehe :) klikk ... PANG ...
Hahaha! OK, her er sånn jeg har oppfattet det, filteret ditt skal få bakteriekultur, kjører du inn filteret uten fisk skal du ha en nitritt-topp, og bare la vannet gå i karet, men har du fisk oppi så vil de fiskene belaste filteret med bæsj å anna gugge, som da vil resultere i mer avfall en bakteriene i filteret får omdannet (altså, nitritt)
Med andre ord. Uten fisk = ingen vannbytte
Med fisk = vannbytte
Og med mindre du vet at vannet i springen er helt feil eller inneholder klor (de fleste dyrebutikkene hjelper deg med å teste akvarievannet ditt) så er det ikke så ille med rent vann,
Når jeg har vannbytter så blir fiskene ekstra frisky
Postet 11.03.10 kl 20:54
Inaktiv bruker
ko makkurat hjem, og en av de nye fiskene mine, den ene hannen ligger å flyter på toppen nå, og jeg liker ikke tanken... ikke har jeg testere heller slik at jeg får sjekket om det er noe med vannet før butikkene åpner i morgen.
huff... liker det ikke.
huff... liker det ikke.
Postet 11.03.10 kl 22:40
Postet 11.03.10 kl 22:51
Bytt vann ville jeg gjort. kanskje så mye som 50%.
Jeg gikk i samme felle som deg og startet opp for tidlig.
Tok en hel kveld med 50% vannbytter før nitritt nivået var på et akseptabelt nivå.
Hvor lenge har karet ditt stått og gått?
Kan være nitritt toppen.
Og husk å fore til et minimum til du vet at du har gode vannverdier.
Har du reker, sandsnegler og eplesnegler spiser disse opp restavfall før det eventuelt kan bli ammoniakk.
Mye å passe på i oppstarten av et akvarium. Tror jeg skrev det riktig. Korrugere meg hvis ikke. Litt sliten etter en lang arbeidsdag.
Espen
Jeg gikk i samme felle som deg og startet opp for tidlig.
Tok en hel kveld med 50% vannbytter før nitritt nivået var på et akseptabelt nivå.
Hvor lenge har karet ditt stått og gått?
Kan være nitritt toppen.
Og husk å fore til et minimum til du vet at du har gode vannverdier.
Har du reker, sandsnegler og eplesnegler spiser disse opp restavfall før det eventuelt kan bli ammoniakk.
Mye å passe på i oppstarten av et akvarium. Tror jeg skrev det riktig. Korrugere meg hvis ikke. Litt sliten etter en lang arbeidsdag.
Espen
Postet 11.03.10 kl 22:56
Inaktiv bruker
det er en dvergurami. den ser helt fint ut. flyter i stiv bøyd posisjon. skal bytte vann med en gang.
Postet 11.03.10 kl 22:56
Inaktiv bruker
det andre virker pigg.
Postet 11.03.10 kl 22:57
Inaktiv bruker
Black_FlysBytt vann ville jeg gjort. kanskje så mye som 50%. Jeg gikk i samme felle som deg og startet opp for tidlig. Tok en hel kveld med 50% vannbytter før nitritt nivået var på et akseptabelt nivå. Hvor lenge har karet ditt stått og gått? Kan være nitritt toppen. Og husk å fore til et minimum til du vet at du har gode vannverdier. Har du reker, sandsnegler og eplesnegler spiser disse opp restavfall før det eventuelt kan bli ammoniakk. Mye å passe på i oppstarten av et akvarium. Tror jeg skrev det riktig. Korrugere meg hvis ikke. Litt sliten etter en lang arbeidsdag. Espen
det har gått i ca to uker maks. fisk og planter kom ganske kjapt oppi siden jeg fikk beskje dom at det var helt greit etter bruk av safestart. har lært etter det da, her inne. skal bytte halvparten av vannet med en gang.
Postet 11.03.10 kl 22:58
Postet 11.03.10 kl 23:02
Hilde008Kan nok være nitrittoppen du har nådd nå ja. Skift vann; mye og ofte, og kjøp dråpetester i morgen. Jeg ville ha fulgt nøye med dvergguramien. Blir han bare værre er det nok best å avlive han. :/
Alle fisk kan til tider ha feks en forstoppelse som plutselig går over.
Ville ikke avlivet før jeg hadde vært helt sikker på hva der er.
Men det er nå min mening. Fisk og andre levende vesen skal selvfølgelig ikke lide unødvendig.
Lykke til med vannskiftene. En flott treningsøkt på slutten av kvelden.
Espen
Postet 11.03.10 kl 23:05