Hva kan jeg ha? (side 2)

Stine Sofie
Hvorfor skal du så absolutt ha Gullfisk? Hvis du først skal dytte noe ned i et alt for lite kar, kan du i det minste velge en art som ikke blir oppmot 50cm lang, og som trives best når de er flere. Hva med noen små Rasbora og noen reker, eller i værste fall noen få Guppy-hanner? Men husk at alle fiskene trenger filter, noe som det er veldig vanskelig å få plassert i en bolle. Uten filter vil fiskene svømme rundt i giften som dannes av dems egen avføring.

Jeg skal ikke absolutt ha gullfisk.
Men går det egentlig med guppyer neddi der? Og evt.
Hvis jeg drar ut imorgen og kjøper et akvarium, på f.eks 60 liter, kan jeg da ha guppy-er(hann og hunn) og evt. yngel oppi fiskebollen? (Skal jeg ha hanner sammen med hunner, og da regne med yngel må jeg jo selvfølgelig sette meg inn i hvordan disse tingene skjer, mer enn at de føder etter så så lang tid og at de føder levende unger)
Alice Persen
Hei. Jeg har ikke råd til et så dyrt akvarium.. Jeg må ha no til MAKS 700.... Jeg har bare tenkt på en ting... Ikke hets meg nå, hvor lenge kan en slørhaler leve i en bolle? Bare, jeg lurer :P


Har et 54 liter, det kosta 800
54 litere faar man ned til 500kr. har man ikke raad til det utstyr som kreves for aa ivareta fisks behov, burde man ikke skaffe seg fisk i det hele tatt.
Alice Persen
[QUOTE=Stine Sofie]Hvorfor skal du så absolutt ha Gullfisk? Hvis du først skal dytte noe ned i et alt for lite kar, kan du i det minste velge en art som ikke blir oppmot 50cm lang, og som trives best når de er flere. Hva med noen små Rasbora og noen reker, eller i værste fall noen få Guppy-hanner? Men husk at alle fiskene trenger filter, noe som det er veldig vanskelig å få plassert i en bolle. Uten filter vil fiskene svømme rundt i giften som dannes av dems egen avføring.

Jeg skal ikke absolutt ha gullfisk.
Men går det egentlig med guppyer neddi der? Og evt.
Hvis jeg drar ut imorgen og kjøper et akvarium, på f.eks 60 liter, kan jeg da ha guppy-er(hann og hunn) og evt. yngel oppi fiskebollen? (Skal jeg ha hanner sammen med hunner, og da regne med yngel må jeg jo selvfølgelig sette meg inn i hvordan disse tingene skjer, mer enn at de føder etter så så lang tid og at de føder levende unger)

små guppy hanner vil gå, men de er jo som sagt avhengig av filter.
ja men du må huske på å ha i hvertfall 3 huer pr hann så han ikke sliter ut hunnene, da kan du fint ha de sammen. Men det vil jo bli mye yngel etterhvert da.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3032
Er Killier noe da?
De kan visst gå til 20 liter... Jeg har 15.
(Jeg vil høre om diverse muligheter.)
Jeg kommer nok til og kjøpe akvarium, med pumpe og filter osv. Jg skjønner greia deres. Men jeg vil høre litt muligheter.
sjekk ut:
http://www.dahlsdyrerike.no
http://www.aquamanias.no/
dette er 2 av de butikkene jeg har funnet med lavest priser i løpet av tiden jeg har holdt på, for utenom lokale tilbud nå og da selvfølgelig, Her vil du kunne finne masse spennende til en billig penge. ikke koster det all verden med frakt heller.
Siden du bare er 13 år Alice, må du diskutere dette med foreldrene dine. De har ansvaret for dette prosjektet, og det er de som må bestemme. Egentlig er det de som burde sette seg inn i hva en fiskebolle uten hvit saus betyr. Og nå er det så sent at hadde jeg vært mor di, så hadde du fått høre det.

Det er ikke - ikke - lurt å kjøpe akvarium og fisker samme dag. Selv om du kjøper et akvarium på 500 liter, bør du vente med fisk til akvariet er innkjørt. Gullfisk - eller guppy - i bolle er ikke lurt. Fisken vil lide. Gullfisk - eller guppy - i et splitter nytt akvarium er heller ikke lurt.

Jeg forstår du har bråttom og tenåringstålmodighet, men så seint som det har blitt nå, kommer du til å forsove deg til butikkene i morgen likevel.
Sanne
54 litere faar man ned til 500kr. har man ikke raad til det utstyr som kreves for aa ivareta fisks behov, burde man ikke skaffe seg fisk i det hele tatt.

Jeg har forresten råd til mat, utstyr og evt. medisiner. Men, jeg vil helst ikke bruke flere tusen på selve akvariumet.
TrudeHell
Siden du bare er 13 år Alice, må du diskutere dette med foreldrene dine. De har ansvaret for dette prosjektet, og det er de som må bestemme. Egentlig er det de som burde sette seg inn i hva en fiskebolle uten hvit saus betyr. Og nå er det så sent at hadde jeg vært mor di, så hadde du fått høre det. Det er ikke - [B]ikke [/B]- lurt å kjøpe akvarium og fisker samme dag. Selv om du kjøper et akvarium på 500 liter, bør du vente med fisk til akvariet er innkjørt. Gullfisk - eller guppy - i bolle er ikke lurt. Fisken vil lide. Gullfisk - eller guppy - i et splitter nytt akvarium er heller ikke lurt. Jeg forstår du har bråttom og tenåringstålmodighet, men så seint som det har blitt nå, kommer du til å forsove deg til butikkene i morgen likevel.


HE HE HE.
som jeg skulle sagt det selv :P
min er riktig nokk bare 4 år men alikevell la han seg for maaaange timer siden.
1. Jeg skal ikke på skolen imorgen akkurat.
2. Jeg vet om at man må innkjøre akvariumet.
har du sett på rubrikken her på AF der har de billige akvarier ofte fult utstyrt.
Har tenkt tanken ja... Har sikla over et i hele dag.
Men ja må bare spørre tidliger folk, spessielt en, om hvorfor de komenterte min såkalte "tennåringstolmodighet".
Hvis jeg kjøper et akvarium. Trenger jeg da og si : Jeg drar ned, kjøper et akvarium, slenger noen fisk med og drar hjem?
Jeg sa ingenting om og kjøpe fisk samme dag? Blir litt irritert over sånnt når man faktisk ikke har grunnlag for og påpeke det.
Alice Persen
Jeg sa ingenting om og kjøpe fisk samme dag? Blir litt irritert over sånnt når man faktisk ikke har grunnlag for og påpeke det.



Alice Persen
Men jeg er litt vel ivrig, og vil gjerne starte. Kan være jeg skaffer akvarium når jeg drar på [B][I]fiskeleting[/I][/B] imorgen. Jeg får se hva som finnes av tilbud på diverse ting.




Ja. Kan være at du missforsto den. FISKELETING - AKVARIEKJØP . Tenkte ikke på og skrive:
Jeg drar på fiskeleting imorgen tidlig og ser litt på akvarier også. Kanskje, hvis jeg finner et aktuellt akvarium kjøper jeg det, lar det gå seg inn, og så drar jeg vel ut og KJØPER fisken.
Så fint da, at jeg misforsto!!

Lykke til med akvariekjøpet.
Slik som jeg har forstått det, så er du svært ivrig i å skaffe deg fisk.... og det er vi vel alle?
Du kommer til å gjøre kjempemange dumme valg .. du kommer sikkert tilogmed å være i nærheten av å drepe noen fisk også.. Men slik er det å være nybegynner - og det er derfor det er så supert at du har kommet deg inn på akvaforum!
Innkjørings perioden på 4-5 uker kan du dermed bruke på å finne planter og fisk du ønsker. Og ikke minst å få en viss kunnskap om hold av akvarie.

Skjønner at du har et stramt budsjett.
Du bør som nevnt sjekke ut rubrikk annonsene osv. Der er det ofte mye brukt og billig. Det er ofte svært mye penger å spare ved å kjøpe brukt.

For eksempel akvarium, lysarmatur, bord/reol, filter, planter, snegler - you name it.

Problemet er at vannverdi tester skjelden er å få tak i billig. Ihvertfal ikke brukt!

- Ph, amoniakk, nitrat, nitritt - de mest grunnleggende vanntestene som du bør ha. Dette blir vel rundt 350kr.

- Hvis det er klor eller tungmetaller i vannet deres, anbefaler jeg AquaSafe - rundt 100kr (trengs ved hvert vannbytte i tilfelle klor)

- Hvis du skal ha planter er det lurt å gjødsle. Her blir det også raskt 100kr.. Dette er også noe som er lurt å ha ved hvert vannbytte.. Men optimalt.

- Hvis du blir angrepet av alger er det lurt med anti algemiddel. Raskt 100kr her også.. Også optimalt..

- Får du sykdom, er det et must med medisin.. Her også raskt 100kr.. Dette kan skje ofte, og dette kan skje skjeldent. Mye av dette avhenger hvor flink akvarist du er.

Her har du brukt rundt 850 kr, og enda ikke fått værken akvarie, filtrering eller noe levende.
Det er ikke meningen å skremme deg, eller si at du ikke kan kjøpe. Men for å gi deg litt innblikk i at det kommer faste, og tilfeldige utgifter konstant innen akvariehobbyen.
Akvariet er det billigste - fordi når det er betalt, så er man ferdig med det.

En annen ting er at du er for ung til å ta på deg ansvaret av et helt akvarie, alene.. Ikke fordi jeg sier det, men fordi det er slik lovverket er (..eller skal bli? husker ikke.).
Det er mamma eller pappa som må ta ansvar for akvariet ditt..

Du må ihvertfal legge av penger til uforventede utgifter, slik som ved sykdom, o.l. Eventuelt hvis filteret blir defekt. Noe som er realistisk. Elektronikk er ikke evigvarende.

Hvis du har noen spørsmål, så er det bare å spørre i vildens sky. Kommer nok til å sitte oppe litt i natt, så.
Moren min vil selvfølgelig følge med på akvariumet mitt, og hjelpe med utgifter osv.
Men sånn pengemessig har jeg jo noen løsninger jeg VET fungerer. Måndlig lønn fra moren min, avisselging(Som er fast rundt 150 i uken) faren min sender penger innimellom, og andre ting jeg kan gjøre for faste penger.

Uansett. Jeg vet ikke helt om det er en lov for aldersgrense snart, eller om den er her allerede. Men moren min vil ta del i det(vi har alt hund og jeg driver aktivt med hest) så jeg er vant med ansvaret uansett.
Dessuten har søsteren min et akvariumet i sitt hus med kjæresten, så jeg har alltids tips og råd rundt hjørnet.
Skal uansett sove nå. Skal tidlig opp på "fiske leting" og missforstå meg gjerne, men jeg skal ikke forhaste meg. Jeg skal iallefall se.
Eneste er det med vannskifting. I en 15 litersbolle hvor mye må man bytte? Og i en 60 liters?
(Har tenkt til og bruke bollen til guppy"avkom/yngler" hvis jeg får det som jeg tenker.
Hvor mye, hvor ofte? Hvor ofte må hele karet renses?
Hele karet renses aldri.. Ingen grunn til det.

Vanskelig å si antall liter/prosent vannbytte hver uke, da det hele kommer ann på belastning. Men ville nok byttet 50% hver dag i 15litern, kanskje annenhver dag. Og rundt 20-30% vann i 60litern hver uke.
Hvis det er stor belastning, kan vannbytte raskt øke til 50% hver dag i 15L og 50% hver uke i 60L..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap