Postran! (side 2)

Jeg ville ikke nøyd meg med å klage til Posten og selger, jeg ville anmeldt forholdet som posttyveri. Da kan det hende Posten tar saken alvorlig også - uansett kommer da posttyveriet inn i statistikkene som Posten må svare for - og det vil være til andre postkunders mulige fortjeneste. Dersom det er slik at Post-i-butikk har økt risikoen for posttyverier, skal også antall posttyverier ha økt, og dette bør i så fall ikke få gå ubemerket hen for lenge.

Men her har vi et eksempel på at privatisering gjør [URL=http://www.aftenbladet.no/lokalt/753847/Posten_–_Send_rekommandert.html]ikke store forskjellen[/URL]. Service? Snakk om å få skjegget i postkassa.
Trude
Når du melder saken for posten så går den inn under svinn/tyveri seksjonen og det stedet der pakka ble utlevert blir sett på med ugleøyne. Så om det er flere saker i det området eller fra samme avsender så vet posten å granske dette
MEN det må meldes til både posten og avsender

Mvh VT
Dette med sjølgransking - om det er ugle- eller argusøyne som ser - har jeg ikke helt trua på - særlig ikke i det private næringslivet. Når Posten selv anbefaler at tyverier anmeldes (jf. lenken i forrige posten min), så hadde jeg fulgt den anbefalingen.
tar jeg ikke helt feil er strafferamen på å åpne ett brev: fra bøter og opp til 30 dagers fengsel som ytterste konsikvens.
Spør dama i nærbutikken om hvem som nylig har handlet majones.

Eg ser ikke helt hvordan forum skal løse dette problemet. Dersom trådstarter ikke når frem via selger og Posten, kan forum derimot være tingen...
Da har jeg fått mail fra selger, og han sender alle varene på nytt! Det setter jeg jo stor pris på, men jeg skal innom posten nå etterpå å klage der.

ellers takker jeg for svar!
Godt det ordna seg for deg da, men som du selv sier, klage på posten

Mvh VT
Ænnersn
Da har jeg fått mail fra selger, og han sender alle varene på nytt! Det setter jeg jo stor pris på, men jeg skal innom posten nå etterpå å klage der. ellers takker jeg for svar!

Dette er den beste måten å løse problemet på for selger. for det ER forbudt å sende levende dyr som snegler, reker osv i posten. Noen dyr er tillatt men ikke disse. Det er bare å gå inn på postens sider og se der hvilke dyr det er tillatt å sende. Posten nektet jo meg å sende når de fikk vite at det var snegler. Det hadde ikke hjulpet å merket pakkene med levende dyr for det er visse dyr som det ikke er lov å sende. Deriblandt snegler og reker. Dette har vært diskutert her inne før. Så alle nettbutikkene vet at det ikke er lov å sende men posten har ikke krav på å vite hva pakkene inneholder og dermed så går det greit.
jeg skrev et langt brev til posten om hvordan jeg pakket sneglene mine og at de ikke er våkne under transporten. Men jeg kom ingen vei.
Nå er jo alle disse eskene ifra Ivar tydelig merker i rødt med AKVARIEREKER.NO - rart at ikke Posten reagerer når han leverer inn en haug slike kartonger et par ganger i uken?

Mulig det er som i Orwells "Animal Farm" - alle dyr er like, men noen er likere enn andre?
Eivindr_No
Nå er jo alle disse eskene ifra Ivar tydelig merker i rødt med AKVARIEREKER.NO - rart at ikke Posten reagerer når han leverer inn en haug slike kartonger et par ganger i uken? Mulig det er som i Orwells "Animal Farm" - alle dyr er like, men noen er likere enn andre?

Hadde akvariereker kommet på posten og sagt han skulle sende noen snegler så hadde han blitt nektet det. Men så lenge han sender pakkene sine uten å si noe så har de ikke krav på å vite hva som er inni. Han har jo også mye mer enn reker og snegler. Mine karakteristiske melkekartonger med smilefjes på florerer jo rundt om i landet de også. De var jo også et tema for posten en stund. Jeg har selv snakket med postansatte som har kjøpt snegler av meg og vedkommende sa at ho var glad ho ikke visste hva slags dyr som sendes i posten for det er litt av hvert. Så for henne så hadde det ingenting å si om jeg sendte snegler i posten. Så lenge det ikke brukes vann for da kan sender bli erstatningsansvarlig for ødelagt post.
Vedrørende reklamasjon sier posten: Avsenderen er berettiget til erstatning. Er en postsending mottatt av adressaten, eller avsenderen har gitt avkall på erstatning til fordel for adressaten, er adressaten rettighetshaver.

Ved utlevering av registrerte postsendinger kan adressaten pålegges å legitimere seg. Dersom en annen enn adressaten henter sendingen, må fullmakt fremvises.

Posten kan nekte formidling av postsendinger som på grunn av sitt innhold,
emballasje eller av andre årsaker ikke er egnet for fremsending.

Alt dette står på Postens generelle leveringsvilkår, Standardvilkår for de leveringspliktige tjenestene.

Og for de som undrer seg over hva dette betyr har posten tidligere spesifisert dette i dette informasjonsskriv fra postverkets informasjonsavdeling:

Akvariefisk:
Posten Logistikk har som policy at vi ikke transporterer levende dyr.
Men som på mange andre områder har vi unntak, bl.a. gjelder det for bier, parasitter og enkelte innsekter. Slik sett bør vi derfor også kunne transportere små akvariefisker.

Flyfrakt:
SAS Cargo opplyser at transport av akvariefisk fra utlandet er kjent for de og en alminnelig transport de utfører. Denne lasten blir deklarert som spesialgods og det følger med spesielle transportdokumenter som overleveres kapteinen på flyet.
Pakkene med slikt innhold gis også en ekstra varsom behandling. I noen tilfeller foretar importørene ompakking på flyplassen av pakker med fisker for videresending med fly innenlands, men også da som spesialgods.

SAS Cargo opplyste at post som sendes med fly blir sortert over sorteringsmaskiner og blir gjenstand for røffere behandling enn spesialgods. Av den grunn anså de det vanskelig å sende slikt innhold i Posten, bl. a på grunn det faremomentet som vannlekkasje vil være ombord i fly. Det ville også være en risiko for at slike pakker ville bli stoppet i Avinors sikkerhetskontroll (gjennomlysing av all post).

På grunnlag av dette finner Posten ikke å kunne ta imot levende fisk i pakker som sendes med fly, dvs. Bedriftspakker ekspress over natt, hovedsaklig til/fra postnummer 4000-9999.
Små mengder akvariefisk bør kunne sendes i Posten med overflateruter, dvs. som norgespakke, servicepakke eller bedriftspakke. på følgende vilkår for slik transport:

- Det er avsenders ansvar å undersøke om slik transport er tillatt av offentlige myndigheter, Mattilsynet, Dyrevernloven, m.m bla. av hensyn til fiskenes helse og levevilkår.
- Fiskene må være pakket i tette, lekkasjesikre beholdere av glass, plast (ikke plastposer) eller metall. Den enkelte beholder må være omgitt av støtdempende materiale som kan sikre innholdet mot slag og støt som oppstår under postbehandling, jf. at alle postpakker blir maskinelt sortert og at postcontainere blir maskinelt tippet. I tillegg må det også være tilstrekkelig væskeabsorberende materiale til å suge alt vannet som vil renne ut ved en eventuell lekkasje.
- Posten kan ikke overta noe ansvar for fisk som er i pakker som lekker eller blir skadet.
- Posten kan heller ikke ta noe ansvar for at fisk ikke tåler transporttiden, jf. at norgespakker til mest avsidesliggende områder kan bruke inntil 5 dager (7 dager dersom en helg er inkludert).

Så hvis du mottar en pakke fra som er skadet, eller har andre mangler, rapporterer du dette til posten der du hentet pakken. Det er avsender som får erstatning, ikke mottager, såfremt at avsender da ikke frasier seg et erstatningskrav.

Du som kunde krever et nytt produkt hos avsender, såfremt det da ikke fremkommer tydelig at selger frasier seg ett hvert ansvar for skader under transport, selv da er det ikke sikkert at selger slipper unna et erstatningskrav ved feil eller mangler ved varen ved leveransen.

Å sende levende dyr i posten er i utgangspunktet ulovlig, men det er gitt unntak for laverestående dyr, som insekter, bakterier, bier osv. Etter at den nye dyrevelferdsloven er det vel neppe lovt å sende reker, men planter, snegler osv skulle være helt lovlig.

Protesterer posten på å ta imot f eks snegler, kan en jo be posten sjekke opp deres egne opplysninger bl a gjennom skrivet fra postverkets informasjonsavdeling. Det er selvfølgelig da lovt å være høflig slik at vi unngår en ny innstramning av reglene som skjedde som følger av denne tråden.

Har det kommet en ny dyrevelferdslov nå? Står det svart på hvitt at snegler er lov å sende? Jeg argumenterte overfor posten den gang at det står ikke noen plasser at snegler ikke kan sendes. Nei men det var levende dyr og de måtte forholde seg til det som sto svart på hvitt. jeg jubler høyt hvis det er tilfelle at det nå er lov å sende snegler. Men ikke reker? Det har vel noe med vann å gjøre?
Fordi dyrevelferdsloven gjelder forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier. Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.

Tifotkreps Decapoda som f eks hummere, krabber og reker er dermed omfattet av loven mens loven ikke gjelder for snegler.
Posten stiller som krav at du som kunde undersøker om slik transport er tillatt av offentlige myndigheter, Mattilsynet, Dyrevelferdsloven, m.m bla. av hensyn til dyrens helse og levevilkår.

Ergo kan du ikke argumenterer for å få sende fisk, reker osv pga dyreveldferdsloven, men du skulle kunne sende snegler fordi disse ikke er i loven om dyreveldferd.
Ja skjønner hva du mener, men det var jo nettopp det jeg argumenterte for den gangen at det ikke sto noen plass i loven som omhandlet snegler og at det da var lov å sende disse. Det hadde ingen betydning de forholdt seg kun til de sortene som var ramset opp i skrivet og ingen andre. Jeg har det brevet fra posten et sted der de begrunnet dette...men å finne det igjen er jo en annen side av saken...
Noen skulle tatt en henvendelse til posten angående dette for denne loven tolkes jo helt vilt. Jeg kan ikke gjøre det for jeg har kranglet så mye med de. Når jeg er ferdig med ferien så skal jeg se iom jeg finner igjen brevet posten sendte meg ang snegler i posten for noen år siden.
Men jeg sender jo snegler uansett og det gjør jo alle andre også, så hvorfor kaste bort mer tid på dette.
mener at den nye loven trådde i kraft 1. januar i år. og den hendelsen din var vel ifjor om jeg ikke husker feil?
Ja den hendelsen var for over 1 år siden. Men posten tolker loven ulikt uansett. Det nytter ikke å antyde at snegler er lov å sende så lenge det ikke står svart på hvitt. Det er i alle fall min erfaring med posten. Men kan noen vise til et skriv hvor det står at ordet snegler er lov å sende så skal jeg godta det. Men tror det ikke før jeg ser det....he he )
Problemet med snegler er at folk ikke klarer å få med seg at det IKKE ER NOE DYR! ..

En snegle er ett bløtdyr..

... og bløtdyr er ikke dyr, mener du altså? Interessant.
hehe må ha vert ein som intreserer seg for akvariereker da, så har han sikkert sett det var fra akvariereke butikken og derfor valgt og åpna den for og forsyne seg:p
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap