- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Noen som har gule kuleskjell? (corbicula javanicus) (side 2)
Noen som har gule kuleskjell? (corbicula javanicus) (side 2)
Inge Poulsenjegersneglene spiser ikke af eple, dam eller sandsneglerne? wow det er vildt! Her i huset gjør de det da, og det er jo også det de lever af i naturen! Finder du aldrig tomme sandsneglehuse? Jeg kan sige at hvis du fodre dem med snegle så formerer de sig også mere! Held og lykke og skriv gjerne hvordan det går.
Veit. De la ingen egg før. Men sprutet egg når jeg begynte fore med snegler. Men de er vel bare mette for øyeblikket. Synes også det er veldig rart at de ikke spiser noen epler.
Jeg har 4-5 jegere og rundt 40 eplesnegler i alle størelser..
Postet 20.05.10 kl 09:21
Selvom jeg vet at der er mange herinde der ikke ser med venlige øjne på at nogen fodre deres jegersnegle og diskus osv med levende snegle, så ser jeg sådan på det, at det er naturens gang. Jeg fodre gjerne med alle de skivesnegle jeg finder på glasset mit samt andre snegle der har misdannelser i skallen osv. Havde på et tidspunkt gal PH verdi i et af mine sneglekar og sneglernes skal blev mye tynd og ætset og er nu ikke særlig pæne, de fodre jeg med, så det for være om andre syntes at det er fejl altså. De parrer sig som blev de betalt for det i øjeblikket og så begynder jeg jo at se små mm små snegle rundt om. Jeg fodre også med sådan nogle små bitte pellets som har høj protein indhold, det liker de også gjerne.
Postet 20.05.10 kl 13:00
Postet 13.11.10 kl 12:50
akvariereker.no har,men ser at dei har ikke på lager nå..
men du kan spør i dyrebutikkene som er rundt deg om dei kan bestille inn...
men du kan spør i dyrebutikkene som er rundt deg om dei kan bestille inn...
Postet 13.11.10 kl 16:48
Postet 15.11.10 kl 00:49
Postet 06.01.11 kl 05:22
Postet 06.01.11 kl 09:04
Postet 07.01.11 kl 15:49
Postet 07.01.11 kl 18:57
Postet 07.01.11 kl 19:48
Skjell/muslinger
Jeg har både gule kulesjkjell og også asiatisk ferskvannsmusling i mine kar, alle er kjøpt på dahls i moss som er et billig alternativ, pluss det at det er de som er nærmest meg mer eller mindre..
De erfaringene jeg har med disse er at de går stort sett overens med det meste, dog ikke dvergbotia eller botia histronica (sikkert stavefeil) da disse åpner skjellene og spiser innholdet meget lett... så antar at det er det samme med praktbotia uten at jeg kan si det for sikkert...
I det andre karet mitt der jeg ikke har botia, men Betta S jenter blant en del annet forekommer det også at jeg finner tomme muslingskall, dette kan nok skyldes enten at de har drept muslingen for å spise den, eller at muslingen har sjøldaua og fiskene deretter har spist den opp, men dette er jeg usikker på siden sist dette sjedde var nå i julen mens jeg var bortreist, kom tilbake til 1 stk tom musling og 1stk tom lilla eplesnegle, og 1 stk tom sebrasnegle sak... men men slikt skjer :P
Jegersneglene mine lar muslingene/skjellene være i fred, men dette er nok først og fremst fordi at det er rikelig forsyning med sandsnegler i karene.
Muslingene er forøvrig meget gode til å rense vannet som det nevnes tidligere i tråden. jeg har (tror jeg) 10x ferskvannsmusling og ca 10 gule kuleskjell i akvastabilen, i juwel karet er det 1 ferskvannsmusling igjen akkurat nå, dette mest fordi botiaen som gikk i det karet brukte dem som levende mat... noe som blir dyrt i lengden... :P men skal sette inn flere igjen etter neste tur til moss...
håper noe av dette har vært nyttig info
De erfaringene jeg har med disse er at de går stort sett overens med det meste, dog ikke dvergbotia eller botia histronica (sikkert stavefeil) da disse åpner skjellene og spiser innholdet meget lett... så antar at det er det samme med praktbotia uten at jeg kan si det for sikkert...
I det andre karet mitt der jeg ikke har botia, men Betta S jenter blant en del annet forekommer det også at jeg finner tomme muslingskall, dette kan nok skyldes enten at de har drept muslingen for å spise den, eller at muslingen har sjøldaua og fiskene deretter har spist den opp, men dette er jeg usikker på siden sist dette sjedde var nå i julen mens jeg var bortreist, kom tilbake til 1 stk tom musling og 1stk tom lilla eplesnegle, og 1 stk tom sebrasnegle sak... men men slikt skjer :P
Jegersneglene mine lar muslingene/skjellene være i fred, men dette er nok først og fremst fordi at det er rikelig forsyning med sandsnegler i karene.
Muslingene er forøvrig meget gode til å rense vannet som det nevnes tidligere i tråden. jeg har (tror jeg) 10x ferskvannsmusling og ca 10 gule kuleskjell i akvastabilen, i juwel karet er det 1 ferskvannsmusling igjen akkurat nå, dette mest fordi botiaen som gikk i det karet brukte dem som levende mat... noe som blir dyrt i lengden... :P men skal sette inn flere igjen etter neste tur til moss...
håper noe av dette har vært nyttig info
Postet 07.01.11 kl 20:05
Postet 07.01.11 kl 20:24
Slough FegHar også lysst på Gule kuleskjell.Men jeg har en Pakistanbotia(dvergvariant),skulle den klare å åpne skjellene?
