Vannet blir alt for varmt? (side 2)
Alden IrslingerHvis du kunne tenke deg å kvitte deg med akvarietoppen og hatt et armatur stående eller hengende over akvariet ville nok dette løst en del av problemene. Om du syns det er dyrt og unødvendig med nytt armatur så er jo det forståelig, men det er hvertfall en mulighet :)
God ide og tanken har slått meg...
Skal se litt på løsningen anngående dette, det eneste er jo at jeg får jo ikke av plastramma på toppen som dekker glasset med 6cm.. Ikke sikkert det blir like fint men skal se litt på priser og slikt
Postet 10.03.10 kl 19:41
Postet 10.03.10 kl 21:05
newfishhadde samme problem som deg tidligere, gradene steg fort til 28+ tror det kan ha vært varmekolben, for da jeg kjøbte utvendig filter med termo har karet holdt jevnt 24grader siden
Altså med varmekolbe i selve filteret? Det er det jo på juwel også bare at det er innvendig i karet.
Forstår ikke at det skal gjøre så mye forskjell men jeg ser poenget ditt veldig godt. Skal bli artig når jeg kommer hjem i morgen og se hva "ståa" er.. om det faktsik hjalp og kjøle ned karet til 24grader for og så la det gå sin gang.
me får sjå
Postet 10.03.10 kl 21:33
det er filter/pumpe med innebygd varmeelement, det har vært redningen min ja. å vannkvaliteten har blitt mangedoblet forbedret
http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2339&pageId=559
håper det ordner seg for deg og, å husk at hvis du tenker på å invistere i utvendig filter er det anbefalt å kjøpe et filter som har en del større kapasitet på det en det karet ditt er.
http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2339&pageId=559
håper det ordner seg for deg og, å husk at hvis du tenker på å invistere i utvendig filter er det anbefalt å kjøpe et filter som har en del større kapasitet på det en det karet ditt er.
Postet 10.03.10 kl 22:59
Ordner seg gjør det alltid skal du se
Takk for linken men jeg blir ikke og bytte, går ikke ann og kjøpe ett nytt akvarium til 3000kr så skal ikke pumpa eller det andre tilbehøret holde mål.. Har hatt juwel tidligere og har syntes at filtreringen er grei. Så me satse på at det fungere som det skal. (Karet er jo forøvrig bare 120L så det er jo ikke MENGDER med vann)
Satt opp karet for bare 2 1/2 uke sia og gidder ikke og tømme det nå for og så rive ut pumpa og sette inn ny.. Må bli ved en senere annledning men da blir jeg og gå får en slik pumpe som du har
Takk for linken men jeg blir ikke og bytte, går ikke ann og kjøpe ett nytt akvarium til 3000kr så skal ikke pumpa eller det andre tilbehøret holde mål.. Har hatt juwel tidligere og har syntes at filtreringen er grei. Så me satse på at det fungere som det skal. (Karet er jo forøvrig bare 120L så det er jo ikke MENGDER med vann)
Satt opp karet for bare 2 1/2 uke sia og gidder ikke og tømme det nå for og så rive ut pumpa og sette inn ny.. Må bli ved en senere annledning men da blir jeg og gå får en slik pumpe som du har
Postet 10.03.10 kl 23:30
Postet 10.03.10 kl 23:39
newfishhadde samme problem som deg tidligere, gradene steg fort til 28+ tror det kan ha vært varmekolben, for da jeg kjøbte utvendig filter med termo har karet holdt jevnt 24grader siden
SvolpAltså med varmekolbe i selve filteret? Det er det jo på juwel også bare at det er innvendig i karet. Forstår ikke at det skal gjøre så mye forskjell men jeg ser poenget ditt veldig godt. Skal bli artig når jeg kommer hjem i morgen og se hva "ståa" er.. om det faktsik hjalp og kjøle ned karet til 24grader for og så la det gå sin gang. me får sjå :)
Nei, jeg tror ikke han mente det. Men det jeg tror han mener, for det har jeg erfart selv, er at selve powerheaden (som den som drifter filteret i Juwel-karene) som jo står oppi akvarievannet, varmer vannet opp en del. En slik powerhead "går varm" siden den står og pumper for full kraft kontinuerlig. Den varmen en slik pumpe genererer avgis naturligvis til vannet.
I akvarier der jeg har brukt powerhead, har det faktisk vist seg at den varmer vannet både en og to grader!
Så svaret til Newfish tror jeg betyr at da han fjernet powerheaden i selve akvariet og gikk over til utvendig pumpe, så forsvant altså varmekilden de powerheadene utgjør, og temperaturen sank i karet.
See?
Postet 11.03.10 kl 09:32
Endret: 11.03.10 kl 09:32
Point taken !
Når jeg kom hjem i morges var jo karet bare på 23grader.. .brrrrr
Satt varmekolben på igjen og sjekket at det fungerte noen den gjør. Den er stilt inn på 23.5grader og akvariet nå kl 12.00 er på 24 grader og lyset slo seg akkurat på
Da får vi se om jeg fikk kjølt ned akvariet såpass at det ikke får tid til og bli så varmt igjen. senket forøvrig gradene i stua også med ett par grader.
mvh Kenneth
Når jeg kom hjem i morges var jo karet bare på 23grader.. .brrrrr
Satt varmekolben på igjen og sjekket at det fungerte noen den gjør. Den er stilt inn på 23.5grader og akvariet nå kl 12.00 er på 24 grader og lyset slo seg akkurat på
Da får vi se om jeg fikk kjølt ned akvariet såpass at det ikke får tid til og bli så varmt igjen. senket forøvrig gradene i stua også med ett par grader.
mvh Kenneth
Postet 11.03.10 kl 12:06
Bare for og følge opp tråden og gi fasiten, min fasit sådan..
Romtempraturen i stua er nå 23grader, ikke noe forskjell fra 24grader i grunn så det er verdt og prøve
Karet har nå stått med 10timer lys og var på 24grader i morges, etter 10 timer har høyeste tempratur hvert 25.9 grader.
Så.. Vannet mitt synker 2 grader i løpe av natten(Er det greit mtp det som lever der?) for og så bli varmet opp 2 grader i løpe av dagen.
Får se om det går i samme tur og orden neste døgn, var som sagt helt oppe i 30 grader på kvelden rett før lyset gikk av for og se at karet hadde falt hele 4 grader neste morgen, det er vell enda verre?
mvh Kenneth
Romtempraturen i stua er nå 23grader, ikke noe forskjell fra 24grader i grunn så det er verdt og prøve
Karet har nå stått med 10timer lys og var på 24grader i morges, etter 10 timer har høyeste tempratur hvert 25.9 grader.
Så.. Vannet mitt synker 2 grader i løpe av natten(Er det greit mtp det som lever der?) for og så bli varmet opp 2 grader i løpe av dagen.
Får se om det går i samme tur og orden neste døgn, var som sagt helt oppe i 30 grader på kvelden rett før lyset gikk av for og se at karet hadde falt hele 4 grader neste morgen, det er vell enda verre?
mvh Kenneth
Postet 11.03.10 kl 21:47
Postet 11.03.10 kl 22:00
Postet 11.03.10 kl 22:23
Uff, jeg sliter også med overoppheting. Har 30 grader i akvariet om dagen, ike bra. Jeg vil ha det på 26 grader. Varmekolben er ikke problemet.
Det er et juwel kar.
Nå har jeg begynnt å ha lukene oppe mer, og det ser jeg hjelper. I løpet av natten har temperaturen falt til 27 grader.
Jeg etterfyller også med kaldt vann det som fordamper når luken er oppe. Startet med det i går da.
Lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre. Finnes det noe vifter eller lignende? Er ikke interessert i å bytte armatur.
Det er et juwel kar.
Nå har jeg begynnt å ha lukene oppe mer, og det ser jeg hjelper. I løpet av natten har temperaturen falt til 27 grader.
Jeg etterfyller også med kaldt vann det som fordamper når luken er oppe. Startet med det i går da.
Lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre. Finnes det noe vifter eller lignende? Er ikke interessert i å bytte armatur.
Postet 17.07.10 kl 13:23
Finnes vifter som kan hjelpe mot dette, kjører selv en slik løsning på en 125l og noen mindre rekekar og det fungerer utmerket.
Ligger på ca €100 (eks moms) fra Tyskland fra denne nettbutikken, porto er også billig herfra...
Tidligere har de også hatt mindre vifter som kan bruke spå mindre akvarier, dette får de sikkert inn igjen senere. Har selv løsninger med 1, 2 og 5 vifter...
Ligger på ca €100 (eks moms) fra Tyskland fra denne nettbutikken, porto er også billig herfra...
Tidligere har de også hatt mindre vifter som kan bruke spå mindre akvarier, dette får de sikkert inn igjen senere. Har selv løsninger med 1, 2 og 5 vifter...
Postet 17.07.10 kl 13:37
Postet 17.07.10 kl 13:46
1.
En enkel bordvifte som denne til 200 kr plassert slik at den blåser i retning mot overflaten på akvariet (armaturet må være åpent), vil øke fordampingen og dermed øke kjølingen av akvarievannet.
OBS! Sett aldri viften oppå selve akvariet eller på en hylle over det der det kan velte og falle ned i vannet! Sett viften et stykke unna!
2.
Å korte ned antall timer i døgnet som akvarielyset er på vil også hjelpe. Ikke ha lyset på i 10-12 timer på de varmeste sommerdagene. 6-8 timer eller mindre kan være nødvendig.
3.
Frys ned 1½ liters brusflasker med vann i fryseren. Ta ut en eller to og legg dem i akvariet. De vil virke nedkjølende mens de tiner. Gjenta ved behov, og hold øye med termometeret i akvariet. Fjern flaskene hvis/når vannet har nådd ønsket temperatur.
En enkel bordvifte som denne til 200 kr plassert slik at den blåser i retning mot overflaten på akvariet (armaturet må være åpent), vil øke fordampingen og dermed øke kjølingen av akvarievannet.
OBS! Sett aldri viften oppå selve akvariet eller på en hylle over det der det kan velte og falle ned i vannet! Sett viften et stykke unna!
2.
Å korte ned antall timer i døgnet som akvarielyset er på vil også hjelpe. Ikke ha lyset på i 10-12 timer på de varmeste sommerdagene. 6-8 timer eller mindre kan være nødvendig.
3.
Frys ned 1½ liters brusflasker med vann i fryseren. Ta ut en eller to og legg dem i akvariet. De vil virke nedkjølende mens de tiner. Gjenta ved behov, og hold øye med termometeret i akvariet. Fjern flaskene hvis/når vannet har nådd ønsket temperatur.
Postet 17.07.10 kl 15:00