Innkjøring - bakterier - fiskekjøp (side 2)

Enig med Maretard. Når innkjøringen er over og det er klart for å ta i mot de første beboerne; skift en god porsjon av vannet dagen før dere skal ut å kjøpe fiskene, for å "friske det opp" til fiskene flytter inn. Mengde vann da? Tja, kanskje 40% eller noe slikt på dette vannbyttet.

Men senere, når du skal ta de ukentlige vannbyttene som en del av stellet til fiskene, trenger du ikke ta så mye. Da pleier det å holde om man bytter ca 25-30% for et vanlig selskapsakvarium.
Den Glade Amatør
Hei sveis Jeg kjører inn mitt Juwel Lido 120 liter nå. Har gått i litt over 2 uker. Godt beplantet. Legger ved bilde av dag 2. Hadde så dag 3 oppi 2 perleguramier + kjøpte en flaske baktalysator. Kjøpte også en liten pose sand med bakterier i. Et par dager etterpå havnet 2 corydoras og 3 ancistrus oppi. Kjøpte med meg Tetra strips og tester vannet hver 3 dag. Har gjort et vannskifte etter 8 dager, og skal gjøre et i kveld. Kjøpt en bit silikonslange som jeg tar fra akvariet oppi kjøkkenvasken (bruker hevertprinsippet) - uproblematisk. For noen dager siden kjøpte jeg 5 glassabbor og 10 kileflekkrasbora. Plantene vokser som ei kule. Litt økt nitritt nå, men fortsatt godt under fare-nivåene i henhold til strips. I går havnet 10 kirsebærreker oppi. Å vente 1-2 mnd før man har i fisk...så lenge man tester vannet jevnlig og finner et greit system for vannskifte er det ikke noe problem å ha i fisk tidlig - det mener nå jeg. Legger ved bilde tatt for 2 dager siden.


Strips er ikke noe man burde basere målingene sine på. Vet mange har nedre grense på nitritt på 0.3. Nitritt er dødelig på 0.2

Det er så enkel at det skal være NULL i målbare nitritt. skal ikke være noe bak komma.
Å det er som mona sier. Lykke til di neste 2-3 ukene.

+en viktig ting. du vet tydeligvis ikke mye om di fiskene du handler før corydoras er stimfisk å skal være i grupper på minimun 6-7 stk.
Maretard
Sluttproduktet i nitrogensyklusen er nitrat. Ikke så veldig giftig, men nok til at jeg ville tatt et stort vannbytte på 50% dagen før første fiskekjøp, så får fiskene friskt og rent vann. Høye nitratverdier kan også føre til algeutbrudd, og det er jo noe de fleste vil unngå:) Lykke til!


mona o
Enig med Maretard. Når innkjøringen er over og det er klart for å ta i mot de første beboerne; skift en god porsjon av vannet dagen før dere skal ut å kjøpe fiskene, for å "friske det opp" til fiskene flytter inn. Mengde vann da? Tja, kanskje 40% eller noe slikt på dette vannbyttet. Men senere, når du skal ta de ukentlige vannbyttene som en del av stellet til fiskene, trenger du ikke ta så mye. Da pleier det å holde om man bytter ca 25-30% for et vanlig selskapsakvarium.


Takker for svar begge to Håper tida går fort framover nå! Har jo ikke hatt det i drift i 3 døgn ennå engang.... Men begynner allerede å lure på om jeg burde ommøblere litt. Muligens noen flere planter eller dekorasjoner eller noe.. Det skader ikke innkjøringsprosessen om jeg gjør noen endringer nei?
Neida, det er bare fint at omgjøringer taes nå, så slipper du å stresse fiskene med hender i akvariet hele tiden når de kommer. Mange bruker innkjøringstida til å skaffe flere planter, kanskje bytte ut litt, prøve med ulike dekorasjoner og slikt. Bare pass på at du husker å koble til filteret igjen dersom du trekker ut kontakten
Absolutt ikke! Det er nå du kan kose deg med å møblere og ommøblere så mye du vil! Hær ble karret "snudd på hodet" ett utall ganger før det var klart for å sette inn fisk! og enda skulle jeg gjerne ommøblert det litt til!
BimBim
Strips er ikke noe man burde basere målingene sine på. Vet mange har nedre grense på nitritt på 0.3. Nitritt er dødelig på 0.2 Det er så enkel at det skal være NULL i målbare nitritt. skal ikke være noe bak komma. Å det er som mona sier. Lykke til di neste 2-3 ukene. +en viktig ting. du vet tydeligvis ikke mye om di fiskene du handler før corydoras er stimfisk å skal være i grupper på minimun 6-7 stk.


Hei BimBim

Tenkte jeg måtte svare på denne. Tipper du slo hardt på tastaturet ditt da du skrev det der du sitter i mørketia .

Når det gjelder Corydorasen så er jeg fullstendig klar over at de bør være en mindre stim, men hvis jeg ikke hadde tatt de, ville de havnet i dassen hos naboen. Tror nok at det "traumatiske" sjokket Corydorasen opplever noen dager til jeg skaffer de noen flere kamerater som de kan leke seg meg er overkommelig. Små fisk har som kjent bemerkelsesverdig kort hukommelse.

Når det gjelder ammoniakk og nitritt. Dere kan skrike og skråle så mye dere vil angående testing og hetse Tetrastrips opp og i mente. Personlig mener jeg at det viktigste rutinen man bør ha som akvarist, for å sørge for et så godt miljø for fisken som mulig, er hyppige vannskifter. Dette ikke bare for å bli kvitt giftige stoffer som er direkte dødelige, men også å bli kvitt andre avfallsstoffer som irriterer fisken og ikke minst for å øke mengden oksygen i vannet. De fleste akvarister har ikke O2-stein i sitt, og etter bilder å se lagt ut på akvaforum er det ofte sparsomt med planter. Oksygen har en bedriten evne til å løse seg i vann så bare en sirkulasjonspumpe med noen stusselige planter er ikke godt nok. Og tro meg, er det noe som er stressende for fisken så er det lave nivåer av oksygen. Med en doktograd i fiskefysiologi er dette momenter jeg har meget god greie på. En ammoniakk topp og en lengre nitritt topp vet man kommer, og man vet sånn cirka når det kommer. Det er ikke viktig å vite det nøyaktige nivåene, men om det begynner å nærme seg grensen og hvor raskt nivåene stiger. Til det fungerer Tetrastrips gilmrende. Igjen...det er ikke størrelsen på test-laboratoriet ditt som gjør en god akvarist, men en som setter av 15 min et par ganger i uka for å skifte ut en god slump av vannet.

Det vil overraske meg hvis ikke alle "eksperter" her inne er enige om at hyppige vannskifter er en god ting.

(Og til de som ikke gidder og la vannet stå over natta så kloret kan dampe av...kjøp litt lurium i butikken som inaktiverer det med en gang. Nå om dagen er som regel vannet renset ved hjelp av UV og ikke klor, men innemellom bruker de likevel klor...slå derfor oppi litt lurium hver gang så er du sikker)

Med dette anser jeg føljetongen for avsluttet.
Hehe..næi må nokk ærlig innrømme at eg slo faktisk ikke så hardt...:P
å ikke er det spes mørkt heller da eg har lysan på..:P

Vannbytter en gang i uka ved nitrittoppblomstring? :oDoktorgrad i fiksefysiologi!

Oksygen i vannet får man vel ved god bevegelse i vannoverflaten..
Mikrobiologi
Hei Trude

Nitritt"oppblomstring" kommer av ugrei mikrobiologi, ikke pga fiskefysiolgi eller botanikk Jeg snakker om generelle rutiner man bør ha. Og hvor nevnte jeg at det holder å skifte vann en gang i uka ved nitrittakkumulering?

Klarer jeg la være å kverulere? Nei ikke i kveld.
Sirkulasjonspumpe
Hei Bjørgvin

Mange pumper som følger med et akvarie-sett er ofte i svakeste laget. Dessuten gjør de fleste selve sirkulasjonen under vann og da blir det lite eksponering/blanding mot lufta. Men to andre poenger er jo at det avhenger av hvor mange fisk per liter du har OG mange av de fiskeartene som man bruker i dag er vant med i vill tilstand å leve i vannmiljøer med lave oksygennivåer. Jeg bare kaster en fakkel inn og synes man skal tenke på å ha godt med planter i et akvarium, men ikke i de mengdene jeg fikk anbefalt fra butikken "minst 25 stk. i et 120 l Lido". Da hadde ikke jeg hatt plass til noe særlig med fisk.

Men det hadde jo vært perfekt for alle de som mener man skal stabilisere sitt akvarium med en klype med fiskefor, og vente i 1mnd...
Den Glade Amatør
Hei Trude Nitritt"oppblomstring" kommer av ugrei mikrobiologi, ikke pga fiskefysiolgi eller botanikk ;-) Jeg snakker om generelle rutiner man bør ha. Og hvor nevnte jeg at det holder å skifte vann en gang i uka ved nitrittakkumulering? Klarer jeg la være å kverulere? Nei ikke i kveld.


Hei Den Glade.

En gang, to ganger, heller ikke tre ganger i uka er nok vannbytter ved nitrittoppblomstring. Det kan du jo kverulere deg bort fra - men vær så snill å slutte å forlede andre til å gjøre feil du ennå ikke har fått erfare konsekvensene av. (Og som jeg for fiskenes del håper du slipper helt fra, for all del.)

Hvorfor skal andre (folk og fisk) betale for at du ikke vil høre på andres dyrekjøpte erfaringer? Det er jo bare slemt.

TrudeHell
Hei Den Glade. En gang, to ganger, heller ikke tre ganger i uka er nok vannbytter ved nitrittoppblomstring. Det kan du jo kverulere deg bort fra - men vær så snill å slutte å forlede andre til å gjøre feil du ennå ikke har fått erfare konsekvensene av. (Og som jeg for fiskenes del håper du slipper helt fra, for all del.) Hvorfor skal andre (folk og fisk) betale for at du ikke vil høre på andres dyrekjøpte erfaringer? Det er jo bare slemt.


Kan du vise til hvor Den Glade Amatør forleder andre?
Jeg har litt trøbbel med å finne det...
Arve
Kan du vise til hvor Den Glade Amatør forleder andre? Jeg har litt trøbbel med å finne det...


Innlegg 14, der det beskrives at et vannskifte er gjort etter 8 dager... og akvariet har gått i to uker, med fisk svømmende i ammoniakk (som han ikke har målt). Som han skriver:
".....finner et greit system for vannskifte er det ikke noe problem å ha i fisk tidlig - det mener nå jeg."

Der skriver han altså at hans metode er "ikke noe problem". Et eneste vannskift på fjorten dager midt i den kritiske oppstartsfasen med ammoniakk og fisk er "et greit system for vannskifte"....!???
Hmm... Innlegg 14 ser for meg ut som en beskrivelse av hvordan én person har innkjørt karet sitt. Kan vel neppe kalles en bevisst forledelse av andre.

Selvsagt er metoden langt ifra ideell. Personlig er jeg mer fan av fiskeløs innkjøring. Kan gjøres på like kort tid som med fisk

Regner med at ingen av de kritiske stemmer her gjorde noen feil første gangen.
Men når dere prater til alle oss andre så vil jeg tro at dere kommer lengre med litt høflighet :P

Tipper de fleste som kjøper sitt første akvarium regner med å få gode råd fra sin lokale dyrebutikk, og hvorfor skal de ikke tro det?
Ble glad med så trist
Og jeg som endelig fikk en kar fra Tromsø til å være litt på min side! Og så kommer det noen og sparker i kneskålene igjen...

Kjære Mona. Du er jo en av de mest aktive akvaristene her inne på forumet, og du har helt sikkert en inngående kjennskap til det å være en god akvarist. Det betviler jeg hvertfall ikke.

Jeg velger å holde denne tråden aktiv, siden den nå begynner å bli veldig bra med hensyn på ulike momenter man bør tenke på som nybegynner.

Nuvel, ved dag 3 puttet jeg oppi 2 perleguramier. Voksne og fine var de, kostet litt gjorde de også. De er rett så sjarmerende der de leker med hverandre mellom plantene. Ved dag 5 eller 6, husker ikke helt, så puttet jeg oppi 3 ancistrus yngel og reddet 2 små corydoras fra en reise gjennom Oslo Kloakken. Dvs. ved vannskifte ved dag 8 hadde perleguramiene gått i vannet i 5 dager, og resten i 2-3 dager.

Det er fisken som produserer ammoniakk (NH3). Jo mere fisk, jo mere ammoniakk produserers. Å påstå at så lite med fisk produserer ammoniakk mot dødelige nivåer i 120 liter etter noen få dager......

Ammoniakk (NH3) reagerer med protoner (H+) og danner ammonium (NH4+). Ammonium er ikke giftig for fisken, MEN det er faktisk et ion som er veldig viktig for fisken, både med hensyn på å bli kvitt fiskens indre nivåer av NH3, og for fiskens pH regulering. Denne ionereguleringen skjer over gjellene. Dette er viktig å huske på siden flesteparten av de testene man kjøper ikke skiller på NH3/NH4+.

Til nybegynnere: Problematikken er å skape en naturlig nitrogensyklus i akvariet hvor du lar en bakteriestamme vokse opp som omdanner ammoniakk til nitritt, og hvor en annen bakteriestamme omdanner nitritt til nitrat. Veldig giftig - mindre giftig - minst giftig. Plantene tar opp nitrat. Og dermed er problemet borte. Derfor er det viktig med god beplantning.

Planter tar også opp overflødige næringsstoffer, som reduserer algevekst og uønsket mengde med uheldige stoffer i vannet, eks. nitritt.

Forleder nei - nyanserer ja
Arve
Kan du vise til hvor Den Glade Amatør forleder andre? Jeg har litt trøbbel med å finne det...


Jeg viser til det Mona skriver og ellers ... hvor skal jeg begynne?

Sitat fra den galde amatør:
"det avhenger av hvor mange fisk per liter du har"

Så man kan ha to Arowana i en åttiliter, for to fisk er jo ikke mye på åtti liter? - Bortsett fra at de må brettes og stables i høyden.

Sitat fra den gale amatør:
"en som setter av 15 min et par ganger i uka for å skifte ut en god slump av vannet.
Det vil overraske meg hvis ikke alle "eksperter" her inne er enige om at hyppige vannskifter er en god ting.
"

Dette er selvmotsigende (en som har gjennomført doktorgrad kan sikkert si noe kverulerende om dette, men det er min klare påstand at 2 av 7 er mindre enn 30 prosent hyppig) og forleder folk til å tro de gjør tilstrekkelig for å rette skader ved nitrittoppblomstring hvis de bytter vann to gang i uka.

Sitat fra den glade amatør:
"så lenge man tester vannet jevnlig og finner et greit system for vannskifte er det ikke noe problem å ha i fisk tidlig - det mener nå jeg."

Og dette kommer fra en som har hatt karet sitt i gang i to - 2 - uker, og som ikke vet hva problemer han kan ha foran seg. Det er å forlede andre til å gå i en felle han enda ikke har snublet oppi, og som han videre i tråden - hårdnakket - fastholder ikke er noe problem hvis han bare bytter vann et par ganger i uka.

Jeg blir helt matt. Så brukes videre en påskrytt doktorgrad i fiksefysiologi og en ekkel tone mot BimBim til å understøtte den sta ignoransen. Det er hersketeknikk av simpeste slag, det innlegget der - bare så det også er sagt.
Helt ærlig så finner jeg større tetthet av hersketeknikker i dine poster Trude enn i Den Glade Amatørs...
Faktisk i nesten hvert avsnitt :P

Ta deg en bolle og ro ned litt før du poster kritiske innlegg.
Kritikk er bra! Spesielt om den ytres med hvilepuls.
Bra med engasjement
Jeg leser debatten med et smil om munnen. Folk er engasjerte og det er bra. Men man kan holde det på et saklig nivå.

Til Trude: Beklager at jeg ikke var enda mere nøyaktig. Det er fint at du er engasjert men du må lese innleggene nøyaktig før du kommenterer.

Jeg kunne kanskje ha sagt volum av fisk eller totalvekt av fisk per liter...visste ikke at det krevdes slike nyanseringer her inne for å få fram et poeng.

OG, hvis du putter to Arowana i en åttiliter er ikke nitrittakkumulering ditt største problem. Det kan vi vel begge være enige om.

Når det gjelder BimBim...hans svar krevde en liten uhøytidelig rapp og som du ser fra svaret så var han enig i det.

Når det gjelder vannskifte - jeg refererer ikke til aktivitet når du har en nitritt topp, men om genrelle rutiner man bør ha uavhengig av om karet er under innkjøring eller du har hatt det i et år eller mer.

Og når det gjelder mitt akvarium, min lille førstereise, - ja det er mitt første akvarium i hjemmet, men det er langt fra min første erfaring med å holde fisk i fangenskap. Hvis jeg regner rundt på det har jeg vel under min forskning holdt noen tusen villfanget fisk over noen år, ulike arter, hvor jeg har forsket på deres reaksjoner og deres fysiologi både ved å gi de ekstremt lave oksygen-nivåer å håndtere, ved å manipulere pH og ved å gjøre ganske dramatiske endringer i salt-innholdet i vannet....så fersking er jeg ikke på et generellt grunnag, men et akvarium i stua har jeg ikke hatt før. Men fint er akvariet mitt blitt, og ungene mine elsker det.
Arve
Helt ærlig så finner jeg større tetthet av hersketeknikker i dine poster Trude enn i Den Glade Amatørs... Faktisk i nesten hvert avsnitt :P Ta deg en bolle og ro ned litt før du poster kritiske innlegg. Kritikk er bra! Spesielt om den ytres med hvilepuls.


Jeg tar til meg det du skriver, Arve, bortsett fra det med bolla. Jeg tar meg heller en joggetur.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap