Hvordan fore paroon hai ? (side 2)
Postet 31.03.10 kl 21:54
Postet 31.03.10 kl 22:05
Postet 31.03.10 kl 22:18
Endret: 31.03.10 kl 22:34
Postet 31.03.10 kl 23:21
Postet 01.04.10 kl 00:01
Postet 01.04.10 kl 00:06
Postet 01.04.10 kl 00:58
Postet 01.04.10 kl 00:59
Postet 01.04.10 kl 01:10
Postet 01.04.10 kl 02:01
Postet 01.04.10 kl 08:21
Postet 03.04.10 kl 01:28
la vær og kjøp paroonhai patrick. du har jo ikke ett snev av peilling på hvordan man holder slike dyr. du spør jo hele tiden om det ene og det andre om dem. kjøp heller noe du kan litt mere om og som du vil kunne se vokse opp og trives hos deg. en paroonhai vil ikke kunne gjøre det. og de egener seg heller ikke som akvarie fisk. fatter og begriper ikke hvor useriøse midtund vil fram stå ved og i det hele tatt ta inn disse monstrene, og aller mindre selge dem til inntet vitende mennesker om at dette er en flott akvariefisk. Det er rett og slett useriøst av midtun zoo som vil framstå som en stor aktør på zoo butikker her i bergen. de sier at de har peilling på hva de driver med men virker da virkelig ikke slik i de hele tatt.
Postet 03.04.10 kl 10:49
saffenla vær og kjøp paroonhai patrick. du har jo ikke ett snev av peilling på hvordan man holder slike dyr. du spør jo hele tiden om det ene og det andre om dem. kjøp heller noe du kan litt mere om og som du vil kunne se vokse opp og trives hos deg. en paroonhai vil ikke kunne gjøre det. og de egener seg heller ikke som akvarie fisk. fatter og begriper ikke hvor useriøse midtund vil fram stå ved og i det hele tatt ta inn disse monstrene, og aller mindre selge dem til inntet vitende mennesker om at dette er en flott akvariefisk. Det er rett og slett useriøst av midtun zoo som vil framstå som en stor aktør på zoo butikker her i bergen. de sier at de har peilling på hva de driver med men virker da virkelig ikke slik i de hele tatt.
ikke for å være frekk men det står jo ingen ting på AF hvordan den skal og hvor mye derfor spør jeg her det med an en ikke egner seg for mindre akvarie feks 900, 720 L en paroon hai på 15 cm skal gå fint mangen andre som har paroonene opp til 50 cm i et litte akvarie denne som jeg har har meren nok plass når den er så liten i tilleg der den kom fra var den oppi et 325 og den trives
Postet 03.04.10 kl 11:37
Det er forbløffende hvor sta en del mennesker er når de hardnakket, gang på gang, klamrer seg fast til uttalelsen:
"Og fiskene mine stortrives!"
............. Uansett hvor elendig miljø de holder fiskene i, så har de bare bestemt seg; de "stortrives"!
En ensom stimfisk, stresset, nervøs og redd for alt.... neida, folk har bestemt seg og det er at den STORTRIVES alene!
Det er det samme om det er en kampfisk trøkket ned i et konjakkglass, eller en paroonhai med megasize-potensiale.
Det er enkelte ting som er helt håpløst å forsøke og få inn i hodet på folk.
"Og fiskene mine stortrives!"
............. Uansett hvor elendig miljø de holder fiskene i, så har de bare bestemt seg; de "stortrives"!
En ensom stimfisk, stresset, nervøs og redd for alt.... neida, folk har bestemt seg og det er at den STORTRIVES alene!
Det er det samme om det er en kampfisk trøkket ned i et konjakkglass, eller en paroonhai med megasize-potensiale.
Det er enkelte ting som er helt håpløst å forsøke og få inn i hodet på folk.
Postet 03.04.10 kl 12:01
Endret: 03.04.10 kl 12:04
Patrick, jeg tror du hopper bukk over den kjensgjerningen at paroonhai'en som voksen trenger et akvarie større enn noen av de akvariene jeg kjenner til som finnes her i Norge.
Det er klart at det ikke er noen problem med å holde noen yngler av paroonhai et et 325 liter, for så sette dem over i et 900 liters akvarium, og innen to år over i et akvarium på noen tusen liter. Problemet er jo bare at du ikke har dette akvariet på noen tusen liter, og hva gjør du da med fiskene, Patrik? Selv akvariet i Bergen har ikke egnede akvarier til paroonhaien'en såfremt da ikke de tømmer hai tanken sin for saltvann og fyller denne med ferskvann, da.
Når du da også vet at Paroonhaien er en hurtig svømmer og trenger større plass enn mange andre store fisk som f eks Red Tail, sier det seg selv at du er nødt til å avlive fiske dine kort tid etter at du har skaffe deg dem. Så sier du at jammen to år et jo ikke kort tid, og det er jo for såvidt sant, men store fisk lever lenge og jeg vil tippe at en paroonhai fort kan blir 30 -50 år gammel.
I henhold til den nye dyreveldferdsloven som har som formålet å fremme god dyrevelferd og respekt for dyr , og ikke minst at fiskene har en egenverdi.
Jeg tipper at du får mange negative svar på dine tanker rundt paroonhai fordi du ikke vil være i stand til på sikt å gi dine fisker det stellet og ikke minst den plassen som de skal ha, og at dette kan oppleves som dyreplageri og at du ikke viser en forståelse for at dyrevelfersloven
§ 3. Generelt om behandling av dyr
Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.
§ 6. Kompetanse og ansvar
Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.
Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.
og sist men ikke minst
§ 23. Dyrs levemiljø
Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.
Det er klart at det ikke er noen problem med å holde noen yngler av paroonhai et et 325 liter, for så sette dem over i et 900 liters akvarium, og innen to år over i et akvarium på noen tusen liter. Problemet er jo bare at du ikke har dette akvariet på noen tusen liter, og hva gjør du da med fiskene, Patrik? Selv akvariet i Bergen har ikke egnede akvarier til paroonhaien'en såfremt da ikke de tømmer hai tanken sin for saltvann og fyller denne med ferskvann, da.
Når du da også vet at Paroonhaien er en hurtig svømmer og trenger større plass enn mange andre store fisk som f eks Red Tail, sier det seg selv at du er nødt til å avlive fiske dine kort tid etter at du har skaffe deg dem. Så sier du at jammen to år et jo ikke kort tid, og det er jo for såvidt sant, men store fisk lever lenge og jeg vil tippe at en paroonhai fort kan blir 30 -50 år gammel.
I henhold til den nye dyreveldferdsloven som har som formålet å fremme god dyrevelferd og respekt for dyr , og ikke minst at fiskene har en egenverdi.
Jeg tipper at du får mange negative svar på dine tanker rundt paroonhai fordi du ikke vil være i stand til på sikt å gi dine fisker det stellet og ikke minst den plassen som de skal ha, og at dette kan oppleves som dyreplageri og at du ikke viser en forståelse for at dyrevelfersloven
§ 3. Generelt om behandling av dyr
Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.
§ 6. Kompetanse og ansvar
Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.
Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.
og sist men ikke minst
§ 23. Dyrs levemiljø
Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.
Postet 03.04.10 kl 15:00
Rart at folk gidder å engasjere seg i å gi masse råd til folk som ikke bryr seg.
Dessuten er det rart av mange trådstartere å spør om sånt går, når de uansett har bestemt seg på forhånd.
Slike brukere kvalifiserer jo ikke akkurat til at hvem som helst gidder å svare neste gang de lurer på noe....
Her kan vi vel bare gi oss...
Dessuten er det rart av mange trådstartere å spør om sånt går, når de uansett har bestemt seg på forhånd.
Slike brukere kvalifiserer jo ikke akkurat til at hvem som helst gidder å svare neste gang de lurer på noe....
Her kan vi vel bare gi oss...
Postet 03.04.10 kl 20:31
hehe ja du kan så si vidar. var no faktisk på akvariet i bergen seinest i dag og kunne ikke se noen paroonhai der da nei. og ikke har de noen plasser til dem så tviler nok meget sterkt på at de vil være inntressert i og ta i mot noen slike beist da. men en liten gal nytt oppi det kan vel være at vi gav dem de to frontosa hannene som vi hadde, og no var det en av frontosa damene som gikk med egg. om det er våre tidliger frontosaer som er faren kan man jo seff ikke vite da men lov og håpe og tro da.
Postet 03.04.10 kl 20:40
Jeg hadde 2 slike paroonhai en gang for maaange år siden. Ante ikke før nå hva det egentlig var. Det var før internett hadde særlig mye info
Jeg slang oppi litt leverpostei til dem av og til. Ellers så spiste de alt som passa i kjeften. De vokste ikke særlig fort egentlig og var utrolig tøffe å se på der de svømte frem og tilbake. De kan nok sprekke, for de jafsa i seg til de så sprekkeferdige ut av og til. De sa de kunne bli ca 30cm i butikken husker jeg, hehe. Uansett så tok alt av planter og fisk kvelden da en grusom, hvesende skildpadde fløtta inn. De spiser alt og er seiglivet. Det er mitt inntrykk.
Jeg slang oppi litt leverpostei til dem av og til. Ellers så spiste de alt som passa i kjeften. De vokste ikke særlig fort egentlig og var utrolig tøffe å se på der de svømte frem og tilbake. De kan nok sprekke, for de jafsa i seg til de så sprekkeferdige ut av og til. De sa de kunne bli ca 30cm i butikken husker jeg, hehe. Uansett så tok alt av planter og fisk kvelden da en grusom, hvesende skildpadde fløtta inn. De spiser alt og er seiglivet. Det er mitt inntrykk.
Postet 03.04.10 kl 21:55
saffenhehe ja du kan så si vidar. var no faktisk på akvariet i bergen seinest i dag og kunne ikke se noen paroonhai der da nei. og ikke har de noen plasser til dem så tviler nok meget sterkt på at de vil være inntressert i og ta i mot noen slike beist da. men en liten gal nytt oppi det kan vel være at vi gav dem de to frontosa hannene som vi hadde, og no var det en av frontosa damene som gikk med egg. om det er våre tidliger frontosaer som er faren kan man jo seff ikke vite da men lov og håpe og tro da. :)
jeg kan vell si feks paroonen kan være i et kar på akvarie
Postet 03.04.10 kl 21:59