Hva synes dere om dette? (side 2)

Åh, så flott! Og så vidunderlig å høre at du får det til med litt sol uten en masse ekstra, det gir håp til en famlende rookie :o)
Det var et flott og frodig kar!!! Og fint med forskjellig struktur på plantene! Det gjorde seg ordentlig!!!
Ingen tvil, det fineste karet jeg har sett på lenge! Flott jungel!
Men, siden du ber om tilbakemeldinger og forslag ... hva med å fjerne den nedgravde blomsterpotta (og kanskje algekulene), synes dette bryter med resten av det naturlige karet. Kanskje kommer den åpne sletten mer til sin rett?
Tusen takk, alle sammen, for kommentarene deres. Setter veldig pris på det! Og Gorf, jeg er helt enig. Blomsterpotta må bort, algekulene er allerede kastet da de ikke var noe pene lenger.

Forresten har jeg hatt en katastrofe med microsorumen som vokser på midten oppå rota... Den døde brått og plutselig! Vet ikke helt hvorfor, men mistenker at det har noe med en stein jeg la inn som "vekt" for å holde den litt på plass. Litt rart, for det er over 1 mnd siden jeg la inn steinen, og først nå i helgen døde planten. Og den døde veldig raskt. Mystisk...

Er litt lei meg for at planten døde, for den var på en måte det som bandt hele plantekaret sammen. Nå ser det helt tomt ut på midten, for microsorumen var jo gedigen... Sukk...
Auda! Men kanskje akkurat den planten ikke trives som midtpunkt? Jeg har flyttet et flott og veletablert eksemplar fra en bakgrunnstilværelse i skyggen i et stort kar til sentrum i et lite, og det synes den er helt fryktelig, tydeligvis. Kanskje du kan lure flyteplantene til å skygge på en ny som får sitte fast med fiskeline? Man må jo ikke gi seg!
Jeg skrev nettopp litt om den stakkars planten min i min personlige tråd, og som jeg skrev der har den stått på samme sted i to år. Så jeg tror egentlig den trivdes ganske godt som midtpunkt. :P Har satt inn en ny liten microsorum, som jeg hadde i et annet kar, på samme sted så får jeg se om den vil vokse. Kommer ikke til å legge inn den steinen igjen iallfall. *Angrer*
Som du sier så kan man ikke gi opp, men det kommer til å ta litt tid før akvariet er like frodig igjen...
Kjempefint kar! Liker spesielt høyresiden siden. Et tips kunne vært å flytte litt bakover den store sverdplanten? du har helt fremme på venstre siden, og plante 'Cuba' foran. Det ville åpne karet ditt mer og så ville du fått den "trappetrinn" effekten du så fint har fått til på høyre side...hvor gresset som en lav plante er fremst mot glasset.
Ja, venstre siden har jeg ikke vært helt fornøyd med. Den sverdplanta står altfor nærme frontglasset. Får ikke en algemagnet imellom engang. Det blir nok store omveltninger i dette karet fremover, for etter at microsorumen døde passer liksom ingenting lenger.

Har lyst til å legge rota litt flatere og plante en rødlig plante bak den, der den kan vokse seg stor og frodig. Jeg kunne trengt noen tips til rødlige planter som blir ca 40-50 cm høye. Har også planer om å plante anubias foran 'den røde' oppå rota slik at det blir litt dybde i karet.

Har bestilt Hemianthus callitrichoides "Cuba", men det tar visst år og dag før den kommer. Den skal jeg fordele på dette karet og et annet jeg holder på å planlegge innredningen av.

Hvordan er det egentlig å bruke sand i et planteakvarium? Leker litt med tanken om å bytte bunnsubstrat.
Jeg har Biltema sand i mitt, funker veldig fint. Lys grå. Jeg synes likevel grusen din er veldig fin...hva med å ha sand i bunn og så strø grus på toppen noen steder? Områder med variasjon. Kunne funket rundt rota.

Ellers siden du skal ominnrede...et annet tips jeg har plukket opp er å la bunnen skrå nedover mot glasset, slik at bunnen er høyest bak og lavest foran. Gir veldig god illusjonseffekt, og man "ser" nesten mer oppi plantene enn rett inn fra siden...blir mer blad og mindre stengel. Da kan du også lett vinkle de bredbladete plantene dine litt fremover mot glasset.

Legg ut nye bilder når du har ominnredet. Blir spennende å følge med på prosjektet ditt.

Synes elvesteinen jeg har som bunnlag nå samler så mye skitt, så jeg har veldig lyst til å hive ut alt og heller satse på sand. Jeg er bare litt betenkt pga. at jeg tror planter trives bedre med litt sirkulasjon rundt røttene..?

Det med å la bunnlage skråne nedover er noe jeg har gitt opp. Legger den pent i helling hver gang jeg slamsuger, men etter to dager er det helt flatt igjen. Har fisker i karet, vet du. Dessuten synes det jo ikke når plantene vokser såpass tett, og vinkler man dem vil de uansett strekke seg tilbake opp mot lyset igjen. Men takk for forslag, det setter jeg veldig pris på

Synes det er så koselig at folk her inne interesserer seg for hverandres prosjekter. Man blir så motivert av det! Interessen min for akvarier begynte så smått å dale litt i fjor høst, men etter at jeg fikk internett og fant AF har interessen steget til uante høyder igjen!

Så tusen takk alle sammen!

Skal selvfølgelig legge ut bilder når jeg har ominnredet.
To rødlige planter som foreløpig ser ut til å trives hos en nybegynner er [URL=Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)" ]Alternanthera reineckii "Pink (roseafolia)" [/URL] og [URL=Hygrophila polysperma "Rosanervig" ]Hygrophila polysperma "Rosanervig"[/URL]. Den første vokser ut av karet og må stadig toppes, og var litt hysterisk cyklamen da den flyttet inn, det har roet seg ned i svakere belysning. Rosanervigen brukte lenger tid på å komme igang og vokser litt mer rotete, den blir kanskje litt for rosa som kontrast hos deg...
Oi, det var flotte planter. Likte spesielt godt Alternanthera reineckii 'Pink'. Den skal jeg kjøpe hvis jeg kommer over et eksemplar! Liker godt planter som "vokser ut av karet". :P
Flott kar! Skjønner du skal ominnrede og tenker på Cuba-plen. Da har jeg et veldig godt tips til deg!

Cubaen er en av de få plantene som bør plantes med litt steinull fortsatt på røttene. -> tips og triks
Jeg delte hver potte i 8 like deler, det funker veldig bra. Sist jeg hadde denne planten rensket jeg den for steinull og prøvde å bare dytte den ned i sanden. Funket dårlig!

Når det gjelder sand i akvariet så er det null problem. Jeg har sandsnegler i akvariet og en blanding av den finkornede og den litt grovere sanden fra Biltema. Funker knall det!
Det er heller ikke noe problem å få sand til å helle i akvariet, må bare ha noen steiner som du bruker på å lage "trappetrinn". Selvfølgelig beplanter du steinene, eller gjemmer dem bare fine planter, så da ser man de ikke om dette ikke er ønsket.

Lykke til!
Tusen takk for tips og triks! Det skal jeg huske på når jeg skal plante Cuba. Er fortsatt litt i tvil om det med sand, ikke for at jeg fortsatt tror at grus er bedre, men det er en stor jobb å bytte bunnlag. Synes sand er veldig pent, da, og mer fiskevennlig, så jeg får vel bare ta meg sammen og gjøre byttet nå som jeg har muligheten. Regner med at det blir rådasand, for det er et stykke til nærmeste biltema.
Hei
Fint akvarium men den potta som ligger der ville eg ha prøvd å gjemt litt bak plantene, synes eg da

Helt enig. Potta er tatt ut.. Det er algeballene også, bortsett fra én.
ser fint ut, artig plassering av "trevirke", lykke til videre!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap