Jeg er lei av sure sebraciklider! (side 2)

Jeg har lest og spurt FØR jeg Og jeg snakket med en som hadde erfaring på dyrebutikken, han har akvarium osv selv, og var sjef over akvarium avdelingen. Han kunne alt om artene de hadde.

Og jeg har hatt molly (Det gikk ikke bra!) Og mine molly'er var alt annet enn rolige. Og har guppy, de har levd i over et år nå.

Jeg er ikke lei på den måten, men har lest om andres sebraer og oppdrett, og parene de har krangler ikke.
Sebraciklider som skal kunne gå sammen i små kar må trives sammen fra før. Og jo, alle sunne hanner blir før eller siden 15cm med mindre de dør tidlig. Minste karet jeg har hatt voksne sebrapar i (over lengre tid) er 160 liter. Da kun 1 par med yngel. Og dette paret trivdes sammen uten krangling. Slik er det ikke alltid, og du må ta høyde for hva som kan skje dersom de ikke trives sammen lengre. Sebraciklider kan gå flere par sammen og faktisk trives, slik som i min 540 liter. Her går de greit sammen med mange andre (robuste!) arter, blant annet fordi alle har flust av gjemmesteder. Hadde jeg flyttet noen av disse sebraene til mindre kar ville det ikke blitt like gemyttlig. Det er flere grunner til at mange har sebraciklider sammen med adskillig større arter. Dette er en art som er tøffere enn størrelsen tilsier, og du skal aldri prøve å ha voksne sammen i mindre enn 160 liter. Se minstemålene som er oppgitt i artsbeskrivelsene på akvaforum. Helst skal du ikke ha de i noe under 300 liter spør du meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap