Kan jeg ha mye fisk med en gang i ett nystartakar? (side 2)

Andreas Kleven
jo takk. er du erfaren med aquariet og fisk?


Kan ikke kalle meg erfaren, men at jeg har greie på noe vil jeg tørre og påstå
Har drevet med akvarie til og fra i 7år men da veeeldig til og fra så har ett stykke igjen før jeg kan kalle meg "erfaren". Liker og lære og interesserer meg veldig for akvarium og det som følger med.

Min PH er jo 8.5, det skal den også være men etter siste målingen i går på karet var det ikke utslag på NH4, karet har gått i 3uker og 5dager.

mvh Kenneth
enige med deg at dyrebutikken mangler noen ansatte med god interesse for det dem selger å insikt, men skal jeg komme med noe her så vil jeg si at butikken på kilden er best.

skal du ha fisk (kommer jo selfølgelig litt ann på hva du skal ha) men da anbefaler jeg at du tar kontakt med atle salvesen på forumet her, da får du service å en person som har genuin interesse kan man si han holder til i stvg.

Fiskens
mona o
Jeg må tilstå at jeg aldri har hørt det du skriver til sist der, at ammonium på noe vis skulle være viktig for fiskenes "indre ph regulering"...!?? Du skriver: "..men faktisk viktig for fisken for dens indre pH regulering, og for å bli kvitt avfallstoffer" Dette skulle jeg likt å lese mer om. Har du noen linker? Det jeg derimot vet er at planter er avhengige av ammonium som næringsstoff. Men at fiskene på noen måte skulle være avhengige av det, var altså nytt for meg.


Hei Mona

Tro det eller ei men da jeg forsvarte min doktoravhandling omhandlet min prøveforelesning om alle kjente funksjoner gjeller på fisk har. Og det er veldig veldig mange. Skal grave fram powerpoint presentasjonen når jeg kommer hjem. Det begynner å bli noen år siden.

Uansett, ione og pH regulering hos fisk skjer i all hovedsak over gjellene, hvor det gjennom et snedig system sørger for at mange prosesser henger sammen, og sammen bidrar til at fisken blir kvitt ammoniakk og karbondioksid, og samtidig sørger for et effektivt ioneopptak over gjellene. Siden fisken har en mye høyere ionekonsentrasjon inni i seg enn vannet rundt, vil fisken kontinuerlig miste ioner til vannet. Så å øke hardheten til vannet noe, er faktisk en veldig bra ting (liten digresjon).

NH4+ er veldig viktig både med hensyn på å bli kvitt ammoniakk, og for å regulere pH. Når det gjelder transport av ioner er som regel NH4+ koblet sammen med Natrium (Na+). Økt CO2 i blodet, øker mengden protoner (H+). Protonenen reagerer med NH3 og danner NH4+. NH4+ skyves ut av fisken samtidig som Na+ tas opp. Så ved å bruke NH4+ så økes pH igjen, og samtidig øker opptaket av ionene som fisken hele tiden mister. Ganske snedig.

Er det samme systemet for negative ioner også, men da er i hovedsak HCO3-/Cl- som er koblet sammen. Som en digresjon, laks som smoltifiserer for å forberede seg til å gå ut i havet, snur i denne prosessen alle disse mekanismene.

Skal se på den presentasjonen som sagt så jeg ikke sier noe som er riv ruskende galt.

Visste du at hai ioneregulerer ved å ha høye nivåer av urea (det meste av det man kaller piss) i seg?

Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap