Hetsing av ansatte på akvariebutikker (side 2)

Den Glade Amatør
Og med den flotte sluttkommentaren til Nils kan vi vel konkludere med at alle som selger fisk og reker, privat eller i butikk, har et ansvar å sørge for at den som kjøper vet å ta vare på de.

Og kjøper!
Liz H
[QUOTE=Den Glade Amatør]Og med den flotte sluttkommentaren til Nils kan vi vel konkludere med at alle som selger fisk og reker, privat eller i butikk, har et ansvar å sørge for at den som kjøper vet å ta vare på de.

Og kjøper!

Selvfølgelig, men de fleste er vel enige om at vi kan forvente mere
kunnskap om hvordan dyr skal stelles hos de ansatte i en spesialbutikk for dyr.
Ole Olsen
Selvfølgelig, men de fleste er vel enige om at vi kan forvente mere kunnskap om hvordan dyr skal stelles hos de ansatte i en spesialbutikk for dyr.

Det er jeg faktisk uenig i. Det vil overraske meg hvis ikke Akvaforummedlemmer som driver med oppdrett har mer peiling på akvaristikk enn "generalister" på dyrebutikker
Ikke lest hele tråden, med kommer med et innlegg her. Første gang jeg startet et akvarium, var det et 60 liters europriskar.
Jeg sto på buddy i kristiansand og fant noen "tøffe" fisker.
Jeg hadde jo ikke peiling på fiskehobbyen i den tid i det heletatt.
Jeg ville ha da to Arowana og to haimaller...
"hehe" sa han i butikken. "Stort akvarium har du?"
Jeg svarer stolt, 60 liter.
"Da får du ikke kjøpt disse fiskene av oss" sa han.
Jeg ble jo sur, og endte opp med noen neontetra og antcitrus og coryer.
Som heller var de rette fiskene til 60 liter.

Faktisk den eneste plassen de har spurt om og svært kar jeg har.
Utenom privatkjøp av 15-30 cm maller her på forumet.

Så er noen som spør på butikkene. Og det er bra
Det finnes mange som spør. Det er min erfaring vertfall. Men dessverre finnes det mange uten erfaring som jobber i dyrebutikk... man kan heller ikke vente at de som jobber i dyrebutikk skal være "eksperter fra alt med fisk til degus mus Hamster hunder katter osv osv.. Det går en grense.. Men dyrebutikker bør ansette folk til forskjellige jobber i butikken. noen på akvarie avdeling å noen på dyr og utstyr.. Det finnes slike butikker.. Å jeg anbefaler å gå der det virker mest seriøst.. for det finnes mange useriøse selgere som bare hipser på skuldrene å sier: oi det har jeg ikke peiling på.. Å slike bør vi ikke ha i dyrebutikk.. Svare skulle vært: Det er jeg litt usikker på men vent to sekunder så skal jeg sjekke.. Er det en skikkelig butikk er ikke infnoen langt unna... I dag har vi nett og telefon....
Inaktiv bruker
Jeg fikk akvarium i julepresang og ante jo ikke noe om fisk, så dum var jeg at jeg trodde at man bare lot dem få litt vann og litt flakfor og så kunne de greie seg selv. Ikke ante jeg noe om vannverdier, størrelser på fisk etc. Og da jeg først skulle velge fisk var det vanskelig, så jeg endte opp med to sjokoladeciklider på 15 cm og de kan bli 30 cm store, og jeg hadde da et 96 liters karr. De i butikken sa ikke noe på det, jeg informerte om både akvariets størrelse og at jeg var helt nybegynner. Først når jeg kom hjem så skjønte jeg at kanskje disse fiskene er litt for store for karret mitt. De så jo så små ut i butikken

Vel, etter det har det blitt mye prøving og feiling, bekymring og nesten nervesammenbrudd til tider Og tårer, når fiskene mine døde. Og gudene skal vite at jeg har fått mye feil informasjon som kunne spart meg for masse bekymringer, penger tid og lidelse...

Hadde jeg visst hvor komplisert -og kostbart- det er å ha fisk så hadde jeg aldri begynt.

Men, når jeg i dag satt og så på mine nydelige nye malawiciklider som endelig lot nysgjerrigheten overvinne skyheten og kom bort og søkte kontakt, så rant gledestårene nedover kinnene mine. *fjolleteforelskablikk*

Og så er jeg takknemmelig for at det er internett og akvaforum og mennesker som er villige til å dele med seg av erfaringer her. Det er virkelig bra altså. For det nytter ikke å stole på informasjonen man får i dyrebutikkene her i vestfold. Når jeg feks skulle kjøpe ny filterpumpe og oppga størrelse på 200 liter på akvariet så solgte dem meg en pumpe beregnet på 100 liters akvarium. Det oppdaget jeg jo ikke før jeg var hjemme og da ble jeg gruelig irritert..Og det var bare en av veldig mange ting som har vært helt feil. Og, hvorfor kan de ikke ta seg litt tid til å snakke med deg og være litt hyggelige også? Selv når jeg er den eneste kunden i butikken og har noen spørsmål, så er det bare såvidt de gidder å svare, og de er sure og ikke akkurat imøtekommende heller. Selv er jeg da alltid hyggelig og høflig til tross for behandlingen jeg har fått...Ikke en eneste gang har jeg klagd eller vært grinete til tross for at jeg har all grunn til det!

Inaktiv bruker
Jeg solgte og ga bort en del sebraciklidyngel for litt siden, og det var ganske mange interesserte, men, jeg forsikret meg om at de visste hva slags fisk dette var og at den ikke passet sammen med vanlige "selskapsfisk". Så, de fleste trakk seg eller jeg sa nei, fordi jeg skjønte at de ikke passet til å ha den type fisk. Men, man kan jo aldri vite om folk lyver heller, kanskje de ikke gir deg riktig informasjon. Jeg synes at de som selger og gir bort fisk privat skal ha litt ansvarsfølelse og når man merker at man snakker med en som ikke har peiling på ciklider, bør man informere dem litt.. ..Det var feks en som ville ha yngel av meg i et karr med fisk som var 30 cm store, og han skjønte ikke at de kom til å spise opp yngelen :P

Jeg ser jo annonser med fisk til salgs ute på finn.no og der går det jo malawiciklider i samme karr som masse andre type fisk, og da tenker jeg med gru på hvordan disse fiskene har det ..siden de trenger så forskjellige vannverdier osv...
Kan jo nesten bare henvise til linken signaturen min her.
Den klassiske historien, der det endte med at dyrebutikken fikk meg til å kjøpe en rokke til et akvarium på 95l.

Yess, det eksemplet kommer jeg til å bruke ofte B)
Noen av innleggene her er bra og fornuftig, men det er flere av innleggene som virker mer som aggresjons innlegg enn rein fornuft. Dete finnes flere butikker som er useriøse og ikkje bryr seg om hva eller hvilke fisk de selger til kunder, og heller ikkje tar seg bryet om å høre med kunden hvilket kar de har osv.
Det med at butikker selger fisker kunn fordi at de tenker penger penger penger er bare tull, en vanlig dyrebutikk idag (og da tenker jeg ikkje på de som er rene fiskebutikker) tjener ingenting på å selge fisk, da må det isåfall være fisk som koster svær mye. 1500++.
Det koster butikken mye mer å ha fiskene og å ta vare på de samt å ta vare på karene enn de tjener på å selge fisker. Men som sagt, en dyrebutikk må ha dyr og fisker. Hvordan ville en dyrebutikk vært om de ikkje hadde hatt det.
Men er også enig med mange her om at selger skal spørre kunden om informasjon om karet og hvilke fisker som er der fra før. Hvis en kunde absolutt skal ha denne fisken, som om selger har anbefalt på det sterkeste at det ikkje er noe smart. Så er det lite smart av selger å nekte, da vil de ikke bare miste en kunde, men han/hun vil garantert fortelle dette videre til flere. som da heller ikke vil gå til denne butikken.
Og jeg er også rimelig sikker på at hvis alle butikker i Norge hadde begynt å nekte alle kundene å kjøpe den fisken de vil ha fordi at dette ikke er forsvarlig i det karet de har eller med de fiskene de har fra før så ville nok dette også blitt diskutert sterk og blitt mange sure miner her på AF.
mona o
Når det gjelder salg mellom privatpersoner her på AF, så kan man søren ikke sitte barnevakt for voksne mennesker! Når jeg selger noe her etter å ha lagt ut annonse på Akvaforum, så går jeg med all rett ut i fra at kjøperne gjør hjemmeleksen sin når de melder sin interesse for det jeg selger. Jeg regner med at de SPØR hvis de ikke vet noe om det. Jeg gidder ikke passe på voksne mennesker og sjekke at de vet hva de gjør. Makan...! Å klage over at private selgere ikke driver utspørring... det får være grenser til ansvarsfraskrivelse! "Det var ikke min feil for jeg visste ikke hva jeg gjorde"...? Voksne folk som kjøper levende dyr, inkl fisk, reker og snegler, har ansvaret over sine egne valg, og kan ikke komme i ettertid og syte over det! De får da tenke såpass sjøl. Er man i tvil, så spør man selger. Jeg svarer gjerne når jeg har noe til salgs, og det tror jeg alle her gjør. De forteller om kjøper spør. På auksjon får man spørre, eller la være og handle. I butikker får man notere navnene på fiskene, og gå hjem og google det eller spørre her. Som man så ofte har påpekt her i diskusjoner om kunnskapsnivået til butikkansatte, kan man ikke regne med at de vet noe særlig om fisk, fordi de skal selge alt til mange slags kjæledyr.

Veldig enig
Har lest litt i tråden nå og begynte å tenke på jobben min. Jeg er utdannet gartner og jobber i gartneri. Der selger vi bl.a busker, trær, stauder og annet "levende grønt materiale". Plantene har forskjellige behov, og de har forskjellig funksjon i en hage. Som gartner skal jeg vite det meste om disse plantene: Blomstringstid, størrelse, farger, salttoleranse, vekstform, herdighet, giftighet, krav til jord osv.
I tillegg skal jeg vite hva de kan brukes til: Hekk, mat, vind-skjerming, stoppe erosjon, pryd, samler-objekt osv. Helst i kombinasjon: F.eks matnyttig prydbusk som tåler sjøsprøyt, men som hjort og rådyr ikke spiser.

Synes selv jeg begynner å få bra peiling og erfaring, men daglig kommer det kunder med vanskelige spørsmål, nettopp for å få råd av en gartner.
De vet f.eks at de vil ha planter til 10 meter hekk, og har tenkt ut noen alternativer, men de vil ha hjelp til å finne den beste løsningen.
Da blir det min jobb å stille en del spørsmål, og sammen finner vi en busktype som passer. Jeg benytter fagbøker om jeg er usikker, eller internett (særlig for å vise bilder av busken). Bruker ofte setning som: "Beklager, men det vet jeg ikke. Hvis du venter litt så skal jeg finne ut av det".

Jeg føler at kunden setter pris på at jeg er ærlig og bruker litteratur hvis jeg er usikker. Hvis det jeg har sagt stemmer med boka så er det jo ingen tvil om at det er rett. Kunden kommer gjerne tilbake og forteller hvordan resultatet ble, med stor innlevelse
Jeg føler vi har noe "til felles" og blir glad hvis kunden er fornøyd. Hvis noe går galt så kan jeg trøste meg med: "Det stod jo i boka"...

Ulempen med å gjøre det sånn er at det går mye tid. Det står andre kunder og venter, men de blir gjerne nysgjerrig og blir med på diskusjonen, og kommer med egne erfaringer.
Og så har du dem som skal ha en times "kurs" i beplantning, beskjæring o.l., men kjøper ingen ting til slutt. Drar heller til en annen butikk som selger billige planter fra utlandet, for å kjøpe planten jeg anbefalte.
Men alt i alt så synes jeg det fungerer fint. Ser det kommer nye kunder pga anbefalinger fra de som er fornøyd.

Vel, dette var bare noen betraktninger. Tenkte det kan sammenlignes med å stå i dyrebutikk

Tilfeldig bekjentskap
© Kine Basma
Reklame for plussmedlemskap