Regner med at når Sidimunkhi klarer det så klarer Pakistanbotiaen det og, men usikker på om det trengs mer enn 1, dvergbotiaen jeg hadde gikk på 3-4 stk sammtidig og da var det kort prosess for skjellet... men det går jo ann å prøve og se hva som skjer
Postet 07.01.11 kl 20:34
Har 17 stk gule skjell i et 190 L. (holder 22grader i dette) 34 div små reker. 5 gabon. 4 SAE. 6 guppy + div yngel av reker og guppy. (bruker mye små co2 beholdere ). har i overflod av planter , lite alger (litt er der jo) de bare ligger på det stedet jeg legger dem og kommer opp av sanden imellom , har også 2 gule skjell i et 10l for å se om jeg kan få yngele på de , det holder 25 grader ( leste at de skulle ha det for å yngle,de har også "sjø" sand , meget fin da, ska si ifra om jeg får noe på dem).
Min erfaring med "sneglespisende" fisk er at de tar "alt" dvs "skalldyr". hadde 2 skilpadder for mange år siden (små) og 6 praktbotia , jeg måtte selge skipaddene ellers hadde fiskene drept dem . ville ikke gambla med de , i tilfille prøv med 1 skjell først , du ser fort om de tar det.
litt utenfor emne, men guppy og SAE tar rekeyngel om de får tak i dem.
bare positivt om skjella da til nå (jeg fikk dem på Kvadrat Sandnes for 25kr stk)
på bildene kan man se hvordan de ser ut når de er i live å åpne.
beklager alle skrivefeil.
Min erfaring med "sneglespisende" fisk er at de tar "alt" dvs "skalldyr". hadde 2 skilpadder for mange år siden (små) og 6 praktbotia , jeg måtte selge skipaddene ellers hadde fiskene drept dem . ville ikke gambla med de , i tilfille prøv med 1 skjell først , du ser fort om de tar det.
litt utenfor emne, men guppy og SAE tar rekeyngel om de får tak i dem.
bare positivt om skjella da til nå (jeg fikk dem på Kvadrat Sandnes for 25kr stk)
på bildene kan man se hvordan de ser ut når de er i live å åpne.
beklager alle skrivefeil.
Postet 07.01.11 kl 23:19
Postet 07.01.11 kl 23:52
Endret: 07.01.11 kl 23:55
http://akvariereker.no/ds_product_info.php/cPath/62/products_id/383
Oppdrett av Kuleskjell:
Den optimale størrelsen på akvarie for oppdrett av Kuleskjell, er fra 50 cm lengde og mer. Bunnlaget burde være sand og det bør brukes et svampfilter eller et rekevennlig filter. Vannet bør ha en temperatur på minste 24 C.
Det plaseres minst 20 Kuleskjell i et hjørne av akvariet, slik at disse ligger tett intill hverandre, slik at befruktningen mellom skjellene blir enklere. Hver 3. dag mates skjellene med Sera marin coraliquid eller "ZoPlan". En gang i uken tilsettes en liten klype sukker i vannet for å fremme bakterieveksten.
Et ukentlig vannskifte på 60-80% er helt nødvendig for å få til et oppdrett. På denne måten kan det avles frem 1000 og mer Kuleskjell.
Oppdrett av Kuleskjell:
Den optimale størrelsen på akvarie for oppdrett av Kuleskjell, er fra 50 cm lengde og mer. Bunnlaget burde være sand og det bør brukes et svampfilter eller et rekevennlig filter. Vannet bør ha en temperatur på minste 24 C.
Det plaseres minst 20 Kuleskjell i et hjørne av akvariet, slik at disse ligger tett intill hverandre, slik at befruktningen mellom skjellene blir enklere. Hver 3. dag mates skjellene med Sera marin coraliquid eller "ZoPlan". En gang i uken tilsettes en liten klype sukker i vannet for å fremme bakterieveksten.
Et ukentlig vannskifte på 60-80% er helt nødvendig for å få til et oppdrett. På denne måten kan det avles frem 1000 og mer Kuleskjell.
Postet 08.01.11 kl 01:24
Postet 08.01.11 kl 01:30
Endret: 08.01.11 kl 01:38
forsøkte å gi info . men som jeg sa, har ikke funnet noe om at de går på gjellene til fisk enda , men sier ikke at det ikke er mulig. finnes jo en masse info å vi vet jo ikke hva som er 100% riktig men her er en link til en side om skjell (samme familie ihvertfall)
http://www.issg.org/database/species/ecology.asp?si=537&fr=1&sts=sss&lang=EN
håper det hjelper
http://www.issg.org/database/species/ecology.asp?si=537&fr=1&sts=sss&lang=EN
håper det hjelper
Postet 08.01.11 kl 14:34
Postet 08.01.11 kl 17:34
Mulig 1 skjell kan reprodusere , vet ikke enda :P. det er ihvertfall mulig for saltvanskjell å gjøre det alene . hjalp kona å "fikse" i hennes kar her om dagen , der var det jammen en haug med små skjell. å hun har bare 1 stort.(saltvann) finnes ikke bunnfisk her de kan "snylte" på. men de er nok ikke i samme familie heller da.
Postet 08.01.11 kl 18:29