Jeg har lyst til å lage et tre i akvariet. (side 2)

mona o
[URLBLOCK1] er et godt valg. De trenger næring i bunnlaget, men klarer seg bra med god til moderat lysmengde. Næring gir du i form av tabletter som stikkes godt ned i sanden nede ved røttene deres. Jeg hadde den før, og den fyllte bra ut :)

Takk for svar, Mona.
Og de tablettene forsvinner etter hvert, eller? Er det bare å stikke nye tabletter dypt ned i sanden igjen når de er forsvunnet?
Jeg har vært ute en tur i skogen i dag. Og jeg har funnet noen små røtter.
Hva synes dere om disse?

Jeg klarer ikke bestemme meg helt. Hvis jeg skulle velge en av dem,
hvem ville tatt seg ut best? Kom gjerne med din mening.

Dette skal jo egentlig være mitt prosjekt, men siden dette er mitt første "akvaforum-prosjekt" synes jeg det er greit å få litt hjelp av dere iblandt.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den øverste er fasinerende. Spennende prosjekt du har der. Går det ikke ann å kombinere alle de tre røttende da? Nå tenker jeg bare høyt altså.
Hvilket slags roter er de du fant? Kan man bruke hvilket som helst roter man finner i skogen har i norge? Eller er det noe som er giftig?

PS Jeg syntes den siste roten ser kulest ut!
Nathaniel Ringdahl
Hvilket slags roter er de du fant?

Hei. Jeg brukte tipset til mona, og sagde av noen grener fra en einerbusk.
Heisann.
Prsonlig synes jeg den mitterste er finest, Men den er det jo litt få grener på
så er kansje bedre å gå for den nederste. Da denne har flere grener og antagelig vis mye lettere å feste mose på for å få en rund krone
hei har sjekka litt innom her. hvor stort er akvariet du skal lage dette til? jeg lurer på å lage noen "trær" i karet mitt og ettersom javamosen tar helt av. men jeg tror jeg ville brukt noen greiner som er en del tjukkere i stammen,hvis du skjønner hva jeg mener. det vil få treet til å se eldre ut.
men rot/grein nr 2 synes jeg ser best ut av de du har
Marius S
Men er det ikke sånn at man ikke kan ha nåletrær i akvarium? For bonsai er jo et nåletre... Kanskje noen kunne hjelpe?

Bonsai er ikke en tresort. Det er en måte å dyrke trær på. Alle tresorter kan bli bonsaier med riktig stell.

Det er stellet som gjør at de får bonsai-formen.

Men gode bonsaier er dyre, og de tar mange år og masse kunnskap å dyrke frem selv, så det er nok enklere å bare gå ut i skogen og finne en fin trebit selv, eller finne en butikk som selger dem.

Edit: Ser du allerede har funnet noen
Marius S
Og de tablettene forsvinner etter hvert, eller? Er det bare å stikke nye tabletter dypt ned i sanden igjen når de er forsvunnet?

Jepp
Alt etter hvilken type plantegjødningstabletter du velger, så varierer det med hensyn til hvor ofte man må dytte nedi nye tabletter.

Noen produsenter oppgir at de må fornyes hver tredje måned og andre sier en gang i året og sånn.

Det avhenger nok mest av hva slags planter man skal "mate", mener jeg. Det er stor forskjell på næringsbehovet og forbruket til en Echindorus 'Rubra' på en halv meter i høyde og en halv meter i diameter.... og tre-fire små tuster av en gressplante som Echinodorus tenellus

Den beste plantenæringen jeg har brukt av slike tabletter er Dennerle sine. Uten tvil kjempekvalitet. Vet ikke om noen norske nettbutikker som selger dem, jeg kjøper dem fra Tyskland. De jeg bruker er:

[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907070+*+907071&t=temartic_e&userid=ROwJQW0pxtrdIc47Ei5PuE7vzCgRXjEbP6X]Dennerle Echinodorus Tabs[/URL] (sverdplanter stortrives med denne! Min favoritt)
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907065+*+907066&t=temartic_e&userid=ROwJQW0pxtrdIc47Ei5PuE7vzCgRXjEbP6X]Dennerle Cryptocoryne Tabs[/URL] (ligner den over, men inneholder nitrat i tillegg)
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907080+*+907081&t=temartic_e&userid=ROwJQW0pxtrdIc47Ei5PuE7vzCgRXjEbP6X]Dennerle Starter Tabs[/URL] (fremmer rotutviklingen og setter i gang nyplantinger)

Hei igjen, og takk for svar alle sammen!

noddy
hei har sjekka litt innom her. hvor stort er akvariet du skal lage dette til? jeg lurer på å lage noen "trær" i karet mitt og ettersom javamosen tar helt av. men jeg tror jeg ville brukt noen greiner som er en del tjukkere i stammen,hvis du skjønner hva jeg mener. det vil få treet til å se eldre ut. :) men rot/grein nr 2 synes jeg ser best ut av de du har :)

Hei. Akvariet er en 63 liter. Standardmål... Ja. Jeg tror jeg også synes rot nr 2 er best. Men det er litt dumt at det er så få grener på. Jeg vurderer å borre noen hull øverst og stikke inn noen ekstra. Da tror jeg det ordner seg.

mona o
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907070+*+907071&t=temartic_e&userid=ROwJQW0pxtrdIc47Ei5PuE7vzCgRXjEbP6X]Dennerle Echinodorus Tabs[/URL] (sverdplanter stortrives med denne! Min favoritt) [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907065+*+907066&t=temartic_e&userid=ROwJQW0pxtrdIc47Ei5PuE7vzCgRXjEbP6X]Dennerle Cryptocoryne Tabs[/URL] (ligner den over, men inneholder nitrat i tillegg) [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=907080+*+907081&t=temartic_e&userid=ROwJQW0pxtrdIc47Ei5PuE7vzCgRXjEbP6X]Dennerle Starter Tabs[/URL] (fremmer rotutviklingen og setter i gang nyplantinger)

Hei.
Hvem synes du jeg burde ta da, med tanke på at jeg kun kommer til å ha Echinodorus tenellus og javamose i akvariet?

Dennerle Starter Tabs er bra, det gjør at plantene raskt starter veksten, er min erfaring. Jeg bruker alltid å gi den i starten.
Men så må man gi noe annet senere, og da er det greit å ha en pakke Echinodorus Tabs til det.
Morsomt prosjekt. Lurte på å gjøre noe lignende selv en gang, men kom aldri så langt
Jeg har kommet langt i prosjektet nå.

Jeg håper ingen blir skuffet hvis dette var et ønske;
men jeg har ikke hatt mulighet til å ta bilder underveis når jeg har jobbet...
Men jeg skal forklare hva jeg har gjordt:

* Jeg fyllte på sand fra biltema i akvariet. Jeg fant ut at dette var en grei løsning.

* Og etterpå tok jeg meg en tur ut i naturen og fant noen fine stener.

* Jeg brukte rot fra bilde nr 2. Men jeg synes den hadde litt få grener, så jeg "borret" inn en ekstra gren. Etter det ble jeg ganske fornøyd.

* Jeg har nå fått plassert roten i akvariet, med javamose på. Og også plassert stenene.

Det eneste som mangler nå er Echinodorus tenellus.
Bilde kommer snart.
Da har jeg endelig fått tatt noen bilder!
Som dere ser er det jo ikke ferdig ennå, så det er stort rom for forbedringer.

Kom gjerne med kommentarer, på godt og vondt!
Det blir jeg glad for!

[External Image]

[External Image]
Wow, dette kommer til å bli skikkelig flott! Gleder meg som en unge til flere bilder når det vokser seg til. Har begynt med et slikt prosjekt jeg også.
Dette blir bra når det får vokst seg til!

Blir enda bedre om du får montert en eller annen bakgrunn. Jeg prøvde noe lignende engang (og gav opp), men der brukte jeg lys blå bakgrunn malt med hobbylakk rett på bakglasset og det ble faktisk veldig bra. Så ut som himmel vet du

Har visst ikke tatt vare på bildene fra innredningen, men her ser du ihvertfall bakveggen malt.
HvemErJeg?
Wow, dette kommer til å bli skikkelig flott! :) Gleder meg som en unge til flere bilder når det vokser seg til. Har begynt med et slikt prosjekt jeg også. :)

Takk for det! Jeg gleder meg veldig jeg også. Blir jo også spennende å se hvordan ditt blir..

Tante Astrid
Dette blir bra når det får vokst seg til! :) Blir enda bedre om du får montert en eller annen bakgrunn. Jeg prøvde noe lignende engang (og gav opp), men der brukte jeg lys blå bakgrunn malt med hobbylakk rett på bakglasset og det ble faktisk veldig bra. Så ut som himmel vet du ;) Har visst ikke tatt vare på bildene fra innredningen, men her ser du ihvertfall bakveggen malt.

En slik bakgrunn skal jeg lage! Da tror jeg det blir skikkelig bra.
Takk for tipset tante Astrid!

Hva med noe av denne typen som bakgrunn?
Jeg bare lagde den raskt på photoshop.

[External Image]
jeg personlig ville valgt tante Astrid sin bakgrunn, den er det mere "liv" i hvis du skjønner hva jeg mener
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap