Er denne luftpumpen grei nok til å knekke proteinhinne? (side 2)

Greit! Da kjører jeg storm i helgen. Snakkes om noen dager
John Christoffer Mæland
Vel, jeg får det problemet alikevel... Noen som en link til en grei luftpumpe sammen me en luftsten?



Hvorfor spørre oss om hjelp når du ikke finnes inntrisert i å høre på hva vi har å si da? Da kan du jo like gjene la være å spørre oss å heller bruke tia de på å google deg ei luft pumpe. Jeg har luft. Å du vil fortsat ha samme probleme lufta vil riktignok rense en ring i overflaten der boblene slippes ut. Men du vil fortsatt ha hinne på resten av karet, Dette er jo ganske så innlysende mener nå jeg, Det har med det å gjøre at luft er lettere enn vann og vil derfor finne den korteste veien ut, Altså rett opp å ikke løpe gjennom overflata får å bryte hinner, rett opp og ut.
Såååå mye mat og så ofte?
ialle dager, hvor stort kar snakker vi om her a? får ikke snakke om hvilken fisk, mine får 2 ganger daglig å dette er mye mener folk, å det er proteinene og stoffer fra maten som har gitt deg dette problemet, 100 prosent sikker, slamsug hvis du vil ha det bort fort elles lar du de spise fra bunlaget å la det gå sin gang men helt klart for mindre er mitt råd. prøver bare hjelpe å hatt akkuratt samme problem selv, fikk bokt med mitt på 1 times jobb, bytta 50 prosent vann trappet ned foring og vips
ferkingen123: Eplekjekk i dag?
Skjønner hva du mener med at han ikke tar imot rådene godt nok, men du hadde en krass måte å si det på?
Du har tilogmed feil i det du sier. Luftestein vil fjerne proteinhinnen! Men grunnen til at proteinhinnen kommer vil fortsatt være der. Det er kjekt at man får proteinhinne, fordi den kan fungere som en varsel på at noe er galt - derfor er jeg imot å "bare slenge inn en luftestein". Problemene bør taes fra roten av. Fra den rette enden, som noen har skrevet..

Mating 4 ganger daglig er ikke nødvendigvis for mye mating. Det hele handler om mengde i porsjonene, ikke antall porsjoner. Det er bedre å mate mindre porsjoner ofte, enn store porsjoner sjeldnere... Bare nevner det. Men akkurat her, er helt sikkert problemet overfôring. Altså for store porsjoner, for ofte.

Uansett, det du sier om å slamsuge og det som virker som om du mener at han bør skaffe mer vannbevegelse med filtreringspumpen - så er det helt riktig, og også det jeg anbefaler. Du kunne bare sagt det på en annen måte..
Respekt til de tålmodige som svarer saklig, selv om det må inn med teskje. Ikke de som får en sur tone, og evt. gir seg
John Christoffer Mæland
Nå har jeg målt på nytt: Ph: 7,3 gh: 4 kh: 3 No3: 0

Er det NO2 (nitrit) eller NO3 (nitrat) du måler? Om du har null nitrAt betyr det null filterbakterier, som igjen betyr nitritbombe.
ferkingen123
Såååå mye mat og så ofte? ialle dager, hvor stort kar snakker vi om her a? får ikke snakke om hvilken fisk, mine får 2 ganger daglig å dette er mye mener folk, å det er proteinene og stoffer fra maten som har gitt deg dette problemet, 100 prosent sikker, slamsug hvis du vil ha det bort fort elles lar du de spise fra bunlaget å la det gå sin gang men helt klart for mindre er mitt råd. prøver bare hjelpe å hatt akkuratt samme problem selv, fikk bokt med mitt på 1 times jobb, bytta 50 prosent vann trappet ned foring og vips


Jeg forer ca 3-4 ganger dagen ja. I snitt; 1 frøsen terning på morgen. 4 malle tbl på dagen og noe flakfor for overflatefiskene på kvelden. Kanksje en 1 eller 2 malletbl til på kvelden. Dette sluker de i seg! Ja, vet det er mye. For fore litt mindre da, men de spiser opp. Kanskje jeg skal fore mindre.

Denne hinnen er nå vekke! Av en enkel grunn, jeg har kjørt mer bryting i vannet. Ser ut som dette hjelper. Gjorde dette ved bruk av et rør med hull i som spruter over karet. Men dette er ikke pent, derfor har jeg ikke brukt det før. Og derfor vurderer jeg anskaffelse av luftpumpe. Mine verdier er OK. Null nitritt sier jeg jo. Har dessuten renset filter for første gang på 2 1/2 måned siden anskaffelse. (hadde et mindre filter før) Helt ny eheim 2224 pumpe til et 115 l kar.

Men.... Hva er egentlig problemet ditt? Forer jo på samme måte idag, men hinnen er vekke.
ferkingen123
[QUOTE=John Christoffer Mæland]Vel, jeg får det problemet alikevel... Noen som en link til en grei luftpumpe sammen me en luftsten?



Hvorfor spørre oss om hjelp når du ikke finnes inntrisert i å høre på hva vi har å si da? Da kan du jo like gjene la være å spørre oss å heller bruke tia de på å google deg ei luft pumpe. Jeg har luft. Å du vil fortsat ha samme probleme lufta vil riktignok rense en ring i overflaten der boblene slippes ut. Men du vil fortsatt ha hinne på resten av karet, Dette er jo ganske så innlysende mener nå jeg, Det har med det å gjøre at luft er lettere enn vann og vil derfor finne den korteste veien ut, Altså rett opp å ikke løpe gjennom overflata får å bryte hinner, rett opp og ut.

Jeg spurte ikke om råd, men om link til luftpumpe som står i topic...
Jeg ble bedt om av en forumtaker å "angripe saken i riktig ende"
Derfor kommer hjelp til veiledning for å diagnosere problemet som enter er overforing eller for lite bryting i vannet etter mine øyne. Men jeg er laangt fra noen spesialist. Men jeg kjenner mitt kar bedre enn du gjør.

Har forøvrig 2 ancistrus maller, 3 bolivianske sommerfuglciklider. 9 corryer, 10 små rasbora, 11 danio choppa noe... og 8 øksefisk... + en STOR eplesnegle som fyker rundt og tar evt rester....
Hvis du hiver hele boksen med malle tabs i karet, så vil de spise det opp. Fisk spiser såfremt det er noe å spise.

Så, ja, du bør nok begrense
Mindre foring blir til
allright! Mindre foringer er nå på programmet! Takk for svar alle. Da er det vel på tide å close denne tråden. Ha en god helg!
Skjønner ikke hvorfor enkelte skal bli så sure bare fordi det viser seg at de antakelig gjøre noe feil??
Er jo ikke snakke om verdens undergang, eller?

Istedenfor å bli sur og grinete, så hva med heller å si "tusen takk for at dere orker å bry dere, slik at jeg kan lære noe nytt, og dermed forbedre mitt fiskehold" ??
Inaktiv bruker
har jo sagt til deg John christoffer at du forer alt for mye fra dag 1
synes det var vannvittig mange fisk til et så lite kar ?
Thomas Håvarstein
har jo sagt til deg John christoffer at du forer alt for mye fra dag 1 ;)


jaja... hehe... De snapper ikke luft lenger. Er overalt og leter etter matrester.De spiser jo maten rett ned. Uansett, kjøper meg en luftpumpe så slipper jeg dette fossefall bråket...
newfish
synes det var vannvittig mange fisk til et så lite kar ?


Syns du det?

10 boras briggetae (maks 2,5cm) Gjemmer seg i javamosen
8 øksefisk ( maks 3,5 cm) lever helt i toppsjiktet

2 ancistrus sp oppdrettsvariant maller (fortsatt unge) bunn
3 bolivianske sommerfugler ( 2 store hun og en mindre. vet ikke kjønn enda. Skal kun beholde et par tilslutt) (maks 8 cm) bunn
9 corydoras (maks 7,5cm). bunn
11 danio choprae (maks 4,5 cm) holder seg i midtsjiktet for det meste

på mål: 80 cmlengde 35 cm bredde 50 cm høyde (115 l)

Ser ihvertfall ikke overfylt ut. Innredningen er nesten alfaomega....

H
synes bare det hørtes veldig mye ut, men for all del, du kjenner ditt eget kar best!!
Bare en liten ting du må ta med i betraktning når det gjelder bråk ,en luftpumpe med brusestein kan lage en forferdelig irriterende lyd
Inaktiv bruker
bruke regulator på luftpumpen ?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap