En nybegynners tanker rundt kommunikasjon på forumet (side 2)

Pål Laumann
Jeg synes helt ærlig enkelte velger en alt for skarp tone mot nybegynnere. OM en synes det blir for mye samme spm opp igjen, ja da kan en faktisk velge ikke å lese den aktuelle tråden.

100% enig.... Noen av de temmelig aktive og flinke medlemmene er til tider ufine mot nybegynnere og det går mot forumets egentlige hensikt.

Ifølge ganske ny litteratur er 720 liter nok til 15 voksne diskus. Personlig mener jeg at rundt 30 er mer passende og jeg er selvsagt ganske sikker på at jeg har rett. Det samme gjelder ph, gh maks størrelse osv. Tallene er kun en anbefaling fra den som skrev tallene.
Dette må være den beste tråden jeg har lest på af til nå. Å jeg har lest mange..
Går det ikke ann å få lagt den inn sånn at alle MÅ lese den før di får beveget seg rundt på forumet.
Er 100% enig med trådstarter.
Nøkkelordet her er vell rett å slett noe så enkelt som folkeskikk.
Burde vært eget fag på grunnskolen etter min mening.
Men det er jammen flike og gode brukere her inne også. Så det ligger mye kunskap på lur rundt om kring, bare får den ut på en hyggelig måte.
Ellers vil jeg bare si at AF er ett knall bra forum.
Ja nå har jeg lest igjennom alle inneleggene. jeg er nå en litt dreven nybegynner. har vokst opp med akvarium hos mamma og når jeg flyttet fra henne for og gå på en annen skole skaffet jeg meg mitt første. da var jeg ca 15.

Dette men og ha en hyggelig tone mot andre er viktig.

jeg var først på en annen nettside. (nevner ikke navn)
Der skal jeg si dere at det var hudfletting fra dag en. Der er det jo sånn at den som er ny og ikke har gjord leksa si før innkjøp av fisk risikerer og bli meldt til dyrevernet og det samme med butikken denne person har handlet i. Fikk nerveproblemer av og lese svarene på innleggene som både jeg og andre nybegynnere hadde startet. Så jeg sluttet og være der. får bare ikke slettet profilen min der.

Så jeg fikk prøve meg her inne siden jeg satt med spørsmål som måtte besvares. Skal si det er forskjeld på folk ja. Her inne er jeg daglig etter jeg startet her. Har blitt møtt med rolige og greie svar.
Hei på deg B. Andresen!

Jeg skriver i andre avsnitt i mitt første innlegg " Kunnskapsnivået er høyt i Akvaforum. Hovedinntrykket er at folk får god hjelp. De fleste har høy toleranse og bestreber seg på å forstå når en ulykkelig prøver å beskrive et problem. Dessverre finnes det unntak. " Det er veldig flott at du bekrefter hovedinntrykket mitt og jeg er så hjertens enig med de som roser AF.

Ikke bare er kunnskapsnivået høyt her inne. Utformingen av forumet er noen av det best jeg har sett, og om jeg nå har bidratt til at folk tenker seg litt om før det fyres av en salve, vil jeg ikke nøle med å rangere AF i toppen av de fora jeg er med i.

Ha en trivelig dag!
Ja dette er absolutt noe å ta tak i.

Folk som har en god mestringsfølelse på akvarium må huske på en ting, vi som kansje ikke føler at vi har full kontroll, får fort panikk og vil ha svar med en gang, derfor mener jeg at slike titler som dette "HELP MEG OMG 11!!!!!1" burde kunne tilgies en gang i blant.

tenk om legevakta hadde blitt skikkelig frekk i kjeften for at en førstegangsforeldre var usikker å hadde ringt ?

Jeg tar meg selv flere ganger i å la vær å poste spørsmålene mine, fordi jeg orker ikke å bli sett ned på å få frekke svar tilbake. Søkemotoren her inne er kansje ikke den beste heller, forumet kan være uoversiktlig og vanskelig å finne fram til nøyaktig det jeg vil vite. Å finne fram formel for hvordan gi en fisk salt pga parasitter fex, eller hvem man kan trygt bestille gode killie-egg online. Bare eksempler, men dog ting jeg har fått svar på andre nettsteder.

Det er hundre ganger værre at noen som er usikker lar være å spørre om hjelp fordi de ikke vil føle seg dum, en at noen må gjenta seg selv. Kan du tenke deg all den fiskedøden som blir ungått da?

Det heter jo akvaforum, ikke akvabibelen. =)
Hei MinIris

Det er kjempesynd om du og andre her inne holder tilbake spørsmål. Jeg kjenner folk som av sjenanse ikke liker å legge tekster ut på åpne fora. Disse har stor nytte av spørsmål og svar andre skriver.

Jeg har lest noen av dine innlegg. Du skriver bra. Jeg håper du ikke lar deg kue av noen få, men legger fram det du har på hjerte. Det vil undre meg mye om det nå skulle komme ugreie kommentarer. Tilbakemeldingen i denne tråde er så godt som unison. Frekke tilbakesvar setter ingen pris på. En skal være nokså spesielt skrudd sammen man ikke nå har tatt tegningen.

Skulle det allikevel komme en melding , vil mitt råd være det samme som til dem med temperamentet i høygir; tenk nøye igjennom ordvalget om man velger å svare, og la det gjerne gå noen minutter før man begynner å hamre på tastaturet. Teksten blir gjerne litt bedre om den blir formulert i et kaldt hode.

Da håper jeg du ikke er skremt til taushet MinIris. Jeg har ihvertfall mye gled av at slike som deg er aktive på AF.

Vennlig hilsen
Alden Irslinger
1. Det er fullt mulig å bla 2-3 sider tilbake under feks nybegynner for å se om spørsmålet er stilt før. Ingen som forventer at hele forumet skal saumfares, men LITT kan en da lete. 2. En kan ta et kjapt søk på Google, eller en norsk søkemotor for å se om en ser noe der, skum hvertfall over første resultatside. 3. Gidd å bruke 1 ekstra kalori på å lage et skikkelig navn på tråden Allerede her har du vist litt respekt for de som skal svare, og vil med en gang gjøre folk mer villig til å hjelpe deg. Dessuten gjør dette tråden verdifull for dem som skal bruke forumet senere.

4. Hvis du kan lese og skrive kan du også se alle overskriftene til venstre: Fisk, Snegler/skalldyr, Planter osv.
Da er det ikke nødvendig å poste hvert et bidige spørsmål under "Nybegynner".

Ellers er jeg også enig med trådstarter i at det enkelte ganger utvises for lite tålmodighet med nybegynnere. Om noen stiller et spørsmål hvor ett av svaralternativene fører til dyremishandling og fiskedød holder det å presisere at det andre alternativet er det riktige. Man trenger ikke hyle og skrike og lage rabalder fordi trådstarteren i sin uvitenhet har vurdert et dårlig/farlig alternativ.

Smil!

LJ
MinIris
tenk om legevakta hadde blitt skikkelig frekk i kjeften for at en førstegangsforeldre var usikker å hadde ringt ?

Hahaha .. neeemlig!

"Hvorfor får dere baby når dere ikke engang vet hvilken temperatur melka skal være?! HERREGUD !!!. orker ikke svare deg mer. kvitt deg med den!. Send den til akvariet i bergen.......eller skaff større leilighet."

Fint scenario :]..

Uansett, når jeg først kom til akvaforum ble jeg faktisk skremt .. Begynte å skrive alle spørsmålene mine med "unnskyld for at jeg spør så dumt", osv. Fordi jeg ble kjeftet på fordi jeg skrev dumme ting, eller spurte om ting jeg ikke helt viste hva var, o.l.

Det endte faktisk opp med en skikkelig fight. Jeg orket ikke å bli "ned-kuet", selv om personene var av de som følte seg mest respektert.

Samtidig som dette skjedde, så fikk jeg mange takke emails fra folk som støttet det jeg hadde sagt. Noen innrømte også at de ikke turte selv, fordi de var redde for å ikke få flere svar her på forumet..
Dette gjorde at "unnskyld for dumme spm"-startene avsluttet, og jeg, som nybegynner, begynte å ignorere visse brukere som har vært medlem her i flere år..
Men likevel irriterte innleggene til disse erfarne folkene meg noe grusomt. Selv om jeg ignorerte dem, så så jeg jo nybegynnere som fikk et elendig førsteinntrykk på denne hobbyen - nettop på grunn av barnslige og kritiserende svar fra de såkalte erfarne brukerne.

Jeg håper (som jeg også sa den gang) at de som føler seg truffet tar alt som blir nevnt i denne tråden til seg.
Det eneste tåplige svar til nybegynnere resulterer i er at den erfarne akvaristen mister respekt, og nybegynneren eventuelt erstatter forumet sine råd - med den lokale dyrebutikken.

Er forresten helt enig i det Alden Irslinger poengterer!

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap