Trenger hjelp til å starte opp et akvarie (side 2)

Bbrann
satser på det da :) Skal selvfølgelig kjøres skikkelig inn :) Men min søster har et sånt mini akvarium, og har tilsatt noen midler..ene heter "aquatan" og det står at det skal gjøre kranvannet fiskevennlig.. trodde kranvannet var fiskevenlig jeg :P Og den andre tingen var "nitrivec" står at det er en Bio cultur, og er for filter og akvarium.. er dette bakterie kulturen som skal ta seg av nitrat osv?


De fleste av oss som har holdt på noen tiår, bruker sjeldent noe remedier for å få igang filterkulturer - med ETT unntak - SLAM/filtergugge ifra allerede fungerende filtere!
Om din søster har et akvarie som har vært i gang en stund, rens hennes filter i DITT akvarie, og mase gugge og gode bakterier vil suges inn i ditt filter, og jump-starte dette.
Hennes har vært i gang sånn 6 dager, så er ikke fisker i det enda :P
er vell ikke lenge nok antar jeg?

Er det anbefalt å ikke bruke sånne midler da? siden dere ikke bruker det altså
Bbrann
Hennes har vært i gang sånn 6 dager, så er ikke fisker i det enda :P er vell ikke lenge nok antar jeg?

Nei, hun har ingenting å gi bort

Bbrann
Er det anbefalt å ikke bruke sånne midler da? siden dere ikke bruker det altså

Det anbefales ikke å bruke penger på sånt. De lover alle gull og grønne skoger, men i 99% av tilfellene så virker de overhodet ikke. Man merker ikke at de er puttet oppi en gang, vannet blir like giftig av ammoniakk og nitritt som det ville blitt uten det i innkjøringen.

Jeg har vært borti et eneste slikt produkt som virket, Biobacter fra Aqua Medic. Det produktet lovet heller ikke at man kunne sette fisk i samme dag. Men jeg testet det ut, og man kunne sette inn fisk etter litt over to uker. Da var prosessen med ammoniakk og nitritt ferdigkjørt. Det er en halvering av normal innkjøringstid! Hvilket er kjempebra, med tanke på alle de utålmodige akvaristene som finnes Hvis jeg ikke hadde andre, innkjørte akvarier og ta filtergørr fra, så ville jeg nok brukt Biobacter en gang til

Det er det eneste produktet jeg har vært borti eller har lest om her som faktisk hjalp til og kjøre inn akvariet på riktig måte og på mye kortere tid. Men ikke et sånt "Sett-inn-fisk-idag" produkt, det var det ikke, men det ble heller ikke lovet noe sted


PS!
Ikke la deg friste til å be zoobutikken om filtergørr. Du får ikke bare filtergørr med på lasset da, men alle mulige sykdomssmittestoffer samtidig. Parasitter og gud vet hva... alt dette sitter i filterslammet. Det er ikke trygt å hente slikt fra zoobutikken.
Som det meste annet - man gjør som man vil. ;D

Sikkert noen her inne med erfaring rundt disse midlene, men de fleste har jeg inntrykk av er uten tiltro til disse. Disse bakteriene trenger oksygen, så hvordan skal man kunne få levende bakterier på lukkede flasker?

Dette er mer å regne som "startkulturer", og der er en klype fiskemat like greit - OG billigere.

Spør du pent i din lokale butikk, er det mulig at de hjelper deg med "filtergugge" istedet for å prakke på deg et produkt - hjelper de deg, vil jeg anse det som en GOD butikk for en akvarist, og fortsette å legge igjen pengene mine DER
Når vi først har det så kan jeg no like gjerne prøve
Så forresten bilde av en neontettra de så ikke så gale ut, er de noe å satse på?

Forresten, det lille akvariet til min søster.. burde det ha en varmekolbe? Er bare 20 liter elns.. ble bare 16L med vann etter grus og sånt..
Men aner ikke hvilken fisker hun skal ha enda.. men ser at flertallet av fiskene liker vann på over 20 grader, og det kommer ikke hennes vann til å være.
Hei og velkommen til akvarieverden
i et 60 liters kar er det desverre litt redusert hvor mye fisk du kan ha, viss du velger kampfisk er kampen veldig teritoriell, og derfor kan du kun ha en hann og et par hunner og ingen andre fisk så dette er ikke til å anbefale,
Jeg ville anbefalt så kalt selskapsfisk til å begynne med, dette er molly, guppy, platy, sverddrager osv,

sverddrager får du ofte i knall orange, dette er veldig fint

ellers trenger du ikke tilsette stein og planter før du starter karet, men karet bør startes med pumpe og kolbe en ukes tid før du tilsetter fisk
Må vel si meg uenig med Cato her. Dersom du setter igang akvariet med kun vann og pumpe (+varmekolbe), får ikke filteret noe å jobbe med. Med andre skjer det absolutt ingenting. Det må være noe der som skaper bakteriekulturen i filteret og som gir det noe å utvikle seg på.

Hvis jeg var deg, ville jeg skaffet meg den pumpa jeg ville ha (evt innmat til den du har), fyllt i vann og grus/sand, og når vannet har riktig temperatur, så planter du det du vil ha av planter i. Da er det noe levende i akvariet.

Jeg har prøvd Tetra Safestart, som er et av mange produkter som lover fiskeferdig vann umiddelbart. Jeg fikk hele nitrifikasjonsprosessen, bare litt fortere. Vannet var definitivt veldig giftig etter 10 dager!

Da jeg satte i gang akvarium nr 2, puttet jeg ikke noe remedier oppi, bare lot det dure og gå med sand, planter og røtter. I tillegg matet jeg det med fiskefor. Det gav meg antakelig algeproblemene jeg nå jobber med å bli kvitt, så ikke bli for ivrig med å fore filteret, slik jeg ble

Lykke til med oppstarten
skal ikke ha kampfisk
Kjøper heller eget akvarie for det da
Så da kjøper jeg planter osv, og forer daglig med litt fiskefor?
Kan jeg da ha fisker i etter 2 uker elns?

Kunne jeg hatt noen algespisere til å begynne med, eller vil de dø av nitrat forgiftning? eventuelt ha det helt jævlig, sånn at jeg burde vente?

Går vell an å ha fisker i det, så når nitratet kommer så kan jeg flytte de over i det andre akvariet for en periode, så flytte tilbake når det begynner å forsvinne?
Som det allerede har blitt sagt i tråden (og linket til), les artiklene under Akvarieskolen. Mye nyttig info om innkjøring og nitrogensyklusen der. Nei, 2 uker er ikke nok. Det tar 4-6 uker for å bygge opp bakteriekulturen. Før dette, skal det ikke være fisk i akvariet. Ingen fisker. Nitrat vil du alltid ha i et innkjørt akvarium. Det er ammonium (amoniakk) og nitrat som er giftig for fiskene. Nitrat er derimot ikke giftig, med mindre det er snakk om store mengder. Derfor tar man vannbytter, for å tynne ut nitraten. Å ha fisker i akvariet, for så å flytte dem, og senere flytte dem tilbake, det ser jeg ikke poenget i.
og som jeg har sagt før så har jeg lest akvarieskolen...
Får se om noen venner har akvarie så ta filtergugge fra de

Hvor lenge må jeg vente da?
Har no sett en del og laget en liste over mulige fisker som passer bra til størrelsen på akvariet

Navn Ph Temp DH Plassering

Khuli ål 6,2 – 7 24 – 30 0 – 10 Bunn

Sugemalle 6 – 8 20 – 30 0 – 12 Bunn

Guppy 7 – 8 18 – 28 9 – 19 Topp – Midt

Neontetra 5 – 7 22 – 26 0 – 3 Midt

Cardinaltetra 4 – 6 23 – 27 0 – 8 Topp – Midt

Black Molly 7. – 8.2 18 – 28 11 – 30 Topp – Midt

Otto 5.5 – 7.5 20 – 26 0 – 8 Bunn – Midt

Sebrafisk 6 – 8 17 – 25 5 – 19 Topp – Midt


Ser noen ikke går helt sammen, men hvilken ville dere tatt? ble masse bunn fisker her -.-
Vil ha det variert og med fisker i hele akvariet.. oppe og nede altså :P
Det inlegget over ble jo hel ødelagt :S
Prøver på en annen måte da..

Navn __________Ph___________Temp_________DH___________Plassering

Khuli ål_________6,2 – 7_______24 – 30 _______0 – 10 ________Bunn

Sugemalle_______6 – 8________20 – 30________0 – 12 ________Bunn

Guppy__________7 – 8 ________18 – 28 _______9 – 19 ________Topp – Midt

Neontetra_______5 – 7_________22 – 26 _______0 – 3 _________Midt

Cardinaltetra ____4 – 6_________23 – 27 _______0 – 8 _________Topp – Midt

Black Molly______7 – 8.2_______18 – 28 _______11 – 30________Topp – Midt

Otto____________5.5 – 7.5 ______20 – 26_______0 – 8__________Bunn – Midt

Sebrafisk________6 – 8 _________17 – 25_______5 – 19_________Topp – Midt

Hvordan er vannet der du bor? Med tanke på ph, kh og gh? Jeg har nettopp starta opp selv, og har konsentrert meg om fisker som kan gå i vannet jeg har, slik at jeg slipper å drive med noe mikkmakk for å justere. I tillegg har jeg unngått levendefødere som platy, guppy og molly fordi karet er bare 63 liter og fort blir fullt.

I min 63-liter går 10 rosentetra, 4 honninggurami, 5 kuhlii-ål og en ancistrus. Da er det noen i alle lag hele tiden. Ålen er lite synlig, men den er også helt ny i karet.

Av de du har valgt tror jeg du må velge ut bare en stimfisk og bare en bunnfisk. Evt kan du la kuhlii-ål og otto gå sammen, de er begge fredelige. Eller ancistrus og kuhlii-ål, slik jeg har. Men min ancsitrus er enda ikke kjønnsmoden, så jeg kan ikke si noe om hvordan den (antakelig en hunn) vil oppføre seg da.
Aner ikke hvordan vannet er her
Kan sikkert kjøpe noe å måle vannet med
Er ikke ancistrus også "flokk" fisk?

Kunne jo hatt feks:
Khuli ål - acistrus - Neontetra og noe mer.. men hva? vil ha sterke farger på fisken :p

Har vell ikke bilde av ditt akvarie?
Jeg er i grunn enig med forslaget til Tom K. Et par Sommerfuglciklider, en liten tetra-stim og noen Otto'er. Evt. Ancistrus i stede for Otocinclus, dersom du vil det.
Bbrann
Aner ikke hvordan vannet er her Kan sikkert kjøpe noe å måle vannet med :) Er ikke ancistrus også "flokk" fisk? Kunne jo hatt feks: Khuli ål - acistrus - Neontetra og noe mer.. men hva? vil ha sterke farger på fisken :p Har vell ikke bilde av ditt akvarie? :D

Mitt akvarie ser du i profilen min (klikk under nicket på meldingen jeg skriver) og i min personlige tråd som du finner linken til under samme profil

Hverken kuhlii-ål eller ancistrus er spesielt fargesterke. Men L144 er gul, så den er mer farge på enn "vanlig" ancistrus.

Ta med deg en vannprøve til dyrebutikken din og be dem om å måle den, så får du alle verdiene dine. Siden du ikke har vann i akvariet ditt enda, måler du vannet i krana. Så vet du hva som kommer ut. Evt kan du nok finne ut hvordan det er på hjemmesiden til vannverket ditt. Etterhvert som du får satt opp akvariet ditt, vil jeg sterkt anbefale deg å gå til innkjøp av dråpetester, slik at du kan holde et øye med vannverdiene.
Ser du har skiftet mening ang tetra fisker Men det er bra det, er mange flotte, og fargerike, tetraer


Jeg tror jeg ville valgt:

6-8 kuhlii ål
4-6 otto
ca 10 neontetra

+ et ciklide par. Gjerne sommerfuglciklide om den passer.
Jeg ville også droppet levendefødere som guppy, molly og platy.
Hva med cherrybarbe?

Hvis jeg var deg ville jeg spandert et nytt filter før jeg startet innkjøringen. F.eks en Fluval 2 Plus til kr 298 (Aquamanias) eller Fluval 3 Plus hvis du skal ha mange fisker dvs høy belastning i karet og vil unngå alger. Det siste koster 398 på Aquamanias. Tipper du får lyst til å bytte ut det filteret som sitter i akvariet ganske snart, uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Emine Benedicte Gunnerød
Reklame for plussmedlemskap